Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Gervinho och Florenzi är kreativa framåt tillsammans med Totti.
Sedan håller inte jag med om att Nainggolan är lik vare sig De Rossi, Strootman eller Bradley. Visserligen är alla defensiva mittfältare, men dom har ändå olika egenskaper.
Som jag skrev så har Strootman ett jävla driv och en skön vilja att vilja ta sig framåt i planen. De Rossi sjunker nästan ner i backlinjen och hjälper till att städa undan där samtidigt som han slår underbara bollar ut på kanterna till de offensiva ytterbackarna (ännu en kreativ kraft i offensiven). Bradley är visserligen mer defensivt lagd, men jag ser honom mer som en duktig tvåvägsmittfältare som jobbar otroligt bra i offensiven också. Så samtidigt som dom är skickliga defensivt så är dom injektioner framåt i planen också på ett eller annat sätt.
Nainggolan är enligt mig en skickligare bollhållare och en vassare passningsspelare än alla dom tre och han skulle definitivt komplettera dom andra mittfältarna på ett bra sätt utan att det blir för statiskt och defensivt på mitten.
Självklart min åsikt och jag säger inte att den är rätt. Men jag ser inte riktigt något problem med att ha tre defensivt lagda mittfältare som även kan bidra framåt. Då ser jag inte hur offensiven skall rubbas.
Fast det är bara Totti som genial mot låga försvar. Gervinho och Florenzi bygger mer på fart och kontringsspel imo.
Jag har inte skrivit att dem är helt lika i spelstil, utan att förmodligen alla tre, iaf i mitt tycke, har sina främsta egenskaper i det defensiva spelet. Så det är snarare avsaknaden av Pjanic kreativitet Roma kan komma att lida av, än att övriga tre mittfältare är för lika varandra.
Jag skulle nog säga att De Rossi har ett mer utvecklat och skarpt passningsspel än Naingolan.
Jag har oerhört svårt för mittfält utan kreativ briljans. Man kan ha offensiva krafter på andra håll, men i mitt tycke måste ett topplag kunna hota med smarta instick och kombinationer centralt för att optimera sin framgång. Det är en diskussion vi inte behöver ta här, men kort sagt kan det bli väldigt problematiskt mot låga försvar (ganska vanligt i Italien), samt att man även i ganska jämna tillställningar kommer ha svårt att sätta sina offensiva spelare i spel rättvända. Totti mår som bäst med en kreativ mittfältare bakom sig, som i sin tur förser Totti med bollar. Men det hela är också mycket en fråga om personlig ideologi.
Sedan tror jag att man i största möjliga mån bör spela som ett topplag, för att bli ett topplag. Dvs verkligen lita på offensiva krafter, och spela med en offensiv balans. Möjligen att man riskerar mer, men Napoli kommer tex aldrig nå en Scudetto med Inler och Behrami på mitten.