Resultat: .
0%
röster
2011-12-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Allt jag gjorde var att beskriva att sarder i allmänhet ser Cagliari som sitt landslag samt visade på att den sardiska flaggan finns i deras klubb emblem. Jag gav en kort beskrivning varför samma morer dyker upp lite överallt, dvs inte bara på Sardiniens och Korsikas flaggor, och därmed Cagliaris och Ajaccios klubbemblem. Eventuella nutida storpolitiska slutsatser stod Vivoli för…

Riktigt hur Malmöfestivalen gled in förstår jag inte, men jag är ju nykter…

Jag lägger inga värderingar i det eller tycker till. Menar bara att det är tydligt att här finns ett gäng som gärna smyger in politik i inläggen med uppenbara passningar till svensk politik & media. Det blir rätt snedvridet att lyfta fram Italien som ett land med mera utrymme för åsikter då det inte är riktigt sant.

Vet inte om du raljerade när du antydde att vinfestivalen i Marino var ett firande av segern mot muslimerna. Längst ner i artikeln framgick det ju att festivalen i själva verket fanns redan långt innan slaget vid Lepanto så den där fontänen Fontana dei Quattro Mori hade snarare praktisk betydelse iom vinsprutandet än politisk betydelse som segersymbol.

Alltså, att bara för att Malmöfestivalen pågår vid Karl X Gustav-statyn så betyder det inte att det är en anti-dansk festival.

Men visst, jag fick en sk knäpp, en hang-up på era ideliga paralleller till politik.
2011-12-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Apropå Samp... Det har väl ryktats om att Fiorentina vill få över Palombo? Montolivo ut, Palombo in således, låter som en rätt bra lösning.

När det gäller Gilardino så har han inte varit bra, som sagt, men de prima punta-alternativ man har är ju inte så mycket att hänga i granen. Som den där Silva t ex, det smärtar lite när man ger tröja nummer 10 till en så trist spelare.

Vafan, Santiago Silva är ju kung! Vann skytteligan när Banfield tog sin första ligaseger någonsin i Aperturan 2009. Tror han kommer att vara nyttig för Fiorentina till våren med troligen mera speltid. Tänkte förresten bända in honom i mitt "Totalsåga Bojan & Lamela-inlägg" som aldrig blev av.

Det blev liksom alltid snack om annat varje gång istället, som slaget vid Lepanto & såna grejer.
2011-12-29, 18:59
Medlem
Niilzs avatar
Sjukt om Pato går till PSG. Kanske Ancelotti, Leonardo och en bunt hög pengar får honom att gå dit. Vem vet.
2011-12-29, 19:06
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Gilardino hade jag väldigt gärna sett i Roma, men det är väl mest av nostalgiska skäl. Dessutom grämer jag mig fortfarande över att han valde Milan före Roma.

Frågan är om inte han själv ångrar det valet? Han lyckades aldrig fullt ut i Milan och tycks inte besitta den där storklubbsmentaliteten (i och för sig är Rom en tuff plats det med) och tänk firma Totti-Gilardino...
2011-12-29, 19:07
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Vafan, Santiago Silva är ju kung! Vann skytteligan när Banfield tog sin första ligaseger någonsin i Aperturan 2009. Tror han kommer att vara nyttig för Fiorentina till våren med troligen mera speltid. Tänkte förresten bända in honom i mitt "Totalsåga Bojan & Lamela-inlägg" som aldrig blev av.

Det blev liksom alltid snack om annat varje gång istället, som slaget vid Lepanto & såna grejer.

Haha, men vad i helvete. Nu får du ta och knåpa ihop det där inlägget istället för att fresta oss gång på gång...
2011-12-29, 19:11
Medlem
Citat:

Jag kan ju bara utgå från vad jag har sett, men visst, han kanske är kung egentligen.
2011-12-29, 19:20
Medlem
Citat:
Jag lägger inga värderingar i det eller tycker till. Menar bara att det är tydligt att här finns ett gäng som gärna smyger in politik i inläggen med uppenbara passningar till svensk politik & media. Det blir rätt snedvridet att lyfta fram Italien som ett land med mera utrymme för åsikter då det inte är riktigt sant.

Vet inte om du raljerade när du antydde att vinfestivalen i Marino var ett firande av segern mot muslimerna. Längst ner i artikeln framgick det ju att festivalen i själva verket fanns redan långt innan slaget vid Lepanto så den där fontänen Fontana dei Quattro Mori hade snarare praktisk betydelse iom vinsprutandet än politisk betydelse som segersymbol.

Alltså, att bara för att Malmöfestivalen pågår vid Karl X Gustav-statyn så betyder det inte att det är en anti-dansk festival.

