Resultat: .
0%
röster
2011-01-15, 13:54
Bannlyst
Tveksamt om han kommer bli jättedyr. Genoas president och Berlusconi är vänner.
2011-01-15, 13:56
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Fantastiskt hur ni kan ha så olika uppfattningar om en vänsterback.
För mig är det enkelt, en bra vänsterback ska vara klockrent defensivt, kan han dessutom fylla på offensivt så är det ett stort plus.

Det har gått lite inflation i det här med "moderna, offensiva" ytterbackar, lite grand beroende på spelsystem så är det en oehört överskattad term och för all del, position.

Ingen kan inbilla mig att man värvar en spelare som Criscito för dyra pengar som en matchvinnare, så frågan kvarstår - sköter han defensiven klanderfritt eller ej?

Nej.
Han har ju blivit uppsnurrad av Maggio, Krasic, Eto'o för att nämna några nämnvärda spelare.
2011-01-15, 14:07
Medlem
Fula Gubbens avatar
Genoa har släppt in minst mål av alla lag i serien, och har haft ett riktigt bra försvar. Credit för detta ska förvisso inte tilldelas Criscito i första hand, utan kanske framför allt Eduardo, Ranocchia och Dainelli... och Kaladze som var oväntat bra i många av de matcher han spelade. Men Criscito har absolut inte känts som en säkerhetsrisk eller en svag pjäs, utan hållit sin plats i linjen.

Men visst, värvar man Criscito för dyra pengar så gör man det för att man vill ha en ytterback som kan ta fläskiga offensiva löpningar a la Cafu/Roberto Carlos, vilket är ett kraftfullt vapen IMO. Kanske har detta spelmoment blivit över-hajpat, men se hur vackert det blir när t ex Abate eller Lucio ger sig ut på en 75-metersrush mellan varven.

Rena försvarsväggar a la Walter Samuel är möjligen att föredra totalt sett, men jag tar mig friheten att känna mer för Criscitos plus-kvalitéer.

EDIT: jo, det tolkades väl som att Antonelli-värvningen betydde att Criscito var på väg ut.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2011-01-15 kl. 14:10.
2011-01-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrathex
Förutom straffmålet som var säkert placerad (förväntar man sig sämre av en straffskytt av Tottis kaliber?) så kom Totti inte ens förbi Grosso. Någon som vara i just den matchen var Mexes och till en viss del Menez.

Var det hans jobb att komma förbi Grosso? Sen när är en av Tottis styrkor på senare år hans dribblingstekniker? Som jag skrev tidigare, han var riktigt passningssäker och förde upp alla våra anfall. Han hade kontroll på Romas spel den matchen.
2011-01-15, 20:13
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge

Var det hans jobb att komma förbi Grosso? Sen när är en av Tottis styrkor på senare år hans dribblingstekniker? Som jag skrev tidigare, han var riktigt passningssäker och förde upp alla våra anfall. Han hade kontroll på Romas spel den matchen.

Roma hade ju inte så mycket spel den matchen förutom dom först 10.
2011-01-15, 22:14
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mutor, dolda agendor, politik och maktkamp bakom dörrar osv var värre förr. Mitt korta inlägg om 1982: https://www.flashback.org/sp27771671 Så det borde inte vara bara det.

Jag är liksom du inne på bredare lösningar. Men framförallt så tror jag att publiken kommer när kvaliteten höjs. Jag är tämligen övertygad om att framtiden tillhör Tyskland och Italien.

Spanska ligan är redan fullständigt ointressant, och den engelska kommer naturligtvis att behålla sin bredd men tappa i topp när araber och ryssar slutar ösa in mer pengar. Båda dessa länders klubbar är svårt skuldsatta, och på sikt kommer de inte att kunna konkurrera. Jag hoppas att de italienska klubbarna inte försöker matcha dem för tidigt utan väntar tills tiden är rätt.

Du har som alltid en del poäng, men är inte särskilt övertygad om att dåtidens fulspel var värre än dagens. Kommer ihåg när jag bodde en sommar hos mina kusiner i Toscana, och grannarna va tifosi i 200-års åldern, och de påstod att "hela" deras släkt lämnat kvar sina säsongskorten på Renato Dall´Ara för allt myglande, dom hade ledsnat. Det va -99 och dom va säker på allt det här med Moggi och allt. En flyktigt bekant i Rom, tillika polare med nån polare med nån polare till höjdarna i gamla CUCS tror stenhårt på att Moratti kör ljusskyggt och har lämnat calcion sen nåt år tillbaka. Inte för Morattis skull, men för att inget får ett slut, att han är säker på att allt skit fortfarande håller på, att andra fuskare bara tog vid.
Absolut noll av dessa hade givetvis vattentäta bevis, men det relevanta i just våran diskussion är ju att dom lämnade. För misstankarna. Och tusentals följde i deras fotspår.

