2013-07-13, 15:18
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag vet att det är lite off topic, men har du någonsin applicerat dina invändningar
mot pastafarianismen på din egen gudstro? Vad kom du fram till rent rationellt
gällande de empiriska data som finns gällande "vanlig" religion?

Det är nästan läskigt att se hur du målar in dig själv i ett hörn när du försöker
kritisera DFSM (hssg). Detta utan att du själv ens märker det.... Läskigt.

Hej!

Vilken gudstro talar du om? Jag försöker bilda mig en uppfattning om den abrahimitiska guden och vet väldigt lite om Honom. Jag ställer samma frågor till DFSM som jag ställer till den arbahimitiska guden. Läskigt att du inte har insett detta... Läskigt alltså.
Citera
2013-07-13, 15:28
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nu finns det ju inga skrifter som beskriver pizzaguden och således faller ditt argument. Känner du att det skulle behövas en pizzaguds-urkund så rekomenderar jag att du författar en sådan, jag tror knappast att DFSM skulle misstycka!

Det finns en religiös text som snart ska publiceras. Den liknar "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" men heter istället "The Gospel of the Flying Pizza Monster".

Där beskrivs en annan form av gud som är mycket mer bättre än spagettimonstret. Pizzaguden är den gud som skapat spagettimonstret. I början var spagettimonstret en god tjänare och dyrkade Pizzaguden. Sedan växte arrogansen inom spagettimonstret, och när Pizzaguden testade spagettimonstret, misslyckades han. Spagettimonstret drevs ut från Pizzagudens rike och hamnade på jorden. Nu vill spagettimonstret hämnas pizzaguden genom att vilseleda människorna att följa spagettimonstrets läror istället för pizzagudens läror.

Jag återkommer med mer information om vad pizzagudens läror är och vad denna gud uppmanar människorna att göra.

Förresten, ni som tror på Spagettimonstrets läror, tror ni att spagettimonstret skapade livet på jorden, eller tror ni på evolution?

tacksm för svar, ha en fortsatt trevlig helg.
Citera
2013-07-13, 15:28
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Vilken gudstro talar du om? Jag försöker bilda mig en uppfattning om den abrahimitiska guden och vet väldigt lite om Honom. Jag ställer samma frågor till DFSM som jag ställer till den arbahimitiska guden. Läskigt att du inte har insett detta... Läskigt alltså.
Vilket innebär att du borde tro på bägge gudarna om du ska vara konsekvent, eller ingen? Får du svar av den abrahamitiske guden som du inte får av pastamonstret? Vilka svar isf?
Citera
2013-07-13, 15:38
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Vilket innebär att du borde tro på bägge gudarna om du ska vara konsekvent, eller ingen? Får du svar av den abrahamitiske guden som du inte får av pastamonstret? Vilka svar isf?

Jag försöker ödmjukt förstå DFSM och gudens läror. Jag studerar även pizzagudens möjliga existens som en större och bättre gud. Pizzagudens existens blir möjlig om man undersöker vilka faktorer som gjort DFSM:s existens möjlig. Dessutom bör vi undersöka vilka faktorer som övertygat anhängarna till DFSM att DFSM är en starkare kandidat än pizzaguden. Slutligen undersöker jag vad som gör att människor väljer DFSM över den abrahimitiska guden.

Jag kan inte svara på dina frågor eftersom jag inte har påstått att jag får svar av den abrahamitiske guden som jag inte inte kan erhålla från pastamonstret. Jag ställer frågor och söker svar. Jag har inga svar, men är villig att lyssna på allas åsikter för att bilda mig en objektiv verklighetsuppfattning. Därför finns mitt intresse för DFSM.

Ha en fortsatt trevlig dag (i denna del av Sverige är det soligt, jag hoppas att det är lika soligt hos er också )
Citera
2013-07-13, 15:46
Medlem
Citat:
Det finns en religiös text som snart ska publiceras. Den liknar "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" men heter istället "The Gospel of the Flying Pizza Monster".

