Resultat: .
0%
röster
2011-06-09, 23:16
Medlem
Padova och Novara spelade mållöst i första play-off matchen. Kampen om en plats i Serie A går vidare. Allt är fortfarande öppet, även om det naturligtvis är fördel Novara.

Vareses primavera, som först vann sin tabell (där lag som Milan, Inter Atalanta och Udinese spelade) och sedan slog ut Juventus med 5-1, följde ikväll upp det med att besegra Fiorentina på straffar. Final mot Roma.

Romas primavera vann också sin tabell på ett imponerande sätt, besegrade sedan Milan och Genoa. Roma! Eller ska vi kalla det Piccola Barca, più di un club. Som nu tack vare Enrique kan hämta spanska talanger som inte riktigt duger i Spanien...

Men allt hamnar tyvärr i skymundan av olyckan i Argentina...
2011-06-10, 10:50
Medlem
Novara spelade i C2 sedan tidigt 80-tal, för att gå upp till C1 2003. Förra året gick de upp i Serie B och nu spelar de final om en plats i Serie A! 0-0 borta och möjlighet att avgöra hemma. De har förlorat en match på hemmaplan denna säsong. Semisyntetiskt underlag.

För mig tämligen okända spelare i laget. Satt och läste Calcio2000 från förra sommaren, senaste gången jag reste. De två från Novara som då var med i årets lag från Lega Pro var Andrea Lisuzzo och Simone Motta. Båda är kvar även detta år. Andrea Lisuzzo fanns inte ens på italienska wiki...

Annars känner jag igen Parola som ju spelade i Cagliari några år innan han gick till Novara på fri transfer (Även Centurioni och Pinardi har ett förflutet i Cagliari...). Annars är väl Morganella intressant, försvarare född 1989.

Verkar samla på schweizare, fransmän, tyskar osv med italienska efternamn...

Ett ganska anonymt lag som får det svårt i Serie A, och Padova skulle nog få det ännu svårare...
2011-06-10, 22:21
Medlem
Meghni och Foggia kan väl stärka upp Novara när dom går upp? Två spelare som antagligen skulle showa ordentligt med mycket förtroende i ett "bottenlag". Meghni fick förresten sitt kontrakt uppsagt idag av S.S. Lazio.
2011-06-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Vad händer med Dossena då? Visst, det kan behövas lite bredd men jag har svårt att se han sitta nöjd och gilla läget om han blir petad av Criscito.

Jag har ju aldrig sett Criscito som en spelare av den klass som hans landslagsplats pekar på. Det har ju viss betydelse att man uppskattar spelarna i favoritklubben så för min del känns det inget vidare om Criscito skulle peta Dossena som har växt ut till en fundamental favorit hos mig & faktiskt bör räknas som en absolut nyckelspelare i laget.

Varken Criscito eller Bocchetti är spelare som imponerat särskilt på mig. Bägge kommer från Neapel men det är inga som jag skulle önska till klubben direkt. Salvatore Bocchetti är förresten kusin till Antonio Bocchetti som spelade med Napoli för en del år sedan, mittback även han. Har för mig att A Bocchetti enbart var hyfsad för en större Serie B-klubb & det var väl inte någon att satsa på i det långa loppet även om han absolut inte var dålig. Antonio är nog en sådan spelare som gled ut ur rampljuset, som ni snackade om tidigare.

Det verkar förresten som att ordet "criscito" betyder jäst på napolitansk dialekt. Jag såg nått Paolo Roberto-program för några månader sedan där de bakade & är ganska säker på att de kallade jäst criscito. Vad jag vet heter det lievito på italienska. Om Domenico Criscito ska ta en plats som vänsterback i Napoli måste hans defensiv verkligen jäsa till sig, för han är inte i närheten av Dossena.
2011-06-11, 00:45
Bannlyst
Någon som har update angående Campagnaro?
2011-06-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Meghni och Foggia kan väl stärka upp Novara när dom går upp? Två spelare som antagligen skulle showa ordentligt med mycket förtroende i ett "bottenlag". Meghni fick förresten sitt kontrakt uppsagt idag av S.S. Lazio.
Kollade på la Gazzetta, och Foggia har spelat 277 minuter under säsongens Serie A. Han är(var?) för bra för att ruttna bort på en bänk. Åldersmässigt så ska han vara som bäst nu...

