Resultat: .
0%
röster
2012-01-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Har suttit i timmar nu och klickat igenom otroligt sköna oldschool bilder på flera Calcio spelare.
Måste bara bidra med denna sida.

http://interleaning.tumblr.com/

Finns fan allt! Hittade en bild där Pippo skakar hand med Gianni Angelli!

Åh vilka minnen!
2012-01-21, 20:27
Medlem
bravehs avatar
Väldigt tråkigt att inte få se Juventus ikväll
2012-01-21, 20:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Totti har nu brutit Gunnar Nordahls mål rekord! Han har nu gjort 211 mål för sitt Roma, Väldigt imponerande.. Såna spelare gillar man verkligen, Dom som har så stort hjärta för klubben som spelar för och det kommer nog dröja riktigt länge innan någon tar rekordet ifrån Totti.

Närmsta spelare som är aktiv idag är Alessandro Del Piero på sina 185 mål för Juventus! Fast chansen är nog inte stor att han tar över rekordet
2012-01-21, 21:49
Medlem
Calogeros avatar
Fyfan vad snygg programledaren för Premium Calcio är. Någon som vet vem hon är?
2012-01-21, 23:04
Medlem
ZlatanManias avatar
Underbar seger för Juventus! Nu hoppas man på att Milan torskar i morgon så har vi ett bra försprång till scudetton! Chansen är väl inte så stor men man kan ju alltid hoppas på turen!

FORZA JUVE!
2012-01-21, 23:54
Medlem
Ur länken som Saandro postade kan vi ju börja med den här bilden:

http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_ly3w9udtTi1qfxktpo1_1280.jpg?AWSAccessKeyId =AKIAJ6IHWSU3BX3X7X3Q&Expires=1327269544&Signature =966lzFpC4De3K1nyxm4%2BAVwiljU%3D

Vi ser alltså Claudio Caniggia i Hellas Verona-tröja & Diego Maradona i röd bortatröja. Det är säsongen 1988/89, Bon Jovi har sin bästa period & Caniggia går hårt in för att få epitetet "Serie A:s Jon Bon Jovi". Caniggia var ju känd lite som Maradonas vapendragare & deras mest berömda samarbete var det fantastiska segermålet i den omtalade matchen mot Brasilien i VM-90 där Maradona gör bort några brassar innan han frispelar Caniggia som rundar målvakten & sätter matchens enda mål.

Veronas övriga utlänningar var tyske backen Thomas Berthold & argentinske mittfältaren Pedro Troglio. Efter säsongen lämnade alla tre klubben, Berthold för Roma, Troglio för Lazio & Caniggia för Atalanta. Därmed kom Berthold & Troglio till att mötas på hemmaplan i VM-finalen 1990 på Olimpico i Rom. För de som inte kan placera Troglios ansikte kan jag säga att om ni kollar på sammandrag från finalen så är det han med krulligt hår som går hårdast åt domaren vid tyskarnas straff. Han blev varnad, men nog bara för att domaren (som var gynekolog till yrket!) inte vågade visa ut honom. Sällan ser man spelare gå fram & vråla så galet på domaren som Troglio gjorde.

Men Argentinas chanser att vinna matchen var redan körda då Caniggia blev avstängd efter en otroligt korkad hands på mittplan i semin mot Italien. I den tidens ultradefensiva köttar-Argentina var Caniggia den enda som skulle kunnat ha fått in en boll mot tyskarna.

1988/89 spelade även två idag bekanta tränare för Hellas Verona, Stefano Pioli (Bologna) & Giuseppe Iachini (Sampdoria). Lagets store stjärna måste ändå sägas vara anfallaren Giuseppe Galderisi. Denne Galderisi är förstås mest känd för att ha fört Hellas till scudetton 84/85 då han var lagets bäste målskytt & blev sedermera VM-spelare 1986. Men han hade faktiskt en riktigt lång karriär som är bortglömd då han aldrig nådde upp till scudetto-& VM-nivå igen. Spelade i många säsonger med Padova (varav endast en i Serie A) & sedan en massa år i den nystartade amerikanska ligan (tillsammans med Thomas Ravelli i Tampa Bay Mutiny).
2012-01-22, 01:52
Medlem
Saandros avatar
Kul att ni uppskattade länken!

Bilderna gör mig tårögd! Vilka legender Serie A har haft och fortfarande har! Det är jobbigt men jag måste säga "Det var bättre förr". När Serie A var på topp, var världens fotboll på topp! Vilka underbara spelare och tider dessa bilder visar!
2012-01-22, 02:03
Medlem
zachs avatar
Går ju onekligen att skriva hela romaner om den där länken. Massa kort som påminner om en svunnen tid, nåt som inte minst jag saknar... Jag menar, Platini och Maradona på samma kort, i Juve resp Napoli. Super-Marco och Montella i den där fantastiskt snygga tröjan Roma hade 99-00. Innan det där tighta modet tagit över fotbollsvärlden, men den gamla vargens konturer på ärmarna. Totti har samma tröja på sida 22, i vit version – kan vara den vackraste Roma någonsin haft. Och Nesta i Laziotröjan. Tänk derbyna på den tiden... Totti mot Nesta. När Romderbyt va vad el classico är idag. På tiden då Maldini spelade med sin överlägsna elegans. Tardelli, Baggio... Förvånar mig inte ett dugg att just Brille redan gått igenom alla sidor. Själv är jag på sida 26. Tar ju 10 minuter för varje sida när man ska minnas tillbaka, dreggla och gråta en skvätt för att nu inte är då.

