Resultat: .
0%
röster
2010-12-30, 01:54
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Lugna puckar! Om en vecka smäller det igen, Cagliari-Milan och Inter-Napoli har vi att se fram emot. Men först ska Cassano gå ner ett par kilon och komma i matchform borta i Dubai.

Två ganska tuffa matcher ändå för Milano-lagen. Cagliari på Sardinien är inte en match som man ställer ut skorna på planen bara hur som helst utan det kan bli lite knivigt. Inter - Napoli känns ju hyffsat grym och den matchen kan sluta hur som helst, hoppas att Leo hinner få någon ordning på spelet för det kan komma att gå undan då El Matador och Lavezzi röjer runt på Meazzas gräsmatta. Skönt dock att det är hemmaplan för Nerazzurri.
2010-12-30, 03:03
Medlem
Villons avatar
zach's inlägg nummer 3032 på förra sidan är poesi. Det är på ett rent estetiskt plan vackert. I den kontext som utgörs av det här fotbollsforumet är det fullständigt enastående.

Jag känner ofta att jag skulle vilja ha både närmare känslomässiga band till ett enskilt italienskt lag och en närmre förståelse för den såväl den italienska kulturen som det italienska språket. I brist på detta skriver jag inte alltid så mycket här i tråden; jag känner helt enkelt att jag inte har så mycket att tillföra. Bara det faktum att jag ägnar mig åt den typen av överväganden är dock i sig självt en bekräftelse på vilken enormt hög nivå den här tråden håller.

Med tanke på såväl tiden på dygnet som tiden på året så gissar ni helt rätt när ni antar att jag inte är helt nykter - dessutom utan att ha druckit en droppe vin, vilket i sig är något av en kontextuell styggelse - men jag tror att den här uppfattningen håller även i dagsljus. Den här tråden är bäst.
Senast redigerad av Villon 2010-12-30 kl. 03:08.
2010-12-30, 03:57
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Lugna puckar! Om en vecka smäller det igen, Cagliari-Milan och Inter-Napoli har vi att se fram emot. Men först ska Cassano gå ner ett par kilon och komma i matchform borta i Dubai.

Jag längtar riktigt mycket nu två st. kanon matcher.
2010-12-30, 12:53
Medlem
Vilka sidor finns det för att följa alla rykten och så kring Roma och italiensk fotboll? Jag kör med football italia och goal.com ibland men det verkar inte räcka för där kommer det inte upp tillräckligt många rykten och så. Det mesta man läser här på forumet står inte på dom sidorna. Jag skulle vilja ha en sida med massa rykten och officiella händelser. Kan inte mycket italienska, men om såna saker bara står på italienska sidor kan ni gärna tipsa mig om dom sidorna också!
2010-12-30, 14:21
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Vilka sidor finns det för att följa alla rykten och så kring Roma och italiensk fotboll? Jag kör med football italia och goal.com ibland men det verkar inte räcka för där kommer det inte upp tillräckligt många rykten och så. Det mesta man läser här på forumet står inte på dom sidorna. Jag skulle vilja ha en sida med massa rykten och officiella händelser. Kan inte mycket italienska, men om såna saker bara står på italienska sidor kan ni gärna tipsa mig om dom sidorna också!

Jag vill också ha en organiserad sida där man kan se rykten Osv.
2010-12-30, 16:41
Medlem
4522s avatar
Citat:

www.tuttomercatoweb.com kan du kika in på. Framsidan har rykten kring alla klubbar, sedan går det att specificera om man vill ha någon särskilt. Det som är officiellt markeras klart och tydligt.
2010-12-30, 17:09
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Håller med om att Kharja borde få mer utrymme.

