• 3
  • 4
2018-09-29, 17:35
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Funderar på den där biten att skruva fast locket lite grann enligt instruktionen, tänker det blir rätt mycket allt eller inget med dessa burkar. Men jag gör ett försök
En sak som du kan göra är att lägga någonting på gummipackningen (T.ex en synål) så att det blir en liten glipa. När moset sedan är färdigbehandlat så drar du snabbt ut nålen och skruvar tätt.

Angående hållbarhet så förvarar jag mitt egenkonserverade (Gjort på traditionellt sätt) i skafferiet och dessa håller lätt ett år även utan vakuumteknik! Man får se till att sterilisera burkarna ordentligt först bara och se till att locket verkligen sitter lufttätt. Ingen platsupptagning i kylen dvs!
Citera
2018-09-29, 19:32
Medlem
klybans avatar
Finns en tråd om äppelmos som avhandlar detta redan(delvis).
(FB) Äpplemos

Jag kör alltid burkar direkt ifrån ugnen, i med äppelmoset som kommer direkt ifrån grytan och är varmt.
Sen två lager med gladpack(som jag lägger på och sen drar av så det blir spänt, på med lock direkt), och jag har aldrig haft en burk som möglat eller nått.
Men sen har jag haft bra fart på åtgången så burkarna har aldrig blivit mer än kanske 1½år max.

Morsan kör paraffin, men jag anser det är sämre.
Citera
2018-09-30, 15:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns en tråd om äppelmos som avhandlar detta redan(delvis).
(FB) Äpplemos

Jag kör alltid burkar direkt ifrån ugnen, i med äppelmoset som kommer direkt ifrån grytan och är varmt.
Sen två lager med gladpack(som jag lägger på och sen drar av så det blir spänt, på med lock direkt), och jag har aldrig haft en burk som möglat eller nått.
Men sen har jag haft bra fart på åtgången så burkarna har aldrig blivit mer än kanske 1½år max.

Morsan kör paraffin, men jag anser det är sämre.
Jag har provat paraffin och det känns väldigt osäkert.
Jag tror vanliga plåtlock är tätare.
Plåtlocken har ju också funktionen med tryckindikator, det säger klick när de kallnar.
Äppelmoset har jag som tur är plats för i frysen, så jag slipper konserveringsmedel, jag tycker det smakar illa.

Moset gör jag av transparant blanche och PJ Bergius, syrliga sommaräpplen och det blir jättebra om de inte är för mogna.
Tillsätter ytterst lite socker under provsmakning.
Citera
2018-09-30, 17:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har provat paraffin och det känns väldigt osäkert.
Jag tror vanliga plåtlock är tätare.
Plåtlocken har ju också funktionen med tryckindikator, det säger klick när de kallnar.
Äppelmoset har jag som tur är plats för i frysen, så jag slipper konserveringsmedel, jag tycker det smakar illa.

Moset gör jag av transparant blanche och PJ Bergius, syrliga sommaräpplen och det blir jättebra om de inte är för mogna.
Tillsätter ytterst lite socker under provsmakning.
Med paraffin är det viktigt att få exakt rätt nivå i burken har jag märkt.

Transparant blanche är Augusti äpple?
Jag har testat ett gäng, men den som ger mest tycker jag är Citronäpple(Vinter äpple/melonäpple, för mgi de har ett par till, som glasäpple tror jag också, då det bildar en transparent hinna när första frosten kommer(ser mycket kallas för glasäpple)).
En jag skulle vilka testa är Antonovka, som är också ett vinter äpple och blir gigantiskt stora ibland.

Jag kör 30% socker(det är liksom mininivån, sen får man parera med citronsyra om det blir för sött), då jag kör burkar och lite bensoat för hjälpa sockret.(Men bensoat har ju en lite beska som kan vara lite otrevlig)
Sen är det värmda burkar och äpplemoset direkt i bruken ifrån grytan när sockret är smält och uppvärmt.
Sen två snabba lager med gladpack, och locket på direkt.
Det verkar bli hermetiskt tillslutet, och så slipper man oro sig att locken kan kontaminera också.
Citera
2018-09-30, 18:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Med paraffin är det viktigt att få exakt rätt nivå i burken har jag märkt.

