Resultat: .
0%
röster
2011-09-12, 17:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Snackar vi storhetstid för Roma så slår jag ett slag för Spalletti-eran när den glänste som vackrast; den fotboll som Roma bjöd på då är möjligen den elegantaste jag sett från ett Serie A-lag. Det var modernt, kvickt och rörligt, och påminde en hel del om Wegners hyllade nymodigheter i Arsenal, en fotboll för 2000-talet. Liksom Arsenal plockade väl inte Roma så där jättemånga titlar med detta spel, men det var vackert att titta på. Konstanta löpningar från spelarna, samtidigt som man höll ett rasande högt bolltempo. Ett antal av spelarna är fortfarande kvar i laget, men spelet tappade man för länge sedan, typ sista året med Spalletti (då jag inte följde Serie A och därför har dålig koll) antar jag.

- F.G
2011-09-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Mycket nostalgi i tråden nu...

Det kommer vara ännu mer nostalgi i Serie A-tråden 2020/21 när Ozknyberg ständigt återkommer till vilken otrolig defensiv Inter hade under den kontroversielle tränaren José Mourinho (numera lite bortglömd i Serie B-laget Pescara). Holländsk totalfotboll & Ajax har nu fått en nytändning & regerar fullständigt. Inters nya ägare från ett pakistanskt sport-konsortium har valt att satsa på den oprövade tränaren Rafael Van der Vaart som ska skapa en Ajax-variant av Inter. Men han har fått en dålig start med förlust hemma mot mittenlaget Palermo (frågan är vems grabb som gör målet? ).

Då minns Ozknyberg varmt den gamle gamängen Moratti, galningen som vågade satsa på en annan galning i Mourinho. Att legender som Zanetti, Samuel & Lucio inte var klockrena i alla matcher, utan även dom faktiskt torskat mot Palermo, kommer då vara glömt.

Själv var jag så trött att jag gick & lade mig i halvtid (Inter hade hållit nollan så långt) så jag kan inte kommentera fallet.

På tal om Marco Delvecchio så minns jag att han faktiskt blev den förste spelare i Serie A att bli utvisad för filmning. Det var nog första gången jag läste hans namn i en kort notis i Sydsvenskan. Då var han ung & spelade för Inter! Man kan tycka att man kanske borde ha tagit mera krafttag mot det här med filmningar för precis som Zach säger så blev han en väldigt ödmjuk kille som jag absolut inte minns som någon filmare. Nu vet jag inte vilken typ av filmning det rörde sig om, men helt klart fick han sig en läxa.

En annan som fick sig en läxa var Massimo Moratti. Delvecchio kan ha varit den förste spelare som såldes efter att Moratti tog över som president & började storsatsa på den ena misslyckade stjärnan efter den andre. Samtidigt fick Delvecchio en fantastisk karriär med scudetto i Roma. Den förste spelare Moratti värvade var väl visserligen den okände Javier Zanetti så det väger väl upp en del förstås, men ändå.
2011-09-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Snackar vi storhetstid för Roma så slår jag ett slag för Spalletti-eran när den glänste som vackrast; den fotboll som Roma bjöd på då är möjligen den elegantaste jag sett från ett Serie A-lag. Det var modernt, kvickt och rörligt, och påminde en hel del om Wegners hyllade nymodigheter i Arsenal, en fotboll för 2000-talet. Liksom Arsenal plockade väl inte Roma så där jättemånga titlar med detta spel, men det var vackert att titta på. Konstanta löpningar från spelarna, samtidigt som man höll ett rasande högt bolltempo. Ett antal av spelarna är fortfarande kvar i laget, men spelet tappade man för länge sedan, typ sista året med Spalletti (då jag inte följde Serie A och därför har dålig koll) antar jag.

