Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Ifall tillgången på pasta och sakramentalt öl inte finns, existerar DFSM?
Det närmaste jag kan komme till ett svar är att han i så fall existerar som en sorts teologisk form av virtual reality. Men det KAN finnas pastafarianer som är kapabla till att aktualisera honom med hjälp av endast abstraktioner.
Citat:
Om materialen finns, existerar denna varelse då?
Ja.
Citat:
Är alltså DFSM:s existens relativ? är DFSM en absolut eller en relativ sanning?
Det beror givetvis på om man betraktar teologisk virtual reality som absolut eller relativ sanning.
Citat:
Ett annat problem som uppstår är följande: Forskare antar att pasta funnits i 4000 år. Innan dess existerade inte pasta,
Visst gjorde det det; i en arkaisk form.
Citat:
hur länge har DFSM existerat?
Så länge 'tid' har existerat.
Citat:
Om du påstår att DFSM existerat i mer än 4000 år, så är detta felaktigt eftersom pasta uppfanns för 4000 år sedan. Stämmer det att DFSM är en 4000-årig gud?
Detta är baserad på okunskap om dom initiella villkoren omkring kosmos början, där pasta redan var en del av dessa initiella villkor. Hur kunne DFSM annars existera immanent?
Citat:
Vad menar du med magkänsla? Beskriv känslan, är det en medfödd känsla?
Ja, den är medfödd och universell.
Citat:
Tillhör känslan kategorin törst ...
Det är här transubstantierad öl kommer in i bilden.
Ja, ung. på samma fysiska sätt som vid annan avsaknad av vätska och föda genom längre tid.
Citat:
hur vet du att känslan syftar på DFSM?
Pasta är direkt förknippad med DFSM, så sambandet är självklart.
Citat:
Jag vill veta hur du tänker och är villig att följa DFSM rörelsen.
Allt för att konvertera dig, så fråga på.
Citat:
Men först vill jag få svar på mina frågor. för mig är en tro legitim om frågorna som uppstår besvaras med rationella och logiska svar. De behöver inte vara empiriska, men bara svaren är rationella och inte motstridiga.
Hur du kan ha rationalitet utan empiri förstår jag inte, men vad angår logiken: Talar vi om deduktiv eller annan form av logik?
Citat:
Hur är DFSM:s personlighet?
Definitivt gladlynt, men med en del existentiellt grubbel. Han har lite ångest omkring kvaliteten av sin skapelse, så han menar att han har en skuld att betala.
Citat:
vad händer om man medvetet väljer att inte undersöka DFSM möjliga existens och väljer därmed att förkasta gudens existens?
Förmodentligen ingenting annat än att man inte kommer att vara i hans närhet när ens personliga immanens är skut.
Citat:
Uppmanar guden till att man ska följa den moraliska koden eller ska den motverkas?
Överlag är pastafariansk etik att betrakta som rekommendationer, snarare än som pådyvlande.
Citat:
Må sanningen vara med Er,
Det är den redan, men tack ändå.