Resultat: .
0%
röster
2014-01-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Pjanic är en bättre spelare än Naingolan. Ni överdriver hans ojämnhet, och belgarens kreativitet kan man starkt ifrågasätta. Vem ska skapa ett flytande kombinationsspel centralt, vem ska slå de avgörande passningarna från mittfältet? Vore fullkomligt idiotiskt att göra sig av med Pjanic.

Låt istället Roma ha fyra gubbar att rotera med i första hand på mitten. Det lär om inte annat behövas nästa år.

Det är två helt olika speltyper. Handlar mer om hur man vill formera laget. Med Nainggolan har man råd med fler offensiva spelare eftersom han vinner närkamper och är spelskicklig.

Det handlar alltså inte om att Nainggolan ska ersätta Pjanic utan ge möjlighet för en offensivare uppställning, utan att tappa alltför mycket i bollskicklighet.

Om det är vad Roma egentligen behöver låter jag gärna andra bedöma...
2014-01-07, 01:04
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det är två helt olika speltyper. Handlar mer om hur man vill formera laget. Med Nainggolan har man råd med fler offensiva spelare eftersom han vinner närkamper och är spelskicklig.

Det handlar alltså inte om att Nainggolan ska ersätta Pjanic utan ge möjlighet för en offensivare uppställning, utan att tappa alltför mycket i bollskicklighet.

Om det är vad Roma egentligen behöver låter jag gärna andra bedöma...

Men löser man Pjanic med Naingolan så får du ett mittfält med Strootman, De Rossi och Naingolan, som alla har sina största styrkor i det defensiva spelet. Det känns både onödigt och långt ifrån optimalt.

Hur ska man balansera upp de övriga positionera så att man vinner tillbaka lite i teknisk kvalitet och offensivlusta? Det går nog inte. Maicon och Dodo är redan offensiva, Gervinho, Totti och Ljajic har inget offfensivt sparkapital.

Faktum är att Roma börjar likna Milan om man plockar Naingolan. Deras mittfält med exempelvis De Jong, Nocerino och Muntari, som Allgeri inte har dragit sig för att spela samtidigt. (Alltså tre defensiva mittfältare - även om Muntari och Nocerino bidrar med offensiva löp).

Jag tycker Pjanic har varit lysande i år. Bara för att han inte alltid dominerar är han inte ojämn. Som igår, när folk uttryckte en besvikelse över hans halvlek. Den var långt ifrån dålig, men han är ju en ojämn jugge... Är han då inte på topp så kommer kritiken om ojämnheten.
2014-01-07, 01:05
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Pjanic är en bättre spelare än Naingolan. Ni överdriver hans ojämnhet, och belgarens kreativitet kan man starkt ifrågasätta. Vem ska skapa ett flytande kombinationsspel centralt, vem ska slå de avgörande passningarna från mittfältet? Vore fullkomligt idiotiskt att göra sig av med Pjanic.

Låt istället Roma ha fyra gubbar att rotera med i första hand på mitten. Det lär om inte annat behövas nästa år.

Vem skapar ett flytande kombinationsspel centralt som det ser ut nu? Knappast Pjanic i alla fall. Just på grund av hans ojämnhet. Han var hyfsat bra i början av säsongen, men sedan har det gått ut för vilket, enligt mig, beror på just ojämnheten.

Nainggolan kanske inte är den där superkreativa spelaren, men behövs det verkligen? I så fall borde Roma söka efter något helt annat än en ojämn Pjanic och en mittfältsgeneral i Nainggolan.

Om inte annat får väl Totti ta ansvaret som en sorts trequartista och samtidigt sjunka ner i planen för att i och med det kunna skapa lite kreativitet. Om nu mittfältet skulle bli för 'köttigt' så att säga. Men det tvivlar jag på med De Rossi och Nainggolans passningsfötter och Strootmans driv och vilja att ta sig framåt på planen.
2014-01-07, 01:10
Medlem
Citat:
Men löser man Pjanic med Naingolan så får du ett mittfält med Strootman, De Rossi och Naingolan, som alla har sina största styrkor i det defensiva spelet. Det känns både onödigt och långt ifrån optimalt.