Och givetvis lysnade inlägg från dig Vivoli. Hade inte förväntat mig annat men som alltid så sticker dina inlägg ut som ett jävla positivt inslag här inne.

Men tillbaka till den grå nutiden... Gör inga djupgående analyser, man kan alltid ifrågasätta om jag är kompetent nog för det, men definitivt inte efter en lördag med massa bekanta hanar. Törstiga sådana. Så presenterar bara siffror.
Finns en del som menar LE gått och blivit cynisk. Blivit mer italienare, kompromissat och släppt lite på sin övertygelse om att man ska äga bollen hela matcherna. Men siffrorna här nedan, officiella sådana, ger en klar fingervisning om att Roma säsongen igenom äger bollen när man kan det – mot "sämre" motstånd – men har avsevärt mindre bollinnehav mot "starkare" lag. Kanske ett svaghetstecken men om något framförallt ett tecken på att han i "bollinnehavsväg" ändå resonerat något så när konsekvent.

Jag börjar med senaste matchen och radar upp de fem senaste matcherna, vattenpolon mot Catania exkluderad.

Cesena hemma, 5-1, 74% bollinnehav
Chievo hemma, 2-0, 67%
Bologna borta, 2-0, 67%
Napoli borta, 3-1, 49%
Juve hemma, 1-1, 50%

Och lägger till matcher tidigare under säsongen

Milan hemma, 2-3, 51%
Lazio, 1-2, 50%
Inter borta, match 2 på säsongen, 1-1, 53%

Vad jag vill få sagt med det vettefan, men nu har jag fått det sagt iaf... Det och att The king of Rome är tillbaka. Är rädd att det här är början på det sista verkliga livstecknet från den utdöende arten verkliga bandiere. Oavsett om ni avskyr honom eller inte så passa på att njut. Motpolen till vad calcio moderno står för kommer ha gjort sitt inom en snar framtid. Jag uppmanar alla att ta vara på den tiden som ges.
2012-01-22, 10:01
Medlem
zachs avatar
Visste det va nåt jag glömt, och det va det ju naturligtvis... Visst, IFFHS listor är ju så där, men kul när man kan använda dom till sin egen favör. Den här gången för att visa exakt va jävla grym Totti verkligen är...

Europe‘s most Popular still active Footballer in 2011 is 35 years-old Francesco Totti, who plays for AS Roma since 1989, narrowly ahead of his 37 year-old Italian countryman Alessandro Del Piero, who plays for "Juve" since 1993. They are both icons of European football, whose loyalty to the clubs is both exemplary and much appreciated. The current best European footballer Cristiano Ronaldo reached position 3.

http://www.iffhs.de/?32a00e42f0ae2300bf10d00ee2d17f7370eff3702bb1c2bbb 6e20e05
2012-01-22, 10:57
Medlem
Om man ser på t ex Juventus så har de normalt också ett ganska stort bollinnehav. Men de vill ha bollen för att kunna anfalla och göra mål. Förutom när de leder med två mål och det börjar dra sig mot slutet, då spelar man bara av matchen.

Napoli är ett fantastiskt exempel på lag som tänker på mål så fort de har bollen. Roma har tidigare bara spelat av matchen, fast de har gjort det från minut ett. Ingen risk, och man har bollen i första hand för att förhindra motståndaren från att kunna anfalla. Vilket också visat sig i antalet avslut.

Med bl a Totti på planen kan man inte spela det spel som Enrique ville spela vid säsongens början, men man kan skapa målchanser.

Men eftersom de flesta svenska romanisti (här behöver ingen i tråden ta åt sig, utan lite generellt ) missat hela dramat med Totti, och förnekat den revolution som Enrique med ledningens stöd ville genomföra. Så borde de inte heller kunna uppskatta de framgångar som nu följer… Jag tycker att det är kul som fan att bl a De Rossi och Totti briljerar.

Romas lönekostnader är ca fyra gånger så hög som Udinese, dubbelt så hög som Napoli. De börjar nu leva upp till förväntningarna.

PS Jag har inte sett Romas senaste matcher, så jag är inte särskilt uppdaterad
Senast redigerad av Brille68 2012-01-22 kl. 11:04.
2012-01-22, 11:22
Medlem
David Pruttons avatar
Jaja, nostalgi i all ära.
Jag kan med drömma mig bort.
Men det är en hårfin gräns mellan att bli en gammal gubbe som bara snackar om svunna tider (vi har alla träffat på typen, ALLT, jag menar ALLT var bättre förr). Väldigt tröttsamt, det är min värsta mardröm att bli sådan...

Ett bra sätt att mota det, redan 12.30 sparkar Bologna-Parma igång. Riktigt hett möte. Rivaliteten är stor och det blir första chansen för undertecknad att se vad Donadoni gjort för avtryck med laget. Parma förefaller mönstra starkast möjliga elva, mycket intressant - jag tror på en trea!

Derby d'Emilia
12.30
TV11
2012-01-22, 11:46
Medlem
Vilka bilder! Sånt där uppskattas.
Tror det kan bli en spännande match ikväll då Inter är påväg uppåt och Lazio måste ta poäng för att hänga med. Men frågan är när får man se supertalangen Coutinho verkligen få chansen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in