Där beskrivs en annan form av gud som är mycket mer bättre än spagettimonstret. Pizzaguden är den gud som skapat spagettimonstret. I början var spagettimonstret en god tjänare och dyrkade Pizzaguden. Sedan växte arrogansen inom spagettimonstret, och när Pizzaguden testade spagettimonstret, misslyckades han. Spagettimonstret drevs ut från Pizzagudens rike och hamnade på jorden. Nu vill spagettimonstret hämnas pizzaguden genom att vilseleda människorna att följa spagettimonstrets läror istället för pizzagudens läror.

Jag återkommer med mer information om vad pizzagudens läror är och vad denna gud uppmanar människorna att göra.

Förresten, ni som tror på Spagettimonstrets läror, tror ni att spagettimonstret skapade livet på jorden, eller tror ni på evolution?

tacksm för svar, ha en fortsatt trevlig helg.

Att det dyker upp religioner som liknar varandra är väl knappast förvånande, titta bara på de abrahamitiska religioner och alla dess olika inriktningar.
Om du vill tillbe pizzaguden så välkomnar jag ditt beslut, DFSM är allt annat än småaktig och det gör mig ingenting att du försöker leka "min Gud är bättre än din Gud"-leken.
Vi ser dagligen konsekvenserna av inskränkta människor som spränger "heliga" byggnader eller krigar för sin Gud eller sitt "heliga" land och så långt sjunker aldrig en äkta pastafarian. Vill du hävda att din Gud är bättre än min så har du min välsignelse, vill du förolämpa min Gud så sätt igång bara, ös på med kränkningar.

En pastafarian tror inte på evolutionsteorin, det behövs ju ingen tro. Att vi är en produkt av en så fantastisk, spännande och vacker mekanism så som evolution är sedan länge säkerställt och bevisat bortom alla rimliga tvivel, så varför skulle då vår Gud ljuga för oss och hävda annat?
Citera
2013-07-13, 16:00
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag försöker ödmjukt förstå DFSM och gudens läror. Jag studerar även pizzagudens möjliga existens som en större och bättre gud. Pizzagudens existens blir möjlig om man undersöker vilka faktorer som gjort DFSM:s existens möjlig. Dessutom bör vi undersöka vilka faktorer som övertygat anhängarna till DFSM att DFSM är en starkare kandidat än pizzaguden. Slutligen undersöker jag vad som gör att människor väljer DFSM över den abrahimitiska guden.

Jag kan inte svara på dina frågor eftersom jag inte har påstått att jag får svar av den abrahamitiske guden som jag inte inte kan erhålla från pastamonstret. Jag ställer frågor och söker svar. Jag har inga svar, men är villig att lyssna på allas åsikter för att bilda mig en objektiv verklighetsuppfattning. Därför finns mitt intresse för DFSM.

Ha en fortsatt trevlig dag (i denna del av Sverige är det soligt, jag hoppas att det är lika soligt hos er också )
Ja, min egentliga fråga, lite inlindad förvisso, var ; Varför tror du på den abrahamitiske guden? Om du nu gör detta? Och om du gör detta, varför tror du inte på pastamonstret? ...om du inte gör detta. Nu kanske du är ateist, isf får du gärna svara att du inte tror på någon gud. I annat fall, varför tror du på den guden du tror på, men inte pastamonstret?
Citera
2013-07-13, 17:51
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Hej!

Sorry, jag förutsatte att du faktiskt var troende.

Nu förstår jag ju att du inte är det eftersom du säger det. Så vad är det så du söker hos
DFSM, eftersom du inte har någon gudstro?

Nu är det inte läskigt längre. Jag har ju insett att du inte är troende. Då är det helt ok.
Citera
2013-07-13, 21:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Förstår.. det ska jag akta mig för att göra..