Hur ska man balansera upp de övriga positionera så att man vinner tillbaka lite i teknisk kvalitet och offensivlusta? Det går nog inte. Maicon och Dodo är redan offensiva, Gervinho, Totti och Ljajic har inget offfensivt sparkapital.

Faktum är att Roma börjar likna Milan om man plockar Naingolan. Deras mittfält med exempelvis De Jong, Nocerino och Muntari, som Allgeri inte har dragit sig för att spela samtidigt. (Alltså tre defensiva mittfältare - även om Muntari och Nocerino bidrar med offensiva löp).

Jag tycker Pjanic har varit lysande i år. Bara för att han inte alltid dominerar är han inte ojämn. Som igår, när folk uttryckte en besvikelse över hans halvlek. Den var långt ifrån dålig, men han är ju en ojämn jugge... Är han då inte på topp så kommer kritiken om ojämnheten.

Inte minst skulle ett mittfält med De Rossi, Nainggolan och Strootman, som ju är defensivt starka men också spelskickliga, ge utrymme för Totti + två anfallare.

Min husgud var Baggio. Och inte minst älskade jag då han i Brescia på ålderns höst drev upp speltempot till oanade höjder. Alltid på ett tillslag.

Totti är en av få som kan återuppfinna sig själv på liknande sätt. Speluppfattningen och tekniken. Om han har offensiva krafter runt om sig som kan ta löpningarna och skapa luckorna...
2014-01-07, 01:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Vem skapar ett flytande kombinationsspel centralt som det ser ut nu? Knappast Pjanic i alla fall. Just på grund av hans ojämnhet. Han var hyfsat bra i början av säsongen, men sedan har det gått ut för vilket, enligt mig, beror på just ojämnheten.

Nainggolan kanske inte är den där superkreativa spelaren, men behövs det verkligen? I så fall borde Roma söka efter något helt annat än en ojämn Pjanic och en mittfältsgeneral i Nainggolan.

Om inte annat får väl Totti ta ansvaret som en sorts trequartista och samtidigt sjunka ner i planen för att i och med det kunna skapa lite kreativitet. Om nu mittfältet skulle bli för 'köttigt' så att säga. Men det tvivlar jag på med De Rossi och Nainggolans passningsfötter och Strootmans driv och vilja att ta sig framåt på planen.

Jag stämmer överhuvudtaget inte in på att han varit så ojämn. Han sprider inte sina passningar till motståndare direkt. Han är helt enkelt Roma enda egentliga kreativa injektion bortsett från Totti vid låga försvarsspel. Om nu Roma vill kasta bort den egenskapen, för att fylla på men typ av spelare man redan har i i viss mån tre andra mittfältare, så får man givetvis göra det. Men det är idioti i min mening. Fullkomlig idioti.
2014-01-07, 01:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inte minst skulle ett mittfält med De Rossi, Nainggolan och Strootman, som ju är defensivt starka men också spelskickliga, ge utrymme för Totti + två anfallare.

Min husgud var Baggio. Och inte minst älskade jag då han i Brescia på ålderns höst drev upp speltempot till oanade höjder. Alltid på ett tillslag.

Totti är en av få som kan återuppfinna sig själv på liknande sätt. Speluppfattningen och tekniken. Om han har offensiva krafter runt om sig som kan ta löpningarna och skapa luckorna...

Men jag ser inte det som särskilt mycket mer offensivt än det man nu spelar. Gervinho och Ljajic bidrar inte särskilt mycket bakåt, och inte heller Totti. Att då ha Gervinho och Ljajic på kanterna istället för typ Destro och Ljajic på topp framför Totti ser jag som försumbart i den defensiva balansens vågskål.
2014-01-07, 01:20
Medlem
anteri17s avatar
Bortser man från startelvor och taktiska diskussioner, så anser jag att ha en Pjanic i truppen (oavsett startelva eller inte) har ett större värde än att ha Naingolan i samma trupp. Just av den uppenbara anledningen att Pjanic bidrar med något som övriga mittfältare i truppen inte behärskar.

