Resultat: .
0%
röster
2011-12-28, 19:58
Medlem
FabioAugustos avatar
Jag har inte kollat så mycket Serie A som jag hade velat i höst, men alltså detta Lazio... Så briljant och så värdelöst i samma andetag. Här har vi Klose, Dias, Hernanes och grejer - spelare som i viss mån har det. Men. De blandas ju runt med Del Nero, Makinwa och såklart Stankevicius. Spelare som knappt ens har någon spetsegenskap som gör de lite nyttiga (som Kozák). De är bara rakt igenom totalt värdelösa fotbollsspelare. Jag gillar inte klyschan "spela med en junior istället, han kan ju inte vara sämre", men den här gången borde den användas (jag vet att Del Nero och Makinwa inte får spela, men de tar ju upp platser i truppen).

Lazio och Blackburn är Europafotbollens två största mysterium år 2011.

Hörde förresten att Sergio Buso dog på julafton, var Donadonis högra hand under framförallt Gli Azzurri-tiden.
2011-12-28, 19:59
Medlem
Niilzs avatar
Intressant fråga, vi säger att EM börjar om 2 veckor. Vilka forwards hade ni tagit med med tanke på deras prestationer i höst?
2011-12-28, 20:03
Medlem
menopels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niilz
Intressant fråga, vi säger att EM börjar om 2 veckor. Vilka forwards hade ni tagit med med tanke på deras prestationer i höst?

Balotelli och Di Natale... Matri som reserv
2011-12-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Njae, nu tror jag bestämt att den gode napolitanaren har missförstått begreppet PK.

Har ingen aning om vad det betyder, PK är ett uttryck jag mest stött på här på FB, i verkliga livet är det inget jag har hört mycket.

Det är dock påtagligt att vissa här gärna uttrycker missnöje kring Sveriges moderna historia & målar upp Italien som ett land som skulle vara friare med högre i tak. Det tenderar dock till att bli fantasier & snedvridningar då de katolska latinska länderna i sydeuropa & sydamerika med sin historia av militärdiktaturer & stark kyrklig makt tvärtom varit mera konservativa med lägre i tak när det gäller vad man får göra & säga i vissa sammanhang.

Jag vill inte tycka till & värdera vad som är bra & dåligt utan konstaterar bara att Sverige tvärtom varit väldigt fritt & öppet på flera plan. Det där översittandet som kännetecknar auktoritära regimer har ofta varit mindre påtagligt här än i de latinska länderna, även om man kan ha synpunkter på en del grejer hos socialdemokratin. Det blir lätt så att vissa här försöker få svenskens allmänna stelhet till något politiskt fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mitt intryck är att utrymmet för vad som anses acceptabelt och tillåts passera i Italien är så brett att PK/Bror Duktig-linjen faller platt till marken, folk rycker på axlarna åt PK-utspel, liksom åt det mesta annat. Det finns ingen skitnödig Bror Duktig-maffia att bygga ett PK-tempel på. Tror jag?

Se där fördelen av en 2500 år gammal kultur där allt som någonsin kan hända har hänt ca 3 ggr om, och jorden har inte gått under för det.

Det är det här jag menar. Bror Duktig-maffian har egentligen varit ytterst stark i Italien & andra katolska länder med historia av militärdiktatur, bara i en annan form.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Morerna återkommer i olika skepnader. I Livorno finns den berömda statyn ”Quattro Mori”.
http://wanderingitaly.com/graphics/livorno-quattro-mori.jpg

Och nu när jag googlade för att finna en snygg bild på statyn ovan, så fann jag ”Fontana dei Quattro Mori”:
http://italianwinehub.com/news08/marino.html
Som tydligen är en fontän i Marino (utanför Rom) där man under en festival sprutar vin (drygt 3.000 liter) istället för vatten. Allt för att fira segern över muslimerna. Härliga tider!

Här har vi ett exempel till på det här jag menar med att försöka måla upp Italien som någon sorts motsats till allt man ogillar med det svenska politiska klimatet.

Det står ju i artikeln att fontänen i Marino uppfördes till minne av slaget vid Lepanto 1571 då turkarna besegrades (ej att förväxlas med de tidigare slagen vid Lepanto 1499 & 1500 då Venedig förlorade mot turkarna). Själva vinfestivalen hade tydligen en mycket längre historia då det är ett väldigt gammalt vindistrikt & grejen med fontänen uppstod först efter att den kommit till. Festivalen verkar alltså inte egentligen ha med Lepanto att göra.