- F.G
Nja... Borde han verkligen det? Kan inte påstå att jag sett så mycket Genoa när Kharja spelat, men när jag såg honom i Siena fick man intrycket av att han hade en väldigt "enkel" roll. Gör det du är bra på så fixar resten av spelarna det defensiva arbetet, typ. Visst, han skötte den rollen bra, men inte tillräckligt bra för att få en sådan fri roll i en klubb som satsar ut mot Europa. Om han ska få en mer tyglad roll anser inte jag att han är något speciellt.

På tal om förlorade romerska pojkar så verkar Andrea Russotto ha problem i Crotone. Alla verkade övertygade om att han skulle bli någonting riktigt stort i Lazio, men han tyckte inte om hur han blev behandlad där och stack istället till.. schweiziska andradivisionen. Okej att det handlar om Bellinzona som haft spelare som Amauri, Asamoah, Matuzalem och John Mensah tidigare, men att vara så desperat efter speltid som 16-åring... Nja. Enligt Wiki bildade han anfallspar med en viss Acquafresca i Trevisos primaveralag för några år sedan. Det var nog en intressant syn.

Vem som spelade ihop med Russotto i Crotone tidigare i år? Ytterliggare en förlorad romesk pojk; Raffaele De Martino, även han tidigare i Treviso, men framförallt tog han samma steg som Russotto; från Rom till Bellinzona, runt samma tidsperiod som Russotto dessutom. Varför han gjorde den flytten är nästan mer konfunderande; åtta matcher under hösten 2004 med Romas A-lag, detta som 18-åring. Nog för att även De Rossi och Aquilani var på väg uppåt då, men dom där tre hade ju kunnat bilda ett hyggligt Romamittfält om samtliga tre levt upp till sin potential i Roma.
2010-12-30, 18:01
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Nja... Borde han verkligen det? Kan inte påstå att jag sett så mycket Genoa när Kharja spelat, men när jag såg honom i Siena fick man intrycket av att han hade en väldigt "enkel" roll. Gör det du är bra på så fixar resten av spelarna det defensiva arbetet, typ. Visst, han skötte den rollen bra, men inte tillräckligt bra för att få en sådan fri roll i en klubb som satsar ut mot Europa. Om han ska få en mer tyglad roll anser inte jag att han är något speciellt.

Håller inte med och förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är ju helt underbart att det kan finnas spelare som inte måste vara bra på både det offensiva och det defensiva. Kharja var i mångt och mycket regissören bakom Maccarones och Sienas stundtals briljanta spel. Det är inte så att han hymlar med att han hellre slår den avgörande passningen än gör den räddande glidtacklingen. I Genoa har han dock axlat ett större defensivt ansvar och det är nog det (plus "personliga" problem) som har hindrat resten av hans kvalitéer.

Nu verkar det som att kan hamna i Napoli och det är minst sagt ett lag som satsar mot Europa. Det borde även innebära att Cigarini, om han återvänder hem till Italien, borde hamna i Juventus så småningom.
2010-12-30, 18:41
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Håller inte med och förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är ju helt underbart att det kan finnas spelare som inte måste vara bra på både det offensiva och det defensiva. Kharja var i mångt och mycket regissören bakom Maccarones och Sienas stundtals briljanta spel. Det är inte så att han hymlar med att han hellre slår den avgörande passningen än gör den räddande glidtacklingen. I Genoa har han dock axlat ett större defensivt ansvar och det är nog det (plus "personliga" problem) som har hindrat resten av hans kvalitéer.
Hmm... Tror nog vi missförstår varandra lite här; det är just det jag menar, att hans roll inte är lika fri (dvs. fri från defensivt ansvar) vilket hindrar honom mångt och mycket. I Genoas 3-4-3 krävs det verkligen att alla lägger ned ett bra jobb för att allting ska fungera och dessutom saknas den lite fria rollen i en sådan formation/rollfördelning som jag tror Kharja kräver, en roll som jag dessutom inte tror han är tillräckligt bra för om Genoa ständigt ska vara med i toppen.
2010-12-30, 19:21
Medlem
Citat:

