Citat:
Ursprungligen postat av Hajar i poolen?
Är inget stort fan av Slipknot, kollade just några livespelningar och dom kan fan i mig lira.
Skulle dom skippa dessa larviga masker och bara köra musiken hur tror ni dom skulle klara sig?
Jag hoppas dom skippar allt fjanteri och kör som ett vanligt band. Iom sista skivan så skulle dom nog klara sig bra i konkurensen som råder idag. Era tankar?
SlipKnoT's image är att ha masker. De startade i lilla hålan Des Moines i IOWA år 1995 tror jag det var, fast med helt andra medlemmar, endast Shawn Crahan (slagtrummor), Joey Jordison (Trummor) och Paul Gray (Bas) är originalmedlemmarna. Sångaren hette då Anders Colsefini, andra slagtrummisen hette Cuddles, kommer inte ihåg vad gitarristerna hette då. Det var då en helt annan musik genre också, detta kan ni höra på skivan Mate.Feed.Kill.Repeat. som endast släpptes i 2000 ex världen över.
När de hade börjat spela gick det inte något bra, sedan fick någon i bandet idén att sätta på sig masker och det gav mer uppmärksamhet och de blev snart populära.
År 1998 byttes bandmedlemmarna ut och då bildades det nuvarande SlipKnoT och med deras självtitlade album så fick de skivkontrakt med Roadrunner Records.
De har alltid kört med masker, så jag tror inte att de är speciellt intresserade av att ta av sig dem nu, eftersom bandet har växt tillsammans med masker, och eftersom att det var maskerna som från början gjorde bandet kända så har det blivit en image.
Och Corey Taylor har sagt att de bär masker och overaller p.g.a att fansen ska fokusera sig på musiken, och inte utséendet, fast deras image är ju masker och då fokuserar ju fansen ändå på utséendet.
Ett annat band som har har masker på sig är Mudvayne vad jag vet, men det har säkert redan tagits upp, har inte orkat läsa igenom allt
Mudvayne ligger också på Roadrunner Records.
f.ö Så sjunger (spelade?) Corey Taylor i ett annat band som heter Stone Sour, omaskerad.
Och Joey Jordison spelar gitarr i Murderdolls också, även omaskerad, fast sminkad.
Hoppas mitt inlägg gav er bra information.