Resultat: .
0%
röster
2011-11-11, 19:18
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oralzink
Något som Eriksson har är mycket grinta, däremot kanske han inte är den mest tekniska spelaren (då är jag snäll). Mehmeti tycker jag är konstigt köp, han har inte presterat alls men man får ge honom att han har hyfsade avslut emellanåt.

Han har en näsa för mål

Nej men för att inte skämta bort en alldeles utmärkt tråd så tror jag att det är en bra och billig värvning för Palermo. Varför tror jag då detta?

Jo för att jag tror att en sådan som Mehmeti kan om han har tur blomma ut till en ordentlig anfallare någon gång i framtiden som kan slå in 10-15 mål på en säsong och att då värva honom alldeles gratis är givetvis gynnsamt. Sedan tror jag faktiskt att Palermo kommer att låna ut honom till Serie B-klubbar och hoppas på att han slår igenom där först innan han får chansen i Palermo. Dock tror jag han max har två år på sig att lyckas annars säljs han nog vidare genom delägarskap eller en helförsäljning. Jag tror själv att han inte har det som krävs för att spela på så hög nivå och att han inom 5 år spelar i fotboll i Skandinavien igen.
2011-11-11, 19:28
Medlem
David Pruttons avatar
Angående Sebastian Eriksson så har han en karaktär som jag sällan skådat på en fotbollsplan.
Jag orkar inte leta upp länken, men jag läste i samband med hans knäskada att Cagliaris ordförande (tror jag, kan varit någon annan med) lovordade just Erikssons karaktär och verkligen gjorde klart att det var den de hade fallit för. Det är så uppenbart att Cagliari hela tiden arbetar utifrån spelarnas karaktärer, något jag verkligen högskattar dem för.

Om Seb duger eller inte, särskilt med tanke på hans olyckliga skada vet jag faktiskt inte, men jag vet att de fått en spelare som aldrig någonsin viker ner sig och som aldrig någonsin kommer att bli en diva.
Jag hade gärna sett Seb i Parma.
2011-11-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Var det denne Rocco som var bygd som ett kylskåp, gärna drack flera flaskor vin om dagen och brukade sova ruset av sig i omklädningsrummet? Han ska vad jag förstått ha jobbat med en tidig form av den catenaccio som Herrera sedan fulländade i Inter.

Här är de två på bild förresten, snacka om olika framtoning: http://www.gazzetta.it/Foto%20Hermes/2004/02-Febbraio/20/Rocco--310x210.jpg
Rocco är fan en gigant. En källa att ösa sköna anekdoter från…

Född i Trieste och snackade bara riktig italienska då han blev intervjuad i TV. Trieste var jävligt speciellt inom Italien. Särskilt under Roccos tid…

Han var en stor lokalpatriot. Och han ledde Triestina framgångsrikt direkt efter kriget. Stor jävla betydelse eftersom det då inte var självklart att de ens skulle få tillhöra Italien. Tito hade ju erövrat Trieste…

Hela Italien hejade på Triestina. I Triestina tränade han bl a försvararen Cesare Maldini, som liksom Rocco senare skulle knytas till Milan.

Du nämner catenaccio, men när man har Rivera eller Hamrin så blir det i så fall en vacker catenaccio. Dessutom skulle jag nog inte vilja karakterisera stilen som renodlad catenaccio, utan mer klassiskt italienskt smart.

Rocco spelade efter de resurser och styrkor som laget hade.

När han tränade Padova så fällde han t ex den klassiska kommentaren:
Journalisten: ”Må det bästa laget vinna”
Rocco: ”Det hoppas jag inte”

I Padova tog han emot bl a Kurre Hamrin. Han gav Kurre mycket uppmärksamhet och förtroende. Skaffade t ex fotriktiga skor åt honom osv. Allt för att ge honom självförtroende att vara den spelare som han kunde vara. Han ledde dem till oanade triumfer. Vilket gav honom möjligheten hos Milan.

Milan vann två Scudetti och två CL då Rocco tillsammans med Rivera ledde Milan.

Rocco blev uppvisad på läktaren ett antal gånger till läktaren av Lo Bello. Och var en av hans främsta kritiker. För att knyta an till en annan gammal legend inom Calcio. De hänger ju ofta samman. Trapattoni har t ex tagit över Roccos engagerade tränarstil. Bara för att ge en känsla för hur denna gigant agerade…

Vilket naturligtvis inte är en tillfällighet eftersom Trapattoni lärde sig yrket av Rocco i Milan. Innan han gick vidare och blev den mest framgångsrika tränaren genom tiderna…

Rocco tränade då Milan, dvs bl a Rivera…
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Ovan nämns en del legender från den tiden, men en annan glöms lätt bort. Domaren Concetto Lo Bello!