Det är väl ungefär som att Stortorget i Malmö med Karl X Gustav-statyn är en viktig plats för Malmö-festivalen utan att festivalen för den sakens skull är något firande över freden i Roskilde 1658 då Skåne blev svenskt. Italienare i allmänhet skiter nog i slaget vid Lepanto. Jag tycker också att islam i Sverige är ett ofog, men att försöka måla upp Italien som någon bastion som tar kampen blir överdrivet även om det ligger en del i det trots allt.

SD har för övrigt stått längst fram på barrikaderna tillsammans med hippievänstern & gapat om att dra hem trupperna från Afghanistan. Så den där kamplystnaden som de allierade (Spanien, Genua, Savojen, Venedig & Vatikanen) hade vid Lepanto hittar man inte direkt hos SD.

Ok, sista stycket om Afghanistan var kanske något OT....

Kan avsluta med att både Napoli & Sardinien var med då de tillhörde Spanien. Om det känns bra för Brille att man deltog ( ). Jag skulle förresten kolla upp vad Lepanto heter idag då jag alltid glömmer det. Nafpaktos. När jag läste om Nafpaktos på Wiki så visade det sig att just Marino, småstaden söder om Rom med vinfestivalen, var deras enda tvillingstad (vänort). Hm...det är kanske en anti-muslimsk festival trots allt som pågår där vid fontänen.
2011-12-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Kul att så många nappade på idén att summera sitt lags höstsäsong! Verkligen kul! Istället sitter ni och kacklar om vad som är PK eller inte, har det något med PucKon att göra kanske? Nej, nu kanske man var lite väl aggro men fyra dagar jul tar på krafterna. Nåväl.

Jaja, fast nu poppade ju Slaget vid Lepanto & hela den grejen upp i istället. Räcker det med att konstatera att Gökhan Inler var exakt den spelaren man behövde i Napoli? Möjligen att CL-spelet blivit för påfrestande ändå.

Mario Santana förväntar jag mig kommer att bli mer framträdande, han är en perfekt ersättare till Hamsik. Goran Pandev får väl duga som ersättare till Lavezzi även om Lucho Gonzalez hade varit absolut helgjutet ultimat här. Ersättare till Cavani tror jag faktiskt saknas då jag inte riktigt vet var Cristiano Lucarelli står & Mascara är fel spelartyp. Di Natale hade smakat mumma här!

Backlinjen är riktigt väloljad så jag har aldrig fattat varför vissa här har hängt upp sig på Aronica & hävdat att man har försvarsproblem. Obegripligt i mina ögon. Jag är inte förvånad att Federico Fernandez inte spelats in som ordinarie än trots att han håller hög klass.
2011-12-29, 00:50
Medlem
1772s avatar
Citat:
Men först...

Medan alla de svenska politiska partierna trängs runt mitten och kallar sig feminister, så har du en bred paljett i Italien. Allt från riktiga kommunister till riktiga fascister. Först nu som det börjar centreras någorlunda.
Ehrm? Finns ett parti som i flera mätningar står som fjärde största, ibland tredje största som inte på något sätt är mittenfeminister.

Citat:
Korsikas flagga har bara ett morhuvud till skillnad mot Sardiniens fyra. Något som också återfinns i Ajaccios klubbemblem:
http://www.vavel.com/files.php?file=ac_ajaccio_986545458.jpg
Häftigt! Korsika borde förövrigt tillhöra Italien och Ajaccio spela i Serie A.
2011-12-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
…
Det är väl ungefär som att Stortorget i Malmö med Karl X Gustav-statyn är en viktig plats för Malmö-festivalen utan att festivalen för den sakens skull är något firande över freden i Roskilde 1658 då Skåne blev svenskt. Italienare i allmänhet skiter nog i slaget vid Lepanto. Jag tycker också att islam i Sverige är ett ofog, men att försöka måla upp Italien som någon bastion som tar kampen blir överdrivet även om det ligger en del i det trots allt.
…
Allt jag gjorde var att beskriva att sarder i allmänhet ser Cagliari som sitt landslag samt visade på att den sardiska flaggan finns i deras klubb emblem. Jag gav en kort beskrivning varför samma morer dyker upp lite överallt, dvs inte bara på Sardiniens och Korsikas flaggor, och därmed Cagliaris och Ajaccios klubbemblem. Eventuella nutida storpolitiska slutsatser stod Vivoli för…

