Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Namnet ger en klar indikation om vad det handlar om, att man gör evigt anspråk på området sedan förra gången det var en judisk stat där för 2000 år sedan. Jag har full förståelse för att judarna kände behov av en stat, det jag inte har förståelse för är att de stal den från folk som redan bodde där. Som så många gånger tidigare upprepar jag min tes att judarna skulle fått en stat i östra Tyskland som ersättning för förintelsen. Men visst, det var ju enklare att ge sig på fattiga palestinier än att bråka med stormakterna som delade upp Europa.
Tvärtom. Vissa av de allierade ville erbjuda judarna en stat i Europa efter WW2, men det borde redan hundratusentals judar i palestinamandatet och de ville inte heller flytta på sig. Återigen, inga araber skulle ha tvingats på flykt om arabledarna bara accepterat FNs delningsplan istället för att invadera Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
En viktig aspekt att belysa är att många av de judiska flyktingarna skulle föredragit en vistelse i USA före en resa till mellanöstern. Sionistiska ledare var aktiva i processen att neka judiska flyktingar möjlighet till ett drägligt liv i USA. Abstrakta ideal visade sig vara viktigare än judiska liv enligt de sionistiska ledargestalterna i USA.
Källa på det? De flesta förintelseöverlevarna föredrog Israel just eftersom övriga västerländska demokratier visat hur lätt de kunde bli till diktaturer och "utropa den judiska rasen som statsfiende".