2004-05-07, 17:12
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
bara jag som antar att Harry Potter inte hade varit så smutskastat om det inte varit så förbaskat förbarnsligat?
Har läst alla böcker, och skulle troligen aldrig börjat om inte min engelskalärare tvingade på oss dom två första... ja... Jag läste dom två första på engelska och köpte sedan resten, också på engelska.

Det är synd att litteratur kan bli så förstört av en sådan larvig faktor som "barnisering" (finns inget sånt ord men ni fattar vad jag menar). Man tar vettig litteratur och förbarnsligar den till nå skit folk som Ruskigbuss gillar att smutskasta...

Kan hålla med om att alla HP filmer och samlar kort och alla andra jävla barnprylar rent ut sagt ger en kräkningar, likaså det svenska översättningarna. I detta perspektiv kan jag förstå Ruskigbuss glädje i att kritisera HP.

Men orginalböckerna är det tamejfan inget fel på... Orginalböckerna (utan barnteckningar och fjantiga svenska översättningar) med engelsk text, är faktiskt riktigt bra. Man blir klistrad... även fast det handlar om en liten snorunge

/Spader
Vem fan bryr sig om det är barnböcker? Jag tycker det är mer patetiskt att det finns versioner av HP för vuxna som man inte ser att det är HP, utan de ser lite finare ut, så personerna ska se lite intellektuellare ut.

Nej förfan, svampbob fyrkant på er.
Citera
2004-05-07, 17:59
Medlem
Darwins avatar
Huruvida en bok är en barnbok eller vuxenbok är ofta tämligen difust. "Den långa flykten" (Watership down) räknas exempelvis som en barnbok i ursprungslandet england, medan den här i Sverige räkas som en högkulturell vuxenbok, som även brukar finnas med på diverse listor över världens bästa böcker.

Många skulle vidare säga att "Gulivers Resor" är en småputtrig barnbok, då de indoktrinerats av en massa Disneyiferade våldtäkter av Swifts klassiker. Orginalet, med allt sitt människoförakt och fokusering på smuts och avföring, är dock så långt ifrån en barnbok som man kan komma.

Vidare finns det många barn i tioårsåldern som läser "Sagan om ringen", vilket skulle kunna klassificera den som en barnbok, fast å andra sidan finns det också många vuxna som menar att den är ett tungt litterärt mästerverk.

Två andra uttryckliga barnböcker "Alice i underlandet" och "Nalle Puh" (orginalen alltså, inte disneys pastellfärgade våldtäkter av Carroll och Milne) väcker vidare störst intresse bland en vuxen publik.
Citera
2004-05-14, 15:20
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Vem fan bryr sig om det är barnböcker? Jag tycker det är mer patetiskt att det finns versioner av HP för vuxna som man inte ser att det är HP, utan de ser lite finare ut, så personerna ska se lite intellektuellare ut.

Nej förfan, svampbob fyrkant på er.

Nä nu går skam på torrla land. Blanda inte in svampbob i detta :mad:

Ni som skäller på HP har ni någon gång funderat på att ni kanske inte tillhör den ålderskategori som författarinnan hade i åtanke när hon skrev böckerna?

Svampbob rules
Citera
2004-05-25, 02:47
Medlem
Jag måste göra ett erkännande! Jag väntar också med spännig på nästa del.
Jag var som Ruskigbuss och sa att jag aldrig skulle läsa skiten, barnböcker m.m.
Men min arbetsplats dominerad av kvinn-folk tvingade mig att iallafall försöka, och jag fastnade. Vilket gör att jag nu stolt kan proklamera mig som en Harry-Potter fan. Jag bara ångrar att jag har sett filmen innan vilket har rubbat lite av min fantasi.
Citera
2004-05-30, 01:10
Medlem
Eremitens avatar
Jag råkade stöta på en länk med frågesporter om Harry Potter, så jag postar den här ifall någon skulle vara intresserad (jag orkar inte läsa igenom Harry Potter-trådarna för att kolla så att länken inte blivit postad tidigare).

http://www.factmonster.com/spot/harrypage1.html#quizzes
Citera
2005-06-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Vaffan, vilket fnaesk hon är. Jag såg ett tv-program i somras om henne, och där påstods det att alla böckerna var färdigskrivna och låg i ett kassavalv någonstans, och att de skulle släppas "senare".
Tror bara fnaesket försöker mjölka pengar av oss genom att låta oss vänta.

Nae, det är bara sista kapitlet i 7:nde boken.

(möjligt att jag misshandlat det svenska språket lite, är trött som fan...)

Edít: 6:te boken (harry potter and the half-blood prince) släpps 16 juli
Citera
2005-06-18, 11:09
Medlem
Barnböcker

Angående diskussionen om barnböcker kontra vuxenböcker kan väl sägas att så fort ett barn har huvudrollen i en bok så riskerar den att klassas som en barnbok. Likadant med fantasyböcker som inte är alltför invecklade med en massa gudar och demoner hit och dit som ingen jävel orkar hålla reda på (innehåller boken dessa element så är det nämligen en vuxenbok). Överhuvudtaget riskerar alla böcker som bygger på en livlig fantasi att klassas som barnbok. Vuxenböcker är ju sådana som Ivar Lo Johansson skrev!

Nej, jag tycker att det är dags att sluta dela in litteraturen så hårt i barnböcker och vuxenböcker (även om det säkert inte är så många som kommer klassa Snigel bygger hus som en vuxenbok ens efter mitt inlägg här ). Dela på sin höjd in dem i genrer och låt alla oavsett ålder läsa vad de vill med gott samvete.
Citera
2005-06-18, 15:39
Medlem
Russinkungens avatar
För att svara på trådskaparens fråga istället för att, som vissa klappträn, kritisera boken ifråga, kan jag säga att den släpps i slutet av juli, och den svenska översättningen kommer till hösten.
Citera
2005-06-18, 17:36
Medlem
Japp 16 Juli närmare bestämt.
Citera
2005-06-18, 17:56
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Nä nu går skam på torrla land. Blanda inte in svampbob i detta :mad:

Ni som skäller på HP har ni någon gång funderat på att ni kanske inte tillhör den ålderskategori som författarinnan hade i åtanke när hon skrev böckerna?

Svampbob rules

Han heter INTE svampbob för i sjutton gubbar, han heter Spungebob squarepants, det är ett bra mkt bättre och roligare namn...
Citera
2005-06-18, 17:59
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
För att svara på trådskaparens fråga istället för att, som vissa klappträn, kritisera boken ifråga, kan jag säga att den släpps i slutet av juli, och den svenska översättningen kommer till hösten.

Jäkligt bra gjort av dig att föra tillbaka diskutionen dit den ska, t.o.m. moderatorer är inne och håller på och tracka tråden, illa!!!
Citera
2005-07-16, 19:18
Medlem
Loamigads avatar
Ute nu =)

whiee
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem