Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Jag får ibland en känsla av att Serie A har lite samma symtom som Allsvenskan. Alla rubriker ligan får av media är negativa.
Kan inte riktigt uttala mig om läget i Italien, men ovanstående känns ändå som en viktig poäng. När en sådan här situation uppstår så beror det inte på en ondskefull konspiration utan på att aktören i fråga (t ex svenska fotbollförbundet) misskött sin PR-verksamhet -- ofta har man helt enkelt struntat i att ha någon PR-strategi och marknadsansvarig. Tidningarna behöver input så de kan fylla sina spalter, och det är inte svårare än att dra upp en marknadsföringsplan med en 3-4 positiva budskap, som sedan genomsyrar all kommunikation kring t ex Allsvenskan. På bara några månader kommer denna strategi få genomslag i medie-rapporteringen, och på ett par års sikt så kommer den att ge effekt ut i sista led. Kommunicerar man däremot ingenting, så faller tidningarna tillbaka till sin sista utpost, vilket är att slå upp negativa saker stort, vilket är ett trist men säkert kort gentemot läsarna.
Det är märkligt hur svårt folk har att förstå detta, men det ligger väl inte i det svenska kynnet.
Att italienare skulle vara lika dåliga och visionslösa som svenska sportgubbar på detta tvivlar jag på, men å andra sidan är italiensk fotboll full av märkliga figurer och gulaschbaroner, så man kanske har misskött PR-hanteringen på ett eller annat sätt.
- F.G