Resultat: .
0%
röster
2012-05-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
…
Gianluca Vialli i Sampdoria, Claudio Caniggia i Atalanta, Enzo Scifo i Torino, David Platt i Bari, Carlos Aguilera i Genoa, Daniel Fonseca i Cagliari, Paolo Di Canio i Juventus (!!!).
...
Fonseca är skön. Och på tal om uruguayare och napoletanare så är hans påhopp på Cavani också skönt. Fonseca tycker inte om det här med att man ser sig som utvald och tackar gud hela tiden…
http://www.youtube.com/watch?v=Qgy2_-IMgXg&feature=related

Vilket ju osökt får mig att komma ihåg Cagliaris bortaseger mot Napoli 1990/91 då Fonseca gjorde båda målen. Spana in den unge Ranieri som ju då var tränare för Cagliari. Maradona saknades dock.
http://www.youtube.com/watch?v=ePC833H_AM4

Men två år senare 1993/94 så gjorde Fonseca mål för Napoli då Cagliari kom på besök. Fast det är klart, Oliveira gjorde två så det blev ännu en gång 1-2. Det var samma säsong som Cagliari gick till semifinal i UEFA-cupen. Det var på den tiden då den cupen fortfarande betydde något.
http://www.youtube.com/watch?v=gH-3niAq84Y

Annars så vet jag att många cagliaritani blev lite sura på Fonseca då han iklädd Napolis tröja gav fingret till publiken i Cagliari. Fann inte den på youtube, men däremot när han blev utvisad mot och i Cagliari. Francescoli avgjorde den matchen till Cagliaris fördel. Man skymtar också Zola i Napolis tröja. Han kom ju så småningom tillbaka och hämtade upp Cagliari från Serie B och etablerade dem återigen i Serie A. Förresten så var Mazzone tränare för Cagliari. Härliga tider…
http://www.youtube.com/watch?v=RnUvC7k__YA
2012-05-21, 23:03
Medlem
Saandros avatar
http://www.youtube.com/watch?v=KQe6EDzPuro&feature=player_embedded

Haha Balotelli
Har en fin känsla att han kommer bli Italiens EM-hjälte i sommar. En underbar känsla.
2012-05-21, 23:51
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Framför allt engagerar den publiken i Verona. Hellas hade väl bara ett marginellt sämre hemmasnitt i C1 jämfört med Chievo i A. Samtidigt vore det ju tråkigt om det skedde på bekostnad av Sampdoria som även de är ett lag som drar bra med publik. Lyxproblem..

Håller med er, men samtidigt... Förstår ni hur jävligt vårt läge är om vi snackar om Sampdoria och Verona som publikdragare? Visst, i jämförelse med alternativen i Serie B så är dom i det avseendet bättre, men likförbannat så kommer dom väl dra typ 23 resp 17 000 eller nåt sånt.
Medan tyskarna har en halv miljoner på varje match eller nåt sånt.

Känns ändå som allt annat får stå i skuggan av Zemans Pescara. Holy jävla shit!! Får passa på att glädjas nu, för lär väl kanske inte bli lika roligt nästa år för dom... Insigne kanske drar och blir en billig "ersättare" till Lavezzi om han drar (fan va tråkigt det skulle vara!!!) och antar iaf Verratti blir zebra.
Bara hoppas Zeman pallrar sig iväg till huvudstaden och kammar till huvudstadens rödgula manskap. Då får ju Baldini sin "fristående" tränare och lagets ynglingar får en perfekt mentor. Lär aldrig i helvete inträffa dock, så får väl försöka glädjas varje dag fram till ny tränare är offentliggjord, för fram tills dess lever åtminstone drömen... En underbar dröm.

Är osäker på vad, men visst säger det någonting att det är just Romas publik som suktar så efter en (må hända rätt så underhållande) trådens favorit-loser-coach?
2012-05-22, 14:51
Medlem
Kul klipp från Brille (ville dock inte köra med ljud här så jag får kolla mer ingående senare), även jävligt balla listor som postats. Överlag är det trevligt att tråden lyckas förmedla en karaktär & själ hos klubbarna. För i det långa loppet så är det själva klubbarna som håller ens intresse för sporten vid liv. Lär man känna klubbarna så blir nog ens passion för sporten djupare & mer långvarig.

Det är lite som när Italien-kännaren Tomas Lappalainen nyligen beskrev Vatikanens syn på kristendomen. Medan folk ofta tycker att kyrkan hör till det förgångna så ser Vatikanen kristendomen som något evigt. Att grejer som politiska ideologier, nationer, livsstilar, yrken, intressen, prylar, relationer & annat, uppstår & försvinner hela tiden men kristendomen består menar de.