- F.G
Du har absolut en poäng. De gamla demontränarna som t ex Sacchi, Trapattoni, Lippi och Capello hade sina system som de körde, och passade inte en spelare in så skulle han bort, skit samma att han var bäst i världen typ Baggio. Men även Zeman är jävligt bunden till sitt system. Oavsett vilka spelare han har till sitt förfogande så spelar han samma spel…

Där skiljer sig de nyare tränarna typ Prandelli, Ancelotti och Spalletti. Förbannat sympatiska tränare som utgår från spelarna som individer, men som samtidigt naturligtvis har en överordnad spelidé. Denna typ av tränare är betydligt mer beroende av att ha kvalitetsspelare. Något som Spalletti led av mot slutet, då Romas bästa spelare såldes (förutom De Rossi och Totti).

För att förstå hur de kan tänka, så se på hur Ancelotti uppfann Pirlo-rollen eftersom Rui Costa redan spelade som trequartista. Men han ville ha båda genierna på plan samtidigt. Eller hur Prandelli nu lagt stort ansvar på Cassano och vill skola in Balotelli i gli Azzurri. Vafan t o m den gamla syndaren Lippi fick ett ögonblick av briljans då han ville ha med Totti till VM 2006, trots att han inte kunde gå för fullt.
2011-09-12, 20:45
Medlem
På tal om tränare, så har Ficcadenti nu tagit över Cagliari. Egentligen har det inte så väldigt stor betydelse, eftersom det är en samspelt trupp där alla vet sina roller och hur laget ska spela. En tränare i Cagliari har begränsat manöverutrymme eftersom det inte tillförs särskilt mycket resurser.

Men samtidigt är det en kvalitetsstämpel på en kock att kunna laga en god måltid med begränsade råvaror.

Ficcadenti spelade fem år i Hellas Verona. Och efter att ha tränat några olika Serie C-lag så fick han chansen hos det sjunkande skeppet Hellas i Serie B. Första året gick ok, men nästa så trillade de ner. Han fick såklart sparken. Men skulle få chansen hos Reggina i Serie A. Och då plötsligt ville Hellas behålla honom. Efter hård kamp så kom Ficcadenti äntligen loss från Hellas.

Han fick chansen hos Reggina i Serie A. Stort som fan. Äntligen!

10 matcher utan seger. Fiasko! Och han fick lämna…

Ny ägare hos Hellas. Och Ficcadenti fick jobb som konsult…

Under 2009 fick han chansen hos Serie B-laget Piacenza som höll på att åka ut. I sista matchen lyckade de rädda sig kvar.

2010 Fick han ännu en gång chansen i Serie A, i det nyuppflyttade Cesena. Succé, och lyckades hålla kvar dem med relativt god marginal. De kom överens om att avsluta samarbetet efter den lyckade säsongen.

Och nu har den 43-årige tränaren tagit över Cagliari, efter att de i sista stund före säsongstarten sparkat Donadoni. Och en briljant start.

Cagliari spelade precis så som jag hade hoppats att de skulle. Cagliaris skickliga mittfält styrde matchen dit de ville ha den. Särskilt i andra halvleken hade Roma bollen oerhört mycket. Men Cagliari hade nog nästan lika många renodlade målchanser. Och de var kontanta när de väl fick möjligheten, även om Biondinis ribbskott var värd ett bättre öde.

En faktor som nog många bortsåg ifrån var att det är ganska varmt i Rom. Nästan lika varmt som på den vackra ön. Och även om Roma hade bollen mycket så hade de i andra halvleken inte så mycket kraft och tempo kvar. Den första halvlekens ”styr-spel” från Cagliari tog ut sin rätt.

Om man ser närmare på hur de firar målen, så ser man en grupp i fantastisk harmoni. Som jag skrev innan så är moral ett jävligt viktigt begrepp i Cagliari. De stora stjärnorna är Conti och Cossu. De har högst lön och de är mest älskade av fansen. Och de älskar laget, kommer aldrig att flytta till något annat lag. Och de ser till att alla fattar vad som gäller.

