2005-07-16, 19:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Jäkligt bra gjort av dig att föra tillbaka diskutionen dit den ska, t.o.m. moderatorer är inne och håller på och tracka tråden, illa!!!

För din upplysning - så var jag inte moderator när jag skrev dessa inlägg.
Du vet - man föds inte till den rollen.
Citera
2005-07-16, 19:34
Medlem
Loamigads avatar
On topic: ahh ska få boken på posten vilken dag som helst. är inte hemma nu men men..

Off topic:
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För din upplysning - så var jag inte moderator när jag skrev dessa inlägg.
Du vet - man föds inte till den rollen.

Säker?? Jag trodde det var nått som gick i arv..
Citera
2005-07-16, 20:29
Medlem
Darwins avatar
Köpte den på bokia idag.

Personligen tycker jag att HP är betydligt "bättre/högre" litteratur än exempelvis Astrid Lindgrens böcker; det är mer angelägna problem som diskuteras, bättre och mer trovärdig psykologi och personskildring och framförallt mycket mindre kletig sentimentalitet och mögglig 50-tals nostalgi.

Därmed inte sagt att HP skulle vara någon högklassig litteratur, men som lättsam underhållningsläsning är den superb.

OT: Jag anser att folk föds till moderatorer, men att de inte uppnår hela sin potential och makt förrän de blir kallade, ungefär som med "Slayers" i "Buffy the vampire slayer".
Citera
2005-07-16, 20:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Köpte den på bokia idag.

Personligen tycker jag att HP är betydligt "bättre/högre" litteratur än exempelvis Astrid Lindgrens böcker; det är mer angelägna problem som diskuteras, bättre och mer trovärdig psykologi och personskildring och framförallt mycket mindre kletig sentimentalitet och mögglig 50-tals nostalgi.

Därmed inte sagt att HP skulle vara någon högklassig litteratur, men som lättsam underhållningsläsning är den superb.

OT: Jag anser att folk föds till moderatorer, men att de inte uppnår hela sin potential och makt förrän de blir kallade, ungefär som med "Slayers" i "Buffy the vampire slayer".

Alltså - jag var en smula provokativ i mina tidligare inlägg, men lite sanning ligger det ändå i det jag skrev.

Harry Potter är så våldsamt mycket sämre än RIKTIG fantasy så t ex Feist, Eddings eller Leiber. Tjejen som skrev har gjort succe - bra, gott, men hennes alster är inte av samma nivå som t ex Jordan eller Moore.

Nåja, jag är ingen fan av Startrek böckerna heller.

Äsch - jag är bara en grinig gubbe som tycker författarna var bättre förr.
Bry er inte om mej.

Och nej - modsrollen är en högst tillfällig syssla som snabbt kommer och ibland snabbt går. Inget ärftligt och inget kall. Bara en extra plåga för de som är undersysselsatta. Och en liten liten maktkick för de som är lagda åt det hållet.
Citera
2005-07-17, 00:31
Medlem
sadfaces avatar
Jahaja, när börjar de kränga skiten i pocketversion? Jag är allergisk mot inbundna böcker, i alla fall när jag måste betala för dem själv. Dyrt, stort och tungt. Usch och fy.
Citera
2005-07-17, 01:02
Bannlyst
Citat:
Alltså - jag var en smula provokativ i mina tidligare inlägg, men lite sanning ligger det ändå i det jag skrev.

Harry Potter är så våldsamt mycket sämre än RIKTIG fantasy så t ex Feist, Eddings eller Leiber. Tjejen som skrev har gjort succe - bra, gott, men hennes alster är inte av samma nivå som t ex Jordan eller Moore.

Nåja, jag är ingen fan av Startrek böckerna heller.

Äsch - jag är bara en grinig gubbe som tycker författarna var bättre förr.
Bry er inte om mej.

Och nej - modsrollen är en högst tillfällig syssla som snabbt kommer och ibland snabbt går. Inget ärftligt och inget kall. Bara en extra plåga för de som är undersysselsatta. Och en liten liten maktkick för de som är lagda åt det hållet.
Ursäkta mig? Skulle Eddings och Jordan tillhöra någon slags "finare" form av fantasy? Eddings, som vräker ur sig fler böcker än Barbara Cartland, och till och med sämre? Det är ju inget annat än något omarbetat Tolkien-dravel. Jag tycker inte att Harry Potter-böckerna är bra, men att säga att de är sämre än Eddings eller Jordan, det kan jag bara inte förstå.
Citera
2005-07-17, 01:11
Medlem
Kundalinis avatar
Leiber (Fritz?) räknas väl som klassisk fantasy, fast jag aldrig läst något av honom, men Jordan och framför allt Edding! Jeez, det är i nivå med Sagan om Isfolket för guds skull!