Så vill jag tro att det är med klubbarna också, vissa av dem i alla fall. Fotbollen förändras hela tiden. Taktiker ändras, ligasystem läggs om, regelverket ändras, cuper föds & läggs ner, spelare byter lag, arenor byggs & rivs, tröjor ändras, media förändras radikalt osv. Men oavsett om man följer sporten på Olimpico i Turin eller Juventus Stadium, via papperstidning eller internet, lär känna idolerna via samlarbilder eller via TV-spel, följer CL eller Europa-cupen, har Don Tommaso eller Lorenzo Medici som husgud, så är klubbarna ändå det som består.

Det som därför smärtar mig mest med den italienska fotbollen är att så många av de halvstora klubbarna (de som brukar ligga i Serie B) gick i konkurs & därmed visade att teorin om klubbarna som något evigt inte riktigt stämde. Det här tror jag också är den största orsaken till publikkrisen egentligen. Folk tappar intresset & förtroendet för hela sporten om en mängd klubbar plötsligt försvinner från scenen.

Tex så snackade 4522 någon gång om att derby-matcherna mellan Sambenedettese-Ascoli är bland de hetaste i landet även om "Samba" aldrig varit i Serie A. Samba är numera konkad & finns alltså inte i proffsligan längre. Som om inte det var nog så är även den andra rivalen Ancona konkad. Då finns ju liksom ingenting kvar längre av djupare substans. Även Ascoli går det dåligt för så Pescaras framgång är välbehövlig för fotbollen i den regionen.
2012-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
…
Bara hoppas Zeman pallrar sig iväg till huvudstaden och kammar till huvudstadens rödgula manskap. Då får ju Baldini sin "fristående" tränare och lagets ynglingar får en perfekt mentor. Lär aldrig i helvete inträffa dock, så får väl försöka glädjas varje dag fram till ny tränare är offentliggjord, för fram tills dess lever åtminstone drömen... En underbar dröm.

Är osäker på vad, men visst säger det någonting att det är just Romas publik som suktar så efter en (må hända rätt så underhållande) trådens favorit-loser-coach?
Inte bara romanisti i allmänhet som suktar efter Zeman, utan även il Capitano. Han gratulerade Zeman och Pescara till uppflyttningen och deklarerade att Zeman är Calcio. "Complimenti mister Zeman, a te ed a tutta la squadra. Tu sei unico ed inimitabile, semplicemente tu sei il calcio”.
http://www.francescototti.com/main.html

Pescaras sportchef Delli Carri konstaterar också att antingen stannar Zeman i Pescara eller så går han till Roma - ”Credo resterà con noi, solo la Roma potrebbe farlo vacillare”.
http://www.ilmessaggero.it/sport/calcio/zeman_da_emarginato_a_corteggiato_il_messaggio_di_ totti_tu_sei_il_calcio/notizie/197727.shtml

Tanken på offensivt framstormande unga talanger med Totti i stormens öga och De Rossi som ryggraden, är onekligen härlig. Precis som zach nämner så skulle det absolut åter sätta Roma på kartan inom Calcio, och kampen mot det nya starka Juventus skulle kunna nå episka proportioner.

Djupt och träffande inlägg av Vivoli som jag hoppas kunna återvända till senare.

Just nu har jag börjat läsa en lång intervju med Gigi Riva i il Messaggero Sardo. Rubriken ”Sono un sardo vero”. Och det är ju naturligtvis ett ämne som man alltid kan återvända till precis när som helst…
Senast redigerad av Brille68 2012-05-22 kl. 21:54.
2012-05-22, 22:30
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jahapp, Palacio klar för Inter då. Tror det blir en bra värvning, argentinaren har visat stabil kvalité och levererat mål även när Genoa spelat uselt, en egenskap som är mycket värdefull. Inter och Milan sägs också rycka i Andreas Granqvist, som trots Genoas usla säsong gjort bra i från sig och fått blickarna på sig. Inter har även en möjlighet att lösa Kucka från Genoa, men tjecken har inte varit lika bra nu som 2011. Kvar i Genoa finns även den intressante och underutnyttjade Jorquera, som jag gissar är på radarn hos de skarpare scouterna i Europa.

Försvinner även Granen, Kucka och Jorquera så har Genoa brandskattats totalt, men det har väl inte Preziosi något emot, då får han ju gå ut och värva igen! Detta blir mitt sista inlägg som hobbysupporter till Genoa, jag borde givetvis ha hoppat av när Milanetto jagades bort i somras, men eftertankens kranka blekhet osv... poängen är i vilket fall att Preziosi inte är någon dålig fotbolls-affärsman, det är bara det att han inte tycks intresserad av att laget ska prestera bra. Helst skulle han väl bara köra sin reality Football Manager som en ren börshandel, utan att spelarna som köps och säljs faktiskt spelar matcher och deltar i en liga... :-/

Ajöss med hopplösa Genoa, nu blir det Torino för hela slanten.

- F.G
2012-05-25, 08:49
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jahapp, Palacio klar för Inter då. Tror det blir en bra värvning, argentinaren har visat stabil kvalité och levererat mål även när Genoa spelat uselt, en egenskap som är mycket värdefull. Inter och Milan sägs också rycka i Andreas Granqvist, som trots Genoas usla säsong gjort bra i från sig och fått blickarna på sig. Inter har även en möjlighet att lösa Kucka från Genoa, men tjecken har inte varit lika bra nu som 2011. Kvar i Genoa finns även den intressante och underutnyttjade Jorquera, som jag gissar är på radarn hos de skarpare scouterna i Europa.

