Resultat: .
0%
röster
2013-09-14, 00:43
Medlem
Stivalis avatar
Innan vi går vidare kan jag ju nämna att FIFA delade ut ett Fair Play-pris också vid VM 1978. Ni som gillar konspirationer inser såklart vilka som fick priset. Jepp, Argentina. Bra val där. Jag gillar att man främjar brutalt spel & fula tilltag.

Nej men seriöst så visar det kanske att fotboll helst inte bör blandas ihop med politik. Frågan är ju ständigt aktuell om nationer med tveksamma regeringar verkligen ska få arrangera sådana grejer. Johann Cruyff bojkottade dock turneringen pga diktaturen så Tarantini & gänget kunde skära ner på myglet & brutaliteterna något. Birmingham tycktes dock ha gillat Tarantini & värvade honom till England. Det blev väl dock lite för mycket urballat där också. När han var ute i publiken & slogs tyckte även engelsmännen att det fick vara nog.

Carlos Tevez drog ju av sig tröjan efter ett mål häromveckan & visade en undertröja med texten "Fuerte Apache", alltså ghettot där han växt upp. Det är kanske en något tillspetsad myt att området byggdes för att städa bort allsköns fattigt slödder inför VM & ha någonstans att knöka in dem. Projektet var planerat långt innan men det påskyndades innan VM så det ligger en del i det ändå. Det är alltså inte som med Rosengård & dylikt att politiker med storhetsvansinne hade stora visioner om "framtidens stad" utan Fuerte Apache handlade bara om att hiva in folk som tidigare bott i illegala ruckel. Ett tvättäkta ghetto med andra ord.

Mot Juventus hade Argentinos Juniors även en spelare som hette Videla. Tvivlar dock på att han var släkt med diktatorn.

Det var dock Claudio Borghi jag skulle komma till. En fantastisk talang som ansågs vara i paritet med Maradona vad gällde kapacitet. Han imponerade stort hos Argentinos Juniors men blev aldrig någon vidare spelare sedan. Han kunde helt enkelt aldrig anpassa sig till den taktiska delen av spelet. Skulle bara dribbla & hålla på. Det där med att passa funkade inte riktigt för honom.

Silvio Berlusconi trodde dock på Borghi. Givetvis skulle han aldrig ha funkat i Arrigo Sacchis strikta system. Borghi köptes men lånades ut till Como då man bara fick ha två utlänningar. När det utökades till tre ville Sacchi ha ytterligare en holländare, Frank Rijkaard. Berlusconi hade nog gärna kört med Borghi men det var nog tur att han ändå valde Rijkaard. Borghi blev det aldrig något riktigt av.

Juventus hade Michel Platini & Michael Laudrup som utlänningar mot Argentinos Juniors. Massimo Bonini räknades såklart inte som utlänning.
2013-09-14, 03:24
Medlem
Parniels avatar
Fan vad jag längtar till matchen, det italienska derbyt!

Juventus har en sån jävla fin trupp alltså, tror starkt på de i CL denna säsong, denna elva lär ställa upp, källa: Gazzettan:

Giggi Buffon
Barzagli - Bonucci - Chiellini
Lichsteiner - Vidal - Pirlo - Pogba - Asamoah
Tevez - Vucinic

En riktigt finfin elva. Mitt hjärta slår så hårt för Inter, men det blir ta mig fan svårt... Tror och hoppas på att Mazzarri gör det bra. Juventus lär känna en större respekt för detta Inter som man ändå får kalla för det Nya Inter. Saker har förändrats sedan förra året. Aja, matchen får tala för sig själv!

Inters elva:

Handanovic
Campagnaro - Ranocchia - Juan
Jonathan - Guarin- Cambiasso - Kovacic (!) - Nagatomo
Ricky
Palacio

Förövrigt så ska det bli riktigt intressant samt roligt att följa Kovacic, en av världens främsta talanger, lagom underskattad, enligt mig.

Forza Nerazzurri.
2013-09-14, 12:02
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Min nya förälskelse är Oppigårds Amarillo. En fantastisk Pale Ale med mycket beska som enligt mig smakar bäst väl kyld. Det första jag gjort då jag kommit hem den senaste tiden är att flytta ett par från kylen till frysen. Och vänta ett tag… för att sedan njuta.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1442
Ett tecken på gott förnuft, Oppigårds är nog den svenska öltillverkare med genomgående högst kvalitet på hela sortimentet. Amarillon inbillar jag mig var strået vassare i sin första inkarnation då den hette Amarillo Spring, men det är alltjämt en god öl. Om man gillar humle.