Nästa match är hemma mot Novara. Matchen går kl 18:00 och det är inte omöjligt att temperaturen hinner krypa ner mot 30 grader. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Dock är jag övertygad om att det hade varit en fördel att få möta Milan för ett par veckor sedan i Cagliari, mot mitt i säsongen… Den jävla strejken…
Senast redigerad av Brille68 2011-09-12 kl. 20:49.
2011-09-12, 20:47
Medlem
zachs avatar
Mycke fina och högkvalitativa inlägg nu...

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men även Zeman är jävligt bunden till sitt system. Oavsett vilka spelare han har till sitt förfogande så spelar han samma spel…

Snubblade in på det tidigare men en våt dröm från min sida är givetvis att Luis Enrique kraschar och Baldini ringer Pescara... Skulle vara jävligt intressant att se vad Zeman kan göra med ett starkare lag.
2011-09-12, 22:29
Medlem
David.s avatar
Förlust mot Cagliari som blir förlust mot Sundsvall som blir... som blir...

Det är nog lika bra att göra det bästa av situationen, med ett försök till inlägg av någorlunda klarsynhet, befriat från den sedvanliga subjektivismen som brukar följa mig dit jag går.

Conte visar med sin till en början något underligga lagutagning att dagens Juventus - precis som tidigare upplagor - absolut inte är beroende av några enskilda individer. Det är möjligt att defensiven kommer brista något till och från, men man ska fortfarande ha klart för sig att tre av de fyra ordinarie backarna faktiskt ändå är landslagsspelare. Mittfältet är sett till volym/kvalitét det förmodligen starkaste i hela ligan, där Marchissio, som också är landslagsspelare, får se sig som reserv i förmån för den kommande succéduon bestående av Vidal och Pirlo. I anfallsväg kan Conte både lattja, kasta och ole-dola-dofa hur mycket han vill och ändå få till en förbannat tung anfallsuppstättning. Både bildligt och bokstavligt talat. Spelare som Matri, Luca Toni, Amauri, eller Iaquinta får agera pricktavlor för Pirlo och skapa ytterliggare oreda i de motståndarklubbar som ändå redan har börjat tvivla, medans några av de betydligt kortare men fortfarande briljanta anfallskollegorna får göra det bästa av situationen som uppstår. Där kan man räkna in Del Piero, Quaglierela, Pepe, Giaccherini, Krasic eller varför inte Vucinic.

Så som jag ser situationen just nu, så har Juventus tillsammans med Inter den överlägset bästa truppen i hela ligan sett till både kvalité och kvantitet. Det är möjligt att just den stora tillgången på kvalitetsspelare inte kommer ha den påverkan på slutresultatet som jag vill göra det till, för Allegri kan mycket väl komma att mönstra en mer eller mindre kontinuerlig startelva under hela säsongen och fortfarande låta en spelare som Zlatan bärga hem scudetton.

Men den stora skillnaden som jag ser det som just nu, är att de projekt som både Allegri och Conte driver i respektive klubbar också är till fullo stöttade av både ägare och fans - och inte att förringa - media. Den situation som råder hos huvudkonkurrenten, som vi öppet får deklarera att Inter ändå är, framstår ju som nästintill absurd, med Moratti som öppet kritiserar Gasperini för den spelidé och fotbollsfilosofi som han praktiskt taget enbart arbetar med - redan innan säsongen ens börjat.

Jag sällar mig nog till F.G och den skara som har tippat Juventus som ligamästare när säsongen är slut ändå.

- d
Senast redigerad av David. 2011-09-12 kl. 22:51.
2011-09-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
...

Jag sällar mig nog till F.G och den skara som har tippat Juventus som ligamästare när säsongen är slut ändå.