Kommer ihåg att han var strålande i Cagliari, där han åtminstone mot slutet var den bästa spelaren. Tyvärr blev det ju trubbel, och han var tvungen att lämna.
Sammanfattning av mina inlägg om honom och incidenten under säsongen 2007/08:
https://www.flashback.org/sp30613676

Men han borde absolut kunna spela en avgörande roll i ett lag som Novara.
2011-06-11, 19:14
Medlem
4522s avatar
Märker att det är dåligt med folk som gett sig till känna angående sin tippning av tabellen inför säsongen, nåja, jag får väl vara först ut med skammen hängande över mig. Här följer den slutgiltiga tabellen med mitt tips inom parentesen;

1. AC Milan (1)
2. FC Internazionale (2)
3. Napoli (5)
4. Udinese (12)
5. Lazio (10)
6. Roma (3)
7. Juventus (4)
8. Palermo (8)
9. Fiorentina (6)
10. Genoa (7)
11. Chievo (14)
12. Parma (11)
13. Catania (17)
14. Cagliari (15)
15. Cesena (16)
16. Bologna (19)
17. Lecce (20)
18. Sampdoria (9)
19. Brescia (18)
20. Bari (13)

Nog för att det var överraskningarnas säsong, men ja, jag skäms skallen av mig och därför ska jag ut och dricka bärs nu.
2011-06-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Märker att det är dåligt med folk som gett sig till känna angående sin tippning av tabellen inför säsongen, nåja, jag får väl vara först ut med skammen hängande över mig. Här följer den slutgiltiga tabellen med mitt tips inom parentesen;

1. AC Milan (1)
2. FC Internazionale (2)
3. Napoli (5)
4. Udinese (12)
5. Lazio (10)
6. Roma (3)
7. Juventus (4)
8. Palermo (8)
9. Fiorentina (6)
10. Genoa (7)
11. Chievo (14)
12. Parma (11)
13. Catania (17)
14. Cagliari (15)
15. Cesena (16)
16. Bologna (19)
17. Lecce (20)
18. Sampdoria (9)
19. Brescia (18)
20. Bari (13)

Nog för att det var överraskningarnas säsong, men ja, jag skäms skallen av mig och därför ska jag ut och dricka bärs nu.
Får nog lov och säga att det var riktigt bra tippat, du var nära på nästan alla lag. Är ju Sampdoria och Udinese som var svårast.

Här kommer mitt tips från 20 augusti: (tippade bara topp 10)

1. Inter (2)
2. Roma (6)
3. Milan (1)
4. Genoa (10)
5. Juventus (7)
6. Palermo (8)
7. Napoli (3)
8. Sampdoria (18)
9. Fiorentina (9)
10. Lazio (5)

Jag kan stoltsera med 1 rätt. Hade råfel på flertalet och man kan lugnt säga att jag gick på hypen om Genoa inför säsongen. Lät ju så bra med Veloso och gänget...

Att jag inte tippade Milan som segrare var pga att jag skrev den där listan dagarna innan Ibra köptes. Men det var en svängig och svårtippad säsong, minst sagt.
Senast redigerad av Calciatore 2011-06-11 kl. 19:48.
2011-06-11, 20:51
Medlem
zachs avatar
Gör ett blixtinhopp i min numer internetfria vardag (fy fan........) och givetvis behandlar jag Roma.

Enrique va ju kanske inte det man drömde om, det måste ju medges, men i efterhand så känns det hela ändå inte så dumt.

Min dröm va Ancelotti. Det höll jag fast vid även om det nya Roma tveklöst kommer satsa ungt, vilket kanske inte är det en "Ancelotti" trollar med som bäst. Man kanske borde förstått bättre, men är ju så jävla lätt att påstå det i efterhand, men med det valet av kurs för klubben så förstår man ju att rätt många "erkända" tränare ratades långt innan det blivit en tidningsanka.

Och så blev Villas Boas huvudspår nummer 1. Helt logiskt. Han har gått från att vara Mourinho-light till att bevisat sin kompetens. Försöker man sig på att analysera den poteniella drömvärvningen så är en del av resultatet tveklöst att V.B. står för nått nytt och fräscht, någonting som inte blivit förstört av den italienska mentaliteten och calcio´ns skrivna och oskrivna regler.
Luis Enrique är av samma skrott och korn. Offensiv. Stark personlighet. Någon utifrån. Men till skillnad från V.B. så är han oprövad (precis som Svennis egna Mancini va en dag, så som Ancelotti och som Pep). Därmed inte sagt att han vare sig är talanglös eller ett geni.

