2013-07-12, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
..faktiskt blir jg på kuppen inspirerad av att dra en riktigt ritualiserad pastaceremoni av det gammeldagsa slaget, men behöver nog en flaska vin för att sätt orden i verket ....

Det var väldans så mycket sås du kommer att göra.

Citat:
..... och så klart skulle jag föredra isf pastafarianskt sällskap att ta sig an skapelseverket. Jag menar, för iaf någorlunda transmutation av ekumenisk mening...

Det ekumeniska kommer säkert att ordna sig när dina gäster har fått några glas av din sås. Men för att vara säker: Kom nu ihåg att transubstantiera denna sås först.
Citera
2013-07-12, 20:44
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
DFSM existerar och existerar inte samtidigt, det strider ju mot motsägelselagen.

Inte alls. Det kan som sagd bero på om hans existens är ett resultat av att vi tror på honom, vilket i sin tur beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl.

Hej!

Ifall tillgången på pasta och sakramentalt öl inte finns, existerar DFSM? Om materialen finns, existerar denna varelse då?

Är alltså DFSM:s existens relativ? är DFSM en absolut eller en relativ sanning?

Ett annat problem som uppstår är följande: Forskare antar att pasta funnits i 4000 år. Innan dess existerade inte pasta, hur länge har DFSM existerat? Om du påstår att DFSM existerat i mer än 4000 år, så är detta felaktigt eftersom pasta uppfanns för 4000 år sedan. Stämmer det att DFSM är en 4000-årig gud?

Citat:
Varför skulle han bryta nån naturlag, när han enkelt kan bevisas genom magkänslan?

Vad menar du med magkänsla? Beskriv känslan, är det en medfödd känsla? Tillhör känslan kategorin törst och smärta? hur vet du att känslan syftar på DFSM?

Jag vill veta hur du tänker och är villig att följa DFSM rörelsen. Men först vill jag få svar på mina frågor. för mig är en tro legitim om frågorna som uppstår besvaras med rationella och logiska svar. De behöver inte vara empiriska, men bara svaren är rationella och inte motstridiga.

Hur är DFSM:s personlighet? vad händer om man medvetet väljer att inte undersöka DFSM möjliga existens och väljer därmed att förkasta gudens existens? Uppmanar guden till att man ska följa den moraliska koden eller ska den motverkas?

Frågorna ovan räcker, fler frågor kommer.

Tack för att ni vill hjälpa mig. Jag riktar ett stort tack till Bogomil, syster Tinuviel, Handfast och övriga som bidrar med att jag ska få en ökad insikt inom DFSM tron.

Må sanningen vara med Er,
Citera
2013-07-12, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ifall tillgången på pasta och sakramentalt öl inte finns, existerar DFSM?

Det närmaste jag kan komme till ett svar är att han i så fall existerar som en sorts teologisk form av virtual reality. Men det KAN finnas pastafarianer som är kapabla till att aktualisera honom med hjälp av endast abstraktioner.

Citat:
Om materialen finns, existerar denna varelse då?

Ja.

Citat:
Är alltså DFSM:s existens relativ? är DFSM en absolut eller en relativ sanning?

Det beror givetvis på om man betraktar teologisk virtual reality som absolut eller relativ sanning.

Citat:
Ett annat problem som uppstår är följande: Forskare antar att pasta funnits i 4000 år. Innan dess existerade inte pasta,

Visst gjorde det det; i en arkaisk form.

Citat:
hur länge har DFSM existerat?

Så länge 'tid' har existerat.

Citat:
Om du påstår att DFSM existerat i mer än 4000 år, så är detta felaktigt eftersom pasta uppfanns för 4000 år sedan. Stämmer det att DFSM är en 4000-årig gud?

Detta är baserad på okunskap om dom initiella villkoren omkring kosmos början, där pasta redan var en del av dessa initiella villkor. Hur kunne DFSM annars existera immanent?

Citat:
Vad menar du med magkänsla? Beskriv känslan, är det en medfödd känsla?

Ja, den är medfödd och universell.

Citat:
Tillhör känslan kategorin törst ...

Det är här transubstantierad öl kommer in i bilden.

Citat:
och smärta?

Ja, ung. på samma fysiska sätt som vid annan avsaknad av vätska och föda genom längre tid.