Och allt har om jag får fråga, med DFSM:s skarpa definitionsanalys att göra va? Jag menar, det är väl noga fastställt att monstrets tentakler är av klart öv ertydligt definierad genus-natur, av faderligt appelerande design ?

*Eller hur är det nu med vete.. vet inte varför, men för mig signalerar vete femininitet, av underlig anledning, som förstås dfsm varsamt upptar i framarbetandet av den al-dente struktur som läggs i det kärl där gudomliga spisen anrättas, må tro att han njuter av att förandliga sig i det kokhetta, ska det vara så ska det va ordentligt kokande passions element, en gud som vet vad vi behöver. För att inte nämnar hur han lägger sig och vaggar i magen när allt är uppätet.. man glömmer inte monstret precis...

Men vill med dett mest undra om du smakat njoke.. det är de där små tentakelformade potatisvetepastaägg-formade degen som utmynnar i stilistiska formen av .. hm.. små gudomliga monsterminisnoppar, lena & smakar himmelskt, skulle kunna motsvara ett av monstrets mer accentuerade, vågat glamorösa egenskap.. av ett sant han-monster men till skillnad mot den grådaskige allmänguden, tycks ju dfsm åtminstonde bejaka sin lustans valörer t.o.m på tallriken! säger inte lite

Jag får se vad gospelkatekesen har att säga om det, men att en skvätt vin ska in i den sås som ackompanjerar en sann anrättning, betvivlar jag inte. Det är annat det än att få sig en snål skvätt ur ett kärl som alla andra läppjat på, där de står i långa köer i nattvard och tiger som om döden stod på lut .. himla snålt ju!

Ja det säger att dfsm, inte spar på kvantiteter och jag tycker det är helt underbart att han så tydligt kommunicerar med en på en tallrik! .. för att dagligen föra sig påmind om vilka hemvister han har, helt förträffligt.

Sist jag läste ur gospelboken, fick jag nästan fram magrutor på min stackars kista efter skratten.. en lustans gud, skål !

Ditt sinnliga, ja närmast erotiska inlägg i den ångande pastans tecken fick mig att hungra efter mer samt än en gång att beklaga att de olyckssaliga muslimerna hörde fel och misstog ordet pasta för fasta - samt RAmen för Ramadan.
Citera
2013-07-13, 22:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Den intolerans och behov tillbedjan som din Pizzagud verkar ha låter misstänkt bekant... är du säker på att du inte blandar ihop honom med någon av de Abrahamitiska Gudsversionerna?

Men i övrigt ser jag inga problem med detta. DFSM är trots vissa existensiella grubblerier trygg i sin nudlighet och har inga behov av att avkräva saker "du ska inga andra nudlar hava jämte mig" eller att någon ska ropa "Vår nudel är större" fem gånger / dag.

Jag kan därför inte se att Pizzaguden skulle vålla några större bryderier - det finns alltid plats för en till vid ölvulkanen.
Citera
2013-07-13, 22:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ditt sinnliga, ja närmast erotiska inlägg i den ångande pastans tecken fick mig att hungra efter mer samt än en gång att beklaga att de olyckssaliga muslimerna hörde fel och misstog ordet pasta för fasta - samt RAmen för Ramadan.
Skratt! fastpasta, en fast firm pasta med asta i fastan - nä det är förpastligt att sjunga pastagospel åt en inbiten muslim, de vill ju inte ens ha prociutto och mortadella eller en hederlig basilikakvist inkilad vinsoppan.. (children.. )

Nä du, förstår inte varför det alltid skrattbubblarna kokar upp varenda gång pastafarianismen kommer på agendan.. men det har väl med vetets silkeslena touch att göra, ja kanske med vinets rubinröda skvalp i grytan att göra eller i en riktigt god pastadeg när den med basilika knådas mellan händerna och den sensuelle mjölpollen som yr..

... i Italien kastar vi saltkornen över axeln innan det är dags för inoljandet av dfsm:monstrets nudelar, kittlar .. I just love it!