Ogillar man genren fantasy kan jag förstå att man inte gillar Harry Potter. Men, för det första, det handlar om litteratur som riktar sig till barn. Därför kan maninte heller förvänta sig samma innehåll eller språk som litteratur riktad till oss () vuxna. Men för er som faktiskt inte läst Rowlings böcker kan jag säga att de överraskar. Visst är de infantila, men historierna är rimligt bra faktiskt. Man borde om något snarast räkna in dem bland deckarna. De är uppbyggda som små krimis eller mysteriehistorier, och är ganska spännande. Bra sidvändare. Många sidor, men inte så tunga!

Speciellt mycket gemensamt med fantasy tycker jag inte de uppvisar. Med någon som Tolkien finns det knappast några beröringspunkter.
Citera
2005-07-17, 02:16
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Leiber (Fritz?) räknas väl som klassisk fantasy, fast jag aldrig läst något av honom, men Jordan och framför allt Edding! Jeez, det är i nivå med Sagan om Isfolket för guds skull!

Ogillar man genren fantasy kan jag förstå att man inte gillar Harry Potter. Men, för det första, det handlar om litteratur som riktar sig till barn. Därför kan maninte heller förvänta sig samma innehåll eller språk som litteratur riktad till oss () vuxna. Men för er som faktiskt inte läst Rowlings böcker kan jag säga att de överraskar. Visst är de infantila, men historierna är rimligt bra faktiskt. Man borde om något snarast räkna in dem bland deckarna. De är uppbyggda som små krimis eller mysteriehistorier, och är ganska spännande. Bra sidvändare. Många sidor, men inte så tunga!

Speciellt mycket gemensamt med fantasy tycker jag inte de uppvisar. Med någon som Tolkien finns det knappast några beröringspunkter.

Ju mer avlägset från Wagner-Tolkien och Rasbiologi-Eddings desto bättre!
Citera
2005-07-18, 02:13
Medlem
taggtråds avatar
Köpte och läste ut den dagen den kom ut. Precis som i de andra HP-böckerna är allt någorlunda förutsägbart, och de plot-twists som uppenbarligen är menade att shocka läsaren är inte särskilt förvånande. Med det är också bokens enda riktiga svaghet. Handligen i sig är helt okej, och den världen som Rowling uppfunnit är som alltid fascinerande och mångfaceterad. Däri ligger Rowlings styrka, likt Tolkien har hon är hennes stil lite torr, men hennes värld, hennes ideér kompenserar mer än väl för detta.

Synd bara att en bok man sett fram emot i två lästes ut på 6 timmar.
Citera
2005-07-20, 13:06
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Vaffan, vilket fnaesk hon är. Jag såg ett tv-program i somras om henne, och där påstods det att alla böckerna var färdigskrivna och låg i ett kassavalv någonstans, och att de skulle släppas "senare".
Tror bara fnaesket försöker mjölka pengar av oss genom att låta oss vänta.

Alla böcker är inte färdigskrivna
Citera
2005-07-20, 14:08
Medlem
Tack för att du klargjorde det

Barnböcker, vuxenböcker och ungdomsböcker bla bla bla
Harry Potter antar jag skrevs för mindre barn, men ju längre och längre man kommit i serien märker man att det inte är en barnbok. Tror att dom flesta kan läsa dom.

Dock något jag missat är att det skulle finnas barn/vuxen versioner av böckerna. Vet att det finns olika omslag till dom, dock är jag helt säker på att det inte är skillnad i innehållet på den sista! Dom innan har jag ingen aning om.
Bilder i HP har jag också missat, vart hittar ni allt?

Ang. Tolkien så är det här jag har hört. Bilbo skrevs för barn, men trilogin riktade sig mer till dom vuxna. Vilket jag tycker man märker på språket när man läser dom.

Jaja svammel svammel
Citera
2005-07-20, 14:12
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Harry Potter är så våldsamt mycket sämre än RIKTIG fantasy så t ex Feist, Eddings eller Leiber.

Okej, jag ska se till så att alla som inte tycker lika som dig går ner på sina knän och ber dig om ursäkt. "förlåt oss för att vi inte tycker om RIKTIG fantasy".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in