Men är ju ingen kukmätartävling. Var skit förr, och är skit nu. Men då som nu så kommer de med allra största säkerhet inte nysta upp allt. Tvivel kvarstår, misstankarna bara gror och i slutändan är ett kasst domslut ett bevis som får folk att tröttna. Och varför skulle nåt förändras? Alla vars åsikter, kunskap och inflytande verkligen räknas vill ju världen ska fortsätta se ut som just idag.

Men visst blir man på nåt sätt lite förväntansfull bara man tänker på Spaniens tvålagslek och Englands bubbla som till slut spricker. Som när man va liten och det började dra ihop sig till andra advent... Och sen tredje och... För som du säger, där har vi två konkurrenter som har problem, som ser ruinen men....

Orkar inte få in det i nåt sammanhang (för trött och ja, är ju lördag med...) men perioden 74-82 så vann italien en europeisk cuptitel (av 27), men publiksnittet låg på (snabbt uträknat) 32 000 för att nåt år senare nå sin topp på 39 000. Vet inte vad det säger, om det ens säger nåt, men säger iaf att det va mer publik då och att jag måste gå till kylen för att släcka törsten...

(Forza fylleinläggen!!! Återkommer om nån timme då jag är i högform. )
2011-01-15, 22:57
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
(Forza fylleinläggen!!! Återkommer om nån timme då jag är i högform. )

Forza zach! Hoppas du hann se kvällens uppvisning från Etoo och Inter mellan vinklunkarna.
2011-01-15, 23:08
Medlem
J.R.s avatar
Jag kan ju inte påstå att jag är helt införstådd med varför den italienska publiken inte kommer som dom gjorde förr men det kanske ingen vet riktigt säkert.?
Min misstanke är att allt våld som florerat runt fotbollen i Italien dom senaste 10 åren varit kraftigt bidragande till att åskådarna inte kommer till arenorna som förut. Vilka föräldrar vill låta sina ungdomar hänga på matcher när kravaller och även dödligt våld är vardagsmat?
Nä, Italiensk fotboll måste lösa detta innan publiksiffrorna kan vändas tillbaka, tyvärr så verkar ju inte dom som bestämmer ha en susning om vad man ska göra annat än att förbjuda åskådare att se på matcherna.
2011-01-16, 02:16
Medlem
Moggi har nog rätt i sitt senaste uttalande: Jag är ledsen att säga det, men cheferna i Juventus vet inte vad det innebär att arbeta för den gamla damen. Du måste klä dig som Juve för att vara Juve, inte hämta hem gamla kläder från Sampdoria. Det finns ingen poäng i att köpa 14 mediokra spelare när allt du behöver är tre eller fyra spelare av kvalitet.

Juves värvningsstrategi känns långt ifrån klar. Deras spelidè också.
2011-01-16, 06:33
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Forza zach! Hoppas du hann se kvällens uppvisning från Etoo och Inter mellan vinklunkarna.
Det är så skönt att se Inters nytändning. Extra roligt är det också att dom producerar bra framåt när Sneijder är borta och Milito är helt ur form.
2011-01-16, 11:58
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Det är så skönt att se Inters nytändning. Extra roligt är det också att dom producerar bra framåt när Sneijder är borta och Milito är helt ur form.

Det kanske är på väg att lossna för Milito? Nu fick han både göra mål och hitta ett briljant samspel med Etoo. Våren ser ljus ut för de blåsvarta. Det vänder snabbt i fotboll.

- F.G
2011-01-16, 12:57
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Jag kan ju inte påstå att jag är helt införstådd med varför den italienska publiken inte kommer som dom gjorde förr men det kanske ingen vet riktigt säkert.?
Min misstanke är att allt våld som florerat runt fotbollen i Italien dom senaste 10 åren varit kraftigt bidragande till att åskådarna inte kommer till arenorna som förut. Vilka föräldrar vill låta sina ungdomar hänga på matcher när kravaller och även dödligt våld är vardagsmat?
Nä, Italiensk fotboll måste lösa detta innan publiksiffrorna kan vändas tillbaka, tyvärr så verkar ju inte dom som bestämmer ha en susning om vad man ska göra annat än att förbjuda åskådare att se på matcherna.

Fast det där stämmer ju verkligen inte. Det är snarare så att politikerna och media försöker måla upp att det skulle råda en våldsam stämning på matcherna. Utan att ha någon statistik på det så skulle jag gissa på att våldet i närhet till arenorna minskat dramatiskt. Det är bara i riktiga högriskmatcher som Rom-derbyt, Sicilien-derbyt och någon till match som man verkligen är orolig för att det ska bli våldsamt. I min bok så beror det största bortfallet på italienarnas bekvämlighet och nästintill religiösa inställning till TV-tittande.

Såg någon rubrik i förbifarten där Mourinho trodde att Inter kommer vinna lo scudetto - det skulle inte förvåna mig om han får rätt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in