Resultat: .
0%
röster
2012-07-09, 13:22
Medlem
Skönt sommargung i tråden, och nu när jag läser ikapp så var det till och med trevligt under mästerskapet. Fantastiskt.

Tillbringat lite drygt en månad på den vackra ön, där förväntningarna pumpades upp under de strålande insatserna mot England och Tyskland, för att sedan sjunka likt Costa Concordia...

Kort sammanfattning är väl att jag i princip verkar hålla med om allt 4522 skrivit under mästerskapet.

Förutom det uppenbara som redan nämnts i tråden och överallt i media dvs Spaniens kvalitet, italienarnas trötthet, otur med skador, osv vill jag också nämna det mentala spelet. Det är inte bara i Sverige som alla tjatar om Barcelona och därmed även till viss del Spanien. I Italien är det om möjligt ännu mera om hur fantastiska de är. Vilket de naturligtvis är, men respekt och rädsla är två olika saker. Och det har satt sig i hjärnan hos de allra flesta talienare, och till synes även spelarna.

För medan gli Azzurri inte tvekar en sekund om de kan slå tyskarna, eller Milan om de kan besegra Bayern München, så verkar de på förhand tro att det krävs ett gudomligt ingripande för att de ska kunna rubba Spanien eller Barcelona. Det stör mig...

Gillar Vivolis initiativ med inlägget "De 10 som betytt mest för vårt italienska intresse".

För mig var det mer händelser än personer. VM 1982 som jag upplevde som liten pojke i Italien var avgörande, men också Hellas saga, Milans fantastiska lag osv. Men mina husgudar är Baresi och Baggio. Pirlo är nog den enda som kan snudda vid samma status i mitt hjärta, även om Totti också växt sig allt starkare under årens lopp.

Broderar kanske ut det hela lite senare.
2012-07-09, 15:18
Medlem
Kan ju passa på att dela med mig av vad som för det otränade ögat kan verka som en outömlig källa av visdom. Förra årets förutsägelser om Pirlos och Juventus framfart ger mig mod att strunta i att vänta på il Mercato och annan fakta.

Året Pirlo blir Totti, som i Zemansk eufori och med De Rossi att luta sig mot, visar sin storhet. Roma kommer inte att vinna lo Scudetto men charmar istället brallorna av de flesta.
2012-07-09, 15:27
Medlem
Nu tror Francesco Totti att han under Zdeněk Zemans ledning, och med dennes taktik, kommer göra 20 mål nästa säsong.

Hmm... någon annan som tror samma sak?

Ha i åtanke att han då är 36 år, att han inte gjort 20 mål sedan säsongen 06/07, samt att han gjorde hela 8 mål förra säsongen.
2012-07-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RossoBiancoVerde
Nu tror Francesco Totti att han under Zdeněk Zemans ledning, och med dennes taktik, kommer göra 20 mål nästa säsong.

Hmm... någon annan som tror samma sak?

Ha i åtanke att han då är 36 år, att han inte gjort 20 mål sedan säsongen 06/07, samt att han gjorde hela 8 mål förra säsongen.
Ny taktik = fler anfall --> mer tid i straffområdet --> fler potentiella straffsituationer --> fler straffar --> fler straffmål --> fler mål för Totti. Zlatan stänkte ju dit 11 straffar förra säsongen. Sätter Totti 10 och överpresterar i själva spelet så varför inte?
2012-07-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522

Nja, till en början var det egentligen Nicola Berti. Jag hade en sån liten samlarfigur där han stod rakryggad som alltid, sedan kunde man snurra lite på benet och ändra hans pose.

Tror fan att jag också hade den där figuren av Berti. Hade även Andrea Carnevale, Giuseppe Bergomi, Fernando De Napoli & Franco Baresi i landslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av David.
Om man frågar en astrolog hur stjärnorna stod på himlavalvet mellan 1973 och 1976 hade man förmodligen fått höra att de inte befann sig på himlavalvet överhuvudtaget, utan alla tycktes vara placerad ovanför ett stövelliknande landskap i södra Europa. Om man frågat en teolog hur det stod till hade han sannolikt relaterat till liknande omständigheter som de vid år 1.

