Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Jag har provat paraffin och det känns väldigt osäkert.
Jag tror vanliga plåtlock är tätare.
Plåtlocken har ju också funktionen med tryckindikator, det säger klick när de kallnar.
Äppelmoset har jag som tur är plats för i frysen, så jag slipper konserveringsmedel, jag tycker det smakar illa.
Moset gör jag av transparant blanche och PJ Bergius, syrliga sommaräpplen och det blir jättebra om de inte är för mogna.
Tillsätter ytterst lite socker under provsmakning.
Med paraffin är det viktigt att få exakt rätt nivå i burken har jag märkt.
Transparant blanche är Augusti äpple?
Jag har testat ett gäng, men den som ger mest tycker jag är Citronäpple(Vinter äpple/melonäpple, för mgi de har ett par till, som glasäpple tror jag också, då det bildar en transparent hinna när första frosten kommer(ser mycket kallas för glasäpple)).
En jag skulle vilka testa är Antonovka, som är också ett vinter äpple och blir gigantiskt stora ibland.
Jag kör 30% socker(det är liksom mininivån, sen får man parera med citronsyra om det blir för sött), då jag kör burkar och lite bensoat för hjälpa sockret.(Men bensoat har ju en lite beska som kan vara lite otrevlig)
Sen är det värmda burkar och äpplemoset direkt i bruken ifrån grytan när sockret är smält och uppvärmt.
Sen två snabba lager med gladpack, och locket på direkt.
Det verkar bli hermetiskt tillslutet, och så slipper man oro sig att locken kan kontaminera också.