Lo Bello var hatad av de stora klubbarna. Vafan, tom Rivera anklagade Lo Bello för att Milan missade tre Scudetto under 1970-talet (de blev tvåa tre gånger).
…
http://en.wikipedia.org/wiki/Concetto_Lo_Bello

Rocco ledde bl a Milan i segermatchen mot Estudiantes som Vivoli nosat på ett par gånger:
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Ha Ha! Ett av fotbollshistoriens sjukaste möten, Milan-Estudiantes. Brukar nämnas bland fotbollens värsta skandaler. Estudiantes var helt störda på den tiden. Tre spelare åkte i fängelse efter matchen. Egentligen förstördes kanske den "turneringen" pga argentinarnas råa spel. Det var ju en oerhört prestigefull turnering förr men efter galenskaperna från bla Estudiantes ville inte de holländska, tyska & engelska CL-vinnarna under 70-talet delta & hela grejen blev urvattnad.

Jag kommer nog hitta läge att återkomma till Milan-Estudiantes 1969 i nästa tråd.
...
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
…
Värst var Estudiantes de La Plata som var rent störda världsmästare i fusk & benknäckeri.

Estudiantes-Milan 1969 lär ha ballat ur duktigt. Målkungen Pierino Prati blev sparkad i ryggen när han låg & fick behandling!!
...

Och som Villon så riktigt nämner så gillade Rocco att dricka vin och snickesnacka. Brukade samla ett gäng av journalister och andra intresserade i en bar, för att sedan tillsammans tömma flaska efter flaska medan de diskuterade calcio. Han hade tydligen som vana att sova ovanpå skåpen i omklädningsrummet. Och ingen fick väcka honom…

Mycket riktigt dog han av den lömska skrumplevern.

Fan när man börjar skriva så skulle jag fan kunna flyta ut i vilken jävla riktning som helst.

Avslutar med ännu ett Rocco-citat från boken Calcio av John Foot:
”kick everything that moves, if it is the ball, all the better”.
Senast redigerad av Brille68 2011-11-11 kl. 21:07.
2011-11-11, 22:44
Medlem
Trapattoni! En jävla legend som fan vunnit allt…

Tio ligatitlar ( i Italien, Tyskland, Portugal och Österrike), en CL-titel, en cupvinnarcup-titel, tre UEFA-cup titlar, en Europeisk supercup-titel, interkontinentala cupen.

Och går man in på Wiki för att kolla upp vilka tränare som vunnit alla tävlingar för klubbar enligt UEFA och FIFA så finner man en tabell som består av ett namn:
http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_competition_records#List_of_managers_to_have_ won_all_international_club_competitions
Giovanni Trapattoni!

Jag tror att han hade vunnit VM 2002. Vilket jävla lag Italien hade! Laget från 2006 var blekt som fan i jämförelse. Och de spelade bra… skönt att både Italien och Spanien fått sin revansch… även om spelarna och Trapattoni aldrig riktigt fick den…

Och nu kommer han väl att vinna EM med Irland. För gubbjäveln håller naturligtvis fortfarande på. Och ikväll vann Irland på bortaplan mot Estland med 0-4.

Jag vill se honom få en sista framgång. Efter fulspel från koreaner i VM och fransmän i VM-kvalet nu senast. Och Irland kan jag definitivt unna det.

Det finns ett hav av stories om mannen, och han förtjänar hyllningar. Så det finns all anledning att återkomma till honom i framtiden.
Senast redigerad av Brille68 2011-11-11 kl. 22:53.
2011-11-12, 12:06
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Jag tror att han hade vunnit VM 2002. Vilket jävla lag Italien hade! Laget från 2006 var blekt som fan i jämförelse.

Nu är väl min yttranderätt i frågan begränsad, men här måste jag ändå fråga Brille om han kanske skulle låtit den sista grappa-shotten vara.

I övrigt ganska suverän läsning.

- F.G
2011-11-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Nu är väl min yttranderätt i frågan begränsad, men här måste jag ändå fråga Brille om han kanske skulle låtit den sista grappa-shotten vara.

I övrigt ganska suverän läsning.

