2013-07-15, 20:16
Medlem
gulaLejonets avatar
jag tror på flygande spaghettimonstret, han hjälper alla människor och är den allsmäktige
Citera
2013-07-15, 20:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
jag tror på flygande spaghettimonstret, han hjälper alla människor och är den allsmäktige
På vilket sätt är han allsmäktig?
Citera
2013-07-15, 21:22
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Det finns en religiös text som snart ska publiceras. Den liknar "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" men heter istället "The Gospel of the Flying Pizza Monster".

Där beskrivs en annan form av gud som är mycket mer bättre än spagettimonstret. Pizzaguden är den gud som skapat spagettimonstret. I början var spagettimonstret en god tjänare och dyrkade Pizzaguden. Sedan växte arrogansen inom spagettimonstret, och när Pizzaguden testade spagettimonstret, misslyckades han. Spagettimonstret drevs ut från Pizzagudens rike och hamnade på jorden. Nu vill spagettimonstret hämnas pizzaguden genom att vilseleda människorna att följa spagettimonstrets läror istället för pizzagudens läror.

Jag återkommer med mer information om vad pizzagudens läror är och vad denna gud uppmanar människorna att göra.

Förresten, ni som tror på Spagettimonstrets läror, tror ni att spagettimonstret skapade livet på jorden, eller tror ni på evolution?

tacksm för svar, ha en fortsatt trevlig helg.

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Att det dyker upp religioner som liknar varandra är väl knappast förvånande, titta bara på de abrahamitiska religioner och alla dess olika inriktningar.

Bästa Handfast! Det är en intressant observation du påpekar. Varför liknar de abrahimitiska religionerna varandra? Vad för slags koppling finns mellan de individer som introducerat de tre bokreligionerna? Är det plagiat det handlar om eller liknar religionerna varandra för att det är från en och samma källa information inhämtas?

Citat:
Om du vill tillbe pizzaguden så välkomnar jag ditt beslut, DFSM är allt annat än småaktig och det gör mig ingenting att du försöker leka "min Gud är bättre än din Gud"-leken.

Jag försöker inte leka "min Gud är bättre än din Gud"-leken. DFSM:s karaktär beskrivs i boken ”The Gospel of the Flying Spaghetti Monster". Om en annan gud (Pizzaguden) introduceras på samma sätt som DFSM men med en betydligt bättre karaktär, tror du att denna gud skulle bli populär? Människan tenderar till att undersöka vad som är bäst och vill utifrån detta följa det bästa exemplet som ges, eller hur? Om en sådan gud introduceras, vad skulle då förhindra att denne gud inte blir lika populär som DFSM? Man följer ju magkänslan, och magkänslan säger att man väljer det bästa över det sämsta.

Citat:
Vi ser dagligen konsekvenserna av inskränkta människor som spränger "heliga" byggnader eller krigar för sin Gud eller sitt "heliga" land och så långt sjunker aldrig en äkta pastafarian.

Jag håller med dig. Vi ser dagligen människor spränga byggnader och krigar för sin gud eller sitt heliga land. Tror du verkligen att motivet bakom illdåden är rotad i religionen? Om du verkligen tror att religion är motivet bakom enstaka idioters illdåd, så bör denna modell kunna implementeras på alla illdåd utan tvetydigheter. Ta kriget i Syrien som ett exempel. Det sägs att kriget i Syrien handlar om att återupprätta det islamiska kalifatet som föll för länge sedan. Vidare påstås det att det är ett krig mot shiamuslimer, därför består rebellerna (al Qaida inkluderat) av sunnimuslimer. Kriget är alltså ett religiöst krig (punkt). Men är det så? tror du inte att religion i detta fall används som en mantel för politiska ändamål? Beviset att religion används som en mantel är Rysslands och USA:s händer i spelet. Om det är ett religiöst krig, varför hejar USA på rebellerna? varför vill Ryssland inte förlora Syrien? Den gemene individen ska tro att det är ett religiöst krig, men i själva verket används religion i media som något missvisande så att högre politiska makter kan spela sitt spel. Ditt argument håller alltså inte. Vad vill jag med detta? jag vill att vi inte ska bilda oss uppfattningar som ”storebrorsan” (USA) vill att vi ska ha i våra hjärnor. Man ska våga tänka kritiskt och inte vara lättlurad. Västmakterna har använt religion (i detta fall islam) som ett medel för att kolonisera länder och legalisera mördandet av människor. Allt detta för politiska och ekonomiska fördelar. Jag ser inga religiösa motiv här.