Citat:
hur vet du att känslan syftar på DFSM?

Pasta är direkt förknippad med DFSM, så sambandet är självklart.

Citat:
Jag vill veta hur du tänker och är villig att följa DFSM rörelsen.

Allt för att konvertera dig, så fråga på.

Citat:
Men först vill jag få svar på mina frågor. för mig är en tro legitim om frågorna som uppstår besvaras med rationella och logiska svar. De behöver inte vara empiriska, men bara svaren är rationella och inte motstridiga.

Hur du kan ha rationalitet utan empiri förstår jag inte, men vad angår logiken: Talar vi om deduktiv eller annan form av logik?

Citat:
Hur är DFSM:s personlighet?

Definitivt gladlynt, men med en del existentiellt grubbel. Han har lite ångest omkring kvaliteten av sin skapelse, så han menar att han har en skuld att betala.

Citat:
vad händer om man medvetet väljer att inte undersöka DFSM möjliga existens och väljer därmed att förkasta gudens existens?

Förmodentligen ingenting annat än att man inte kommer att vara i hans närhet när ens personliga immanens är skut.

Citat:
Uppmanar guden till att man ska följa den moraliska koden eller ska den motverkas?

Överlag är pastafariansk etik att betrakta som rekommendationer, snarare än som pådyvlande.

Citat:
Må sanningen vara med Er,

Det är den redan, men tack ändå.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-12 kl. 21:39.
Citera
2013-07-12, 22:33
Medlem
Jag förstår inte ifrågasättandet av magkänsla! Vart tar all pasta vägen när man äter den? Jo den hamnar i magen. Vilken del av kroppen kan då vara mer lämpad till att säkerställa pastagudens existens än just en mage full med gudomlig och utsökt pasta!
Citera
2013-07-12, 22:36
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag förstår inte ifrågasättandet av magkänsla! Vart tar all pasta vägen när man äter den? Jo den hamnar i magen. Vilken del av kroppen kan då vara mer lämpad till att säkerställa pastagudens existens än just en mage full med gudomlig och utsökt pasta!

Klart som korvspad.

Förlåt, förlåt... Pastasås menar jag naturligtvis.
Citera
2013-07-12, 22:46
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bogomil|44291392]
Citat:
Detta är baserad på okunskap om dom initiella villkoren omkring kosmos början, där pasta redan var en del av dessa initiella villkor. Hur kunne DFSM annars existera immanent?

Du menar att pastamonstret besitter komplett eller t.o.m är kosmos ursprunglighet?

Vad vi ser gällande de andra skapelseberättelserna vilka så gärna vill förankra sig i det värdsliga, så faller de på vad fysisk lagbundenhet resp. kaotisk orsakad ordning förtäljer om logikens samspel med sinnevärld.

Så det här var rätt innovativt.. smakar bra mot gomseglet.

Citat:
Definitivt gladlynt, men med en del existentiellt grubbel. Han har lite ångest omkring kvaliteten av sin skapelse, så han menar att han har en skuld att betala.
Bogomil, du pastafarian.. har du tid eller lust att utveckla denna intressant passage, jag finner nämligen skuld/skam-religions-problematiken särskilt värd att angripa - i och med att det är just denna komponent som stött på så mycket patrull, och orsakat så många depraverade gräl och sanslösa gafflanden, att det vore intressant vad som egentligen menas med det du säger här, om den helige.
Citera
2013-07-13, 00:36
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Men detta är inget unikt för att fastställa pastagudens existens. Om jag använder din beskrivning för att främja pizzaguden, så tror jag att det skulle fungera lika bra. Jag gör ett försök och inväntar era kommentarer:

"Jag förstår inte ifrågasättandet av magkänsla! Vart tar all pizza vägen när man äter den? Jo den hamnar i magen. Vilken del av kroppen kan då vara mer lämpad till att säkerställa pizzagudens existens än just en mage full med gudomlig och utsökt pizza!"

För att magkänsla ska specifikt menad för pastaguden, bör inga andra legitima analogier vara mjöliga att genomföra. För om något sådant sker, så är härledningen inte specifik för pastaguden.