- F.G
Vafan, grappa är gott!

Och blekt är kanske fel ord eftersom jag gillar gamla hjältar som mot alla odds gör ett sista försök trots att ingen riktigt tror på dem. Jag ville ju ha med Baggio till VM 2002.

De riktigt stora profilerna i laget 2006 var bättre 2002 (tänk på Totti, Del Piero, Nesta, Pippo osv) och dessutom så var legender som Maldini, Baggio, Zola osv fortfarande aktiva 2002, även om det bara var Maldini som var uttagen till VM 2002.

Äh vafan jag skrev tidigare ett inlägg som egentligen hackade på det nya gli Azzurri men som kan återanvändas.
Citat:
…
Det handlar inte om att det var fiasko i senaste VM. Fiasko har hänt tidigare, jämför med VM-truppen 2002:

Buffon, Cannavaro, Nesta, Maldini, Zambrotta, Totti, Del Piero, Vieri, Pippo m fl. Baggio och Zola platsade inte!!

Vafan!

2002/03 spelades CL-finalen mellan Milan och Juventus med sammanlagt 12 italienare i startuppställningarna.

Vafan!!

Mellan 1992 och 2004 vann Italien U-21 EM 5 gånger på 7 turneringar.

Vafan!!!

VM 2006 döljer det faktum att de italienska spelarnas kvalitet långsamt har sjunkit. 2006 hade Gli Azzurri en välbalanserad uppställning, fortfarande en del världsstjärnor och en jävla grinta."
https://www.flashback.org/sp25194034

Letade upp följande visdomsord, som jag skrev i september 2009 i tråden "inför VM Slutspelet 2010"
"Italiens stjärnspelare var på topp 2006? Största stjärnan framåt var Totti, och den defensiva stjärnan var Nesta. Totti som hade varit borta i tre månader och tvingades spela sig i form under VM med en massa skrot i foten? Nesta skadade sig i och för sig inte förrän under gruppspelet, men kunde sedan inte delta mer. Vilka mer? Del Piero agerade inhoppare.

Under 1994, 1998 och 2002 fanns det betydligt större stjärnor i gli Azzurri."
https://www.flashback.org/sp18674337

Som sagt om du jämför med VM 2002 så var Buffon, Nesta, Cannavaro, Zambrotta, Totti, Del Piero, Pippo osv med redan då. Men de var i bättre form 2002. Totti och Del Piero höll spelare som Baggio och Zola utanför truppen! De enda storstjärnorna som tillkom 2006 var De Rossi och framförallt Pirlo. Men samtidigt så hade spelare om Maldini, Vieri osv slutat.
…
Det som var unikt med laget 2006 var att det innehöll ifrågasatta profiler, skador på nyckelpersoner, skandal som skakade calcio i grunden, Pessottos självmordsförsök. Detta skapade en sammanhållning och grinta, där alla steg fram.
2011-11-12, 15:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vad 2006 gjorde var att det *skapade* profiler, som Cannavaro och Zambrotta, som klev fram och var världsklasslirare. För att inte tala om Matrix.

Även Iaquinta och Grosso skrev in sig i fotbollshistorien med sina insatser i avgörande lägen. På så vis kändes gli azzurri 2006 som ett väldigt klassiskt världsmästarlag, där även de mer anonyma rollspelarna hamnade i rampljuset. Många kan nog rabbla upp hela Italiens startelva från en genomsnittlig match i VM 2006... ungefär som Sveriges bronslag 1994.

Ovanpå detta hade man förstås stjärnspelarna med de bekant klingande namnen, och även de klev fram vid lämpliga tillfällen under turneringens gång. En idealisk trupp för VM-guld, skulle jag vilja säga... man växte in i hjälterollen match för match.

- F.G
2011-11-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vad 2006 gjorde var att det *skapade* profiler, som Cannavaro och Zambrotta, som klev fram och var världsklasslirare. För att inte tala om Matrix.

Även Iaquinta och Grosso skrev in sig i fotbollshistorien med sina insatser i avgörande lägen. På så vis kändes gli azzurri 2006 som ett väldigt klassiskt världsmästarlag, där även de mer anonyma rollspelarna hamnade i rampljuset. Många kan nog rabbla upp hela Italiens startelva från en genomsnittlig match i VM 2006... ungefär som Sveriges bronslag 1994.