Citat:
Vill du hävda att din Gud är bättre än min så har du min välsignelse, vill du förolämpa min Gud så sätt igång bara, ös på med kränkningar.

Jag vill inte hävda att Pizzaguden är bättre en DFSM. Jag vill se hur en pastafarian försvarar DFSM. Lämnar en pastafarian sin tro när en annan gud med betydligt bättre karaktär introduceras (i detta fall pizzaguden)?

För det andra så är jag inte intresserad av att förolämpa din Gud. Jag respekterar din tro och alla andras tro. Jag har kommit till den insikten att man kan bilda en objektiv uppfattning kring existentiella frågor om man försöker förstå varför människor väljer att tro som de gör. Att objektivt och helhjärtat förstå andras argument till varför man väljer att bli kristen, jude, muslim, pastafarian osv. hjälper en att bli en bättre människa.

Citat:
En pastafarian tror inte på evolutionsteorin, det behövs ju ingen tro. Att vi är en produkt av en så fantastisk, spännande och vacker mekanism så som evolution är sedan länge säkerställt och bevisat bortom alla rimliga tvivel, så varför skulle då vår Gud ljuga för oss och hävda annat?

Med andra ord vet en pastafarian att evolution stämmer. Det betyder alltså att DFSM skapat allt liv via evolution. Har jag förstått dig rätt?

vi syns, är sugen på pizza just nu
Citera
2013-07-15, 22:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det finns en religiös text som snart ska publiceras. Den liknar "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" men heter istället "The Gospel of the Flying Pizza Monster".

Där beskrivs en annan form av gud som är mycket mer bättre än spagettimonstret. Pizzaguden är den gud som skapat spagettimonstret. I början var spagettimonstret en god tjänare och dyrkade Pizzaguden. Sedan växte arrogansen inom spagettimonstret, och när Pizzaguden testade spagettimonstret, misslyckades han. Spagettimonstret drevs ut från Pizzagudens rike och hamnade på jorden. Nu vill spagettimonstret hämnas pizzaguden genom att vilseleda människorna att följa spagettimonstrets läror istället för pizzagudens läror.

Jag återkommer med mer information om vad pizzagudens läror är och vad denna gud uppmanar människorna att göra.

Förresten, ni som tror på Spagettimonstrets läror, tror ni att spagettimonstret skapade livet på jorden, eller tror ni på evolution?

tacksm för svar, ha en fortsatt trevlig helg.
Det kan alltså enbart vara en evolutionär process som givit DFSM den utomordentliga kraft att ha medverkat vid ölvulkaniska tillblivelsen, jag vet ju att pizzaproducenter sällan tillhandahåller med öl, däremot restauranger där DFSM dväljer, där får du alltid en ölkanna eller två och.. dessutom vinstänk i pastaanrättningen och det är som jag ser det, en väldigt, väldigt.. spirituell handling som enbart DFSM kan alstra, man blir införstådd i sådant redan efter en tugga mjölnudel (av valfri form) samt ihop med detta ölklunken, så när vinindränkta såsen som ofta puttrar i en väl tilltagen gryta, öses över.. är den benudlade andakten obeskrivlig.

Betänk också följande, hur tillagar de lägre pizza-anrättarna den lilla tunna vattniga sås som ligger på en styck utkavlat bröd, dvs närmast en skalk.. ?

Just det, de använder sig av skvättar av det himmelska recept som enbart DFSM besitter - varför jag är böjd att redan nu, se den knappt ens annalkande pizzaguden som mer än en ganska urvattnad nästnästnästkusin, som t.ex kallnar betydligt fortare än en pastasanrättning, det säger något om andliga hettans hållbarhet.

