Resultat: .
0%
röster
2013-09-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Äsch. 4522 är fortfarande besviken över förlusten mot Banda Bassotti i den senaste omgången.

Jag funderar faktiskt på att spana fotboll ikväll. Har vi något gott snack angående Palermo-Cesena eller ska man försöka se Sirigu, Silva, Marquinhos, Ménez, Motta, Pastore, Verratti, Lavezzi, Ibra eller Cavani ikväll? Jag har fan svårt med det sistnämnda. Blir ju gråtfärdig när man tänker tillbaka på vilken show alla spelarna stått för när de lirat i Serie A och B. På olika sätt givetvis, men nog var det lika ballt att den stenhårde Motta armbåga spanjacker som det var häftigt att se Dorian Grayiska-Pastore tunnla ryssar.
Vi smygstartar helgens matchtråd med lite Serie B ikväll? Jag är för. Di Gennaro förväntas få spela från start efter hans grymma insats mot Padova (1 mål + 1 assist (eller ja, fixade en straff)). Hernandez i högform och Gattuso verkar ha fått igång gormandet från sidlinjen på riktigt. Kan nog bli en bra match.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-09-13 kl. 18:29.
2013-09-13, 18:30
Medlem
Villons avatar
Citat:
det var häftigt att se Dorian Grayiska-Pastore tunnla ryssar.
Vänta, vadå? Har Pastore sålt sin själ för evig ungdom? Och vadå för ryssar? Ligger jag redan efter med vinet?
2013-09-13, 18:37
Medlem
Stivalis avatar
Intressant snack om Silvio Piola, San Marino & annat. Jag tror dock jag hugger här:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Trapattoni:
Mästerskap: Scudetti: 7 st – rekord!, Tyskland, Österrike, Portugal,

Internationellt: UEFA Cupen 3 gånger, Cupvinnarcupen, Europacupen, Interkontinentala cupen, Europeiska Supercupen. Den enda tränaren som har alla dessa titlar. Oslagbart.
http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_competition_records#List_of_managers_to_have_ won_all_international_club_competitions

Det var faktiskt Argentinos Juniors som Trapattonis Juventus slog i Intercontinental cup 1985. Argentinos är ju verkligen ingen gigant men just då var de riktigt bra & lyckades vinna både ligan & Copa Libertadores. Det är deras enda titel i Libertadores, & tamejfan, de var nära att slå Juventus också! En straffsparksläggning från att bli världens bästa lag! Den lilla klubben Argentinos Juniors!

Jag ser att Sergio Batista missade en av straffarna. Han blev ju dock världsmästare ett år senare. Maradona ville absolut ha Batista till Napoli som den tredje utlänningen. Slitvarg på mitten. Maradona var säker på att Batista skulle gjort succé i Italien. Det var ju dock så att där fanns en spricka mellan Maradona & presidenten Corrado Ferlaino. Ferlaino tyckte väl att Maradona blivit för stor & ville jävlas genom att inte följa Maradonas önskemål. Istället köptes brassen Alemão. Succé såklart! Absolut inget ont om Alemão.

Jag kan ändå känna en viss ångest över att Batista inte fick spela med Napoli. Det hade varit så jävla kultigt. Regeln med bara tre utlänningar var korkad. Nog för att man ville främja inhemska spelare, men vafan, fyra kunde man väl tillåtit? Maradona, Careca, Alemão och Batista!

Lavezzi måste man såklart också ha. Fem då!

...och Cavani såklart. Sex stycken blir lagom.

Hamsik? Jadå. Sju säger vi. Det räcker.

Nej vänta. Ruud Krol då? RUUD KROL!!! Givetvis måste man ha Krol som libero & gigant i bakre leden. Krol var den förste Napoli värvade när stoppet för utlänningar hävdes. Många tror att han kom från Ajax men det gjorde han inte. Han hade faktiskt häckat i Vancouver i ett halvår. Ja, Vancouver i Canada alltså!! Är ju fan slöseri med talang att en spelare som kom med i FIFA:s All Star Team 1978 & kom 3:a i Ballon d'Or 1979, sen ska tillbringa 1980 på fotbollens bakgård. Canadas regniga västkust är fan fotbollens bakgård. Kom till Napoli för fan, Ruud!

