Resultat: .
0%
röster
2011-11-10, 09:17
Medlem
Lågkonjunkturen ligger som ett tjockt täcke över hela arenadebatten. Det är få klubbar som är villiga att dra igång ett projekt i miljardklassen i nuläget. Tyvärr.

Vad ligger snittet på i Juventus nya? Det är en underbar, modern & tät arena. Det förvånade mig dock att den bara tar 41 000 personer. Man kunde tro att Italiens största klubb har underlag för en större arena än så men det är å andra sidan bättre att fylla arenan än att platser gapar tomma.

I just publiksnitt och vad man drar in på matcher halkar Italien efter framförallt England & Tyskland stort. Nu börjar visserligen lågkonjunkturen märkas på arenorna även i England, men klubbarna där drar ändå in betydligt mycket mer pengar på sina matcher än vad Italienarna gör.

Siffrorna är ifrån säsong 09/10. Jag ska se om jag kan hitta några nyare.

http://1.bp.blogspot.com/-bEYJ_V9UKow/TVkAENfBCqI/AAAAAAAAC4o/8p5NLe_Ym4g/s400/6%2BChelsea%2BFFP%2BMoney%2BLeague.jpg

En klubb som Aston Villa drog in 24 miljoner £ på sina matcher under säsongen, Stuttgart 25 miljoner £ medan Roma bara drog in 16. Chelsea 67 miljoner £, Milan 26. Och så fortsätter det.

Där finns det extremt mycket att hämta in.
2011-11-10, 09:37
Medlem
FIGC gör ju inte allt i sin makt precis för att få folket tillbaka....
2011-11-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
...
Nåväl, alla dessa tränare. Jag tänkte ta upp en annan frågeställning i detta inlägg också och det är vilka lag i Serie A som ni anser är mest i behov av nya, moderna arenor? Visst, i princip alla lag är väl det men vissa kanske är mer i behov av detta än andra lag. När man sitter hemma i tvsoffan och ser något lag spela på en arena som är alldeles för stor, gapar tomma stolar och ser fallfärdig ut så önskar man verkligen att just detta lag skulle bygga nytt.

1. Cagliari

"Sant'Elia stadion brukar allt som oftast vara ödslig när Cagliari spelar, även fast den bara har en publikkapacitet på 23 486 åskådare. Det var ju något snack om att Cagliari ska bygga en ny arena men som ni vet så går allting väldigt segt i Italien. Kanske Brille kan intyga något om en ny arena? Ena långsidan brukar det oftast vara folk som har packat ihop sig i mitten och på "sidorna" av långsidan så ekar stolarna tomma." http://www.flickr.com/photos/remozolli/4197803376/

...
Sant'Elia är en ganska tragisk historia. Samtidigt så överdrivs det en aning med TV-bilderna. Som man ser på din länk, så har man satt upp nya fula läktare nära planen, samtidigt som man därmed naturligtvis minskat antalet platser. Det gör att det kan bli en optisk synvilla där även ett fullsatt stadium fortfarande ser halvfullt ut eftersom de gamla platserna bakom den nya läktaren gapar tomma.

En annan effekt av TV-bilderna är naturligtvis att matchen sänds i TV. Vilket minskar anledningen att släpa sig till denna tragiska arena...

Nog med ursäkter. Arenan är usel och publiksnittet detsamma (finns dock ingen officiell, eftersom det inte finns någon skyldighet i Italien att rapportera den statistiken).

Ny arena har varit på gång länge. Fullständigt finansierad av klubben, men italiensk politik står ivägen. För i samband med den nya arenan kommer det att växa upp andra möjligheter att spendera pengar. Och där det finns pengar finns det olika viljor och politik.
http://www.cagliaricalcio.net/botteghino/stadio/Nuovostadio.html

En ganska billig historia, som ska kunna byggas relativt fort (12-18 månader om deras skryt stämmer).
2011-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Lågkonjunkturen ligger som ett tjockt täcke över hela arenadebatten. Det är få klubbar som är villiga att dra igång ett projekt i miljardklassen i nuläget. Tyvärr.