Mikrougnstestet : Sätt in en pizza i mikroungnen dagen efter, du får en trött sladder-skalk, sätt in en benudlad portion pasta, den är lika stringent träffsäker och känns som nytillagad..

Det där med nudlarna är i sig en diger historia, en riktigt hängiven pastfarian skulle säkert kunna tillhandahålla dig med den mer fioslof-esoteriska sann-historien bakom nudlarnas kraft, tentaklerna skulle vid närmare eftertanke ha en räckvidd utöver galaxer dit pizzaskalken sällan når, sedan rörligheten, bara den, sättet DFSM:s rörlighet ; attraktionen som är närmast intellektuellt snabbt omsvepande medan en pizza ligger fallen och trycker mot tallriken.

Ja Lady & Lufsen, säger egentligen allt vad gäller romantikfaktorn. För min del.

Du får inte glömma att enbart hanteringen av en pastasil, är en mycket mångbottnad sensuell upplevelsehantering i sig, en brödkavel eller en klen trässkyffel är förgänglig, silens håligheter i sig, utgörs av hål (du kan inte ens ta på dem!) för mer än kokande vattnets utväg vid silning, man kan t.ex ha den som potta i det fall man har för mycket av saltkristaller i urinen, så DFSM har tänkt på mycket vad gäller evolutionen från amöbor maneter kräftor apor, till njutande finsilade varelser. Ja.. bl.a kan mostret själv evaporera via hålen där, ifall pastaladdningen blivit överkokt eller i det fall man översaltat..

Är det inte omtänksamt andligt med sådan multidimensionell intention, man blir rörd.. DFSM verkar då vara överallt. Pizza, är fint, men har emanerat sig till platt fall.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-15 kl. 22:13.
Citera
2013-07-16, 09:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror du verkligen Västmakterna har använt religion (i detta fall islam) som ett medel för att kolonisera länder och legalisera mördandet av människor.

Och historisk har organiserad och/eller dogmatisk religion bara varit alltför entusiastisk för att ingå allianser med andra makt-ideologiska intressen. Du låtar nästen som en undanflykts-muslim nu.

Citat:
Allt detta för politiska och ekonomiska fördelar. Jag ser inga religiösa motiv här.

Så du kan/vill inte se religiös fanatism och religions-politiska motiv?

Pastafarianismen däremot ... i den omfattning den proselyterar .... användar sig av pacifistisk pasta och något som ännu inte har varit nämnd så mycket i debatten: Den humoristiska ande som är en del av DFSMs triad tillsammans med spannmål och vatten.
Citera
2013-07-16, 11:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
DFSM versus Pizzamonstret
BlackJewel! Imponerande! Det är i sanning en samling tunga teologiska bevis (i ordets rätta bemärkelse) du presenterar. Som profet står du inte långt efter Bobby. Anar jag en uppföljare av The Gospel? 50 nyanser av pastasås?

Men, men var inte ledsen Sanning05. Även en urvattnad nästnästnästkusin som ditt Flygande Pizzamonster är välkommen vid ölvulkanen.
Citera
2013-07-16, 20:55
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och historisk har organiserad och/eller dogmatisk religion bara varit alltför entusiastisk för att ingå allianser med andra makt-ideologiska intressen.

Det är inte självaste religionen som bidragit till att allianser mellan riken bildas genom tiderna. Tar man bort den religiösa manteln så gömmer sig politiska och ekonomiska intressen bakom sådana allianser.

Citat:
Du låtar nästen som en undanflykts-muslim nu.

Man blir väl inte muslim om man råkar ha kunskap om islam och väljer att inte tro på att islam är en religion som förespråkar våld. Jag tror inte att islam är en religion som förespråkar våld och omänskliga handlingar. Om så är fallet, varför praktiserar inte majoriteten av muslimerna i världen våld och illdåd? varför är det bara en minoritet som ”följer reglerna”? Du ser, att jag ifrågasätter en bild som västmakterna vill att vi ska blint svälja gör mig vill inte till muslim?