.
Citera
2013-07-15, 18:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du menar att pastamonstret besitter komplett eller t.o.m är kosmos ursprunglighet?

Han ... och/eller Mrs DFSM .... är definitivt inte fastställd som 'the primary cause'. Dels räckar människans kunskap om metafysik inte, och dels indikerar närvaron av ölvulkaner i pastafariansk skapelses-mytologi att det har funnits 'något' före DSFM.

Att han däremot är kosmos skapare kan med rimlighet anses vara ett legitimt påstående.

Citat:
Vad vi ser gällande de andra skapelseberättelserna vilka så gärna vill förankra sig i det värdsliga, så faller de på vad fysisk lagbundenhet resp. kaotisk orsakad ordning förtäljer om logikens samspel med sinnevärld.

Jag vill inte gärna gå in på en 'holier than you' exegesis eller apologetik, men jag har svårt för att förestille mig ett mer pålitligt 'inre andligt kompass' än magkänslan.

Citat:
Bogomil, du pastafarian.. har du tid eller lust att utveckla denna intressant passage, jag finner nämligen skuld/skam-religions-problematiken särskilt värd att angripa - i och med att det är just denna komponent som stött på så mycket patrull, och orsakat så många depraverade gräl och sanslösa gafflanden, att det vore intressant vad som egentligen menas med det du säger här, om den helige.

DFSM är som sagt sannoliken inte en 'primary cause', men snarare en demiurg som experimenterade med en 'dynamik' som redan existerar där han existerar. Experimentet ledde till ett kosmos som i sin dynamik bl.a. innehållar en stark asymmetrisk polarisering ... det buddhisterna kallar 'dualism' .... som i sin tur gör biologisk liv bekymmersamt.

Lyckligvis kan DFSM inse att hans experiment inte var så lyckad för biologisk liv ... vilket han beklagar, ångrar och åtar sig ansvaret för. Och han hoppas att vi kan förlåta honom och att vi tillsammans kan hitta en lösning.
Citera
2013-07-15, 20:14
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bogomil|44330677]
Citat:
Han ... och/eller Mrs DFSM .... är definitivt inte fastställd som 'the primary
cause'. Dels räckar människans kunskap om metafysik inte, och dels indikerar
närvaron av ölvulkaner i pastafariansk skapelses-mytologi att det har funnits
'något' före DSFM.
Jösses what a relief! En himmelsk livgivare utan förstockat psyke som hänger för sig själv som ett förmultnat bihang utan koppling, yes!

Tror du inte han roas av att hellre njuta människornas stapplande valsande i det, hellre ? Han placerar ju sig i magen av alla ställen, där känslorna är som starkast och upptagningsförmågan är som en krutong i en god pastabuljong, gifter sig där bland gasernas mysiga ångor... så det kan ju inte till en vekling, snarare så att han far runt i blodomloppet och förser tankarna med mer smak för gott...
Men nu spekulerar jag bara.

Citat:
Att han däremot är kosmos skapare kan med rimlighet anses vara ett legitimt påstående.
Ska jag säga Ramen!? .. minsann, att placera sig från en ölvulkan rakt in bland peptider, är assymetrisk skönhet, vad gäller uthållighet.

Citat:

Jag vill inte gärna gå in på en 'holier than you' exegesis eller apologetik, men jag har svårt för att förestille mig ett mer pålitligt 'inre andligt kompass' än magkänslan.
Minsann, redan exegesis ger mig tungvricka när jag ska försöka digestera ordet, vad då inte med den tunnsådda substans som återstår när det är klart, ja för apologettterna..
Det var ju fasligt vad DFSM har koll på tingen, vad angår en människa mer än sinnens subtilaste substans, t.ex var och hur luftbubblorna tar vägen när de väl ska hitta vägen ut till högre nivå, dit väl gas ändå flyger iväg.