Men visst, jag fick en sk knäpp, en hang-up på era ideliga paralleller till politik.
Alldeles tydligt en hang up!

Men eftersom du inte vill lämna det så återvänder vi till Quattro Mori. (Just som jag i ett par inlägg diskuterat Cagliaris mercato och uppställning.)

I Cagliaris klubbemblem ingår den Sardiska flaggan. Den sardiska flaggan består av fyra morer. För att ge bakgrunden till detta så visade jag att det fanns andra flaggor (t ex korsikanska) och inte minst konstverk som också anspelar på detta. Det mest berömda av dessa (som jag känner till) är statyn Quattro Mori i Livorno.

Som en kul utvikning så nämnde jag då:
Citat:
…
Och nu när jag googlade för att finna en snygg bild på statyn ovan, så fann jag ”Fontana dei Quattro Mori”:
http://italianwinehub.com/news08/marino.html
Som tydligen är en fontän i Marino (utanför Rom) där man under en festival sprutar vin (drygt 3.000 liter) istället för vatten. Allt för att fira segern över muslimerna. Härliga tider!
…
“Every year 3,000 liters of fresh, slightly effervescent white wine is poured through the Fontana dei Quattro Mori, erected in the 16th century to commemorate the 1571 naval victory of the Pope's fleet over the Turks, at the Battle of Lepanto, in which Prince Marcantonio Colonna, lord of the Marino Castle, played a leading role as captain.
Although the first recorded Sagra dell'Uva festival took place in 1573, two years after the Lepanto battle, the celebration is believed to date back to the Middle Ages. The festival lasts all day and includes booths with local products, floats, bands, parades and light shows. For the occasion, flowers and grapes are draped over everything.”

Eftersom denna alldeles galet oviktiga lilla utvikning, en bisats i alla mina inlägg om detta, blivit en viktig sak för dig. Så jag googlade Marino. Tydligen deltog många invånare i Lepento, och staden blommade upp efter segern.
http://it.wikipedia.org/wiki/Marino_%28Italia%29

Och om festivalen som firas 7 oktober står i ovanstående länk:
festa della Madonna del Rosario, celebrata fin dal 1571 in tutto lo Stato Pontificio come ringraziamento per la vittoria cristiana alla battaglia di Lepanto. In genere però a Marino la festa religiosa viene spostata alla prima domenica di ottobre, insieme alla Sagra dell'Uva.

Du skulle kunnat ha påpekat att flaggan med morer först dök upp antingen i Aragonien eller möjligen att påve Benedictus II. Du skulle kunnat ha ifrågasatt om Huset Savojen verkligen hade rött och svart i flaggan, hur Cagliaris klubbemblem ”alltid” har haft rött och blått då jag tidigare visat en bild på Riva med enbart sardiska flaggan på tröjan, om morer verkligen var så svarta som de avbildas på flaggan osv.

Ja alltså om du verkligen ville diskutera…

Angående Karl X Gustav-statyn och historiskt grundad politik inom fotbollen:
http://www.youtube.com/watch?v=Dfnugs4nLPs
2011-12-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
…
När det gäller laget som helhet så kan vi se att Badu utvecklats ytterligare, Basta har fortsatt sin uppåtgående kurva trots sin tidigare långtidsskada, Ekstrand har spelat en hel del men blandar och ger fortfarande, Handanovic och Di Natale vidhåller sin världsklassform, Asamoah har slunkit in i både sin gamla och Inlers roll! Precis som jag hoppades på innan säsongen. Han håller på att utvecklas till lagets viktigaste utespelare, om man bortser från den mest givna herren på topp. Guidolin har även visat sin taktiska fingertoppskänsla även om spelarna inte alltid lyssnar på honom. Att spela Isla centralt på mittfält oroade mig något i början men sen visade det sig vara ett genidrag (viktiga mål mot både Roma och Inter).
Utan att ha följt Udinese alltför ingående så skulle jag vilja lyfta fram Di Natale, Handanovic och Guidolin. Otroligt starkt gjort och säsongen har än så länge varit ett enda långt triumftåg för 4522 och Jackbob.

Nu blir det ett lite svårare val mellan satsning på europaspel och Serie A. Även om jag inte riktigt tror på lo Scudetto så är CL-spel absolut inom räckhåll. När nu Di Natale dessutom äntligen ska spela i gli Azzurri, så blir besluten ännu svårare.