Herrejävlar!
Galen tråd det här alltså. Fanatismen når i vissa fall absurda nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Slutligen, ja det boxades mot Napoli men i min scontri-lista når den inte så högt.

Som sagt. Fanatiskt. Bara att yttra orden "i min scontri-lista".

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tillbringat lite drygt en månad på den vackra ön, där förväntningarna pumpades upp under de strålande insatserna mot England och Tyskland, för att sedan sjunka likt Costa Concordia...

Men mina husgudar är Baresi och Baggio. Pirlo är nog den enda som kan snudda vid samma status i mitt hjärta, även om Totti också växt sig allt starkare under årens lopp.

Och ännu en semester i Cagliari-land. Fanatiskt. Efter allt detta yrande om Pirlo i tråden skulle man nästan betalt, i alla fall en hundring, för att få se Brilles ansiktsutryck vid straffen mot Joe Hart.
2012-07-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli

Och ännu en semester i Cagliari-land. Fanatiskt. Efter allt detta yrande om Pirlo i tråden skulle man nästan betalt, i alla fall en hundring, för att få se Brilles ansiktsutryck vid straffen mot Joe Hart.
Ha ha… Tycker faktiskt att 4522 fångade ögonblicket ganska bra med:
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ganska väntat att Brille68 satte grappan i fel strupe när Pirlo chippade in straffen och att han kommer skriva spaltmeter av hyllningstexter här på forumet när han återhämtat sig.
Lägg till en 9-årig son iförd Azzurro-tröja hängande runt min hals skrikande ”en cucchiaio!!!”, medan grappan sprutar ur näsan på mig. Samtidigt som ett gäng italienare rusar skrikande, med knutna nävar, mot TVn.

Vi hade just börjat få den där obehagliga känslan av hur jävla orättvist livet kan vara. Jag hade inför straffläggningen lämnat vinet och gått över till grappan. Fullständig jävla dominans och sedan verkar segern glida iväg efter Montolivos miss… Men efter Pirlos straff visste alla att de skulle vinna. Märkligt egentligen. Men det hade inte räckt med att Pirlo ”bara” hade gjort mål. Han var tvungen att göra något mer…

http://gifrific.com/wp-content/uploads/2012/06/Andrea-Pirlo-Chip-Shot-Penalty-Shot-Euro-2012-Vs-England-Shooters-Angle.gif
http://gifrific.com/wp-content/uploads/2012/06/Andrea-Pirlo-Chip-Shot-Penalty-Shot-Euro-2012-Vs-England.gif
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Känns som att Brille har skrivit nog om Pirlo för att egentligen bara klippa och klistra ur gamla inlägg på välkänt manér.
Jag kommer säkert att återkomma till ämnet när jag smakar på några av alla de flaskor med grappa som jag släpat med mig hem.
2012-07-09, 22:07
Medlem
zachs avatar
...men vi vet ju alla vem som uppfann straffen (på mästerskapsnivå). Och med det menat i nutid och inte då jorden kryllade av långhalsar och vasständer och Zdeneks landsman Panenka.

Citat:
Undantaget som bekräftar regeln? Totti. Alltid Totti.

Givetvis helt rätt David. Men tycker du ändå är för blygsam, Tottis betydelse skall icke förringas. Aldrig någonsin.

Dock.

Kände det precis som Brille säger som om Italien vann exakt just där och då. Pirlo gjorde det Pirlo gör bäst. Han levererade utan yviga gester (eller ska pundarluggen räknas in? får nog revidera det där då...). Nåt vackert med det, med hela honom. Eller ja, men ändå. Medan man i NHL kör över nån för att tända laget så avgjorde Pirlo bara genom att dutta till bollen. Givetvis iskallt men framförallt på nåt sätt poetiskt, överlägset vackert av nån som aldrig strävat efter att visa sin överlägsenhet, svårt att sätta ord på (de med musiksmak kan precis just nu slänga in valfritt mästerverk av Winnerbäck, lika svårt förklara de med), men resultat det gav det, och med ett tillslag så övertygade han en hel fotbollsvärld om att matchen faktiskt redan var avgjord.
Tottis straff å andra sidan var ju mer Emil i Lönneberga. Ett pojkstreck. Ett svar på allas råd att inte göra det, en passning till Dino Zoff.