Försvinner även Granen, Kucka och Jorquera så har Genoa brandskattats totalt, men det har väl inte Preziosi något emot, då får han ju gå ut och värva igen! Detta blir mitt sista inlägg som hobbysupporter till Genoa, jag borde givetvis ha hoppat av när Milanetto jagades bort i somras, men eftertankens kranka blekhet osv... poängen är i vilket fall att Preziosi inte är någon dålig fotbolls-affärsman, det är bara det att han inte tycks intresserad av att laget ska prestera bra. Helst skulle han väl bara köra sin reality Football Manager som en ren börshandel, utan att spelarna som köps och säljs faktiskt spelar matcher och deltar i en liga... :-/

Ajöss med hopplösa Genoa, nu blir det Torino för hela slanten.

- F.G

Tråden verkar ha stagnerat lite. Jag vet förvisso inte om jag är rätt person att försöka väcka liv i den då de senaste inläggen är skrivna av Calcio-trådens egna Baresi, Rossi osc så vidare. Att jag dessutom skriver från telefonen gör ju inte saken lättare.

Genoa känns, som ett par gånger tidigare, som ett sjunkande skepp. Fast mer på allvar denna gången. När man sålt av halva laget när man kommit femma har det alltid gått att rädda. Nu landade man en placering ovanför kvalstrecket, supportrarna tog över och allt var kaotiskt.

I och med förlusten av Palacio finns inte mycket i dagsläget som kan rädda Genoa, oavsett hur Preziosis FM-värvningar verkligen visar sig vara. Skulle man, på det, förlora spelarna som faktiskt spelat fotboll i år skulle det kunna bli riktigt svårt för allas vår leksaksman.

Apropå Jorquera borde han vara intressant för en hel del lag, och även räknas in i skaran spelare som faktiskt kan generera en slant. Det finns en hel del spelare som är desto intressantare, men också mycket dyrare, och jag ser ingen omöjliget i att exempelvis lagen 9-4 kan ha Jorquera som nummer två på önskelistan över offensiva, tekniska lirare.

Det kommer bli en otroligt spännande säsong, tror jag, om alla mina önskningar slår in. Juventus värvar in en vassare striker, och breddar truppen för trefrontskriget som stundar i horisonten. Milan spetsar till truppen, behöver inte vara 30 miljonersköp, men klassmässigt (dvs inte bosman-lirare från typ Ascoli). Moratti inser att hans Inter inte är bäst i Italien utan faktiskt väljer att bli klassiska (1000 miljoner, 100 spelare, 10 år, 0 scudetto). Romas projekt skrotas och ett nytt, vettigt (inte wannabe-Real Madrid denna gången) inleds. Lazio, Udinese och Napoli fortsätter på inslagen bana, utan att sälja halva trupperna, självfallet.
2012-05-25, 12:57
Medlem
bloodysamurais avatar
http://www.fotbollskanalen.se/italien/superlista-medici-listar-italiens-100-storsta-talanger/#dsq-form-area

Intressant lista över Italiens 100 största talanger.
2012-05-25, 13:29
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodysamurai
http://www.fotbollskanalen.se/italien/superlista-medici-listar-italiens-100-storsta-talanger/#dsq-form-area

Låt oss se om 5-8 år om herr Medici har rätt.

Har dock svårt att se Faraonen som någon stor talang, varför vet jag inte men han känns som en sådan typisk spelare som kommer att försvinna allt längre ned i seriesystemet desto äldre han blir.
2012-05-25, 13:32
Medlem
4522s avatar
Citat:

Tycker dock det är lite övermäktigt med topp 100, han har väl knappt sett hälften spela liksom. Allt känns extremt godtyckligt, särskilt när han inte ens har med Christian Battocchio på listan. Vad i helvete. Han har debuterat i Serie A och spelat några matcher till skillnad från många av dom andra namnen.
2012-05-25, 14:27
Medlem
Citat:

Eftersom jag inte vet så mycket om alla italienska talanger så måste jag bara fråga.
Varför ses Insigne som spelat en säsong i Serie B som en större talang än Destro?
Kan det t.ex. vara pga att han tillhör Napoli, eller är det helt enkelt så att han är en bättre spelare?
2012-05-25, 18:07
Medlem
bloodysamurais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Tycker dock det är lite övermäktigt med topp 100, han har väl knappt sett hälften spela liksom. Allt känns extremt godtyckligt, särskilt när han inte ens har med Christian Battocchio på listan. Vad i helvete. Han har debuterat i Serie A och spelat några matcher till skillnad från många av dom andra namnen.

Jo, jag håller med! Som någon kommenterade under listan så saknas både Santon och Macheda, vilka måste ses som rätt stora talanger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in