Vad ligger snittet på i Juventus nya? Det är en underbar, modern & tät arena. Det förvånade mig dock att den bara tar 41 000 personer. Man kunde tro att Italiens största klubb har underlag för en större arena än så men det är å andra sidan bättre att fylla arenan än att platser gapar tomma.

I just publiksnitt och vad man drar in på matcher halkar Italien efter framförallt England & Tyskland stort. Nu börjar visserligen lågkonjunkturen märkas på arenorna även i England, men klubbarna där drar ändå in betydligt mycket mer pengar på sina matcher än vad Italienarna gör.

Siffrorna är ifrån säsong 09/10. Jag ska se om jag kan hitta några nyare.

http://1.bp.blogspot.com/-bEYJ_V9UKow/TVkAENfBCqI/AAAAAAAAC4o/8p5NLe_Ym4g/s400/6%2BChelsea%2BFFP%2BMoney%2BLeague.jpg

En klubb som Aston Villa drog in 24 miljoner £ på sina matcher under säsongen, Stuttgart 25 miljoner £ medan Roma bara drog in 16. Chelsea 67 miljoner £, Milan 26. Och så fortsätter det.

Där finns det extremt mycket att hämta in.
Nedan är en ganska bra och fortfarande hyfsat aktuell länk från tidigare diskussioner i ämnet. Mitt inlägg var ett svar på 4522.

https://www.flashback.org/sp28372901
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Tech/uefaorg/General/01/58/53/46/1585346_DOWNLOAD.pdf

Se Q. 21 + nästa sida, där Spanien har ca 13% högre genomsnittlig publik, men 120% högre "Gate Receipt Income". Detta samtidigt som Spanien har sämre "TV Contracts" (Q. 33) och lägre total "Income" (Q. 28).

Se Q. 32 för en överblick.

Så visst kan italienska klubbar öka sina intäkter på arenan, men det kommer att kräva stora investeringar och därmed ökade kostnader för att klara det. Jag tror också att det skulle kräva betydligt ökade biljettpriser för att närma sig den spanska intäktsfördelningen.

Och jag tror inte att de italienska klubbarna når helt dit. På gott och ont.

Jag kan också redan se att andra aktörer än klubbarna kommer att tjäna pengar på nya arenor. Affärer och hela stadsdelar kommer att påverkas. Tänk Zamparini som det snackats lite om tidigare. Hur mycket av det skulle slippra ner till klubben? Tänk Percy i Malmö! Galet stora pengar i omlopp, men rödhökarna spelar kvar i den lägre divisionen.

Man ska vara medveten om de olika aktörerna motiv. De behöver inte alltid vara idealister med klubbens bästa i tankarna. Ibland vill de bara tjäna ännu mer pengar för sig själv och sina partners.

En länk med publiksnitt i Italien:
http://www.stadiapostcards.com/
Där framgår bl a att snittet i Serie A hittills är 23.300, vilket är en nedgång från 24.900 förra året.

Kan återkomma med lite åsikter, men tyckte att det var läge att posta lite glömda länkar.
2011-11-10, 16:48
Medlem
sebastian_s avatar
Intämmer helt i lovordandet av löparbanor vid rätt tillfällen. Inte mycket i fotbollsvärlden som slår det lilla skuttet över reklamskylten och utlöpning till curvan efter ett mål i ett romderby.

Vad gäller arenorna lag för lag skulle jag vilja ha nya arenor för lagen som ändå har potential och publikunderlag, men som begränsas av sin eftersatta arena. I första hand Fiorentina , men även Lazio och Roma. Är dock lite tveksam till att Roma bygger nytt då de trots allt fyller Olimpico bättre, och för att jag har svårt att tänka mig en framtid utan någon match alls på Olimpico.

I andra hand vill jag ha nya arenor för de lagen vars arenor är så ocharmiga att det knappt går att se lagets matcher på tv. Här tänker jag främst på Udinese och Chievo. Problemet är om jag ens vill ha Chievo i Serie A med det lilla publikunderlaget, om det inte är bättre att laget och deras arena ruttnar bort i Serie B/C och Hellas Verona tar deras plats och den nya arenan.
2011-11-10, 17:45
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Nedan är en ganska bra och fortfarande hyfsat aktuell länk från tidigare diskussioner i ämnet. Mitt inlägg var ett svar på 4522.

https://www.flashback.org/sp28372901

En länk med publiksnitt i Italien:
http://www.stadiapostcards.com/
Där framgår bl a att snittet i Serie A hittills är 23.300, vilket är en nedgång från 24.900 förra året.