- d
App app app … ikraft av att ha utropat Juventus värvning av Pirlo som ett geni-drag, och utstå de smädelser det innebar, redan i början av sommaren. Så känner jag ett behov av att ta en del av denna ”ära”…

F.G besitter en av de absolut skarpaste hjärnorna på Flashback, och behöver inte alls detta…

Jag däremot som är en av de erkänt absolut sämsta tipparna i tråden…

Tyvärr innebär väl detta att Pirlo bryter benet och Juventus tappar allt och åker ur Serie A. Men det stoppar mig inte…

PS för jävla bra inlägg...
2011-09-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Mycke fina och högkvalitativa inlägg nu...

Snubblade in på det tidigare men en våt dröm från min sida är givetvis att Luis Enrique kraschar och Baldini ringer Pescara... Skulle vara jävligt intressant att se vad Zeman kan göra med ett starkare lag.

Eller varför inte Spalletti igen? Hur långt skulle vi kunna gå med Spalletti om han nu den här gången har med sig ekonomisk uppbackning och en kompetent sportchef?

Dock så har både han och Zeman sina kraftiga brister =)
2011-09-12, 23:15
Medlem
Intressanta segrar för Torino och Sampdoria i kvällens Serie B. Båda klubbarna ser riktigt bra ut hittills och jag tror att säsongen kommer bli extremt spännande i toppen av denna fantastiska andra-liga!

Una giornata pazzesca ieri, minst sagt.. Ska inte säga att förlusten för Roma var väntad, men jag är inte förvånad. Har varit inne på det tidigare och det kommer ta väldigt lång tid för att sätta det här projektet, frågan är om den tiden finns? Jag är fortfarande extremt tveksam och blir lite förvånad att varken Baldini eller Sabatini inte kunnat läsa den här situationen bättre. Eller så är det precis det de gjort och det är jag som är fel ute? Vi får se, men som gazzettan skrev Secondo k.o per Enrique är ett faktum och jag tror inte han har råd med så många fler k.o i huvudstaden...

Förutom allt kring mitt kära Roma tar jag med mig Maxi Moralez suveräna insats i Genova för Atalanta, ska bli grymt kul att följa honom och hela Atalanta denna säsong som ser hyperintressant ut! Viola vinner stabilt hemma, vilket man såklart ska göra mot Bologna, men ändå alltid skönt att starta säsongen på ett lugnt och stabilt sätt. Novara krigar till sig en poäng i Verona och det imponerar, men likt en nykomling tror jag på den sedvanliga utveckling. Dvs överprestera i början för att sedan tappa alltmer ju närmre säsongsavslutningen vi kommer.

Napoli Napoli Napoli... Detta ständiga Napoli som alltid är så underbart att prata om. En tung start, man visar verkligen att man är med på allvar nu tycker jag. Jag vill påstå att De Laurentiis och hans vilja att lyckas i Champions League kan kosta Napoli en bra placering i ligan. Det är givetvis svårt att säga att man inte ska satsa på CL nu när man äntligen tagit sig dit, men jag känner lite att Napoli verkligen har en chans att knipa Scudetton i år om man går all in i ligan och då måste europa-spelet få lida. Vi får se, man går ju upp mot nästan tuffast tänkbara motstånd redan på onsdag.

Om vi blickar framåt mot helgen ser vi att det väntar en hel del intressanta matcher och när vi är redan är inne på Napoli, de möter ju Milan på söndag. Ett Milan som ser ut att sakna Ibra kanske även då och där har Napoli verkligen en chans att vinna. Milan såg lite små-tröga ut mot Lazio och har en tuff match mot Barca imorgon, vore viktigt för Napoli om man lyckades få med sig ett bra resultat mot Milan så att man verkligen kan fortsätta tro på det otänkbara. Inter-Roma har vi också, ångestmatch? Javisst! Målrikt? Certamente! Får återkomma under veckan, matchen Atalanta-Palermo känns ju ganska smaskig den också!
2011-09-13, 08:10
Medlem
zachs avatar
Njae, ForvirradUnge, tror isf mer på Zeman. Lite nyare, om än kanske omodernt och huvudlöst, och känns som spelarmaterialet passar tjecken bättre. Lär väl inte hända, men det ryktas ju tidigt om honom, och om TDB till slut förlorar tålamodet med alla förluster och CL känns som en utopi...

