Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Gällande Milans super-mercato måste jag nämna den psykologiska effekten. Jag kan inte se det som särkilt rationellt att värva två offensiva spelare i ett lag som skriker efter föryngring på det defensiva mittfältet och i försvarsspelet. Men dessa värvningar är ändå en signal från Berlusconi till laget och till tifosi att Milan fortfarande är ett stort lag som satsar. Det skapas mycket positiv stämning kring laget nu, jag tror några av de äldre spelarna kan tända till av denna känsla, folket kommer strömma till på läktarna, laget kommer spela underhållande fotboll.
Allegri har nu några månader på sig att fundera ut hur det här laget skall kunna försvara sig när det vankas stormatcher i Champions League och toppmatcher i ligan. Mouriniho fick Pandev och Etoo att kämpa som hundar i defensiven, vi vet att Allegri aldrig kan begära samma saker av Robiniho, Pato och Ronaldiho. De sex/sju spelare som har hand om försvarsspelet måste göra fantastiska insatser ifall det skall räcka i de stora matcherna, jag räknar in Pirlo och Seerdorf i den siffran.
Milan måste börja rotera mer för att hålla spelare som Seerdorf och Pirlo riktigt fräscha till de stora matcherna, viktigt att man låter dem vila en och annan match mot bottenlagen. Att Boateng och Flamini fungerar som backupps.
Ambrosini är jag inte orolig över, han orkar alltid springa ett maratonlopp
Allegri har nu några månader på sig att fundera ut hur det här laget skall kunna försvara sig när det vankas stormatcher i Champions League och toppmatcher i ligan. Mouriniho fick Pandev och Etoo att kämpa som hundar i defensiven, vi vet att Allegri aldrig kan begära samma saker av Robiniho, Pato och Ronaldiho. De sex/sju spelare som har hand om försvarsspelet måste göra fantastiska insatser ifall det skall räcka i de stora matcherna, jag räknar in Pirlo och Seerdorf i den siffran.
Milan måste börja rotera mer för att hålla spelare som Seerdorf och Pirlo riktigt fräscha till de stora matcherna, viktigt att man låter dem vila en och annan match mot bottenlagen. Att Boateng och Flamini fungerar som backupps.
Ambrosini är jag inte orolig över, han orkar alltid springa ett maratonlopp
Håller med i allt där. När Milan möter ett bollskickligt lag kommer man att förlora med 3-1, 2-1 eller 3-2 pga mittfältet och försvaret.