Får man då Naingolan för 18 miljoner euro (eller 50% för 9) så bör man sälja Pjanic för iaf mer än dessa pengar. Och då jag tvekar på att hans marknadsvärde står så högt, så är det kort sagt en dålig affär kontra fördelen till att få in Naingolan.

Men väljer man att ha kvar Pjanic, och plocka Naingolan - då ser mittfältet hemskt bra ut.

Är det ens några rykten om Pjanic? Bradley känns ju annars som det givna valet att sälja.
2014-01-07, 01:29
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Jag stämmer överhuvudtaget inte in på att han varit så ojämn. Han sprider inte sina passningar till motståndare direkt. Han är helt enkelt Roma enda egentliga kreativa injektion bortsett från Totti vid låga försvarsspel. Om nu Roma vill kasta bort den egenskapen, för att fylla på men typ av spelare man redan har i i viss mån tre andra mittfältare, så får man givetvis göra det. Men det är idioti i min mening. Fullkomlig idioti.

Gervinho och Florenzi är kreativa framåt tillsammans med Totti.

Sedan håller inte jag med om att Nainggolan är lik vare sig De Rossi, Strootman eller Bradley. Visserligen är alla defensiva mittfältare, men dom har ändå olika egenskaper.

Som jag skrev så har Strootman ett jävla driv och en skön vilja att vilja ta sig framåt i planen. De Rossi sjunker nästan ner i backlinjen och hjälper till att städa undan där samtidigt som han slår underbara bollar ut på kanterna till de offensiva ytterbackarna (ännu en kreativ kraft i offensiven). Bradley är visserligen mer defensivt lagd, men jag ser honom mer som en duktig tvåvägsmittfältare som jobbar otroligt bra i offensiven också. Så samtidigt som dom är skickliga defensivt så är dom injektioner framåt i planen också på ett eller annat sätt.

Nainggolan är enligt mig en skickligare bollhållare och en vassare passningsspelare än alla dom tre och han skulle definitivt komplettera dom andra mittfältarna på ett bra sätt utan att det blir för statiskt och defensivt på mitten.

Självklart min åsikt och jag säger inte att den är rätt. Men jag ser inte riktigt något problem med att ha tre defensivt lagda mittfältare som även kan bidra framåt. Då ser jag inte hur offensiven skall rubbas.
2014-01-07, 01:45
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Gervinho och Florenzi är kreativa framåt tillsammans med Totti.

Sedan håller inte jag med om att Nainggolan är lik vare sig De Rossi, Strootman eller Bradley. Visserligen är alla defensiva mittfältare, men dom har ändå olika egenskaper.

Som jag skrev så har Strootman ett jävla driv och en skön vilja att vilja ta sig framåt i planen. De Rossi sjunker nästan ner i backlinjen och hjälper till att städa undan där samtidigt som han slår underbara bollar ut på kanterna till de offensiva ytterbackarna (ännu en kreativ kraft i offensiven). Bradley är visserligen mer defensivt lagd, men jag ser honom mer som en duktig tvåvägsmittfältare som jobbar otroligt bra i offensiven också. Så samtidigt som dom är skickliga defensivt så är dom injektioner framåt i planen också på ett eller annat sätt.

Nainggolan är enligt mig en skickligare bollhållare och en vassare passningsspelare än alla dom tre och han skulle definitivt komplettera dom andra mittfältarna på ett bra sätt utan att det blir för statiskt och defensivt på mitten.

Självklart min åsikt och jag säger inte att den är rätt. Men jag ser inte riktigt något problem med att ha tre defensivt lagda mittfältare som även kan bidra framåt. Då ser jag inte hur offensiven skall rubbas.

Fast det är bara Totti som genial mot låga försvar. Gervinho och Florenzi bygger mer på fart och kontringsspel imo.

