Resultat: .
0%
röster
2011-12-04, 11:50
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
när milan vann med 4-0 mot cheivo hemma så gick de inte på mål andra halvlek. kommentatorn sa att det är så för att man ska vara en "gentleman". varför är det så?

Ställde en liknande fråga för ett antal år sedan till en person som arbetat med fotboll i Italien, dock inte i Serie A. Han berättade att det fanns en klar och tydlig tradition att ett lag som ledde med säg 3-0 i halvlek bara skulle spela av matchen. Detta förutsatt att motståndarna också slutade ”spela”, fortsatte de däremot att kriga var det fritt fram att anfalla på och göra fler mål.

Egentligen förekommer samma sak i nästan alla ligor och länder, det är bättre att spara krafterna till viktigare matcher än att vräka på för att göra 4 eller 5-0. Men i Italien finns också två andra aspekter, ett det är inte målskillnad som gäller utan inbördes möten när lag hamnar på samma poäng. 100-20 i målskillnad är helt oviktigt om laget förlorat mot de närmaste konkurrenterna.

Två, man ska inte förnedra sina motståndare. Det sista var ett svar denne man fick av sin klubbs ordförande. (Kanske det sistnämnda som kommentatorn syftade på.) Catenaccio inte bara på planen alltså. En förnedrad klubb vill hämnas och det kommer alltid en returmatch, en utlåning eller ett möjligt nyförvärv i framtiden.

Om denna ovilja till att skapa större motsättningar mellan lag/städer har någon djupare grund, verkar troligt. Italien är ett heterogent land som bara funnits 150 år uppbyggt av städer och regioner med tusenårig historia som självständiga stater. Riken som har fört krig mot varandra många gånger. Den välkända historiska motsättning som finns i Spanien mellan Madrid och Katalonien finns på micronivå i Italien, det finns inte en classico utan många.

Calcio är en av de få institutioner i landet som alla har respekt för, till skillnad från t e x regeringen eller parlamentet. När inte fotbollen fingerar, som i calciogate, blir det ett större ramaski än när regeringen klantar sig. En fotbollsmatch i Italien har därför högre krav på gentemanna uppförande än i många andra länders ligor. Det är därför de kan vara så vackra.
2011-12-04, 12:53
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
text
Tack för ditt inlägg. Var intressant att läsa
2011-12-04, 13:24
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ställde en liknande fråga för ett antal år sedan till en person som arbetat med fotboll i Italien, dock inte i Serie A. Han berättade att det fanns en klar och tydlig tradition att ett lag som ledde med säg 3-0 i halvlek bara skulle spela av matchen. Detta förutsatt att motståndarna också slutade ”spela”, fortsatte de däremot att kriga var det fritt fram att anfalla på och göra fler mål.

Känner vagt igen detta, låter som något Tomas Nordahl filosoferat kring i Uno Kryss Due, men vill nog påstå att den gentlemanna-attityden försvann någon gång när Bobby Charlton gick i pension eller så. Idag ser jag inga som helst spår av den, vilket t ex Udinese visade när man avrättade Palermo i våras.

I vissa länder, särskilt Tyskland, tycks traditionen snarare vara att inte lägga av vid 3-0, utan att låta det rullande tåget rulla på, och vinna med 6-0 eller 8-0, när man ändå är igång.

- F.G
2011-12-04, 14:59
Medlem
1772s avatar
Erik Niva har skrivit långt om Antonio Conte på Aftonbladet. Dock i "Plus"-versionen.
Någon vänlig själ som har tillgång och kan klistra in här?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/erikniva/dokument/article14028717.ab?teaser=true
2011-12-04, 15:25
Medlem
Cagliari hade spelat åtta raka matcher utan vinst. Catania försökte spela tufft och kompakt. Armbågar mot Ekdal och Larrivey så att blodet sprutade (sprucken läpp respektive ögonbryn), samt ett taffligt försök att boxa ner Biondini. Inte någon av ovan nämnda händelser resulterade ens i frispark.

Men det är naturligtvis fel taktik mot Cagliari trots att Nainggolan var avstängd. Cagliari tog över spelet alltmer och matchen kröntes av vad jag tror är Serie A säsongens hittills snyggaste mål. La Gazzetta liknar det vid ett ”Maradona-mål”, men själv så ser jag det mer som ett ”Hamrin-mål”. Om än i lite högre tempo...

Ibarbo (9sek):
http://www.youtube.com/watch?v=ElRgrsdYGA4&feature=watch_response
Kurre (24 sek):
http://www.youtube.com/watch?v=cao207HCEvw
2011-12-04, 15:40
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliari hade spelat åtta raka matcher utan vinst. Catania försökte spela tufft och kompakt. Armbågar mot Ekdal och Larrivey så att blodet sprutade (sprucken läpp respektive ögonbryn), samt ett taffligt försök att boxa ner Biondini. Inte någon av ovan nämnda händelser resulterade ens i frispark.

Men det är naturligtvis fel taktik mot Cagliari trots att Nainggolan var avstängd. Cagliari tog över spelet alltmer och matchen kröntes av vad jag tror är Serie A säsongens hittills snyggaste mål. La Gazzetta liknar det vid ett ”Maradona-mål”, men själv så ser jag det mer som ett ”Hamrin-mål”. Om än i lite högre tempo...