Man behöver ju någon som kan peka med hela handen & visa de andra var de ska springa.

http://imortaisdofutebol.files.wordpress.com/2013/02/tumblr_m3x1iscvey1rtb96oo1_400.jpg

http://calciatoricapelloni.files.wordpress.com/2010/05/krool-ruud1.jpg

http://www.myfootballfacts.com/8686.jpg
Senast redigerad av Stivali 2013-09-13 kl. 18:41.
2013-09-13, 19:03
Medlem
David.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Vänta, vadå? Har Pastore sålt sin själ för evig ungdom? Och vadå för ryssar? Ligger jag redan efter med vinet?

Basil tyckte ju bland annat att Dorian Gray hade " a simple and beautiful nature" medans Henry tyckte att han hade en mer "pure and feminine kind of beauty". Fullständigt övertygad att kommentatorerna på TV4 Sport använde liknande begrepp för att beskriva Pastore kring 2010 även om jag saknar trovärdiga källor.
2013-09-13, 19:56
Medlem
Stivalis avatar
Fan, det är svårt att avgränsa sig. Hade egentligen tänkt köra lite rörliga bilder från Menottis korta sejour i Sampdoria, men med utgångspunkt i Interkontinental-finalen 1985 så började jag snurra iväg rejält med VM-78, VM-82, VM-86 & en del annat som San Marinos landslag & folk som vägrar passa bollen. Känner att jag inte kan beta av rubbet i ett enda inlägg så jag drar iväg & köper en Calzone istället så får jag se vad det blir av det.
2013-09-13, 20:02
Medlem
Villons avatar
Citat:
Basil tyckte ju bland annat att Dorian Gray hade " a simple and beautiful nature" medans Henry tyckte att han hade en mer "pure and feminine kind of beauty". Fullständigt övertygad att kommentatorerna på TV4 Sport använde liknande begrepp för att beskriva Pastore kring 2010 även om jag saknar trovärdiga källor.
Ah, utsökt parallell ju. Pastore har väl aldrig varit så rasande effektiv, men under ett par säsonger där i Palermo var han bitvis fantastisk där han skred fram med bollen. Han borde givetvis ögonblickligen sluta harva i Paris och återvända till stöveln.

Kan för övrigt meddela att jag nu kommit ikapp någorlunda med vinet, men inledde med ett öl som var såpass bra att det nog blir ett öltips: Ehrenfelder Alt

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1544

Lätt och uppfriskande som en mörkare lager, men humlearomatiskt som en ale. Utmärkt balanserat. Och så blir man ju full. Bara att köpa.
2013-09-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fan, det är svårt att avgränsa sig. Hade egentligen tänkt köra lite rörliga bilder från Menottis korta sejour i Sampdoria, men med utgångspunkt i Interkontinental-finalen 1985 så började jag snurra iväg rejält med VM-78, VM-82, VM-86 & en del annat som San Marinos landslag & folk som vägrar passa bollen. Känner att jag inte kan beta av rubbet i ett enda inlägg så jag drar iväg & köper en Calzone istället så får jag se vad det blir av det.
Ta med dig Calzonen till matchtråden, fast den kanske är slut vid det här laget?
2013-09-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
…
En Genoaspion har blivit upptäckt av Sampdoria då han i kamouflerad mundering skulle spionera på laget inför Derby Della Lanterna. Känns så jävla Italien över det hela. Väldigt kul också att Samp går ut med nyheten på sin officiella hemsida.

http://www.gazzetta.it/Calcio/Squadre/Genoa/13-09-2013/spionaggio-pre-derby-beccato-sbirciare-sampdoria-201152521837.shtml-

http://www.sampdoria.it/spionaggio-a-bogliasco-un-rambo-rossoblu-colto-sul-fatto.html
Så jävla underbart. Vaffanculo… Calcio!

Till min förvåning tror jag nu stenhårt på Genoa. Man tar det på allvar. Vill vinna till varje pris. Man kallar för fan in Rambo. Man kan inte besegra Rambo…

https://www.youtube.com/watch?v=_ANjpekZClc

The Italian Stallion! Victory!

*

Vilken jävla helg! Derby d’Italia på lördagen och Derby della Lanterna på söndag.

Och såklart Fiorentina mot Cagliari.