Citat:
Så du kan/vill inte se religiös fanatism och religions-politiska motiv?

Visst gör jag det. Jag ser religiös fanatism och religions-politiska motiv. Men inte renodlat religiösa. Ett illdåd baserat på ett religions-politiskt motiv är i själva verket ett politiskt motiv beklätt med en ”religiös” mantel.

Citat:
Pastafarianismen däremot ... i den omfattning den proselyterar .... användar sig av pacifistisk pasta och något som ännu inte har varit nämnd så mycket i debatten: Den humoristiska ande som är en del av DFSMs triad tillsammans med spannmål och vatten.
[/quote]

Väl skrivet! humor är sannerligen en himmelsk egenskap som härstammar från källan och tilldelats människan. Pizzaguden har en annan karaktär som skiljer sig åt från DFSM:s karaktär. Pizzaguden är en seriös och medveten gud som skapar med precision och förståelse. Pizzaguden genomgår inte trail-and-error när hen skapar. Enligt ”The Gospel of the Flying Pizza God” berättas det att guden skapat människan och utrustad henne med förnuft så att hon må finna sanningen. Vidare berättas det i ”The Gospel of the Flying Pizza God” att sanningar kan uppfattas med andra medel som inte nödvändigtvis måste vara baserat på empiriska premisser. Jag ska inte avslöja för mycket, vi skrivs

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det kan alltså enbart vara en evolutionär process som givit DFSM den utomordentliga kraft att ha medverkat vid ölvulkaniska tillblivelsen, jag vet ju att pizzaproducenter sällan tillhandahåller med öl, däremot restauranger där DFSM dväljer, där får du alltid en ölkanna eller två och.. dessutom vinstänk i pastaanrättningen och det är som jag ser det, en väldigt, väldigt.. spirituell handling som enbart DFSM kan alstra, man blir införstådd i sådant redan efter en tugga mjölnudel (av valfri form) samt ihop med detta ölklunken, så när vinindränkta såsen som ofta puttrar i en väl tilltagen gryta, öses över.. är den benudlade andakten obeskrivlig.

Betänk också följande, hur tillagar de lägre pizza-anrättarna den lilla tunna vattniga sås som ligger på en styck utkavlat bröd, dvs närmast en skalk.. ?

Just det, de använder sig av skvättar av det himmelska recept som enbart DFSM besitter - varför jag är böjd att redan nu, se den knappt ens annalkande pizzaguden som mer än en ganska urvattnad nästnästnästkusin, som t.ex kallnar betydligt fortare än en pastasanrättning, det säger något om andliga hettans hållbarhet.

Mikrougnstestet : Sätt in en pizza i mikroungnen dagen efter, du får en trött sladder-skalk, sätt in en benudlad portion pasta, den är lika stringent träffsäker och känns som nytillagad..

Det där med nudlarna är i sig en diger historia, en riktigt hängiven pastfarian skulle säkert kunna tillhandahålla dig med den mer fioslof-esoteriska sann-historien bakom nudlarnas kraft, tentaklerna skulle vid närmare eftertanke ha en räckvidd utöver galaxer dit pizzaskalken sällan når, sedan rörligheten, bara den, sättet DFSM:s rörlighet ; attraktionen som är närmast intellektuellt snabbt omsvepande medan en pizza ligger fallen och trycker mot tallriken.

Ja Lady & Lufsen, säger egentligen allt vad gäller romantikfaktorn. För min del.

Du får inte glömma att enbart hanteringen av en pastasil, är en mycket mångbottnad sensuell upplevelsehantering i sig, en brödkavel eller en klen trässkyffel är förgänglig, silens håligheter i sig, utgörs av hål (du kan inte ens ta på dem!) för mer än kokande vattnets utväg vid silning, man kan t.ex ha den som potta i det fall man har för mycket av saltkristaller i urinen, så DFSM har tänkt på mycket vad gäller evolutionen från amöbor maneter kräftor apor, till njutande finsilade varelser. Ja.. bl.a kan mostret själv evaporera via hålen där, ifall pastaladdningen blivit överkokt eller i det fall man översaltat..