Men valet av honom signalerar starkt en sak. Vår ägare må ha italienskt blod i sig, men dom är utifrån. De La Pena må ha bott i Roms förorter, men han och resten av tränarstaben är stranieri. Det gör att Sabatini och Baldinis platser i klubben torde vara hemskt välförankrade.
Och jag leds mer än gärna av dessa två. De är två av de vassaste i fotbollsvärlden, tror jag ingen kommer protestera mot, så varför ifrågasätta dem nu innan vi sett resultatet?

Deras brillians kan motivera med fler anledningen än jag har tid med men betänk detta: V.B. förblir en dröm. Tänk om dom då istället norpat åt sig Ancelotti. Eller kanske en Van Gaal. Imponerande namn, ja visst, men det finns ingen röd tråd i agerandet. Annat än sett till CVn. Men en röd tråd finns det som sagt definitivt nu.
För Enrique må vara ett andrahands alternativ, men han är snarare plan A2 än en plan B.

Hittills har jag inte sett ett skit av honom, eller det nya Roma. Men det nya Roma är fristående. Något som bekräftas om och om igen, och det är det som är huvudsaken.

(Men att Luis jämförs med Zeman skadar inte heller... )
2011-06-11, 22:58
Medlem
Ju mer vin jag stjälper i mig, desto klarare är det att den ungdomliga satsningen på Enrique (den vilda chansningen, den trista kopian av Barcelona, dissningen av sin egna kultur, misstron mot den egna förmågan, hånet mot staden Rom, oförmågan att locka en riktig tränare, osv...) bör misslyckas. Man skaffar inte en tränare till Roma utan man köper Barcelonas koncept. Det är inte att han kan misslyckas som kritiseras, utan hur man vill lyckas. Tiki-taki plus en hög med dollar kan säkert bli framgångsrikt, men vad har det med Roma att göra, förutom att klubben råkar ligga i staden.

Men jag har svårt att se Milan, Inter och Juventus, som alla bygger på en solid grund och egna identiteter, tappa mot detta nya ängsliga Roma. Dessutom ser jag Napoli, Udinese, Palermo och tom Lazio kaxigt bygga något från grunden som kan bära långt om de vågar och vill. Fiorentina tror jag dock får det svårt med sin veke och villrådige kapten, och korkade stjärna.

Trist eftersom jag, liksom zach fortfarande har, hade stora förhoppningar om ett Roma som äntligen var herrar över sitt eget öde.
2011-06-12, 03:40
Medlem
Alltså, mitt första fylleinlägg, men det verkar nära för både Inler och Vidal nu. Om inte Vidal, så Donadel. Criscito räknar jag redan som klar. Bra värvningar? JA! Om alla dessa tre går igenom, plus en anfallare (Trez?) som kan backa up capocannoniere Cavani, så börjar det brännas!!

Sia: Lämnar Sneijder?
2011-06-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kollade på la Gazzetta, och Foggia har spelat 277 minuter under säsongens Serie A. Han är(var?) för bra för att ruttna bort på en bänk. Åldersmässigt så ska han vara som bäst nu...

Kommer ihåg att han var strålande i Cagliari, där han åtminstone mot slutet var den bästa spelaren. Tyvärr blev det ju trubbel, och han var tvungen att lämna.
Sammanfattning av mina inlägg om honom och incidenten under säsongen 2007/08:
https://www.flashback.org/sp30613676

Men han borde absolut kunna spela en avgörande roll i ett lag som Novara.

Han är riktigt bra, fortfarande. Dock funkade han inte under Rejas spelsystem. Han är en yttermittfältare i mina ögon som löper och har lekstuga, såna används inte i Lazio. Håller med om att han var riktigt bra i Cagliari. Blev glad när han kom hem igen, men så blev det som det blev.

Även Meghni är bra, men skadad hela tiden. Flera i Lazio, tex Zarate, säger att Meghnis kontroll med bollen är helt otrolig och att han är överlägsen i Lazio vad gäller det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in