Håller Di Natale för att spela på alla fronter?
2011-12-29, 21:34
Medlem
kaus avatar
När vi ändå är inne på Udinese, och för att jag intresserad av laget, undrar jag vad som gjort att de plötsligt börjat prestera så bra. Både Handanovic och Di Natale har ju spelat en tid i Udinese, är det Guidolins inträde som varit avgörande för deras och lagets framgångar? Vad jag kan läsa mig till på Wikipedia är att han tog upp Parma från Serie B, för att året därpå ta laget till en åttondeplats. Därefter tog han över i Udinese och vad det verkar har det han gjorde med Parma smittat av sig.
2011-12-29, 22:51
Medlem
Får göra ett inlägg, trots att jag inte har något speciellt att säga.

Så jag slänger in en av mina favoritlänkar:
http://www.speciali.raisport.rai.it/calcio/seriea/classifica_giocatori.shtml
Där säsongens betyg från La Gazzetta, Corriere dello Sport och Tuttosport framgår. Genomsnittsbetygen toppas av Ibra före Pirlo. Vackert och enligt mig riktigt.

Allt för att så här i juletid få möjlighet att offentligt uttrycka:
Citat:
…Vet inte om du raljerade…
Det gör jag mest hela tiden. Men om jag menar någon illa, så hoppas jag att det framgår…

Dvs inte mot dig
2011-12-29, 23:10
Medlem
4522s avatar
Citat:
Utan att ha följt Udinese alltför ingående så skulle jag vilja lyfta fram Di Natale, Handanovic och Guidolin. Otroligt starkt gjort och säsongen har än så länge varit ett enda långt triumftåg för 4522 och Jackbob.

Nu blir det ett lite svårare val mellan satsning på europaspel och Serie A. Även om jag inte riktigt tror på lo Scudetto så är CL-spel absolut inom räckhåll. När nu Di Natale dessutom äntligen ska spela i gli Azzurri, så blir besluten ännu svårare.

Håller Di Natale för att spela på alla fronter?

Tycker det är dumt att snacka om att satsa på antingen eller. Nu gäller det bara att överleva. Utan Benatia (såg visserligen jävligt bra ut mot Juventus tack vare Danilo), Badu och Asamoah så sjunker standarden en del. Det är även en av anledningarna till att Guidolin valt att spela in Isla centralt på mittfältet. När några förstärkningar har anlänt kan vi börja snacka om Europa och liga. Tror personligen att Carmona är ett namn, Guidolin har bara begärt Palombo eller Pazienza. Förstnämnda känns som en dröm, sistnämnda inget man höjer på ögonbrynen över. Kommer dock Anin från franska Sochaux så ökar insatserna en aning. Spännande spelare.

Di Natale håller givetvis inte på alla fronter, därför är det extra spännande att se vad som händer med Floro Flores. Det har surrats om att han kan komma att ingå i ett byte mot Parolo i Cesena. Men vem fan ska spela reservanfallare då? Särskilt när även Barreto ryktas på väg bort. Fram tills nu har det bara varit utropstecken men nu har dom kroknat något och blivit till frågetecken. Plocka hem Muriel? Känns inte som någon räddare. Nej, jag är lite orolig inför vad som komma skall. Det är upp till bevis för Larini, alla prisar honom som en av ligans bästa sportchefer, trots att det var Pozzo och Pozzo Jr. som håvade in alla stålar i somras. Kniven mot strupen.

Fan plockade vi inte Caracciolo för? Istället lyckas Novara landa honom nu i dagarna!

Citat:
Ursprungligen postat av kau
När vi ändå är inne på Udinese, och för att jag intresserad av laget, undrar jag vad som gjort att de plötsligt börjat prestera så bra. Både Handanovic och Di Natale har ju spelat en tid i Udinese, är det Guidolins inträde som varit avgörande för deras och lagets framgångar? Vad jag kan läsa mig till på Wikipedia är att han tog upp Parma från Serie B, för att året därpå ta laget till en åttondeplats. Därefter tog han över i Udinese och vad det verkar har det han gjorde med Parma smittat av sig.

Guidolin ska ha mycket cred, han har skapat ett lag av alla utländska spelare. Men i grund och botten är det Pozzos programmerande och hela piazzan som ligger till grund för det här. Många tror att Udinese seglat upp som något nytt dom två senaste säsongerna, då kan man inte ha följt Serie A särskilt länge. Europa-spel har dykt upp lite titt som tätt och man har även haft häng på pallplacering mot säsongens slut. Det här är inget unikt i ordets rätt bemärkelse.
Senast redigerad av 4522 2011-12-29 kl. 23:13.
2011-12-30, 01:30
Medlem
Om man vill ha gåshud: http://www.youtube.com/watch?v=wOsGSWiHj9A

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in