Kan återkomma med lite åsikter, men tyckte att det var läge att posta lite glömda länkar.
Kul sida som jag tittade lite snabbt på. Här är skillnaden i publiksnitt mellan säsongerna för de lag som höll sig kvar i Serie A

Lag Snittdiff
Bologna -1428
Cagliari Uppgifter saknas
Catania 2156
Cesena -113
Chievo -2003
Fiorentina -3339
Genoa -2990
Inter 28
Juventus 14037
Lazio 4854
Lecce -1720
Milan -12217
Napoli -3537
Palermo -5120
Parma -2123
Roma 4410
Udinese -1192

Publiksnitt
2010-11 (alla lag inräknade): 23656
2011-12 (alla lag inräknade): 22365

Cagliari-rensat publiksnitt
2010-11: 24901
2011-12: 23542

"Handelsbalans" mellan Serie A och Serie B
-15537
Publiklag som Bari (19752) och Sampdoria (23330) samt lilla Brescia (8403) försvann och ersattes av Atalanta (14388), Novara (11275) och Siena (10285).

Edit: "Handelsbalansen" har alltså svarat för en minskning av det totala snittet med -777
Senast redigerad av P.G 2011-11-10 kl. 18:30.
2011-11-10, 18:30
Medlem
Har funderat en del kring det här med nya arenor och det är givetvis så att nytt och fräsht är attraktivare än gammalt och trasigt, men... det finns ett stort men som man sällan tar upp. För att man ska välja fotbollsmatchen på plats så ska det passa in med resten av din vardag. Det är lättare för unga med en mer flexibel tillvaro att ta sig ut till matcherna än det är för vuxna och barnfamiljer.

Med nuvarande situation där lagen spelar match olika tider och dagar vecka ut och vecka in så blir det i praktiken omöjligt att passa in fotbollen med övriga aktiviteter som jobb, familj och fritid. Varför köpa ett säsongskort om du bara kan se hälften av matcherna på plats bara för att resten spelas på tidpunkter som är helt oförenliga med resten av vardagen?

En annan sak är att nybygge inte är en garranti för att de ska komma fler på matcherna. Det är många aspekter som ska stämma in för att det ska bli succe, bland annat var arenan byggs är väldigt viktigt, det finns många exempel på nybyggda arenor som senare står tomma bara för att man placerat dessa helt åt helvete fel.
Senast redigerad av Gincan 2011-11-10 kl. 18:35.
2011-11-10, 21:43
Medlem
Gincan har en bra poäng. Och även om de italienska klubbarna står ganska dåligt rustade så är de samtidigt numera ofta lågt skuldsatta i jämförelse med främst sina engelska och spanska konkurrenter.

Lite som det italienska folket som står ganska bra rustade, med betydligt större förmögenhet och mindre skuldsättning än t ex svenskarna. Men med en stat som missköts något alldeles galet.

Och nya arenor och nya möjligheter att spendera pengar är naturligtvis calcio moderno. En väg som måste gås för att kunna konkurrera internationellt. Frågan är hur långt vi är beredda att gå? Vafan jag är en av de konservativa jävlarna som fan inte vill gå långt alls…

Samtidigt gnäller jag över att jag fan inte kunde köpa en Cagliari eller Milan-tröja åt min son då vi senast var i Italien… För jävla dåligt

Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Det intressanta med Berlusconis avgång som Italiens premiärminister är följande: kommer han nu ägna mer tid och pengar åt Milan? Tidigare har han haft ett helt jävla land i kris att styra och självklart har detta bromsat Milans ekonomiska muskler. Det säger sig självt att Silvio inte kan lägga ut X antal hundra miljoner på någon svettig fotbollsspelare samtidigt som han inför bisarrt feta sparpaket för bl a barnfamiljer som knappt kan få hushållet att gå runt.

