Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Jag lägger inga värderingar i det eller tycker till. Menar bara att det är tydligt att här finns ett gäng som gärna smyger in politik i inläggen med uppenbara passningar till svensk politik & media. Det blir rätt snedvridet att lyfta fram Italien som ett land med mera utrymme för åsikter då det inte är riktigt sant.
Vet inte om du raljerade när du antydde att vinfestivalen i Marino var ett firande av segern mot muslimerna. Längst ner i artikeln framgick det ju att festivalen i själva verket fanns redan långt innan slaget vid Lepanto så den där fontänen Fontana dei Quattro Mori hade snarare praktisk betydelse iom vinsprutandet än politisk betydelse som segersymbol.
Alltså, att bara för att Malmöfestivalen pågår vid Karl X Gustav-statyn så betyder det inte att det är en anti-dansk festival.
Men visst, jag fick en sk knäpp, en hang-up på era ideliga paralleller till politik.

Alldeles tydligt en hang up!
Men eftersom du inte vill lämna det så återvänder vi till Quattro Mori.

(Just som jag i ett par inlägg diskuterat Cagliaris mercato och uppställning.)
I Cagliaris klubbemblem ingår den Sardiska flaggan. Den sardiska flaggan består av fyra morer. För att ge bakgrunden till detta så visade jag att det fanns andra flaggor (t ex korsikanska) och inte minst konstverk som också anspelar på detta. Det mest berömda av dessa (som jag känner till) är statyn Quattro Mori i Livorno.
Som en kul utvikning så nämnde jag då:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Och nu när jag googlade för att finna en snygg bild på statyn ovan, så fann jag ”Fontana dei Quattro Mori”:
http://italianwinehub.com/news08/marino.html
Som tydligen är en fontän i Marino (utanför Rom) där man under en festival sprutar vin (drygt 3.000 liter) istället för vatten. Allt för att fira segern över muslimerna. Härliga tider!
…
“Every year 3,000 liters of fresh, slightly effervescent white wine is poured through the Fontana dei Quattro Mori, erected in the 16th century to commemorate the 1571 naval victory of the Pope's fleet over the Turks, at the Battle of Lepanto, in which Prince Marcantonio Colonna, lord of the Marino Castle, played a leading role as captain.
Although the first recorded Sagra dell'Uva festival took place in 1573, two years after the Lepanto battle, the celebration is believed to date back to the Middle Ages. The festival lasts all day and includes booths with local products, floats, bands, parades and light shows. For the occasion, flowers and grapes are draped over everything.”
Eftersom denna alldeles galet oviktiga lilla utvikning, en bisats i alla mina inlägg om detta, blivit en viktig sak för dig. Så jag googlade Marino. Tydligen deltog många invånare i Lepento, och staden blommade upp efter segern.
http://it.wikipedia.org/wiki/Marino_%28Italia%29
Och om festivalen som firas 7 oktober står i ovanstående länk:
festa della Madonna del Rosario, celebrata fin dal 1571 in tutto lo Stato Pontificio come ringraziamento per la vittoria cristiana alla battaglia di Lepanto. In genere però a Marino la festa religiosa viene spostata alla prima domenica di ottobre, insieme alla Sagra dell'Uva.
Du skulle kunnat ha påpekat att flaggan med morer först dök upp antingen i Aragonien eller möjligen att påve Benedictus II. Du skulle kunnat ha ifrågasatt om Huset Savojen verkligen hade rött och svart i flaggan, hur Cagliaris klubbemblem ”alltid” har haft rött och blått då jag tidigare visat en bild på Riva med enbart sardiska flaggan på tröjan, om morer verkligen var så svarta som de avbildas på flaggan osv.
Ja alltså om du verkligen ville diskutera…
Angående Karl X Gustav-statyn och historiskt grundad politik inom fotbollen:
http://www.youtube.com/watch?v=Dfnugs4nLPs