Helvete vad taggad jag är inför omgången, äntligen kan jag ge det hela full satsning utan en massa resor och grejer som kommer emellan. Snacka om fina matcher ikväll, även om det hade känts logiskt att ha the return of Kaka som primo och det italienska derbyt som secondo istället för tvärtom. Lite tråkigt att Napoli hamnar i skuggan också. Nåja, grymt blir det.
2013-09-14, 13:07
Medlem
Stivalis avatar
Känner vi oss redo för lite rörliga bilder från Juventus-Argentinos Juniors nu då? Det här klippet ligger på nästan 10 minuter, hoppas ni inte tycker det blir för mastigt.

I början snackar någon reporter med spelare från Argentinos. Vi ser lagkaptenen Adrián Domenech, världsmästaren Jorge Olguín & skäggige blivande världsmästaren Sergio Batista.

Supertalangen Claudio Borghi (nr 9) inleder med en farlig hörna. Verkar sikta på krysset. Notera geniet i Juventus, Michel Platini (nr 10), som var matchens lirare.

Dansken Michael Laudrup får ett mål bortdömt.

Nr 8 Videla, samma namn som forne diktatorn, spelar skickligt fram Carlos Ereros till 1-0.

Sen ser vi dribblaren Borghi, som Berlusconi gillade, i aktion. Även detta mål blir bortdömt.

Olguín river ner Aldo Serena. Straff & mål: Platini.

Kolla sen Platinis drömmål!! Varför blir det bortdömt?? Han lägger sig & vilar i gräset som protest!

Dribblern Borghi passar fram Castro till 2-1.

Nytt genidrag av Platini. Fan vilken spelare! 2-2 av Laudrup.

Sen klipper man tydligen bort straffarna. Visar bara när Tacconi räddar mot Pavoni & när Platini avgör matchen.

Juventus-Argentinos Juniors från 1985 (9.50 min)

http://www.youtube.com/watch?v=8HU5pVMJ58s
2013-09-14, 13:53
Medlem
Stivalis avatar
Mycket vacker musikvideo-variant här från matchen. Det kan bli otroligt sköna bilder när man lägger på sådan där lågmäld suggestiv musik där samma melodi vevas om & om igen. Det är så här fotboll ska skildras anser jag. Inte med osammanhängande störig musik & blinkande effekter med snabbspolning & skit som tyvärr blivit vanligt.

Notera såklart nr10 i Juventus, Michel Platini & nr9 i Argentinos, Claudio Borghi.

Det är juventini som ligger bakom denna video & man har valt att klippa bort de två Argentinos-straffar som gick i mål, bla Olguín satte sin straff, samt Juves missade straff (Laudrup).

På slutet ser vi att lagen bytt tröjor med varandra. Det gick ju fullständigt åt helvete med den här turneringen på 70-talet då man körde dubbelmöte hemma & borta. Det var främst de argentinska lagen som fick skulden, framförallt Estudiantes. När Toyota & Japan sedan tog över & lade matchen i Tokyo blev det genast bättre. Jag tror att dessa matcherna hade en mycket viktig roll i att göra Japan till den fotbollstokiga nation det nu blivit.

Tror det är Sergio Brio man ser höja pokalen. Han har visst bytt till sig Claudio Borghis nr 9. Den tröjan blev väl dock aldrig riktigt värdefull då Borghi aldrig blommade ut till Maradonas nivå. Uppenbarligen kunde han dock passa när han väl kände för det då han snyggt spelade fram till deras andra mål.

Vi ser även nämnde Cabrini lägga straff, som var omtalad för sitt utseende & kallades "Bell'Antonio", "Snygge Antonio". Han var nyligen i Sverige som tränare för damlandslaget.

Kan även länka till laguppställningarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/1985_Intercontinental_Cup

Skön musikvideo (4.11 min)

http://www.youtube.com/watch?v=zmiSNpgrzqo
2013-09-14, 14:27
Medlem
JanDolmes avatar
Ser fram emot kvällens drabbning mellan Juventus och Inter ikväll. SKa bli kul och se Icardi. Hoppas mycket på den killen. Sedan blir ju Tevez en sevärdhet också. Tycker Juventus är det bättre laget och bör ses som favoriter.
2013-09-14, 14:46
Medlem
Stivalis avatar
Vi kan köra straffarna i sin helhet också eftersom det är kul & dramatiskt att kolla på straffavgöranden. Den relativt lilla klubben Argentinos Juniors, utan mycket meriter, var alltså nära att vinna hela skiten.

