Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mutor, dolda agendor, politik och maktkamp bakom dörrar osv var värre förr. Mitt korta inlägg om 1982:
https://www.flashback.org/sp27771671 Så det borde inte vara bara det.
Jag är liksom du inne på bredare lösningar. Men framförallt så tror jag att publiken kommer när kvaliteten höjs. Jag är tämligen övertygad om att framtiden tillhör Tyskland och Italien.
Spanska ligan är redan fullständigt ointressant, och den engelska kommer naturligtvis att behålla sin bredd men tappa i topp när araber och ryssar slutar ösa in mer pengar. Båda dessa länders klubbar är svårt skuldsatta, och på sikt kommer de inte att kunna konkurrera. Jag hoppas att de italienska klubbarna inte försöker matcha dem för tidigt utan väntar tills tiden är rätt.
Du har som alltid en del poäng, men är inte särskilt övertygad om att dåtidens fulspel var värre än dagens. Kommer ihåg när jag bodde en sommar hos mina kusiner i Toscana, och grannarna va tifosi i 200-års åldern, och de påstod att "hela" deras släkt lämnat kvar sina säsongskorten på Renato Dall´Ara för allt myglande, dom hade ledsnat. Det va -99 och dom va säker på allt det här med Moggi och allt. En flyktigt bekant i Rom, tillika polare med nån polare med nån polare till höjdarna i gamla CUCS tror stenhårt på att Moratti kör ljusskyggt och har lämnat calcion sen nåt år tillbaka. Inte för Morattis skull, men för att inget får ett slut, att han är säker på att allt skit fortfarande håller på, att andra fuskare bara tog vid.
Absolut noll av dessa hade givetvis vattentäta bevis, men det relevanta i just våran diskussion är ju att dom lämnade. För misstankarna. Och tusentals följde i deras fotspår.
Men är ju ingen kukmätartävling. Var skit förr, och är skit nu. Men då som nu så kommer de med allra största säkerhet inte nysta upp allt. Tvivel kvarstår, misstankarna bara gror och i slutändan är ett kasst domslut ett bevis som får folk att tröttna. Och varför skulle nåt förändras? Alla vars åsikter, kunskap och inflytande verkligen räknas vill ju världen ska fortsätta se ut som just idag.
Men visst blir man på nåt sätt lite förväntansfull bara man tänker på Spaniens tvålagslek och Englands bubbla som till slut spricker. Som när man va liten och det började dra ihop sig till andra advent... Och sen tredje och... För som du säger, där har vi två konkurrenter som har problem, som ser ruinen men....
Orkar inte få in det i nåt sammanhang (för trött och ja, är ju lördag med...) men perioden 74-82 så vann italien en europeisk cuptitel (av 27), men publiksnittet låg på (snabbt uträknat) 32 000 för att nåt år senare nå sin topp på 39 000. Vet inte vad det säger, om det ens säger nåt, men säger iaf att det va mer publik då och att jag måste gå till kylen för att släcka törsten...
(Forza fylleinläggen!!! Återkommer om nån timme då jag är i högform.

)