Jag har inte skrivit att dem är helt lika i spelstil, utan att förmodligen alla tre, iaf i mitt tycke, har sina främsta egenskaper i det defensiva spelet. Så det är snarare avsaknaden av Pjanic kreativitet Roma kan komma att lida av, än att övriga tre mittfältare är för lika varandra.

Jag skulle nog säga att De Rossi har ett mer utvecklat och skarpt passningsspel än Naingolan.

Jag har oerhört svårt för mittfält utan kreativ briljans. Man kan ha offensiva krafter på andra håll, men i mitt tycke måste ett topplag kunna hota med smarta instick och kombinationer centralt för att optimera sin framgång. Det är en diskussion vi inte behöver ta här, men kort sagt kan det bli väldigt problematiskt mot låga försvar (ganska vanligt i Italien), samt att man även i ganska jämna tillställningar kommer ha svårt att sätta sina offensiva spelare i spel rättvända. Totti mår som bäst med en kreativ mittfältare bakom sig, som i sin tur förser Totti med bollar. Men det hela är också mycket en fråga om personlig ideologi.

Sedan tror jag att man i största möjliga mån bör spela som ett topplag, för att bli ett topplag. Dvs verkligen lita på offensiva krafter, och spela med en offensiv balans. Möjligen att man riskerar mer, men Napoli kommer tex aldrig nå en Scudetto med Inler och Behrami på mitten.
2014-01-07, 04:17
Medlem
qhz.s avatar
Diskussionen angående Roma kan vi fortsätta i all evig tid. Vi lär inte landa i att båda är överens för det. Man kan ju argumentera både för och emot ett balanserat mittfält såväl offensivt som defensivt.

Det är ändå en intressant diskussion att föra och det ska onekligen bli spännande att se hur Roma väljer att göra om man nu knyter till sig Nainggolan. För oavsett hur ojämn jag än tycker att Pjanic är så tror jag inte man kommer sälja honom. Dessutom gick ju Bradleys agent i dagarna ut och klargjorde att Roma knappast har för avsikt att sälja honom. Sen hur mycket tyngd det ligger bakom just det uttalandet får man nog ta med en nypa salt. Speciellt i och med att Sabatini redan förkunnat att för rätt pris kan allt diskuteras.

*

Till någonting annat. För det finns faktiskt viktigare saker att diskutera idag.

"Jag har gjort fler mål än vad jag ätit middagar med min fru."

Citatet är Antonio Di Natales idag då han klargjorde att han i sommar lägger av med fotbollen.

Det är fan sorgligt och han förtjänar att hyllas igen och åter igen. En otroligt underskattad spelare som säsong efter säsong dundrat in mål i ett lag som Udinese. Det är fan beundransvärt. Han har aldrig riktigt fått chansen i A-landslaget, han har aldrig riktigt blivit sedd som den stora fotbollsspelare han egentligen är och han har slitit i Udinesetröjan. Allt detta nästan helt i det tysta många gånger.

Säger Di Natale att han ska sluta spela fotboll då är inte psykofarmakan långt borta att ta till. Calcion blir definitivt en stor profil fattigare till nästa säsong.
2014-01-07, 10:50
Medlem
paddyspubs avatar
En värvning som verkar gå i skymundan för Roma annars är den argentinske supertalangen Leandro Paredes som anländer på ett lån under kommande 18 månader. Jag har hört mycket gott om honom och många experter har pushat för denna värvning, men själv har jag egentligen ingen aning om han har några chanser att slå sig in i truppen på allvar redan nu. Det ska ju annars vara en kreativ spelare som man eventuellt kan stötta sig på i framtiden.
2014-01-07, 13:06
Medlem
Calogeros avatar
Paredesaffären ser ut att bli sådär härligt italienskt snårig.

Om jag inte missuppfattat det hela talas det alltså om att Roma får in argentinaren på ett 18 månader långt lån, och när som helst under den här perioden kan Roma välja att utnyttja en köpoption -som man inte bestämt summan på än.

Dessutom skall han lånas ut till en mindre klubb i ett halvår.

Solo in Italia...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in