*

Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
http://www.sampdoria.it/spionaggio-a-bogliasco-un-rambo-rossoblu-colto-sul-fatto.html

"Rambo rossoblù colto sul fatto" som Sampdoria skriver på sin twitter.

Genoas primaveras målvaktstränare sitter i en buskage i camouflage kläder för att spionera på Sampdorias träning inför derbyt.

Därför älskar vi Calcion.
Vafan! Rambo! Målvaktstränare!

https://www.youtube.com/watch?v=LnW6GlFYY6U&feature=player_detailpage#t=60 1
(exakt tio minuter in)

Kan inte släppa det…
Senast redigerad av Brille68 2013-09-13 kl. 21:59. Anledning: Tid i klippet...
2013-09-13, 21:56
Medlem
Stivalis avatar
Argentinos Juniors hade alltså Sergio Batista i laget mot Juventus. Batista som var nyckelspelare som defensiv mittfältare i Bilardos VM-guldlag 1986. Man hade även Jorge Olguín som vid det här laget var en veteran. Olguín hade varit nyckelspelare som högerback i Menottis VM-guldlag 1978.

Jag skrev tidigare att Menottis VM-guld blev lite ifrågasatt då hans backar tilläts att mörbulta motståndarna utan större åtgärder från domarna. Detta gällde dock inte Olguín. Det var de andra som sysslade med överfall. Olguín klarade sig utan ojustheter. Han var en briljant back med stor spelförståelse som kom fram i räder på sin högerkant.

Troligen borde man kunna jämföra Olguín med Javier Zanetti idag. Han kunde spela på alla positioner i försvar & på mittfält, var skicklig på att komma fram offensivt & körde inte med de brutala metoderna som annars kännetecknade backar från Argentina. Ska kanske nämna att han orsakade en straff mot Juventus dock. Kan väl skylla på hög ålder då.

De här spelarna, Olguín & Batista, blev nog inte mångmiljonärer. Ändå tillhörde de världens främsta i sina roller. Att en småklubb som Argentinos Juniors var en straffsparksläggning från att bli etta i världen kan nog härledas mycket till dessa två spelare. Mycket har förändrats på kort tid. Det nämns att spelare tänker på att säkra framtiden för sin familj i flera generationer framåt då de väljer vilket kontrakt de ska skriva på.

Batista vet ni kanske var förbundskapten för Argentina tills rätt nyligen. Han avgick efter Copa América 2011. Antagligen kopplar man bort tanken på pengar. Accepterar bara att det är andra tider & kör på med jobbet. Det går såklart ingen nöd på honom. Hans barnbarnsbarn får helt enkelt finna sig i att deras ekonomiska förutsättningar är som de flesta andras. Men visst måste det svida att sitta där med sitt VM-guld & se vad skitungarna tjänar idag.

Tydligen hoppade han på tränarjobbet hos Shanghai Shenua. Dom pröjsar säkert bättre än Argentinos Juniors. Skönt jobb. Bara att säga vilken kines som ska spela på vilken position. Slippa svettas. Bara hiva in kulorna.

Batista spelade större delen av karriären med Argentinos Juniors men var också med River Plate. Olguín spelade med San Lorenzo, Independiente & Argentinos Juniors. Visst kan man känna nostalgi för gamla tider men det finns också en poäng med dagens fotboll att man samlar de bästa spelarna i vissa klubbar. Har man koll på ett tiotal storklubbar så har man koll på världseliten i fotboll.
2013-09-13, 22:43
Medlem
Rambo spelar boll.
https://www.youtube.com/watch?v=-fiQYUPAyHE

Och naturligtvis the Italian Stallion.

https://www.youtube.com/watch?v=5Md9lCfO-lo

Vilken jävla legend.

*

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
…
Kan för övrigt meddela att jag nu kommit ikapp någorlunda med vinet, men inledde med ett öl som var såpass bra att det nog blir ett öltips: Ehrenfelder Alt

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1544

Lätt och uppfriskande som en mörkare lager, men humlearomatiskt som en ale. Utmärkt balanserat. Och så blir man ju full. Bara att köpa.
Min nya förälskelse är Oppigårds Amarillo. En fantastisk Pale Ale med mycket beska som enligt mig smakar bäst väl kyld. Det första jag gjort då jag kommit hem den senaste tiden är att flytta ett par från kylen till frysen. Och vänta ett tag… för att sedan njuta.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1442
2013-09-13, 22:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Ta med dig Calzonen till matchtråden, fast den kanske är slut vid det här laget?