Är det inte omtänksamt andligt med sådan multidimensionell intention, man blir rörd.. DFSM verkar då vara överallt. Pizza, är fint, men har emanerat sig till platt fall.

vilken poesi! Fantastiskt skrivet! Bravo!

Dock uppstår ett problem. Hur delar man pasta rättvist? Pizza kan delas i symmetriska bitar med en pizzaskärare. Hur delar man med sig pasta enligt rättvisans regler?

förresten, visste du att cirkeln har en oändlig vinkelsumma??? pizza må vara platt, men innebörden är oändlig, en egenskap som DFSM saknar.

Bevis att cirkeln (pizzans form) har en oändlig vinkelsumma:

7 december 2005 00.28.31
Hej, suverän tjänst! Jag undrar om den geomentriska figuren cirkel har en oändlig vinkelsumma? Eftersom linjen i en cirkel har en oändlig krökning borde vinkelsumman i en slutan cirkel också bli oändlig. Har jag fel?

Svar:
Vinkelsumman i en regelbunden n-hörning är π(n − 2). Eftersom denna vinkelsumma går mot ∞ då n → ∞ kan man kanske säga att vinkelsumman i en cirkel är oändlig.
Kjell Elfström

http://www.matematik.lu.se/cgi-bin/query/search.cgi?swords=projekt%20g&n=67

Ta hand om er allesammans, må sanningen vara med oss alla.
Citera
2013-07-16, 22:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
vilken poesi! Fantastiskt skrivet! Bravo!

Dock uppstår ett problem. Hur delar man pasta rättvist? Pizza kan delas i symmetriska bitar med en pizzaskärare. Hur delar man med sig pasta enligt rättvisans regler?

förresten, visste du att cirkeln har en oändlig vinkelsumma??? pizza må vara platt, men innebörden är oändlig, en egenskap som DFSM saknar.

Må så vara, men jag tror att du glömmer att vår käre DFSM i sitt nudliga inre stoltserar med inte en, utan två saftiga köttbullar. Du talar om cirkelns perfektion - DFSM har två, perfekta sfärer.

Pastan delas inte enligt rättvisans regler ety det finns nog med pasta för alla och envar - DFSM är oändligt läcker på det sättet i jämförelse med (vad det verkar) ditt mer begränsade Pizzamonster.

Har du förövrigt begrundat tanken att så fort någon delar ditt Pizzamonster i aldrig så rättvisa bitar bryts din cirkel och därmed din oändliga vinkelsumma. Hmmmm... nej, jag trodde väl inte det.
Citera
2013-07-17, 08:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte självaste religionen som bidragit till att allianser mellan riken bildas genom tiderna. Tar man bort den religiösa manteln så gömmer sig politiska och ekonomiska intressen bakom sådana allianser.

Skalar man bort politiken och ekonomin i maktbesattheten så gömmar det sig sociopater eller fanatiska ideologer (t.ex. extremist-religionister) bakom.

Citat:
Man blir väl inte muslim om man råkar ha kunskap om islam och väljer att inte tro på att islam är en religion som förespråkar våld.

Nej, det vanligsta är att man blir demagog.

Citat:
Jag tror inte att islam är en religion som förespråkar våld och omänskliga handlingar. Om så är fallet, varför praktiserar inte majoriteten av muslimerna i världen våld och illdåd? varför är det bara en minoritet som ”följer reglerna”?

För att människan trots allt är så vettig att hon .... i en förvirret och självmotsägande mytologi ..... väljar det minst självdestruktiva och koncentrerar sig om mat på bordet, tak över huvudet och trygghet när 'makten' inte förhindrar det.

Citat:
Du ser, att jag ifrågasätter en bild som västmakterna vill att vi ska blint svälja gör mig vill inte till muslim?

Jag ser att du blir demagogisk.

