Resultat: .
0%
röster
2011-10-20, 12:51
Medlem
Toskanskan är den dialekten som ligger till grund för det gemensamma italienska språket. Det har nog med Dante Alighieri att göra, att hans verk spreds tidigt vilket satte någon sorts norm för skriftspråk kanske? Han var ju som bekannt florentinare.

Allegris lite slappa tonläge kan väl i så fall liknas vid stockholmskan på något sätt. Eller Madrid-spanskan också för den delen. Bara för att det är den dialekten som utgör grunden för riks-språket betyder inte att den är tydligt artikulerad. Som 4522 säger så finns det här stumma ljudet i toskanskan där något som liknar H slängs in, främst istället för K-ljudet (C), typ att Capello blir Hapello.

Mauro Tassotti sökte jag upp på YouTube då jag inte visste hur han snackar. Tyckte det lät väldigt tydligt & riks-italienskt. Men som sagt stelt sett till personligheten.
2011-10-20, 13:44
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vad gäller italienska språket så är ju många svenskar hjärntvättade av syd-italienska och sicilianska dialeketer, eftersom det är dessa som propageras via diverse coola maffia-filmer och TV-serier. Gäller även sånt som kroppsspråk osv. Att se en stel norditalienare som påminner mer om en schweizare än en napolitan är inte alls vad Svensson förväntar sig.

- F.G
2011-10-20, 14:20
Medlem
Här kan ni se hur vi firade på Distinti: här och här. Säg att vi inte vet hur man firar...... GRAZIE LAZIO
2011-10-20, 19:46
Medlem
Vafan! Här satt jag och svarade på hur Lazio kunde "skämma ut" sig genom att göra Klose förbannad. Men inlägget försvann. Inte så konstigt eftersom det var ett svar på hysteriska inlägg från SSL, men vafan jag postar mitt svar ändå…

Nackdelen med att skriva långa inlägg (för långa?).

Skrev ett kort inlägg i Bratwurst-tråden om samma sak, men uvecklar mina tankar lite här.

Banderoller är fan en konstart, och även om ”Klose mit uns” med ”nazistiska” s var ganska kass, så lyckades man trots allt skapa uppmärksamhet och uppröra, med bara tre ord. Haiku!
http://www.dagospia.com/mediagallery/dago_fotogallery-45440/353759.htm

Dessutom visar man att man är pålästa (Gott mit uns). Vilken man tidigare använt mot Livorno.

Nackdelen är naturligtvis att det var den egna spelaren dvs Klose, som blev mest upprörd…

En av anledningen till att just den banderollen dök upp mot Roma var att det är en fortsättning av en lång rad av banderoller dem emellan som passar in i sammanhanget.

För tio år sedan var de romerska lagen bäst i Italien.

Lazios banderoll under Romderbyt 2001:
"Roma: squadra de negri, curva d'ebrei" ("Roma: ett negerlag med judesupportrar")
Då Roma sedan firade sitt guld (året efter att Lazio erövrat lo Scudetto) så visade Roma banderollen:
"Na squadra de negri ke ve l'ha messo ar culo" ("Ett lag av negrer som har stoppat den i era...").
Från siten Totalfootball.

När jag sökte på Google så dök en artikel från idag kl 17:46 på Svenskafans upp. Naturligtvis dålig som vanligt, där man försöker bortförklara den nazistiska vinkeln. Patetiskt dumt.
http://www.svenskafans.com/italien/Laktarskandal-pa-Curva-Nord-420555.aspx

Ultras är inga huliganer som bara vill slåss. Ingen jävla firma, med en reglerad box. Utan man är beredd att stötta laget bortom alla gränser. På arenan sker detta med tifo, sång och banderoller. Man hånar och hotar motståndarna i en ganska regisserad koreografi. Ingen engelsk ”take the end” eller sånt skit. Om polisen sköter sitt jobb på ett kontrollerat vis blir det sällan våldsamheter på arenan.