Och för att hålla mig till det med relevans så... chipparna var - är - ju Tottis trademark (precis som passningarna och det lojala hjärtat, givetvis). Orkar inte dubbelkolla men skulle gissa på att man får fram ett par filmer om man dödar lite tid med youtube och skriver ner Totti cucchiaio eller dyl. Den mot Lazio är ett givet minne. Borta mot Empoli tyckte många va fin, samma sak borta mot Inter, men min favorit är hemma mot Parma. Med vänsterfoten öven en pojkspoling vid namn Buffon. Tränare då va Zeman.

Tränare idag är som bekant Zeman.

Och första "träningsmatchen" spelades igår. Totti gjorde mål. Känner ni att ni behöver fråga hur det gick till...?

David... har du kommit ur dimman eller kan du få några indikationer från stjärnorna även idag...?
2012-07-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Jag kommer säkert att återkomma till ämnet när jag smakar på några av alla de flaskor med grappa som jag släpat med mig hem.
Vilket är nu… Grappa invecchiata, San Faustino… Skön avrundning efter några glas Cannonau tillsammans med får-och getost, salsiccia, salami och prosciutto… Första arbetsdagen kräver en avslutning som länkar ihop med semestern…

Pirlo!

Hela straffläggningen var som en egen saga. Balotelli som startar med en urstark straff. Han kan inte missa. Men vafan, han till och med firade sitt mål! Montolivo som missar. Jag visste det. På samma sätt som jag alltid hyllat Pirlo har jag kritiserat ”svikaren” Montolivo. Jag har använt honom som exemplet där en klubb äntligen vågat satsa på en ung kapten och byggt laget kring honom. Som Roma gjorde med Totti, Lazio med Nesta och Inter med Zanetti. Men han svek det unika förtroendet.

Men i EM tycker jag att han visade klass, dock utan att komma upp i fuoriclasse typ De Rossi och Pirlo. Och det var i detta läge som världsmästarna steg fram och tog sitt fulla ansvar. Buffon tröstar Montolivo tillsammans med de andra. Och när Hart fortsätter med sitt jävla pajaseri även när mannen med det skönt stenade ansiktsuttrycket ska lägga sin straff, så kokar jag. Men inte Pirlo. Han är stencool! Han hade dominerat matchen och efter il Cucchiaio så firar han inte, utan lunkar bara lugnt vidare. Harts ”psykningar” är därefter meningslösa, Pirlo har plockat ner honom.

Här tar Buffon vid. Först panikskottet i ribban och sedan när han räddar, så pekar han direkt mot Montolivo. Matchen är vunnen eftersom Hart inte längre är en faktor…
2012-07-09, 22:23
Medlem
zachs avatar
Meeeeeeeeeeeen.............

Citat:
....Tottis arrogans.

Alltså just det där förstår jag inte. Visst, på plan kan han ha ett drygt uppträdande, eller iaf tidigare (framförallt om man tar bort alla överdrifter som vi här inne kanske har mer översyn med än ex anglofilerna). Men allt och alla vittnar om att han just exakt och absolut inte är arrogant. Han startar fotbollsskolor, har samma polare och vanor som förr, hans populäritet skjuter i höjden samtidigt som hans karriär sakta dalar, blir Unicefs frontfigur, får utmärkelser till höger och vänster för socialt engagemang, han skänker en helvetes massa pengar (enl uppgift endast Roby som donerat mer) och får vitsord från allt och alla som stöter på honom...

Ett hett tips är att samtliga genast tar sig in på asroma.it. Har aldrig varit en munter syn, fram till typ nu. Är en helvetes massa personer som är intervjuade där, framförallt folk från Trigoria, och alla säger ungefär detsamma om Totti som jag gör ovan. Hade dom sagt tvärtom om de känt så? Sannolikt inte, men då kunde dom hållit käften och bara inte nämnt hans namn.

Aja.... Som sagt, Totti skall aldrig någonsin förringas. En dag får du stjärnorna emot dig.

