Resultat: .
0%
röster
2014-01-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Jag går med vårjacka här uppe i Turin.

Vi går med vårjacka i Stockholm.
2014-01-05, 23:55
Medlem
Försöksdjurs avatar
Nordahl och Hussfelt är ju klart Milan. Det är väll därför dom alltid åker till San Siro..
2014-01-06, 00:35
Medlem
En liten video från milanello när honda blir visad runt. Efter 4 min så dyker Gallianii, Allegri och spelare upp. Kul att kolla på men synd att alla klubbar inte är så öppna med att visa hur det är hos dom.

http://www.youtube.com/watch?v=F5NvzMgl5Bc
2014-01-06, 00:54
Medlem
snillet_1s avatar
Wilbacher sade i senaste Calciomania att Taco Svensson var på väg till Hellas Verona innan han valde Southampton. Hade han valt Italien hade han haft en fantastisk karriär och troligen spelat i en italiensk storklubb enligt Thomas.

Jag håller med. Han var och är en otroligt bra spelare som passade bättre in i Sydeuropa än England.
2014-01-06, 01:20
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Han har spelat en halvsäsong för dom i Serie B, typ.

Ja, jo jag är medveten om det. Det ger ju dock inget svar på min fråga huruvida han faktiskt håller på Salernitana eller inte.
2014-01-06, 04:03
Medlem
anteri17s avatar
Fyfan vad synd det är om Rossi. Helt sanslöst hemskt. Mår dåligt bara jag tänker på det.
2014-01-06, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fyfan vad synd det är om Rossi. Helt sanslöst hemskt. Mår dåligt bara jag tänker på det.
Vad hände?
2014-01-06, 04:39
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Nordahl och Hussfelt är ju klart Milan. Det är väll därför dom alltid åker till San Siro..

De åker ju till många fler matcher varje säsong, men Club Calcio brukar dom sända på plats på San Siro.

Citat:
Ursprungligen postat av ACM81
En liten video från milanello när honda blir visad runt. Efter 4 min så dyker Gallianii, Allegri och spelare upp. Kul att kolla på men synd att alla klubbar inte är så öppna med att visa hur det är hos dom.

http://www.youtube.com/watch?v=F5NvzMgl5Bc

Ser fram emot att se honom lira, ser ut som Yakuza i brillorna.

Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Vad hände?
Hans korsband verkar ha gått av igen. Isåfall får han typ lägga skorna på hyllan om han inte vill gå med krycka resten av livet.
Senast redigerad av Spinnacer 2014-01-06 kl. 04:42.
2014-01-06, 05:29
Medlem
Stivalis avatar
Jag missade kvällens händelser då jag däckade tidigt. Chievo-Cagliari sög väl kraften ur mig...

Jag såg dock rubriken i morgontidningen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Roma_Tragedy.jpg

Total krasch för Roma alltså:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roma-burning.jpg

http://welweb.org/ThenandNow/images/us015.jpg

2014-01-06, 06:04
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer

Hans korsband verkar ha gått av igen. Isåfall får han typ lägga skorna på hyllan om han inte vill gå med krycka resten av livet.

Jag läste det där och skrek fan rakt ut när beskedet kom.
2014-01-06, 06:15
Medlem
Stivalis avatar
Jag ser även att chilenska ligan drog igång häromdagen. Svårast möjliga start för Audax Italiano som inledde med att möta det bästa laget Colo Colo på bortaplan. Förlust 1-2 efter segermål på övertid för Colo Colo.

Audax Italiano grundades av italienska immigranter 1910. Det var i Alberto Caffis hattaffär som några italienare samlades & drog igång idrottsklubben som främst skulle syssla med cykelsport. Hatthandlaren Alberto Caffi tog själv hand om presidentposten. Snart skulle det visa sig att fotbollen utvecklades till en mer populär sport & man gick över till fotboll som huvudsyssla. Skönt att fotboll blev grejen istället för dopingtrampandet. Trist dock att modet med att bära hatt gick ur tiden.