Om man vill vara lite elak kan man i vissa fall nästan kalla dem posörer, likt punkarna som gärna ville få uppmärksamhet och få vanliga människor att bli upprörda. Därför tar man inte sällan till symboler och rasism, även om det kanske inte finns någon riktig ideologi bakom.
http://www.corriere.it/Media/Foto/2006/01_Gennaio/30/SVASTI.jpg

Ideologin är att utmana alla och ställa upp för tröjan. Därför kan också vapen bli inblandade, bortom alla gränser.

Banderoller är tillsammans med sånger det främsta sättet för ultras att kommunicera, åtminstone inne i på arenan.

Jag har läst ett antal böcker som handlar bara om banderoller. Vad som stod på dem, i vilket sammanhang och vad som svarades…

På samma sätt tar de en stor plats i fanzines, där tifo, sånger och banderoller står i centrum.

Har naturligtvis också skrivits akademiska artiklar i ämnet banderoller. T ex ”i poeti della curva” som behandlar Fiorentinas banderoller från 2004/05 och framåt.
Abstract:
http://www.territorisociologici.info/i-poeti-della-curva/#abstract_en
Några foton:
http://jalbum.net/en/browse/user/album/933187/

Återkommer kanske till den sköna diskussionen om dialekter. Men en snabb tanke är att vare sig Sicilien eller Sardinien känns som den typiskt hetlevrade "syditalienaren". Rom eller Neapel känns spontant som bättre motpoler (tänk Fellini) till den kyligare "norditalienaren".
Senast redigerad av Brille68 2011-10-20 kl. 19:53.
2011-10-20, 21:19
Medlem
Vafan säger man? Udinese ställer ännu en gång upp med ett lag där man vilar viktiga spelare. Och ännu en gång imponerar de. Två mål i slutminuterna gör att de nu leder gruppen överlägset. Inbillar mig att vi får höra mer om detta av Jackbob och inte minst en lyckligt berusad 4522… hoppas jag

Får se om Lazio lyckas lika bra. Ställer ännu en gång upp med ett starkt lag i EL...

Går bra för de italienska lagen i CL…

Mancinis City imponerar inte bara i PL, utan vann dessutom i CL. Spallettis Zenit tog en poäng och har goda chanser att ta sig vidare efter gruppspelet.

Capello och kanske även Trapattoni tar sina lag till EM.

Medan Ancelotti fortfarande njuter av att ha vunnit PL med Chelsea förra året…

Calcio! för fan...
2011-10-20, 21:19
Medlem
Här är skillnaden mellan Roma och Nazio:

Romas målsättning är att utmana i toppskitet så gott de kan med spelartruppen de har till förfogande. Detta kan man tydligt märka om man kollar på ligaplaceringarna de senaste åren. Många andraplaceringar.

Lazios målsättning är att vinna över Roma. En laziale är så outvecklad att han firar en vinst mot Roma som ett VM-guld. Ligaplacering är mindre viktig, vem bryr sig om den. De 36 andra matcherna är oviktiga, bara derbyt som räknas. Grattis, ni vann för första gången på x år, skriv en bok om det

För varje gång en laziale skriver något som uppenbarligen är IQ-befriat tänker jag skriva en kombination av 2 stora bokstäver, två mellanslag, 14 små bokstäver, ett bindestreck och 2 siffror.

Vincenzo Montella 5-1
2011-10-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vafan säger man? Udinese ställer ännu en gång upp med ett lag där man vilar viktiga spelare. Och ännu en gång imponerar de. Två mål i slutminuterna gör att de nu leder gruppen överlägset. Inbillar mig att vi får höra mer om detta av Jackbob och inte minst en lyckligt berusad 4522… hoppas jag
2-0 mot Atlético utan Di Natale, Isla och Asamoah. Det är imponerande, men inte särskilt konstigt när man har en så god truppharmoni, ett så vägvinnande spelsätt och så hungriga unga spelare.
Jag är inte överraskad att det går så bra för Udinese i EL, kände det på mig inför säsongen, jag är mer överraskad över den positiva startet på ligan.