Fan, kanske vi ska hålla ett par tummar för Inter i helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag däremot som är en av de erkänt absolut sämsta tipparna i tråden…

Vilket kanske talar för att du inte borde öppna kakgluggen nu, efter en jävla omgång. Och det gör inte Juve till bättre för att ni är tre som tippar åt helvete...

Uppbackad med en ny arena och allt vad det innebär så var ju inte en vinst mot Parma världens någon större skräll kanske. Och långa stunder under första halvlek så såg det inte alls särskilt imponerande ut.
Och Lichtsteiner? Barzagli? De Ceglie? Giaccherini, Marchisio, DP, Matri...?

Visst man kan koka soppa på en spik, men finns fan inget talesätt som säger man i längden kan vinna nåt av värde om halva truppen innehåller andrahandssorteringen spelare. Med tiden kanske, och med ett tre-fyra TUNGA namn. Men hardly innan dess.
2011-09-13, 09:11
Medlem
David Pruttons avatar
Man får ofta en grym extraskjuts av en ny arena, jag kan koppla till Blåvitt som första säsongen på vår nya arena i princip var oslagbara. På hemmaplan har Juve en möjlighet att med bakgrund av detta plocka väldigt många poäng.

Med det sagt vill jag ändå såga en del av er som redan hyllat Juve helt förutsättningslöst.

För mig är det fullständigt oförklarligt, sedan när blev en hemmaseger mot ett mycket svagt Parma ett underlag för att börja snacka om Scudetton?
Detta samtidigt som Napoli rustat, Inter sitter på en bra mycket bättre spelartrupp samt Milan med Zlatan vilar i vassen.

Fan, jag tror Juve får kämpa för att hålla sig i CL-striden (tre lag bara).
Men men, vi får väl se.
Längtar till kommande omgång!
2011-09-13, 09:38
Medlem
zachs avatar
Btw så...

Juve har gått plus med nära 10 000 när det kommer till säsongskort (pga ny arena och fläskig mercatoplånbok?) . Lazio 5500 (pga mer gloryhunters än anti-maronis!), Novara 4300 (pga Serie A) och Udinese 2600 (pga framgångarna).

På minus sidan så halverades nästa Atalantas sålda säsongskort sen året innan (16´ -> 9´), dessutom så tappar Fiorentina, Inter och Palermo dryga 4000 samt Roma, Parma och Genoa dryga 3000.

Totalt så finns det i år nära på 5000 färre personer mer Maronis fantastiska TdT-kort. Innan Roma presenterade sitt motdrag.

Vilket innebär ett paket med matchbiljetter på 16 matcher, där priset är detsamma som om man hade TdT-kortet, i Roms rödgula del kallat något så fint som Roma Club Privilege Card. Och ett motdrag var något som italiensk fotboll verkligen behövde, och jag kan bara hoppas fler följer efter och att alla politiker ser fördelarna...

För Romas del så har man på drygt 10 år tappat mer än 30 000 säsongskortsinnehavare. Man har gått från ett ständigt snitt över 50 000 med en topp på 64 000 till fjolårets fantastiskta siffra på 34 000. Och protesten mot TdT har fortsatt. Fjolårets katastrof-försäljning på 18600 säsongskort följdes upp av 16 000 i år.
Tills Roma alltså presenterade sitt motdrag.

För efter dess så har det sålts ytterligare 16 000 "säsongskort".

Så från att både ligan totalt och Roma själv gått minus säsongskortsmässigt så har det svängt. På mindre än en vecka. Ligan går plus. Roma går plus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in