Ibarbo (9sek):
http://www.youtube.com/watch?v=ElRgrsdYGA4&feature=watch_response
Kurre (24 sek):
http://www.youtube.com/watch?v=cao207HCEvw

Jag skrev Hamrin-mål i matchtråden, så det är helt enkelt sant!

Den här Ibarbo känner jag inte till, kanske snackar vi en ny Asprilla.

- F.G
2011-12-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag skrev Hamrin-mål i matchtråden, så det är helt enkelt sant!

Den här Ibarbo känner jag inte till, kanske snackar vi en ny Asprilla.

- F.G
Matchtråden släppte jag då intresset riktades mer mot mina dryckesvanor än om calcio. (jag drack för övrigt vin både före, men framförallt efter jag sjungit om frejdad stam igår, och fått i mig lite glögg efter att ha varit ute med barnen imorse).

För att ta Ibarbo i någorlunda kronologisk ordning (utvalda inlägg ):
4522 visar La Gazzettas lista över supertalanger 2009-09-02 (Ibarbo på på 24:e plats):
https://www.flashback.org/sp18514976

2011-07-24:
Citat:
Ursprungligen postat av zach
…
Och Ibarbo, satans vilket älgkliv han har. En attraktion, men mer sannolikt hade han lyckats som löpare om han slipat på tekniken.
...

Jag rapporterade från Macomer där Cagliari spelade en vänskapsmatch mot Ajaccio 2011-07-30:
Citat:
…
Utsikten från arenan var betydligt häftigare än själva matchen. En ganska snäll match som präglades av att spelarna var matchovana. Mitt fokus var på El Kabir och Ibarbo.

El Kabir visade sin teknik med dribblingar och framspelningar, men lyckades också missa ett friläge. Ibarbo imponerade stort med fin teknik, bra spelförståelse, styrka och snabbhet. Han kan definitivt bli ett utropstecken.
...
211-08-13:
Citat:
…
Att Cagliari valt att döpa om Ibarbo till anfallare förändrar inte att han är en mittfältare och att det saknas bra alternativ på topp.
...
Mitt svar då 4522 tippade Cagliari som nr 16 i sluttabellen, från 2011-09-04:
Citat:
…
Vafan!

Ibarbo kommer att göra stor succé. Jag kallar honom mittfältare men, Cellino envisas med att kalla honom anfallare.

Du kommer ihåg Ibarbo? Mannen som Udinese för mindre än två år sedan såg som en blandning av Asprilla, Vieira och Asamoah…
http://www.gazzetta.it/Calcio/22-07-2009/next-generation-50835307844.shtml

Nu har han nyss fyllt 21 år och är redo att ta plats i Serie A…
...
Och sedan hoppar vi fram till matchen mot Inter, 2011-11-19:
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
…
I Cagliari så kändes den där Ibarbo som en injektion när han kom in, kändes betydligt hetare än Thiago och Nené.
...
2011-12-04, 16:59
Medlem
Saandros avatar
Älskar Serie A en dag som denna!
2011-12-04, 17:32
Medlem
Calogeros avatar
Nu är mitt tålamod med Enrique verkligen som bortblåst. Det är så fruktansvärt tydligt att han huserar över en grupp som är uppdelad och missnöjd. Det finns ingen som helst anledning att tro på detta "projekt" mer, nu får det fan vara nog. Totti får snällt sitta på bänken och låtsas som ingenting. Fyfan.

Sedan måste jag säga att jag har förälskat mig i Fiorentinas inno. Helt underbar!
2011-12-04, 17:33
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Känner vagt igen detta, låter som något Tomas Nordahl filosoferat kring i Uno Kryss Due, men vill nog påstå att den gentlemanna-attityden försvann någon gång när Bobby Charlton gick i pension eller så. Idag ser jag inga som helst spår av den, vilket t ex Udinese visade när man avrättade Palermo i våras.
- F.G

Då tar jag det igen. Det jag hört är att om motståndarlaget tydligt visar att man inte längre försöker vända matchen och det står, säg 3-0, så ska man inte längre försöka göra mål. Matchen spelas av i samförstånd. Detta gäller i de lägre serierna, hur lag i serie A agerar vet jag inte. Kan tänka mig att med så många spelare skolade i andra fotbollskulturer så är inställningen inte helt identisk.

(Det var inte på TV eller via mail jag fick dessa uppgifter, utan samtal öga mot öga med en som arbetat profesionellt med klubbfotboll i Italien.)

Angående gentlemen. Håller inte med, just i den italienska fotbollen finns det alltid gentlemän. Eller vad ska man annars kalla sådana som Zanetti och del Piero.

(Glömde att det är omspel mellan två lag ibland, i mitt tidigare inlägg. Fel av mig.)
Senast redigerad av motvall 2011-12-04 kl. 17:38.
2011-12-04, 17:39
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Angående gentlemen. Håller inte med, just i den italienska fotbollen finns det alltid gentlemän. Eller vad ska man annars kalla sådana som Zanetti och del Piero.

Är det inte lite talande att du måste nämna två 38-åringar?

Svårt att se någon utpräglad gentleman bland de yngre spelarna, kanske Marchisio har potentialen, Juve ända in i själen?
2011-12-04, 18:34
Medlem
Saandros avatar
Premium Calcio commentator just said that Fiorentina manager, Delio Rossi, told his players not to score another goal to disrespect Roma...

Om detta stämmer..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in