Gör ett blixtinhopp i min numer internetfria vardag (fy fan........) och givetvis behandlar jag Roma.
Enrique va ju kanske inte det man drömde om, det måste ju medges, men i efterhand så känns det hela ändå inte så dumt.
Min dröm va Ancelotti. Det höll jag fast vid även om det nya Roma tveklöst kommer satsa ungt, vilket kanske inte är det en "Ancelotti" trollar med som bäst. Man kanske borde förstått bättre, men är ju så jävla lätt att påstå det i efterhand, men med det valet av kurs för klubben så förstår man ju att rätt många "erkända" tränare ratades långt innan det blivit en tidningsanka.
Och så blev Villas Boas huvudspår nummer 1. Helt logiskt. Han har gått från att vara Mourinho-light till att bevisat sin kompetens. Försöker man sig på att analysera den poteniella drömvärvningen så är
en del av resultatet tveklöst att V.B. står för nått nytt och fräscht, någonting som inte blivit förstört av den italienska mentaliteten och calcio´ns skrivna och oskrivna regler.
Luis Enrique är av samma skrott och korn. Offensiv. Stark personlighet. Någon utifrån. Men till skillnad från V.B. så är han oprövad (precis som Svennis egna Mancini va en dag, så som Ancelotti och som Pep). Därmed inte sagt att han vare sig är talanglös eller ett geni.
Men valet av honom signalerar starkt en sak. Vår ägare må ha italienskt blod i sig, men dom är utifrån. De La Pena må ha bott i Roms förorter, men han och resten av tränarstaben är stranieri. Det gör att Sabatini och Baldinis platser i klubben torde vara hemskt välförankrade.
Och jag leds mer än gärna av dessa två. De är två av de vassaste i fotbollsvärlden, tror jag ingen kommer protestera mot, så varför ifrågasätta dem nu innan vi sett resultatet?
Deras brillians kan motivera med fler anledningen än jag har tid med men betänk detta: V.B. förblir en dröm. Tänk om dom då istället norpat åt sig Ancelotti. Eller kanske en Van Gaal. Imponerande namn, ja visst, men det finns ingen röd tråd i agerandet. Annat än sett till CVn. Men en röd tråd finns det som sagt definitivt nu.
För Enrique må vara ett andrahands alternativ, men han är snarare plan A2 än en plan B.
Hittills har jag inte sett ett skit av honom, eller det nya Roma. Men det nya Roma är fristående. Något som bekräftas om och om igen, och det är
det som är huvudsaken.
(Men att Luis jämförs med Zeman skadar inte heller...

)