Sergio Brio, Antonio Cabrini, Aldo Serena & Michel Platini gör mål för Juventus. Målvakten Vidallé räddar mot Michael Laudrup.

Jorge Olguín & "Negern" López gör mål för Argentinos. Som ni ser är López inte svart men i Argentina är det vanligt med smeknamn & "Negro" är rätt vanligt smeknamn på mörkare snubbar. Tacconi räddar mot Batista & Pavoni.

Det ska sägas att även finalen i Copa Libertadores mot América de Cali avgjordes på straffar. Då gjorde alla mål, även Batista & Pavoni. Som anekdot kan nämnas att han som missade för colombianerna har jag faktiskt lyckats nämna i den här tråden. Anthony De Àvila som var så fräck att han dedikerade ett viktigt mål med landslaget till knarkbaronerna som styrde i Cali.

Lustigt att Brille yrade om Sylvester Stallone som målvakt, för visst fan är Argentinos målvakt Vidallé rätt så lik Stallone. Platini bytte efter matchen tröja med målvakten.

Straffarna (Ljudet är något fördröjt) (7.15 min)

http://www.youtube.com/watch?v=rkrOfjBHpUg
2013-09-14, 17:01
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Sabatini känns osympatisk.

------------------------------

En Genoaspion har blivit upptäckt av Sampdoria då han i kamouflerad mundering skulle spionera på laget inför Derby Della Lanterna. Känns så jävla Italien över det hela. Väldigt kul också att Samp går ut med nyheten på sin officiella hemsida.

http://www.gazzetta.it/Calcio/Squadre/Genoa/13-09-2013/spionaggio-pre-derby-beccato-sbirciare-
sampdoria-201152521837.shtml

http://www.sampdoria.it/spionaggio-a-bogliasco-un-rambo-rossoblu-colto-sul-fatto.html

Varför tog han inte på en Sampdoria tröja och bara ställde sig och kollade? Drar ju till sig betydligt mindre uppmärksamhet än att ligga med kamouflage och kikare.
2013-09-15, 13:52
Medlem
Det känns så surt att Italien bara kan ha 3 lag i champions league. När kan detta tidigast ändras? Om två år? Ja tycker det är champions league slutspelskvalitet på:

Juventus
Inter
Roma
Napoli
Milan
Fiorentina

Smärtar att man inte får se alla dessa lagen i CL
2013-09-15, 16:32
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Varför tog han inte på en Sampdoria tröja och bara ställde sig och kollade? Drar ju till sig betydligt mindre uppmärksamhet än att ligga med kamouflage och kikare.

Haha, jadu det kan man verkligen fråga sig!

Blir ju väldigt mycket roligare förr oss åskådare med den här varianten.

Tycker bilden blir roligare och roligare ju mer man kollar på den. Han ser ju ut att sitta riktigt bra, ser väldigt avslappnad ut. Nästan så att han poserar lite till kortet?
2013-09-15, 20:02
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbWW3ift
Det känns så surt att Italien bara kan ha 3 lag i champions league. När kan detta tidigast ändras? Om två år? Ja tycker det är champions league slutspelskvalitet på:

Juventus
Inter
Roma
Napoli
Milan
Fiorentina

Smärtar att man inte får se alla dessa lagen i CL

Ligger snarare närmare att Italien tappar en direktplats till. Portugal flåsar i hasorna och snart räknas Milans senaste triumfer bort och då är det fritt fall.
2013-09-17, 16:08
Medlem
Spinnacers avatar
Visste väl att det var en hund begraven, Allegri och MilanLab....

Citat:
Alexandre Pato: "My injuries at Milan were due to wrong treatment by the club."

Former Milan striker Alexandre Pato spoke to SporTV about the injury hell that he experienced at Milan.

"I went through 18 months at Milan where I kept on getting injured. And now everyone can see what's happening there now: the players keep on sustaining injuries. It proves that the physical problems I experienced at Milan weren't my fault. I paid dearly for my injuries and I'm paying a price that doesn't depend on me. I was playing, getting injured, recovering and then going back in to see the physio. It's the fault of the doctors who were forcing me to return to the pitch too soon.

The treatment at Milan is different to the one I get here. They work a lot on physique in the gym, swimming pool and physiotherapy. At Milan, they do 20 days of work in just a week, so it's only normal that the body can't handle it. I haven't had any injuries this season."
http://sulia.com/channel/ac-milan/f/f50e4e7c-f47b-446d-80c0-7f1cb455fab3/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in