Ovanpå detta hade man förstås stjärnspelarna med de bekant klingande namnen, och även de klev fram vid lämpliga tillfällen under turneringens gång. En idealisk trupp för VM-guld, skulle jag vilja säga... man växte in i hjälterollen match för match.

- F.G
Absolut, och det var detta jag menade. Man gick in i turneringen ganska tilltufsade men växte genom sammanhållning och att alla steg fram. Vi är helt överens.

I VM 2002 fick man inte den möjligheten. Det tog slut just när det började. Det skulle ha blivit Maldinis avskedsfest… Man hade ett jävla lag som hade varit svårt för något lag att besegra när det väl gällde.

När jag skrev att de spelade bra så är det för att jag anade vad som skulle kunna komma. Italien börjar normalt lite tveksamt i gruppspelet. Men med fem regelrätta mål bortdömda på fyra matcher, och Koreas uppenbara… Ähh, jag hävdar att de hade ett jävla bra lag och att Trapattoni skulle kunnat ha gjort något stort.

Men det är alternativa historiebeskrivningar som jag normalt har lite svårt för.
2011-11-12, 18:30
Medlem
sebastian_s avatar
Glöm inte Luca Toni plus Pirlo som riktiga världstjärnor på sin postion 2006. Två spelare som inte var med 2002.

Det stora felet var väl Tottis skada som tog bort en del av stjärnglansen, men det löste sig okej för honom och laget ändå med flest assist i mästerskapet.
Senast redigerad av sebastian_ 2011-11-12 kl. 18:32.
2011-11-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Angående Sebastian Eriksson så har han en karaktär som jag sällan skådat på en fotbollsplan.
Jag orkar inte leta upp länken, men jag läste i samband med hans knäskada att Cagliaris ordförande (tror jag, kan varit någon annan med) lovordade just Erikssons karaktär och verkligen gjorde klart att det var den de hade fallit för. Det är så uppenbart att Cagliari hela tiden arbetar utifrån spelarnas karaktärer, något jag verkligen högskattar dem för.

Om Seb duger eller inte, särskilt med tanke på hans olyckliga skada vet jag faktiskt inte, men jag vet att de fått en spelare som aldrig någonsin viker ner sig och som aldrig någonsin kommer att bli en diva.
Jag hade gärna sett Seb i Parma.
Jag tror att du har helt rätt. Och jag läste att det var viktigt att Sebastian kom ner till Sardinien. För att lära sig kulturen, språket och bli en i gruppen. Trots att han är långtidsskadad och inte kommer att spela på ett tag.

Jag inbillar mig att spelarnas makt och inflytande i Cagliari är större än vad som är normalt. Och att Cellino är någorlunda lyhörd för deras åsikter…

Spelarnas omsättning är ganska låg. På gott och ont naturligtvis. Men det gör att det finns en dynamik och moral i truppen. Denna förstärks också av att kapten Conti och Cossu har de högsta lönerna.
http://a.yfrog.com/img686/5962/m5i.png

Födelseår och antal matcher för Cagliari, för startelvan:
Agazzi (1984, 50)

Pisano (1986, 141), Canini (1985, 152), Astori (1987, 87), Agostini (1979, 256)

Nainggolan (1988, 48), Conti (1979, 333), Biondini (1983, 174)

Cossu (1980, 150)

Ribeiro (1986, 10), Nene (1983, 69)

Svårt att finna en startelva med lika många matcher för laget…
2011-11-12, 20:14
Bannlyst
Verkar som att Taiwo längre inte är välkommen i Milan. Man förväntas sälja honom till Benfica i januari.

Låt mig gissa, dispyt mellan negern och Allegri eller negern och Zlatan?

http://www.goal.com/en/news/10/italy/2011/11/12/2753890/ac-milans-taye-taiwo-primed-for-benfica-move-in-january
2011-11-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Verkar som att Taiwo längre inte är välkommen i Milan. Man förväntas sälja honom till Benfica i januari.

Låt mig gissa, dispyt mellan negern och Allegri eller negern och Zlatan?

http://www.goal.com/en/news/10/italy/2011/11/12/2753890/ac-milans-taye-taiwo-primed-for-benfica-move-in-january

Tror snarare det handlar om att Taiwo inte har visat speciellt mycket karaktär i milantröjan isåfall. Om ett lag som milan tänker satsa på att vinna champions league behöver de lite mer rutinerade och konsekventa ytterbackar.

En dispyt med Zlatan handlar det nog dock inte om, då hade det varit en förstasidenyhet i Sverige vid den här tiden..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in