• 1
  • 2
2004-04-25, 22:17
Medlem
bananes avatar
Har tröttnat på butikernas mosade äpplen och vill göra lite eget hederligt äpplemos.

Någon som har förslag och tillagningstips för att fixa gott äpplemos man kan ha på cornflakesen eller havegrynsgröten? =)
Citera
2004-04-26, 03:05
Medlem
plastpulkas avatar
har inte provat själv men detta kanske är nåt?

http://hem.passagen.se/smufis/recept...e/appelmos.htm
http://www.recept.org/Appelmos_i_mikron.html
Citera
2004-04-26, 08:26
Medlem
Hispervispers avatar
1. Om du inte har tillgång till passervagga så skala och kärna ur äpplena.
2. Dela i mindre bitar och lägg i kastrull
3. Häll i en liten mängd vatten, bara 1 - 2 cm
4. Koka upp, sänk värmen och låt småkoka tills äppelbitarna börjar falla sönder.
4.5 Ta av kastrullen från värmen
5. Om du har passervagga, passera äppelkoket annars tar du en rejäl slev och rör tills det börjar bli riktigt finfördelad.
6. Sockra efter egen smak.
7. Låt svalna, ev. kan du behöva justera sockringen något när moset svalnat.
Citera
2008-09-26, 22:22
Medlem
klybans avatar
Idag har jag gjort 29kg färdigt äppelmos, mina barn är överlyckliga att få hemmagjort äppelmos igen.
Det var över ett år sedan vi hade mos, förra året så fick äpplena sjukdomar.
Så det blide inga äpplen som gick använda.

Så idag med mitt mos och havregrynsgröt så sa dom bara "mera gröt mer mos".

Äpplena var rätt så söta trots att vädret vart inte så soligt, så jag behövde inte ta mer än 300g socker per kg mos(det är minimum för att bibehålla för att få konserveringen från sockret).
Sen räckte det med 1,5g/kg med citronsyra, detta är lite ovanligt för när äpplena är söta så behöver man mer citronsyra.
Och behöver man lite citronsyra så måste man gå upp emot 450g/kg med socker.
Så var lite lustiga äpplen i år, men dom hade god stark äpple smak.
lite förvånad måste jag säga.
Citera
2008-09-26, 22:30
Medlem
quaertys avatar
Imponerande! 29 kilo äppelmos skulle garanterat räcka en hel livstid för mig och min tjej. Vi skulle nog kunna slänga in ett par ungar i den ekvationen också.

Kul att du körde ett sånt storkok klyban. Jättekastrull eller en heldag?

Skoj att ungarna blev glada också. Bra gjort!
Citera
2008-09-26, 23:09
Medlem
Teodoras avatar
Använd syltsocker. Det innehåller allt du behöver för en hållbar sylt med schysst konsistens. I annat fall är det en klar fördel att ha i lite natriumbensoat.
Citera
2008-09-26, 23:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Imponerande! 29 kilo äppelmos skulle garanterat räcka en hel livstid för mig och min tjej. Vi skulle nog kunna slänga in ett par ungar i den ekvationen också.

Kul att du körde ett sånt storkok klyban. Jättekastrull eller en heldag?

Skoj att ungarna blev glada också. Bra gjort!
Lånar morsan stora kastrull på 25l, fyller den full men äpplen som jag delat i 8-10bitar.
4-6dl vatten i botten, låter det puttra lite.
Sen kan man fylla på med äpplen när det sjunkit undan(dessa äpplen har jag delat i 15-20 bitar så dom blir mjuka med första omgången), sjuder sen tills alla äpplen är mjuka.
Sen tar jag fram passervaggan och då pressar ur all den goda moset.

Jag kokar 3 omgångar första satsen var på 9,7kg, andra 9,6 och sista var på 9,4.

Hade jag fått storvansinne så hade jag säkert kunna göra 300kg mos och ändå hade morsan och farsan haft mängder med äpplen över

Tar ca2h per per 9-10kg omgång och då kokar jag in socker, citronsyra och natriumbensoat parallellt i min egen 15l gryta.
Citera
2008-09-26, 23:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Använd syltsocker. Det innehåller allt du behöver för en hållbar sylt med schysst konsistens. I annat fall är det en klar fördel att ha i lite natriumbensoat.
Syltsocker innehåller pektin om jag inte minns fel och använder jag det så kommer jag få gele istället.
Och vissa år så blir det nästan som gele ändå.

och eftersom jag har så lite vatten och pressar ut allt mos ur äpplena så får moset en tjock konsistens.
Citera
2008-09-26, 23:52
Medlem
Rhynns avatar
Det krävs inget einstein till och koka äpplemos! Om man funderar på och ha den länge kan man tillsätta konserveringsmedel såsom attamon osv.

Ett tips är och byta ut vanligt socker mot muscovado socker. Vatten behövs inte om man inte ska koka offantliga mängder, äpple släpper väldigt mycket vatten om man bara kokar med lock.
Citera
2008-09-27, 08:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Det krävs inget einstein till och koka äpplemos! Om man funderar på och ha den länge kan man tillsätta konserveringsmedel såsom attamon osv.

Ett tips är och byta ut vanligt socker mot muscovado socker. Vatten behövs inte om man inte ska koka offantliga mängder, äpple släpper väldigt mycket vatten om man bara kokar med lock.
Krävs ingen Einstein att koka äpple mos, det påståendet fattar inte jag.
Enda gången jag skulle fattat är om någon kom och sa att det är det svåraste man kan göra inom matlagning typ lika svårt det är och klyva atomer hemma i köket.
Då hade jag nog fattat bättre.

Vatten har man för det inte ska bränna vid och att det ska gå snabbare för äpplen släpper som du säger massa vatten.
Men först måste dom bli ordentligt varma innan det sker i någon större mängd.

Och ett litet bild bevis på det hela
http://i33.tinypic.com/3yoeu.jpg
Citera
2008-09-27, 08:41
Medlem
Tjohildas avatar
Vilken härlig bild! Söt kisse med!
Citera
2008-09-27, 08:44
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Krävs ingen Einstein att koka äpple mos, det påståendet fattar inte jag.
Enda gången jag skulle fattat är om någon kom och sa att det är det svåraste man kan göra inom matlagning typ lika svårt det är och klyva atomer hemma i köket.
Då hade jag nog fattat bättre.

Vatten har man för det inte ska bränna vid och att det ska gå snabbare för äpplen släpper som du säger massa vatten.
Men först måste dom bli ordentligt varma innan det sker i någon större mängd.

Och ett litet bild bevis på det hela
http://i33.tinypic.com/3yoeu.jpg

Det var inte illa! ser ju underbart ut, nu blir jag tvungen att besöka mormor och morfar^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in