Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det var många som skrev att de upptäckte metal genom Slipknot
Jag antar att det är jag som börjar bli gammal...
Eller så kanske det beror mycket på omständigheter?
När jag började lyssna på metal runt 13 års åldern(är 24 idag) så var Slipknot ett av de första bandet jag lyssnade på(self-titled).
Jag lyssnade även mycket på Iron maiden och Marilyn manson under första året. Samt lite Manowar, hammerfall och annat bögigt.
Detta berodde mest på att internet inte såg ut på samma sätt då som nu. Man fick helt enkelt lyssna på det polarna hade, samt köpa sina egna skivor.
Och det är inte lätt att köpa massa skivor när man är 13 år och har 300kr i månadspeng.
Sen, några år senare, när det började bli vanligare med bredband, och folk började kunna ladda hem musik.
Då började jag hitta den lite tyngre och hårdare metalen som jag letat efter, och som jag föredrar än idag.
In Flames, The Haunted, Soilwork, At the gates, Machine Head, Opeth, Nevermore, Lamb of God och alla möjliga andra liknande band. Självklart köper jag skivor med de banden jag gillar, men just internet var ett väldigt bra medel för att upptäcka nya band.
Men slipknot, marliyn manson och Iron Maiden var de band som fick mig att börja lyssna på metal.