Eller hur?
Citera
2013-07-13, 00:43
Medlem
Citat:
Men detta är inget unikt för att fastställa pastagudens existens. Om jag använder din beskrivning för att främja pizzaguden, så tror jag att det skulle fungera lika bra. Jag gör ett försök och inväntar era kommentarer:

"Jag förstår inte ifrågasättandet av magkänsla! Vart tar all pizza vägen när man äter den? Jo den hamnar i magen. Vilken del av kroppen kan då vara mer lämpad till att säkerställa pizzagudens existens än just en mage full med gudomlig och utsökt pizza!"

För att magkänsla ska specifikt menad för pastaguden, bör inga andra legitima analogier vara mjöliga att genomföra. För om något sådant sker, så är härledningen inte specifik för pastaguden.

Eller hur?

Nu finns det ju inga skrifter som beskriver pizzaguden och således faller ditt argument. Känner du att det skulle behövas en pizzaguds-urkund så rekomenderar jag att du författar en sådan, jag tror knappast att DFSM skulle misstycka!
Citera
2013-07-13, 01:22
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Inte alls. Det kan som sagd bero på om hans existens är ett resultat av att vi tror på honom, vilket i sin tur beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl.

Citat:
Om materialen finns, existerar denna varelse då?

Citat:
Ja.

Citat:
Ifall tillgången på pasta och sakramentalt öl inte finns, existerar DFSM?

Citat:
Det närmaste jag kan komme till ett svar är att han i så fall existerar som en sorts teologisk form av virtual reality. Men det KAN finnas pastafarianer som är kapabla till att aktualisera honom med hjälp av endast abstraktioner.

Då betyder det att DFSM inte är beroende på tillgången på pasta och sakramentalt öl. Du påpekade att gudens existens är ett resultat av att vi tror på honom, vilket i sin tur beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl. Vidare påpekade du att denne gud existerar i en sorts teologisk form av virtual reality som i själva verket innebär ett tillstånd som är oberoende av tillgång på pasta.

Nu börjar vi ta oss en aning högre upp i vår insikt om denna gud. DFSM existerar oavsett om pasta finns eller tillgängligt eller inte. Stämmer det att denna oberoende egenskap hos DFSM tillhör honom?

Citat:
Det beror givetvis på om man betraktar teologisk virtual reality som absolut eller relativ sanning.

En virtual reality är en existens som existerat så länge tid har existerat och kanske bortom tidsramen. OM DFSM har denna egenskap, så bör gudens existens inte vara en relativ sanning, utan istället en absolut sanning. Håller du inte med?

Citat:
Hur länge har DFSM existerat?

Citat:
Så länge 'tid' har existerat.

vilket i detta fall inte beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl. DFSM är med andra ord oberoende av tillgången på pasta och sakramentalt öl. För att lösa detta problem introduceras följande idé:

Citat:

Det är en god idé måste jag säga. Pastans natur hos DFSM skiljer sig åt från den pasta som människan tillagar. Den pasta som utgör DFSM är inte ekvivalent med den pasta som vi äter, detta eftersom den pasta som utgör DFSM är immanent med guden, medan den pasta som vi tillagar skapas, äts upp, bryts ner i tarmen och slutar existerar (dvs. hamnar i toalettstolen och vidare i avloppssystemet).

Citat:
Hur du kan ha rationalitet utan empiri förstår jag inte, men vad angår logiken: Talar vi om deduktiv eller annan form av logik?

Empirisk data är värdelös om man inte har en rationell förmåga att bearbeta empirisk data för att erhålla en empirisk slutsats. Rationalitet är inte beroende av empiri, men en empirisk slutsats beror på den rationella förmågan inom oss.

Jag undrar en sak angående DFSM. Om det finns en annan gud än DFSM som är mycket bättre än DFSM, vad förhindrar dig från att tro på denna gud?

En till fråga, åkallar du DFSM när du befinner dig i nöd? Tackar du DFSM när du välsignas med olika former av välsignelser? När du begår synder, erkänner du dina synder för guden och ber du skaparen om förlåtelse? Anser du att denna ödmjukhet är en bra egenskap att ha när man dyrkar sin skapare?

Du behöver inte svara om du inte vill ärade Bogomil, jag ställer personliga frågor, därför förstår jag ifall du väljer att avstå.