Apropå Udinese, så har Isla gått ut med att han vill ta nästa steg i karriären och flytta till en större klubb efter säsongen. Men han understryker att tills dess är det fullt fokus i Friuli som gäller.
Citat:
Går bra för de italienska lagen i CL…
Läste i dagens Gazzetta att de italienska klubbarna tydligen har bäst poängsnitt i CL, tätt följda av de engelska.
Kul så länge det varar.
2011-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Även Roma har använt got mit uns med nazi s.

Och vafan försvann inläggen för? Brukar vara högt i tak här men är väl även romanisti fjollor som styr här. dra åt helvete hela bunten.
Högt i tak, ja. Men också en hög nivå, som jag tycker att man ska sträva efter att behålla.
2011-10-20, 23:33
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Högt i tak, ja. Men också en hög nivå, som jag tycker att man ska sträva efter att behålla.

Håller med, och den enda möjliga vägen är nog att ignorera dom små finnarna i arslet som tornar upp sig då och då här inne. Personligen gör jag det med att le åt banderollen som mötte Lazio idag i Schweiz: Roma e giallorossa. Rom är rödgult.

Fö en jag känner down there spelade bort sin bil i söndags. Han va tydligen rätt säker på vinst. Men en laziale va lika säker på det motsatta och så va vadslagningen igång... Förvisso så va väl bilens värde nära 0, men rätt kul ändå.
Eller kanske inte... Han parkerade bilen på hans uppfart, men blev tydligen upptäckt när han skulle smyga där ifrån, varpå lazialen erbjöd honom skjuts. En tjänst han inte tog emot, så han fick gå. Å det rätt långt verkade det som.

Och en simmerska syntes tränande med Brocchis ansikte tryckt på sin baddräkt. Har ingen kort men målar för mig själv upp bilden av hur hon likt den lille med trumpinnebenen dyker teatralist... Från en av trampolinerna vid nån av olympiapoolerna.
Och i samma anda så har nån som kallar sig "CUCS" satt upp bilder utanför Formello från översvämningarna i Thailand. Motivet är på en man som dyker från nåt hus där borta ner i vattnet, givetvis med nåt Brocchi-motiv på sig.

Och som så ofta bjuder tråden på fin läsning när man sållar bort alla icke-byxmyndiga.
2011-10-20, 23:41
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Vafan! Här satt jag och svarade på hur Lazio kunde "skämma ut" sig genom att göra Klose förbannad. Men inlägget försvann. Inte så konstigt eftersom det var ett svar på hysteriska inlägg från SSL, men vafan jag postar mitt svar ändå…

Nackdelen med att skriva långa inlägg (för långa?).

Skrev ett kort inlägg i Bratwurst-tråden om samma sak, men uvecklar mina tankar lite här.

Banderoller är fan en konstart, och även om ”Klose mit uns” med ”nazistiska” s var ganska kass, så lyckades man trots allt skapa uppmärksamhet och uppröra, med bara tre ord. Haiku!
http://www.dagospia.com/mediagallery/dago_fotogallery-45440/353759.htm

Dessutom visar man att man är pålästa (Gott mit uns). Vilken man tidigare använt mot Livorno.

Nackdelen är naturligtvis att det var den egna spelaren dvs Klose, som blev mest upprörd…

En av anledningen till att just den banderollen dök upp mot Roma var att det är en fortsättning av en lång rad av banderoller dem emellan som passar in i sammanhanget.

För tio år sedan var de romerska lagen bäst i Italien.

Lazios banderoll under Romderbyt 2001:
"Roma: squadra de negri, curva d'ebrei" ("Roma: ett negerlag med judesupportrar")
Då Roma sedan firade sitt guld (året efter att Lazio erövrat lo Scudetto) så visade Roma banderollen:
"Na squadra de negri ke ve l'ha messo ar culo" ("Ett lag av negrer som har stoppat den i era...").
Från siten Totalfootball.