Transparant blanche är Augusti äpple?
Jag har testat ett gäng, men den som ger mest tycker jag är Citronäpple(Vinter äpple/melonäpple, för mgi de har ett par till, som glasäpple tror jag också, då det bildar en transparent hinna när första frosten kommer(ser mycket kallas för glasäpple)).
En jag skulle vilka testa är Antonovka, som är också ett vinter äpple och blir gigantiskt stora ibland.

Jag kör 30% socker(det är liksom mininivån, sen får man parera med citronsyra om det blir för sött), då jag kör burkar och lite bensoat för hjälpa sockret.(Men bensoat har ju en lite beska som kan vara lite otrevlig)
Sen är det värmda burkar och äpplemoset direkt i bruken ifrån grytan när sockret är smält och uppvärmt.
Sen två snabba lager med gladpack, och locket på direkt.
Det verkar bli hermetiskt tillslutet, och så slipper man oro sig att locken kan kontaminera också.
Båda är syrliga sommaräpplen.
Locken förvarar du i kokande vatten.
Sen kan du vända burken uppochner så locket blir riktigt steriliserat.

Måste du ha så mycket socker och konserveringsmedel när du kör konserveringmetoden. Dvs pastörisering.
Citera
2018-10-01, 10:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Båda är syrliga sommaräpplen.
Locken förvarar du i kokande vatten.
Sen kan du vända burken uppochner så locket blir riktigt steriliserat.

Måste du ha så mycket socker och konserveringsmedel när du kör konserveringmetoden. Dvs pastörisering.
Det kan mögla ändå ibland, 30% är ju den undre gränsen för konservering med socker.
Citera
2018-10-01, 12:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det kan mögla ändå ibland, 30% är ju den undre gränsen för konservering med socker.
Jag trodde inte att man behövde socker vid konservering.
Jag får läsa på lite.

Köttkonserver har man ju inget socker i, använder man konserveringsmedel då.?
Citera
2018-10-01, 12:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag trodde inte att man behövde socker vid konservering.
Jag får läsa på lite.

Köttkonserver har man ju inget socker i, använder man konserveringsmedel då.?
Tänker du på det man gör själv?
Annars är konserveringsmedel vanligt förekommande på ett sätt eller annat.

Men socker säger man man måste upp i ~30% och för få en konserverande effekt.
har aldrig riktigt gått in på djupet på detta, och aldrig ifrågasatt.
Men vet att det är känsligt även med 30% socker och en lättare bensoat tillsättning.
Citera
2018-10-01, 20:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tänker du på det man gör själv?
Annars är konserveringsmedel vanligt förekommande på ett sätt eller annat.

Men socker säger man man måste upp i ~30% och för få en konserverande effekt.
har aldrig riktigt gått in på djupet på detta, och aldrig ifrågasatt.
Men vet att det är känsligt även med 30% socker och en lättare bensoat tillsättning.
Jag tror dig om du säger att du får mögel med mindre socker, men det går ju inte att äta när det blir så sött

Helkonserv, då håller det jättelänge, men jag vet inte temp och tid.
Halvkonserver har begränsad livslängd.

Är burken bakteriefri, då håller den, oavsett innehåll.
Har du någon bra konserveringslänk?
Citera
2018-10-01, 21:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tror dig om du säger att du får mögel med mindre socker, men det går ju inte att äta när det blir så sött

Helkonserv, då håller det jättelänge, men jag vet inte temp och tid.
Halvkonserver har begränsad livslängd.

Är burken bakteriefri, då håller den, oavsett innehåll.
Har du någon bra konserveringslänk?
Det söta neutraliserar man lite med citronsyra, så får du inte riktigt den känslan att det är för sött.

Nej, jag har inget, lärt mig av morsan och egen erfarenheter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in