Nu har jag ångan uppe med Juventus-Argentinos Juniors så jag jobbar med det istället.

Den här typiska italienska spelstilen som Trappatoni står för & som kännetecknat italiensk fotboll är ju en vidareutveckling av Catenaccio. Den kallas "Zona Mista" & kännetecknades av att man införlivade zonförsvar i catenaccion. Om Menotti vräkte fram sin högerback Jorge Olguín på offensiva räder så brukade italienska lag istället använda vänsterbacken som offensivt vapen. Detta medan högerbacken ofta var mera av en mittbackstyp.

Man hade en libero som styrde försvaret från en fri roll & en defensiv mittfältare som hela tiden hjälpte backlinjen.

Zona Mista:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Zouna_mista.gif

Både Trappatoni & landslagets förbundskapten Enzo Bearzot körde med denna formation. Både landslaget & Juventus hade Antonio Cabrini som offensiv vänsterback, Gaetano Scirea som libero & Marco Tardelli som defensiv mittfältare.

FIFA har tydligen börjat med att dela ut ett pris till "Best Young Player" vid VM. Man genomförde även omröstningar på internet för att utse bästa unga spelare vid tidigare VM-turneringar. Priset för 1978 gick till Cabrini som då fick ett stort genombrott.

Det förvånar mig lite när jag ser FIFA:s All Star Team 1978 att Argentinas Alberto Tarantini & Västtysklands Berti Vogts kommer med på ytterbackarna. Vogts blev ju rätt hånad av den tyska publiken för vad som ansågs som ett stort misslyckande. Tarantini har det ju raljerats kring en hel del. Att med normala domare skulle han ha visats ut i varenda match. Kan läsa bedömningen av hans VM-turnering i lexikonet från 1978: "El Beto (Djuret) levde helt upp till sitt smeknamn. Han sparkade på allt, hoppade helst in med dobbarna före, höll fast & skallade. Dessutom lämnade han med sitt odisciplinerade spel framåt ofta stora luckor bakåt."

Mittbacksplatserna tog såklart finallagens ledare, Daniel Passarella (Argentina) & Ruud Krol (Holland). Så som jag uppfattat det gjorde dock Cabrini & Olguín så pass starka insatser att de nog borde kommit med på kanterna.
2013-09-13, 23:28
Medlem
Stivalis avatar
Vi hade ju San Marino uppe här tidigare...

Det var ju inte bara Marco Tardelli som hade den defensiva mittfältsrollen i Juventus. Ofta körde Trapattoni (stavade jag fel tidigare?) med Massimo Bonini på den positionen. Bonini spelade i Juventus 1981-88. Som många säkert känner till var han från San Marino, en stat som inte hade något, av UEFA, erkänt fotbollsförbund. Därmed kunde de inte delta i officiella turneringar.

Jag vet inte hur det var med honom, om han var aktuell för Italiens landslag. Helt klart väntade han hela tiden på att få spela med San Marino för det var det han ville. Är inte hundra på hur reglerna är där. Italien upphörde ju inte som nation när San Marino kom med. I Mirko Vucinics fall så upphörde ju Serbien Montenegro som nation så han kunde byta landslag till den nya nationen Montenegro. Bonini hade kanske inte kunnat byta om han spelat för Italien först.

Som sagt är jag inte säker på om han tackade nej eller om han aldrig blev uttagen. Sanmarinesarna (eller vad de heter) fick ju spela med Italien. Hans meriter tyder ju på att han borde varit aktuell men å andra sidan spelades heller inte alls lika många landskamper på den tiden så kreti & pleti fick inte chansen i landslaget.

1990 kom San Marino med i alla fall så Bonini var stjärna där i några år. Han slutade faktiskt med klubbfotboll 1992 men fortsatte ett par år till med landslaget. Säger kanske en del om San Marinos landslag att man kan platsa som klubblös i flera år! Fast det är klart, har man spelat med Juventus i ett decennium så har man ju tillräckligt med boll i sig för att kunna styra San Marino i 90 minuter lite då & då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in