Riktigt hur Malmöfestivalen gled in förstår jag inte, men jag är ju nykter…

Malmö FFs klubbemblem är väl en relativt ny konstruktion, men den sexuddiga stjärnan är från då Malmö stad fick sitt sigill på 1300-talet. Hade kanske varit häftigare med Malmö stads vapen, dvs gripen som ju går tillbaka till Erik av Pommern 1437. Men den lär di gule haft på ett av deras tidiga emblem, de är ju trots allt är en äldre förening…

Men det är klart. Man kan ju också som Napoli ha ett stort N med blått och vitt omkring och skippa all tyngd. Då kan jag nästan förstå att du börjar dilla om Malmöfestivalen…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/ba/SSC_Napoli.svg

Men efter att ha sett det banala i Napolis färger (havet är blått), så är du säkert sugen på att veta varför Cagliari springer omkring i blått och rött. Helt enkelt för att det är staden Cagliaris flagga:
http://www.comune.cagliari.it/japscares/cms/images/95_06Palazzo_Civico_d0.jpg

De i sin tur har fått färgerna från Casa Savoi som ju var kung över Sardinien, och sedan när kungariket Sardinien erövrat fastlandet, även över Italien (även om de sedan förlorade allt).

Klubbemblemets form har ändrats över tiden. Men den har alltid haft den sardiska flaggan och färgerna rött och blått (om än i olika nyanser).

Tråden heter ”Allt om Calcio!” av en anledning. Den är inte som de andra fotbollstrådarna. Här finns utrymme att spinna vidare, så länge som du kan koppla det till calcio.
2011-12-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
...
Häftigt! Korsika borde förövrigt tillhöra Italien och Ajaccio spela i Serie A.
I somras var jag nere på den vackra ön och såg en vänskapsmatch mellan Cagliari och Ajaccio i Macomer (Stadio Scalarba).:
Citat:
…
Cagliari brukar spela sina vänskapsmatcher runt om på mindre orter på Sardinien. Ett bra sätt att bygga på att vara hela Sardiniens lag. Dessutom är det inte särskilt svårt att få dit lag från andra länder. Förutom dagens match mot korsikanska Ajaccio så ska man spela mot La Liga-laget Rayo Vallecano och italienska Treviso.

Utsikten från arenan var betydligt häftigare än själva matchen. En ganska snäll match som präglades av att spelarna var matchovana. Mitt fokus var på El Kabir och Ibarbo.

El Kabir visade sin teknik med dribblingar och framspelningar, men lyckades också missa ett friläge. Ibarbo imponerade stort med fin teknik, bra spelförståelse, styrka och snabbhet. Han kan definitivt bli ett utropstecken.

Annars var det som vanligt Cossu och Conti som visade sig.

Matchen slutade mållöst, och Larrivay lyckas inte riktigt imponera som target player. Nene och Suazo spelade inte. Men om inte en anfallare köps så måste det lossna för Nene. Såvida inte den svarta pantern uppfyller mina drömmar...

Jag hade hoppats på att se Ceppelini, men det visade sig att han spelar VM för U-20 för Uruguay.
...
Redan då var anfallsproblemet uppenbart.

Men för att återvända till Ajaccio, så var det inte AC Ajaccio i Ligue 1 man mötte utan GFCO Ajaccio några divisioner lägre. Men även de har moren i sitt klubbemblem:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/67/GazelecAjaccio.jpg

Men för att återvända till Cagliaris problem med att göra mål så har man tydligen gjort klart med Dessena. Han är väl en ok mittfältare (har ju spelat i Cagliari tidigare), men han löser knappast målgörararproblemet ( 81 matcher för Parma 5 mål, 55 matcher för Sampdoria 2 mål, och 29 matcher för Cagliari 3 mål).
2011-12-29, 11:48
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
I somras var jag nere på den vackra ön och såg en vänskapsmatch mellan Cagliari och Ajaccio i Macomer (Stadio Scalarba).:

Redan då var anfallsproblemet uppenbart.