När jag sökte på Google så dök en artikel från idag kl 17:46 på Svenskafans upp. Naturligtvis dålig som vanligt, där man försöker bortförklara den nazistiska vinkeln. Patetiskt dumt.
http://www.svenskafans.com/italien/Laktarskandal-pa-Curva-Nord-420555.aspx

Ultras är inga huliganer som bara vill slåss. Ingen jävla firma, med en reglerad box. Utan man är beredd att stötta laget bortom alla gränser. På arenan sker detta med tifo, sång och banderoller. Man hånar och hotar motståndarna i en ganska regisserad koreografi. Ingen engelsk ”take the end” eller sånt skit. Om polisen sköter sitt jobb på ett kontrollerat vis blir det sällan våldsamheter på arenan.

Om man vill vara lite elak kan man i vissa fall nästan kalla dem posörer, likt punkarna som gärna ville få uppmärksamhet och få vanliga människor att bli upprörda. Därför tar man inte sällan till symboler och rasism, även om det kanske inte finns någon riktig ideologi bakom.
http://www.corriere.it/Media/Foto/2006/01_Gennaio/30/SVASTI.jpg

Ideologin är att utmana alla och ställa upp för tröjan. Därför kan också vapen bli inblandade, bortom alla gränser.

Banderoller är tillsammans med sånger det främsta sättet för ultras att kommunicera, åtminstone inne i på arenan.

Jag har läst ett antal böcker som handlar bara om banderoller. Vad som stod på dem, i vilket sammanhang och vad som svarades…

På samma sätt tar de en stor plats i fanzines, där tifo, sånger och banderoller står i centrum.

Har naturligtvis också skrivits akademiska artiklar i ämnet banderoller. T ex ”i poeti della curva” som behandlar Fiorentinas banderoller från 2004/05 och framåt.
Abstract:
http://www.territorisociologici.info/i-poeti-della-curva/#abstract_en
Några foton:
http://jalbum.net/en/browse/user/album/933187/

Återkommer kanske till den sköna diskussionen om dialekter. Men en snabb tanke är att vare sig Sicilien eller Sardinien känns som den typiskt hetlevrade "syditalienaren". Rom eller Neapel känns spontant som bättre motpoler (tänk Fellini) till den kyligare "norditalienaren".

Jag lyfter på hatten och tackar dig Brille, Flashback Calcions gudfader i denna tråd, för detta ypperliga inlägg! Skönt svar från fansen i Roma med att svara: "Na squadra de negri ke ve l'ha messo ar culo", stort garv på det och hade man varit laziale så hade man känt sig skapligt ägd. Det är sådana här historier som man vill få reda på, i synnerhet då man inte har följt den italienska fotbollen i allt för många år. Håller även med om Svenskafans artikeln, skapligt patetiskt.
2011-10-20, 23:41
Medlem
Peedros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukuyomi
En massa dynga.

Självklart är derbyt viktigt, kanske extra viktigt för en laziale. På senare år har Lazio knappast haft truppen för att utmana om en scudetto så som Roma har haft. När Lazio har haft svårt att utmana om högre platser i tabellen har derbyt fått en extra stor betydelse, vilket är ganska förståeligt. I år har vi däremot en bättre trupp vars målsättning långt ifrån bara är att slå Roma.

Att vi skulle vara outvecklade har jag ingen kommentar till. ssl är ingen representant för den genomsnittliga lazialen.

Tråkigt för övrigt att det går så dåligt för Lazio i EL. 1-1 borta mot ett mediokert FC Zürich efter en andra halvlek där Lazio hade flertalet chansar att ta ledningen. Men Zürichs målvakt storspelade.

Lazio har inte riktigt haft något flyt ute i Europa hittills. Man blir lite matt när Lazio som ändå ställer upp med en hyfsat ordinarie trupp i EL inte lyckas samtidigt som Udinese som ställer upp med ett B-lag nu leder sin grupp ganska komfortabelt.
2011-10-21, 01:20
Medlem
Sia-Inters avatar
@Brille68
Briljant.. Magnifikt helt enkelt. Fan va skönt när jag för första gången på några månder går in här och möts av den läsningen, blir paff varje gång att jag inte ägnar mer tid åt det här forumet men jag har tyvärr för mycket andra skriverier som jag håller på med.. Men det här gör att forumet måste besökas mer frekvent..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in