Varför dessa värdelösa ryktena om spelare hit och dit. Goal är för övrigt en av de mest värdelösa sidorna. Om vi nu ska prata om ditt värdelösa lag specifikt så har jag personligen sett både en, två och tre svenska bloggar som uppdaterar om nyheter kring merda. sen antar jag att det finns ett antal sidor där de bara pratas romma från Italien.

här har du en huvudstadssida: IL TEMPO

Vill man ha vettigt snack så är det italienska sidor man måste läsa. så det är bara plugga på.
2010-12-30, 20:48
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
zach's inlägg nummer 3032 på förra sidan är poesi. Det är på ett rent estetiskt plan vackert. I den kontext som utgörs av det här fotbollsforumet är det fullständigt enastående.

Jag känner ofta att jag skulle vilja ha både närmare känslomässiga band till ett enskilt italienskt lag och en närmre förståelse för den såväl den italienska kulturen som det italienska språket. I brist på detta skriver jag inte alltid så mycket här i tråden; jag känner helt enkelt att jag inte har så mycket att tillföra. Bara det faktum att jag ägnar mig åt den typen av överväganden är dock i sig självt en bekräftelse på vilken enormt hög nivå den här tråden håller.

Med tanke på såväl tiden på dygnet som tiden på året så gissar ni helt rätt när ni antar att jag inte är helt nykter - dessutom utan att ha druckit en droppe vin, vilket i sig är något av en kontextuell styggelse - men jag tror att den här uppfattningen håller även i dagsljus. Den här tråden är bäst.

Mycket bra Villon, mycket bra. Det är i ruset som sanningen och den äkta skrivarådran göms. Du är i gott sällskap om vi säger så, Hemingway, Kerouac, Allan Poe och allas vår egen Strindberg är ju bara ett axplock av stora skalder som levde upp framåt småtimmarna. Så här uppmuntrar vi alla till att skriva - det är bara enspåriga och uppmärksamhetssökande typer likt romanista10 som får lynchmobben efter sig.
2010-12-31, 00:35
Medlem
zachs avatar
Citat:
...Den här tråden är bäst.

Tror minsann det döljs en liten poet djupt inne i Villon...

Håller med dig till 200%, är ju helt sagolikt vilka inlägg!
Men personligen så lockas jag av mångfalden. Skulle jag bara vilja snacka Roma skulle jag stanna på Carlo Zampas forum (Roma-Termini!) dagarna i ända, men här erbjuds nåt helt annat. Här kan ex Vivoli komma med någon anekdot man inte haft en aning om eller höra 4522 tillbe Di Natale som om han vore självaste Totti.... Men lika mycket är ju de mer taktiska inläggen värda, och är ju då inte så där vansinnigt viktigt om man kan spelartrupper från 80-talet eller inte. Stort intresse räcker jävligt långt.

Citat:
Jag känner ofta att jag skulle vilja ha både närmare känslomässiga band till ett enskilt italienskt lag och en närmre förståelse för den såväl den italienska kulturen som det italienska språket.

Finns säkert en jävla massa som vill bidra med tips nu (so feel free... är valfritt om just det där vill ses som en provokation och/eller uppmaning... ) men Disamore som jag och Brille tjötat om är en utmärkt bok i många avseenden. På svenska dessutom. Joe McGinniss engelska bok om Miraklet i Castel di sangro är en annan. Om man ska ge sig utanför planen så finns även mycket om Sicilianska Cosa Nostra som jag skulle vilja rekommendera, men har ingen boktitel i skallen, men en sökning på bokus eller adlibris efter Giovanni Falcone borde ge nåt, en åklagare som försökte störta maffian. Och givetvis Roberto Savianos Gomorra (men fan inte filmen, den suger hästdrule) som behandlar motsvarigheten i Neapel - Camorran. Finns så klart jävligt mycket, och kan säkert missat nåt ovärderligt, men dom där rekommenderar iaf jag om man vill komma "närmare" Italien.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in