Men för att återvända till Ajaccio, så var det inte AC Ajaccio i Ligue 1 man mötte utan GFCO Ajaccio några divisioner lägre. Men även de har moren i sitt klubbemblem:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/67/GazelecAjaccio.jpg

Men för att återvända till Cagliaris problem med att göra mål så har man tydligen gjort klart med Dessena. Han är väl en ok mittfältare (har ju spelat i Cagliari tidigare), men han löser knappast målgörararproblemet ( 81 matcher för Parma 5 mål, 55 matcher för Sampdoria 2 mål, och 29 matcher för Cagliari 3 mål).

Återigen en karaktärsspelare, man måste ge Cagliari att de fortsätter på den inslagna vägen. Man vet precis vad man får i den värvningen. Men som du är inne på - behövdes det verkligen? Vad innebär detta för Ekdahl? Det är delvis samma spelartyp...
Även om jag inte är någon stor Ekdahl-fantast så är det trist om det gör att han får spela ännu mindre. Men kanske bra för laget...
2011-12-29, 11:58
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
SD har för övrigt stått längst fram på barrikaderna tillsammans med hippievänstern & gapat om att dra hem trupperna från Afghanistan. Så den där kamplystnaden som de allierade (Spanien, Genua, Savojen, Venedig & Vatikanen) hade vid Lepanto hittar man inte direkt hos SD.

Nu stred de allierade utanför sin gräns, inte på andra sidan världen. Att försvara sina gränser och att leka världspolis är två olika saker.

Det får avsluta den här utsvängningen.

Guidetti sägs vara påväg till Bologna/Juventus. Hoppas på det senare.
2011-12-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Återigen en karaktärsspelare, man måste ge Cagliari att de fortsätter på den inslagna vägen. Man vet precis vad man får i den värvningen. Men som du är inne på - behövdes det verkligen? Vad innebär detta för Ekdahl? Det är delvis samma spelartyp...
Även om jag inte är någon stor Ekdahl-fantast så är det trist om det gör att han får spela ännu mindre. Men kanske bra för laget...
Jo Ekdal började mindre bra, men jag tycker att han motiverar sin plats fint. Inget uttropstecken, men en spelare som man kan alternera på mitten. Vilket kommer att behövas vid skador och avstängningar. De tre givna är Conti, Nainggolan och Cossu. Biondini och Ekdal tar hand om den fjärdeplatsen och täcker upp vid de andras frånvaro.

Även om jag gärna hade sett att Ceppelini hade fått lite mer speltid.

Annars så har ju Cellino uttalat sig om värvningar i januari:
“I’ll buy three players,” the Stadio Sant’Elia chief told Sky Sport Italia. “They are all Italian and they all currently play in Serie A.
“One is a central defender, the other a midfielder and the last is an attacker.”
http://www.football-italia.net/node/14002
(från 2011-12-21)

Får se om Dessena är en av de tre han nämner (Sampdoria spelar ju inte i Serie A).

Fast man blir ju lite orolig när det av ovan citerade artikel dessutom framgår att han fylledillat med Galliani:
“He gave me a great idea,” concluded the Rossoblu patron.
Senast redigerad av Brille68 2011-12-29 kl. 14:14.
2011-12-29, 16:04
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vad säger Calcio-folket om Genoas värvning av Gilardino? Sägs vara klar enligt någon 4452 i Silly Europa-tråden.

För Genoa ser det ut som en bra affär, de behövde verkligen något i anfallet men frågan är vad som händer med Caracciolo... Jag utgår från att Palacio och Gilardino blir startalternativen.

Gilardino hade jag väldigt gärna sett i Roma, men det är väl mest av nostalgiska skäl. Dessutom grämer jag mig fortfarande över att han valde Milan före Roma. Nåja, i ärlighetens namn behövs han ju knappast då Osvaldo svarar alla belackare med mål på mål. Förhoppningsvis får han en nytänding i Genua och fixar en plats i laget till EM-2012.

Vet inte ifall det tagits upp tidigare, och det kan ju knappast komma som någon chock men Hernán Crespo har i alla fall sagt att den här säsongen är den sista han gör, sedan lägger han av. Tråkigt då det alltid är kul med lite äldre profiler, dessutom såg han rätt cool ut i sitt gråa hår!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in