Audax Italiano gjorde 1923 två riktigt spektakulära värvningar då bröderna Jacoponi lämnade Livorno för den långa resan till Santiago i Chile. Att flytta så långt för att spela fotboll måste varit rena pionjärgrejen på den tiden. Livorno var i final i det italienska mästerskapet 1920 men förlorade mot Inter. Bruno Jacoponi var målvakt medan Gino låg uppe i anfallet. Om vi tänker oss tiden då sporten ännu var ung så bör dessa två bröder ha varit riktiga elitspelare som Audax Italiano lockade till sig då en nationell liga skulle startas i Chile. Gino gjorde också mål i den första ligamatchen någonsin i Chile.

Bröderna Jacoponi:
http://it.wikipedia.org/wiki/File:Fratelli_Jacoponi.JPG

Det är alltså målvakten Bruno till vänster, fast jag tycker nog ändå att Ginos mörka tröja i så fall mer ser ut som en målvaktströja?

Audax Italianos rivaler är Union Española och Palestino. Även dessa två klubbar är grundade av immigranter (spanjorer & araber). Dusterna mellan dessa tre lag kallas "Clásico de Colonias". Palestino inledde starkt i år med att besegra Everton med 4-0 i ligapremiären. Everton som är grundat av engelska immigranter räknas av någon anledning inte in i den här rivaliteten kring "Clásico de Colonias". Kanske för att de håller till ute vid kusten i Viña del Mar & inte i Santiago. Eller så hörde de inte till folken som slogs om spillrorna av det Romerska riket & räknas därför som outsiders.

Alla dessa fyra lag (Audax Italiano, Union Española, Palestino & Everton) verkar tillhöra den kategori vi kallar "Fiorentina-skiktet", dvs lag som alltid varit bra & slagits strax under toppen men aldrig blivit etablerade som giganter. Colo Colo, Universidad de Chile och Universidad Catolica är ju då de största i chilensk fotboll.

Colo Colo mot Audax Italiano är rena spaghetti-västern :
http://static.betazeta.com/www.ferplei.com/up/2013/11/colocolo.jpg
2014-01-06, 07:12
Medlem
Stivalis avatar
Jag kollar nu på resultaten från italienska mästerskapet 1919/20 då bröderna Jacoponis Livorno föll i finalen mot Internazionale Milano.

Audace betyder "djärv, modig" på italienska så jag antar att audax då är det latinska ordet. Ett gångbart namn tydligen på den tiden då Audax Italiano grundades i Chile.

Livornos semifinalgrupp:
1. Livorno
2. Audace Roma
3. Internazionale Napoli

Livorno gick alltså då till semifinal mot Fortitudo Roma. Både Audace Roma och Fortitudo Roma ingick senare i det som blev AS Roma.

Den lokala Lazio-gruppen slutade:
1. Fortitudo Roma
2. Audace Roma
3. Lazio
4. Juventus Audax
5. US Romana
6. Pro Roma
7. Roman

De två bästa vidare till varsin semifinalgrupp, Fortitudo Roma och Audace Roma. Juventus Audax kan vi ju anta också var ett Rom-lag men de ingick inte i AS Roma. Inte heller US Romana.

Jaja, toppmatch i Serie A & jag snackar om chilenska ligan & 1920 års mästerskap. Svårt att tajma de historiska djupdykningarna då det blir när andan faller på. Lite intressant dock med Audax Italiano, Audace Roma och Juventus Audax. Arturo Vidal har dock aldrig spelat i Audax Italiano utan kommer från Colo Colo, så den kopplingen funkade inte. Däremot hade Audax tydligen en som hette Carlos Vidal som var stjärna i landslaget under den första VM-turneringen 1930 då Chile var riktigt bra. Onekligen fick fotboll tidigt fäste i Chile tack vare folk som Alberto Caffi med hattaffären. Ett släktskap mellan Carlos Vidal & Arturo Vidal hade gjort susen för storyn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in