2005-07-20, 14:44
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Harry P är väl mer saga än fantasy? Och sedan när skall Eddings vara "riktig" fantasy? Tssk, tssk.
Citera
2005-07-20, 14:45
Medlem
comuss avatar
Vem bryr sig om boken står i barn eller vuxenhyllan i bokhandeln? Det är väl hur bra man tycker om boken som är intressant? HP-böckerna tycker jag är riktigt roliga att läsa, gillar den världen. På samma sätt som man inte alltid är sugen på en 3-timmars drama när man ska kolla på film är man kanske inte så sugen på en svårläst roman när man ska läsa någonting.

Varma sommardagar i parken har jag gärna med någon lättläst och rolig Terry Pratchett, en kväll i soffan tillsammans med en rökig whiskey delar jag hellre med en Hemingway.

Och apropå barnböcker så finns det massor av sk barnböcker som jag anser vara av bra mycket bättre kvalitet än många "vuxen"-böcker (exmepelvis deckare). Läs exempelvis Narnia-serien eller någon av Michael Ende's böcker (ex Den oändliga historien eller Momo).
Citera
2005-07-20, 14:52
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Comus: word. Tove Jansson med fler kan nämnas där, de med.
Citera
2005-07-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iTTo

Dock något jag missat är att det skulle finnas barn/vuxen versioner av böckerna. Vet att det finns olika omslag till dom, dock är jag helt säker på att det inte är skillnad i innehållet på den sista! Dom innan har jag ingen aning om.
Bilder i HP har jag också missat, vart hittar ni allt?

Vet inte hur långt tillbaka det har vart olika omslag, dock är jag helt säker på att det är exakt samma innehåll, på alla.
Citera
2005-07-20, 23:24
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderJerusalem
Harry P är väl mer saga än fantasy? Och sedan när skall Eddings vara "riktig" fantasy? Tssk, tssk.

Kom ihåg att den enda riktigt säkra definitionen på "fantasy"-litteratur nuförtiden är att den är fantasilös...

HP6 var förresten en rätt seg historia. Rowling måste ha förväxlat ihopknytandet av lösa trådändar med intrig. All charm från de första böckerna saknar den också. Minst halva boken är transportsträckor, stölder från tidigare volymer, taffligt skrivna romansskildringar och flashbacks som kunde klarats av på några sidor. En articifiellt uppsvälld volym pliktskyldigt levererad till deadline. Frågan är om sista volymen kan hålla något av vad den lovar.
Citera
2005-07-21, 19:53
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Kom ihåg att den enda riktigt säkra definitionen på "fantasy"-litteratur nuförtiden är att den är fantasilös...

HP6 var förresten en rätt seg historia. Rowling måste ha förväxlat ihopknytandet av lösa trådändar med intrig. All charm från de första böckerna saknar den också. Minst halva boken är transportsträckor, stölder från tidigare volymer, taffligt skrivna romansskildringar och flashbacks som kunde klarats av på några sidor. En articifiellt uppsvälld volym pliktskyldigt levererad till deadline. Frågan är om sista volymen kan hålla något av vad den lovar.

Jag håller inte med, tyckte "Half blood-prince" var en av dom bättre böckerna som rowling har gjort.
Citera
2005-07-27, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
För att svara på trådskaparens fråga istället för att, som vissa klappträn, kritisera boken ifråga, kan jag säga att den släpps i slutet av juli, och den svenska översättningen kommer till hösten.

Är du säker att den kommer i höst? Jag kommer ihåg när "The Order of Phoneix" kom ut som var sommaren 2003, och den svenska översättningen kom ut sommaren året efter.

Sen som det gick två år emellan femte och sjätte boken, tror ni det kommer ta lika långt till sjunde boken? Hon skrev två av hennes tidigare böcker på samma år. Man får väl hoppas att det tog så lång tid för den sjätte boken pågrund av hennes nyfödda barn och att den sjunde kommer inom ett år. Tills dess får man se framemot den fjärde filmen som kommer nu i november.
Citera
2005-08-04, 18:35
Medlem
nachos avatar
Nu har det kommit en snygg t-shirt som ni som inte läst Harry Potter 6 men tänker göra det nog inte bör kolla in:
Citera
2005-08-05, 11:50
Medlem
linuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Nu har det kommit en snygg t-shirt som ni som inte läst Harry Potter 6 men tänker göra det nog inte bör kolla in:

Jahapp, då kan man glömma att läsa den boken då. Missade, bör INTE kolla in
Citera
2005-08-26, 02:00
Medlem
tojamms avatar
Tycker inte alls att den var så svag, mycket bättre än 5:an som är den sämsta i serien enligt mig. Historien har blivit mycket mörkare vilket är häftigt.

Mycket bra bok!
Citera
2005-08-30, 03:20
Medlem
Skades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Harry Potter är så våldsamt mycket sämre än RIKTIG fantasy så t ex Feist, Eddings eller Leiber.

Som andra redan påpekat i den här tråden så är det ju snudd på sinnesförvirring att påstå att Eddings på något vis skulle vara representativ för god fantasy. Och bättre än Harry Potter? Nej för fan. Eddings böcker är fyllda av klichéer, stereotypiska och outvecklade karaktärer, ständigt återkommande skämt baserade på precis samma "humor" som skämtet innan, dialoger som till största delen består av beskäftigt gnabbande mellan de mentalt endimensionella karaktärerna, för att inte tala om att karln uppenbarligen aldrig kan ha umgåtts med en kvinna i verkliga livet. Nej, i jämförelse med Eddings alster framstår Harry Potter-böckerna som rena Nobelprislitteraturen.
Citera
2005-08-30, 03:27
Medlem
SpiderJerusalems avatar
OT, not Skade: är det BARA jag som ser Silke som något slags hybrid mellan Jason Alexander/Danny DeVito?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in