På tal om tränare, så har Ficcadenti nu tagit över Cagliari. Egentligen har det inte så väldigt stor betydelse, eftersom det är en samspelt trupp där alla vet sina roller och hur laget ska spela. En tränare i Cagliari har begränsat manöverutrymme eftersom det inte tillförs särskilt mycket resurser.
Men samtidigt är det en kvalitetsstämpel på en kock att kunna laga en god måltid med begränsade råvaror.
Ficcadenti spelade fem år i Hellas Verona. Och efter att ha tränat några olika Serie C-lag så fick han chansen hos det sjunkande skeppet Hellas i Serie B. Första året gick ok, men nästa så trillade de ner. Han fick såklart sparken. Men skulle få chansen hos Reggina i Serie A. Och då plötsligt ville Hellas behålla honom. Efter hård kamp så kom Ficcadenti äntligen loss från Hellas.
Han fick chansen hos Reggina i Serie A. Stort som fan. Äntligen!
10 matcher utan seger. Fiasko! Och han fick lämna…
Ny ägare hos Hellas. Och Ficcadenti fick jobb som konsult…
Under 2009 fick han chansen hos Serie B-laget Piacenza som höll på att åka ut. I sista matchen lyckade de rädda sig kvar.
2010 Fick han ännu en gång chansen i Serie A, i det nyuppflyttade Cesena. Succé, och lyckades hålla kvar dem med relativt god marginal. De kom överens om att avsluta samarbetet efter den lyckade säsongen.
Och nu har den 43-årige tränaren tagit över Cagliari, efter att de i sista stund före säsongstarten sparkat Donadoni. Och en briljant start.
Cagliari spelade precis så som jag hade hoppats att de skulle. Cagliaris skickliga mittfält styrde matchen dit de ville ha den. Särskilt i andra halvleken hade Roma bollen oerhört mycket. Men Cagliari hade nog nästan lika många renodlade målchanser. Och de var kontanta när de väl fick möjligheten, även om Biondinis ribbskott var värd ett bättre öde.
En faktor som nog många bortsåg ifrån var att det är ganska varmt i Rom. Nästan lika varmt som på den vackra ön. Och även om Roma hade bollen mycket så hade de i andra halvleken inte så mycket kraft och tempo kvar. Den första halvlekens ”styr-spel” från Cagliari tog ut sin rätt.
Om man ser närmare på hur de firar målen, så ser man en grupp i fantastisk harmoni. Som jag skrev innan så är moral ett jävligt viktigt begrepp i Cagliari. De stora stjärnorna är Conti och Cossu. De har högst lön och de är mest älskade av fansen. Och de älskar laget, kommer aldrig att flytta till något annat lag. Och de ser till att alla fattar vad som gäller.
Nästa match är hemma mot Novara. Matchen går kl 18:00 och det är inte omöjligt att temperaturen hinner krypa ner mot 30 grader. Vet inte om det är bra eller dåligt.
Dock är jag övertygad om att det hade varit en fördel att få möta Milan för ett par veckor sedan i Cagliari, mot mitt i säsongen… Den jävla strejken…