Blir det någon ändring nu månne? Kommer Berlusconi satsa för fullt på Milan? Jag hoppas...
Vafan den gode Silvio måste ha blivit överraskad. Han som vek ner som en fjolla då Tommasi och de andra överbetalda asen strejkade för att de skulle slippa att hjälpa till. Vafan situationen var tydligen allvarligt? Han skulle kanske ha visat lite stake? Och då inte bara i bunga bunga-sammanhang…

Det motiverar inte italienarna att spendera pengar för att stödja sina klubbar. Dvs köpa biljetter, tröjor och annat. Det kommer att ta lång tid att återvinna det förtroendet. (Jag vet att det var många som tyckte att jag överdrev då det skedde, men den typen av symboliska ageranden har betydelse i den situation som Italien befann sig och som nu är ännu tydligare.)

Kan tänka mig att smörsångaren varvar ner med lite skönt bunga bunga för att sedan åter ta upp projektet Milan. Det kan bli vansinnigt lyckosamt för klubben om han använder sina pengar och kontakter. Skit i Fair Play som jag aldrig riktigt har förstått meningen med. Så lätt för de stora att kringgå och så stort hinder för de med ambitioner.

För sent att hindra oljepengarna. De har redan tagit over alldeles för många klubbar. Italien har dock klarat sig undan den skiten. Det är jag jävligt tacksam för…

Tyskjävlarna däremot bara marscherar på. Med god ekonomi, fantastiskt publikstöd och utan oljepengar…
http://www.youtube.com/watch?v=kzwkvO22qMQ
http://www.youtube.com/watch?v=rPSJoPbG8Oc
2011-11-10, 22:11
Medlem
Till "vår" president: http://www.youtube.com/watch?v=_l_4-sqm6OU
2011-11-11, 15:14
Bannlyst
Är det bara jag som tycker det är skumt att Palermo köper Mehmeti? Snubben platsar inte ens i Malmö FF.....

Samma med Cagliari. Vad har Eriksson att erbjuda ens? En alibispelare i allsvenskan. Märkliga köp måste jag säga.
2011-11-11, 15:20
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Är det bara jag som tycker det är skumt att Palermo köper Mehmeti? Snubben platsar inte ens i Malmö FF.....

Samma med Cagliari. Vad har Eriksson att erbjuda ens? En alibispelare i allsvenskan. Märkliga köp måste jag säga.

Något som Eriksson har är mycket grinta, däremot kanske han inte är den mest tekniska spelaren (då är jag snäll). Mehmeti tycker jag är konstigt köp, han har inte presterat alls men man får ge honom att han har hyfsade avslut emellanåt.
2011-11-11, 18:32
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Bari mot Pescara slutade 0-2. Pescara har gjort 29 mål på 12 matcher. Ligger tvåa i tabellen, men de andra har spelat en match mindre.

Lorenzo Insigne
Napoletanaren som skrev på för Zemans Foggia i Lega Pro när han fyllde 19 år. 33 matcher och 19 mål.

Zeman lyckades inte ta upp Foggia till Serie B och valde att avgå, trots att fans och ledning ville ha kvar honom. Han ville ta konsekvensen av ett misslyckande…

Zeman gick till Pescara i Serie B. Insigne följde efter. Nu nyss fyllda 20 år så har han i dagens match gjort sitt 5:e och 6:e mål i Serie B. Jag ska försöka följa hans vidare äventyr…

Ciro Immobili, som leder skytteligan i Serie B, spelade dock tyvärr inte i dagens match.

Ska försöka återkomma till Vivolis tankar vid möjlighet…
Jag gillade ju Pescara redan innan Zeman, men nu är det... Herregud. De där två målen du pratar om; http://www.youtube.com/watch?v=_HO9JupFgGE

Insigne måste spela i Serie A nästa år.

E: Eriksson har jag inte alls svårt att förstå varför han spelar i ett lag som Cagliari, som är beroende av sina slitstarka allroundmittfältare. Mehmeti är en klassisk Halleniusvärvning, dvs rätt billig men inte alls genomtänkt eller välscoutad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in