Tilläggas bör att Giannini inte nämns på hemsidan när klubbens historik redovisas. Mazzone, Fonseca och Balbo men ingen Giannini. Måste va dom där jävla jänkarna som plitade ner det där.......
2012-07-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...men vi vet ju alla vem som uppfann straffen (på mästerskapsnivå). Och med det menat i nutid och inte då jorden kryllade av långhalsar och vasständer och Zdeneks landsman Panenka.

Givetvis helt rätt David. Men tycker du ändå är för blygsam, Tottis betydelse skall icke förringas. Aldrig någonsin.

Dock.

Kände det precis som Brille säger som om Italien vann exakt just där och då. Pirlo gjorde det Pirlo gör bäst. Han levererade utan yviga gester (eller ska pundarluggen räknas in? får nog revidera det där då...). Nåt vackert med det, med hela honom. Eller ja, men ändå. Medan man i NHL kör över nån för att tända laget så avgjorde Pirlo bara genom att dutta till bollen. Givetvis iskallt men framförallt på nåt sätt poetiskt, överlägset vackert av nån som aldrig strävat efter att visa sin överlägsenhet, svårt att sätta ord på (de med musiksmak kan precis just nu slänga in valfritt mästerverk av Winnerbäck, lika svårt förklara de med), men resultat det gav det, och med ett tillslag så övertygade han en hel fotbollsvärld om att matchen faktiskt redan var avgjord.
Tottis straff å andra sidan var ju mer Emil i Lönneberga. Ett pojkstreck. Ett svar på allas råd att inte göra det, en passning till Dino Zoff.

Och för att hålla mig till det med relevans så... chipparna var - är - ju Tottis trademark (precis som passningarna och det lojala hjärtat, givetvis). Orkar inte dubbelkolla men skulle gissa på att man får fram ett par filmer om man dödar lite tid med youtube och skriver ner Totti cucchiaio eller dyl. Den mot Lazio är ett givet minne. Borta mot Empoli tyckte många va fin, samma sak borta mot Inter, men min favorit är hemma mot Parma. Med vänsterfoten öven en pojkspoling vid namn Buffon. Tränare då va Zeman.

Tränare idag är som bekant Zeman.

Och första "träningsmatchen" spelades igår. Totti gjorde mål. Känner ni att ni behöver fråga hur det gick till...?

David... har du kommit ur dimman eller kan du få några indikationer från stjärnorna även idag...?
Briljant inlägg av zach. Precis så…

När jag efter matchen satt och försäkte lugna nerverna med några flaskor Ichnusa, så vandrade mina tankar direkt till Tottis Cucchiaio mot Holland i EM semifinalen 2000. Skillnaden var förmodligen att det var Toldo som var hjälten i den matchen. Både under matchen och sedan straffarna. Galen match han gjorde.

Men laget jag tänker följa, efter det alltid fantastiskt spektakulära Cagliari, är Roma. Vansinnigt intressant. Även om de inte kommer att vara aktiva under il mercato så kan Zeman plocka fram det bästa ur talangerna. Och tillsammans med framförallt De Rossi och Totti så kan det räcka långt.
2012-07-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Alltså just det där förstår jag inte. Visst, på plan kan han ha ett drygt uppträdande, eller iaf tidigare (framförallt om man tar bort alla överdrifter som vi här inne kanske har mer översyn med än ex anglofilerna). Men allt och alla vittnar om att han just exakt och absolut inte är arrogant. Han startar fotbollsskolor, har samma polare och vanor som förr, hans populäritet skjuter i höjden samtidigt som hans karriär sakta dalar, blir Unicefs frontfigur, får utmärkelser till höger och vänster för socialt engagemang, han skänker en helvetes massa pengar (enl uppgift endast Roby som donerat mer) och får vitsord från allt och alla som stöter på honom...
...
På tal om “Signori”, så är ett tecken att man platsar på denna lista, även om jag kanske inte är helt överens om alla namnen.
http://it.wikipedia.org/wiki/Pallone_d%27argento
2012-07-09, 22:53
Medlem
Nån som sett Matuzalem?? Det är ingen som vet vart han är...

Francelino

Matuzalem

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in