Glöm mig inte i dina böner, så lovar jag dig att jag inte ska glömma dig i mina böner. Må skaparen hjälpa oss att finna sanningen, och följa vägen med ödmjukhet och ärlighet så att vi må finna ro och lycka i våra liv, amen.

Sov gott ärade vän.
Citera
2013-07-13, 11:27
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej, menar att ni ska motbevisa att jag inte förstår begreppet allsmäktig. Det är snarare ni som inte förstår detta begrepp. Ni förstår heller inte vad begreppet evig är för något eftersom ni påstår att DFSM både finns och inte finns. Något som är evigt måste ALLTID finnas, det får inte finnas ett enda ögonblick där han inte finns. Dessutom påstår ni att vetet som DFSM består av var före Big Bang, med andra ord är det inget vete längre. Sedan påstår ni att han är ätbar, något som är ätbart ruttnar för eller senare. Därmed är han motbevisad.

Jaså? Du säger det... Kanske dags att du börjar tillbe McD's cheeseburgare då...

http://www.youtube.com/watch?v=4IGtDPG4UfI
Citera
2013-07-13, 11:39
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Då betyder det att DFSM inte är beroende på tillgången på pasta och sakramentalt öl. Du påpekade att gudens existens är ett resultat av att vi tror på honom, vilket i sin tur beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl. Vidare påpekade du att denne gud existerar i en sorts teologisk form av virtual reality som i själva verket innebär ett tillstånd som är oberoende av tillgång på pasta.

Nu börjar vi ta oss en aning högre upp i vår insikt om denna gud. DFSM existerar oavsett om pasta finns eller tillgängligt eller inte. Stämmer det att denna oberoende egenskap hos DFSM tillhör honom?

En virtual reality är en existens som existerat så länge tid har existerat och kanske bortom tidsramen. OM DFSM har denna egenskap, så bör gudens existens inte vara en relativ sanning, utan istället en absolut sanning. Håller du inte med?

vilket i detta fall inte beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl. DFSM är med andra ord oberoende av tillgången på pasta och sakramentalt öl. För att lösa detta problem introduceras följande idé:

Det är en god idé måste jag säga. Pastans natur hos DFSM skiljer sig åt från den pasta som människan tillagar. Den pasta som utgör DFSM är inte ekvivalent med den pasta som vi äter, detta eftersom den pasta som utgör DFSM är immanent med guden, medan den pasta som vi tillagar skapas, äts upp, bryts ner i tarmen och slutar existerar (dvs. hamnar i toalettstolen och vidare i avloppssystemet).

Empirisk data är värdelös om man inte har en rationell förmåga att bearbeta empirisk data för att erhålla en empirisk slutsats. Rationalitet är inte beroende av empiri, men en empirisk slutsats beror på den rationella förmågan inom oss.

Jag undrar en sak angående DFSM. Om det finns en annan gud än DFSM som är mycket bättre än DFSM, vad förhindrar dig från att tro på denna gud?

En till fråga, åkallar du DFSM när du befinner dig i nöd? Tackar du DFSM när du välsignas med olika former av välsignelser? När du begår synder, erkänner du dina synder för guden och ber du skaparen om förlåtelse? Anser du att denna ödmjukhet är en bra egenskap att ha när man dyrkar sin skapare?

Du behöver inte svara om du inte vill ärade Bogomil, jag ställer personliga frågor, därför förstår jag ifall du väljer att avstå.

Glöm mig inte i dina böner, så lovar jag dig att jag inte ska glömma dig i mina böner. Må skaparen hjälpa oss att finna sanningen, och följa vägen med ödmjukhet och ärlighet så att vi må finna ro och lycka i våra liv, amen.

Sov gott ärade vän.

Jag vet att det är lite off topic, men har du någonsin applicerat dina invändningar
mot pastafarianismen på din egen gudstro? Vad kom du fram till rent rationellt
gällande de empiriska data som finns gällande "vanlig" religion?

Det är nästan läskigt att se hur du målar in dig själv i ett hörn när du försöker
kritisera DFSM (hssg). Detta utan att du själv ens märker det.... Läskigt.
Citera
2013-07-13, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Excellent. Det är ju helt klart att varken intellektet eller emotioner är det som i första hand kan vara 'det andliga kompasset' för det teologiska värdet av pasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in