Gincan har en bra poäng. Och även om de italienska klubbarna står ganska dåligt rustade så är de samtidigt numera ofta lågt skuldsatta i jämförelse med främst sina engelska och spanska konkurrenter.
Lite som det italienska folket som står ganska bra rustade, med betydligt större förmögenhet och mindre skuldsättning än t ex svenskarna. Men med en stat som missköts något alldeles galet.
Och nya arenor och nya möjligheter att spendera pengar är naturligtvis calcio moderno. En väg som måste gås för att kunna konkurrera internationellt. Frågan är hur långt vi är beredda att gå? Vafan jag är en av de konservativa jävlarna som fan inte vill gå långt alls…
Samtidigt gnäller jag över att jag fan inte kunde köpa en Cagliari eller Milan-tröja åt min son då vi senast var i Italien… För jävla dåligt
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Det intressanta med Berlusconis avgång som Italiens premiärminister är följande: kommer han nu ägna mer tid och pengar åt Milan? Tidigare har han haft ett helt jävla land i kris att styra och självklart har detta bromsat Milans ekonomiska muskler. Det säger sig självt att Silvio inte kan lägga ut X antal hundra miljoner på någon svettig fotbollsspelare samtidigt som han inför bisarrt feta sparpaket för bl a barnfamiljer som knappt kan få hushållet att gå runt.
Blir det någon ändring nu månne? Kommer Berlusconi satsa för fullt på Milan? Jag hoppas...
Vafan den gode Silvio måste ha blivit överraskad. Han som vek ner som en fjolla då Tommasi och de andra överbetalda asen strejkade för att de skulle slippa att hjälpa till. Vafan situationen var tydligen allvarligt? Han skulle kanske ha visat lite stake? Och då inte bara i bunga bunga-sammanhang…
Det motiverar inte italienarna att spendera pengar för att stödja sina klubbar. Dvs köpa biljetter, tröjor och annat. Det kommer att ta lång tid att återvinna det förtroendet. (Jag vet att det var många som tyckte att jag överdrev då det skedde, men den typen av symboliska ageranden har betydelse i den situation som Italien befann sig och som nu är ännu tydligare.)
Kan tänka mig att smörsångaren varvar ner med lite skönt bunga bunga för att sedan åter ta upp projektet Milan. Det kan bli vansinnigt lyckosamt för klubben om han använder sina pengar och kontakter. Skit i Fair Play som jag aldrig riktigt har förstått meningen med. Så lätt för de stora att kringgå och så stort hinder för de med ambitioner.
För sent att hindra oljepengarna. De har redan tagit over alldeles för många klubbar. Italien har dock klarat sig undan den skiten. Det är jag jävligt tacksam för…
Tyskjävlarna däremot bara marscherar på. Med god ekonomi, fantastiskt publikstöd och utan oljepengar…
http://www.youtube.com/watch?v=kzwkvO22qMQ
http://www.youtube.com/watch?v=rPSJoPbG8Oc