Man kanske kan knacka lite lätt på magen för att få en hum om humöret på detn flygande kraften?

Är iaf inte en dumbom som placerar sig i en gråsörjig tankesfär, som man behöver trepanera och utsätta för vetenskapstester för reell åtkomst - så långt om jag fattat rätt. Trasslig men smart.

[quote]DFSM är som sagt sannoliken inte en 'primary cause', men snarare en demiurg som experimenterade med en 'dynamik' som redan existerar där han existerar.[/QUOTE] Wow, vilket grepplös avgrund... det låter onekligen inspirerat av att t.o.m skapare av tid, tror jag förlorar greppet lite här vad gäller existensexperiment, men det var väl ölets råform han hade att hantera då, tänker jag, men lyckligt att han ändå fann den tryggare platsen till slut, no digestion.. no furher question.

Ändå emanerar han väl ibland till ett pollen i vinden? ..om inte vinden själv.. när han är i full fart in till någon..

Demiurg hmm.. men kan det inte ha berott på att hans nudlar på den tiden ännu var under utväxt och att han enbart missbedömde räckvidden? Man kanske inte ska ge sig på att banna han för sådan sak, utan hellre hur konfucianerna egentligen fäktade mot han, med sina stripor till nudlar som de ju höll på och stgrulade med på den tiden, DFSM kan ha menat att det dög inte det där! ... ack.. man blir lätt lite ömsint, i sin efterforskning men säger inte för mycket, magkänslan duger ypperligt. Han trivs säkerligen ändå mest i sinnevärlden, vad jag gissar, dit hans benudligade giver honom glädjen att se vad han åstdkommit och fröjdas varenda gång en vulkan behöver återfyllas...

Så där gav han allah vad Allah tålde! när han väl skulle mopsa sig, men blev så rädd att han flydde fältet istället, det om något är en seger.

Citat:

Experimentet ledde till ett kosmos som i sin dynamik bl.a. innehållar en stark asymmetrisk polarisering ... det buddhisterna kallar 'dualism' .... som i sin tur gör biologisk liv bekymmersamt.
jaha.. men det måste ha varit på den tiden han hade fullst sjå med att knåpa ihop alla ölvulkanerna till rätt balans, jag menar herregud det tar tid att få ihop esoterisk blend, det var nog de grövre dagarna när malten fortfarande behövde inhämtas från andra galaxer, så jag vill nog inte förebrå ett moster vilken kämpat så hårt, det är ju gott nog att han lyckas föra folk till vulkankällorna hur som helst! VAd vore det om haft sitt sjå, och ex.vis blev övermannad av Mr Allah.. ...ryser..

Hur är hans relation till Allah btw ?

Allah som ju är nutidens agenda i mångt o mycket. Yppar DFSM något om det öht ?

Citat:
Lyckligvis kan DFSM inse att hans experiment inte var så lyckad för biologisk liv ... vilket han beklagar, ångrar och åtar sig ansvaret för. Och han hoppas att vi kan förlåta honom och att vi tillsammans kan hitta en lösning.
Jag tycker hans ånger isf återgäldas varenda gång jag får en hederlig pasta med en skvätt rödvin eller varför inte en ölkorv med en holger-danske kanna.. där vinet ölet mjölet och ginet, tycker han varit bra på att skapa små arketyper av sig själv.

Biografin om hans tidigare dagar är spännande, men större ödmjukhet än att yppa ånger och erkännande över att ha tagit sig kokande vatten över huvudet tyder på DFSM är av ä'dlare art än den snåljåp som skickar söner att lida för att sedan bara kläcka ur sig att man själv får lyfta på stenar och söka fotspår i saharas ökentöckens sand, dvs bara sopar igen sig... det skiljer ju galaxer!

Plus att han är en glad lax, som känner sina avkommer, men... är vi också nudlar i transfereringsfas eller nåt?

Inte hunnit komma in i gospelboken än.

Men jag har Barilla i skåpet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in