Citat:
Jag ser religiös fanatism och religions-politiska motiv. Men inte renodlat religiösa. Ett illdåd baserat på ett religions-politiskt motiv är i själva verket ett politiskt motiv beklätt med en ”religiös” mantel.

Om religion är så meningslöst insubstantiell är det väl lika bra att bli pastafarian, eftersom pastafarianismen inte innehållar många politiska och ekonomiska makt-kryphål.

Citat:
humor är sannerligen en himmelsk egenskap som härstammar från källan och tilldelats människan.

Du har tydligen inte förstått det här med att DFSM inte är elitistisk och följaktligen inte "tilldelar".

Citat:
Pizzaguden har en annan karaktär som skiljer sig åt från DFSM:s karaktär. Pizzaguden är en seriös och medveten gud som skapar med precision ....

Vilken precision?

Citat:
....och förståelse.

Vilken förståelse?

Citat:
Pizzaguden genomgår inte trail-and-error när hen skapar.

Vilken skapelse?

Citat:
Enligt ”The Gospel of the Flying Pizza God” berättas det att guden skapat människan och utrustad henne med förnuft så att hon må finna sanningen.

Vilken sanning?

Citat:
Vidare berättas det i ”The Gospel of the Flying Pizza God” att sanningar kan uppfattas med andra medel som inte nödvändigtvis måste vara baserat på empiriska premisser.

Vilken alternativ-epistemologi?

Citat:
Hur delar man pasta rättvist?

Utilitaristisk.

Citat:
Pizza kan delas i symmetriska bitar med en pizzaskärare. Hur delar man med sig pasta enligt rättvisans regler?

Rum- eller viktmått.

Citat:

Och? Är det en nackdel att DFSM inte är fraktal, men periodisk virtual?

Citat:

7 december 2005 00.28.31
Hej, suverän tjänst! Jag undrar om den geomentriska figuren cirkel har en oändlig vinkelsumma? Eftersom linjen i en cirkel har en oändlig krökning borde vinkelsumman i en slutan cirkel också bli oändlig. Har jag fel?

Beror på om du är allegorisk eller analogisk.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-17 kl. 08:26.
Citera
2013-07-17, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Må så vara, men jag tror att du glömmer att vår käre DFSM i sitt nudliga inre stoltserar med inte en, utan två saftiga köttbullar. Du talar om cirkelns perfektion - DFSM har två, perfekta sfärer.

Ännu en poäng till pastafarianismen. Tre-dimensionellt analogiserande är självklart bättre än två-dimensionellt analogiserande ..... om man nu är en analogisator.

Citat:
Har du förövrigt begrundat tanken att så fort någon delar ditt Pizzamonster i aldrig så rättvisa bitar bryts din cirkel och därmed din oändliga vinkelsumma. Hmmmm... nej, jag trodde väl inte det.

I icke-pastafarianismens ändlösa analogiserande apologetik ..... motsatt den enkla pragmatiken i magkänsla ..... kan man ju egentligen fortsätta med att fraktalisera pizzabitar också, så sanning05s metafysiska konstant "oändligheten" kan bli smusslad in i argumentet.

På samma sätt som Norge kan 'bevisas' vara planetens största nation genom en fraktionalisering av fjordkystlinjan.
Citera
2013-07-17, 13:49
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Det går inte att "bevisa" spaghettimonstret eller Gud. Jag skulle lika gärna säga att jag har en grön osynlig tiger som bara jag kan se och höra. Vissa saker är så dumma att man inte behöver bevisa dom. Jag vet iallafall vad dessa tre har gemensamt och det är att ingen av dom existerar.
Citera
2013-07-17, 14:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Det går inte att "bevisa" spaghettimonstret eller Gud. Jag skulle lika gärna säga att jag har en grön osynlig tiger som bara jag kan se och höra. Vissa saker är så dumma att man inte behöver bevisa dom. Jag vet iallafall vad dessa tre har gemensamt och det är att ingen av dom existerar.

"Ingen av dom existerar" .....

... en konklusion som är baserad på "absolut" vetande eller på "det finns tills vidare inga bevis, så ingen kan 'veta'"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in