Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Njae, nu tror jag bestämt att den gode napolitanaren har missförstått begreppet PK.
Har ingen aning om vad det betyder, PK är ett uttryck jag mest stött på här på FB, i verkliga livet är det inget jag har hört mycket.
Det är dock påtagligt att vissa här gärna uttrycker missnöje kring Sveriges moderna historia & målar upp Italien som ett land som skulle vara friare med högre i tak. Det tenderar dock till att bli fantasier & snedvridningar då de katolska latinska länderna i sydeuropa & sydamerika med sin historia av militärdiktaturer & stark kyrklig makt tvärtom varit mera konservativa med lägre i tak när det gäller vad man får göra & säga i vissa sammanhang.
Jag vill inte tycka till & värdera vad som är bra & dåligt utan konstaterar bara att Sverige tvärtom varit väldigt fritt & öppet på flera plan. Det där översittandet som kännetecknar auktoritära regimer har ofta varit mindre påtagligt här än i de latinska länderna, även om man kan ha synpunkter på en del grejer hos socialdemokratin. Det blir lätt så att vissa här försöker få svenskens allmänna stelhet till något politiskt fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mitt intryck är att utrymmet för vad som anses acceptabelt och tillåts passera i Italien är så brett att PK/Bror Duktig-linjen faller platt till marken, folk rycker på axlarna åt PK-utspel, liksom åt det mesta annat. Det finns ingen skitnödig Bror Duktig-maffia att bygga ett PK-tempel på. Tror jag?
Se där fördelen av en 2500 år gammal kultur där allt som någonsin kan hända har hänt ca 3 ggr om, och jorden har inte gått under för det.
Det är det här jag menar. Bror Duktig-maffian har egentligen varit ytterst stark i Italien & andra katolska länder med historia av militärdiktatur, bara i en annan form.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Morerna återkommer i olika skepnader. I Livorno finns den berömda statyn ”Quattro Mori”.
http://wanderingitaly.com/graphics/livorno-quattro-mori.jpg
Och nu när jag googlade för att finna en snygg bild på statyn ovan, så fann jag ”Fontana dei Quattro Mori”:
http://italianwinehub.com/news08/marino.html
Som tydligen är en fontän i Marino (utanför Rom) där man under en festival sprutar vin (drygt 3.000 liter) istället för vatten. Allt för att fira segern över muslimerna. Härliga tider!
Här har vi ett exempel till på det här jag menar med att försöka måla upp Italien som någon sorts motsats till allt man ogillar med det svenska politiska klimatet.
Det står ju i artikeln att fontänen i Marino uppfördes till minne av slaget vid Lepanto 1571 då turkarna besegrades (ej att förväxlas med de tidigare slagen vid Lepanto 1499 & 1500 då Venedig förlorade mot turkarna). Själva vinfestivalen hade tydligen en mycket längre historia då det är ett väldigt gammalt vindistrikt & grejen med fontänen uppstod först efter att den kommit till. Festivalen verkar alltså inte egentligen ha med Lepanto att göra.
Det är väl ungefär som att Stortorget i Malmö med Karl X Gustav-statyn är en viktig plats för Malmö-festivalen utan att festivalen för den sakens skull är något firande över freden i Roskilde 1658 då Skåne blev svenskt. Italienare i allmänhet skiter nog i slaget vid Lepanto. Jag tycker också att islam i Sverige är ett ofog, men att försöka måla upp Italien som någon bastion som tar kampen blir överdrivet även om det ligger en del i det trots allt.
SD har för övrigt stått längst fram på barrikaderna tillsammans med hippievänstern & gapat om att dra hem trupperna från Afghanistan. Så den där kamplystnaden som de allierade (Spanien, Genua, Savojen, Venedig & Vatikanen) hade vid Lepanto hittar man inte direkt hos SD.
Ok, sista stycket om Afghanistan var kanske något OT....
Kan avsluta med att både Napoli & Sardinien var med då de tillhörde Spanien. Om det känns bra för Brille att man deltog (

). Jag skulle förresten kolla upp vad Lepanto heter idag då jag alltid glömmer det. Nafpaktos. När jag läste om Nafpaktos på Wiki så visade det sig att just Marino, småstaden söder om Rom med vinfestivalen, var deras enda tvillingstad (vänort). Hm...det är kanske en anti-muslimsk festival trots allt som pågår där vid fontänen.