2021-05-20, 22:06
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ingen kräver att Israel ska avväpnas, utan återgå till gränser från 1967, vilket skulle vara ett enormt steg på vägen att lösa en stor del av konflikten.

Har man drivit konflikten så pass långt att på ena sidan finns en kompromisslös stat uppbackad av världens än så länga enda supermakt, och på andra sidan en terrorstämplad extremtistisk rörelse, blir det aldrig fred eller förhandlingar.

Vilka incitament finns det för Israel att sätta sig vid förhandlingsbordet? Förhandlingar kräver indriket att man måste kompromissa, att man måste avstå något. Israel har inget emot status quo.
Bosättningspolitiken fortsätter, och delfinanseras dessutom av USA i form av bidrag, palestiner fördrivs från sina hem i Jerusalem, alla fördömanden i FN blockeras av USA. Varför förhandla?

Palestinier å andra sidan har inget att förlora, och drivs i famnen på allt extremare rörelser, som de facto gynnar Israels premiärminister Netanyahu.

Märkligt att i ex-Jugoslavien dök det upp självutnämnda domare som tog saken i egna händer.
Varför inte göra detsamma i Israel/Palestina?

Jaha, då bör Ryssland genast inta hela Ukraina och Vitryssland, eftersom dessa länder har aldrig funnits.
Förresten, indianer har bott i Nordamerika långt innan någon ens hört vad en amerikan var för något. Ska du skicka alla vita tillbaka till Europa, och svarta till Afrika, eller hur hade du tänkt dig?

Israel ska förstås dra sig tillbaka från ockuperade områden, istället för att sabotera varje ansats till en palestinsk stat.

Vilka palestinier är det du talar om som går med på det? Hamas, PA, palestinier som demonstrerar runtom i världen? Fatta hur stort Palestina varit om de hade gått med på 1948 års gränser, men de har gapat efter mycket, och förlorat nästan hela stycket.

Om inte mellanöstern skulle vara rörigt nog, att ta upp Balkan. Kom igen?! Ska vi ge oss in dit kommer vi få varningar för OT båda två.

Men läs vad jag skriver, jag har skrivit flera gånger att om en palestinsk stat ska finnas, tja varför inte? Men det hindrar inte fakta att en palestinsk stat inte funnits... de kunde haft en 1948 men ja vi vet hur det gick. Nu har de Gaza och PA som de fick av Judarna. Så ett självständigt Palestina är en ny uppfinning som aldrig varit så nära verklighet som med Judisk hjälp. Inte Jordanien, Libanon eller Egypten har gett dem något. Inte ens Egypten som så många palestinier kommer ifrån, bla Yassir Arafat.
Citera
2021-05-20, 22:09
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Blir nyheter pålitligare om de förmedlas av andra sidan av konflikten?
Om ja, så var så god:

Vet inte om det är samma offer, men liknande attacker förekommer på båda sidor, med liknande slagord.

Japp sannolikheten ökar! Kolla index för pressfrihet i Israel jämfört med Palestina.

Oavsett vem som attackeras så här, lika avskyvärt.
Citera
2021-05-20, 22:11
Medlem
Hamas underskattade Israels svar.
Citera
2021-05-20, 22:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Judendom är en sjukdom......

Tack för din ärlighet! Finns många här som säger att det inte handlar om Judar utan Sionister, men du är rak och ärlig. Skönt, och tack igen.
Citera
2021-05-20, 22:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Du har ingen aning om vad USA har gjort i bakgrunden. De har dessutom varit mer publika med sin aktivitet senaste få dagarna. Hamas går ut och tackar Egypten och Sisi som förhandlat med - USA. Utan usa had det def inte blivit någon fred men utan biden hade den garanterat kommit innan. Fred "fred" eld upphör w. E
Vad har USA bidragit med då rent konkret?

Man saknar rikstrollet JDH lite, hen var lite tydligare med sin icke neutrala objektivism.
Citera
2021-05-20, 22:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Gumman. Hur värderar du att Hamas startade det senaste kriget?
Jag värderar inte krig.
De här två parterna är lika idiotiska anser jag.
Ingens död/ krig är mer acceptabel eller icke acceptabel.

Om vi var Israeler eller Palestinier på plats så skulle vi antagligen tänka på ett helt annat sätt.
Att sitta i Sverige och tjoa i fred utan skottsalvor runt oss är inte samma sak.

Deras förluster är deras. Deras sorg är deras. Deras hat är deras.
Vi har ingen susning om hur människor inom båda grupperna känner.
Vad de har varit med om. Vad de har upplevt.
Vi sitter på långt avstånd och tror oss veta vem som dödar med rätten på sin sida.
Sitter på långt avstånd och tycker " rätt åt dem" eller " jag håller på"
Det är inget WM. Det finns inga medaljer att dela ut. Ingen skall ha det heller.

De är exakt likadana. Både Israel och Palestina. Det är därför konflikterna pågår.
Senast redigerad av gabrielle2 2021-05-20 kl. 22:19.
Citera
2021-05-20, 22:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vilka palestinier är det du talar om som går med på det? Hamas, PA, palestinier som demonstrerar runtom i världen? Fatta hur stort Palestina varit om de hade gått med på 1948 års gränser, men de har gapat efter mycket, och förlorat nästan hela stycket.

Om inte mellanöstern skulle vara rörigt nog, att ta upp Balkan. Kom igen?! Ska vi ge oss in dit kommer vi få varningar för OT båda två.

Men läs vad jag skriver, jag har skrivit flera gånger att om en palestinsk stat ska finnas, tja varför inte? Men det hindrar inte fakta att en palestinsk stat inte funnits... de kunde haft en 1948 men ja vi vet hur det gick. Nu har de Gaza och PA som de fick av Judarna. Så ett självständigt Palestina är en ny uppfinning som aldrig varit så nära verklighet som med Judisk hjälp. Inte Jordanien, Libanon eller Egypten har gett dem något. Inte ens Egypten som så många palestinier kommer ifrån, bla Yassir Arafat.
Hänger du med rent historiskt eller? Palestinas befolkning hade inget att säga till om 1948, man kan således inte belasta dom för nåt som inträffat då. Hade Palestinierna av idag inte utgjort ett sånt massivt motstånd som har fört dom dit de är idag så hade Israel gjort lampskärmar utav dem.
Citera
2021-05-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad har USA bidragit med då rent konkret?

Man saknar rikstrollet JDH lite, hen var lite tydligare med sin icke neutrala objektivism.
Hehehe. Jag skrev ju det? USA har förhandlat fram eld upphöret med Egypten?
Citera
2021-05-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag värderar inte krig.
De här två parterna är lika idiotiska anser jag.
Ingens död/ krig är mer acceptabel eller icke acceptabel.

Om vi var Israeler eller Palestinier på plats så skulle vi antagligen tänka på ett helt annat sätt.
Att sitta i Sverige och tjoa i fred utan skottsalvor runt oss är inte samma sak.

Deras förluster är deras. Deras sorg är deras. Deras hat är deras.
Vi har ingen susning om hur människor inom båda grupperna känner.
Vad de har varit med om. Vad de har upplevt.
Vi sitter på långt avstånd och tror oss veta vem som dödar med rätten på sin sida.
Sitter på långt avstånd och tycker " rätt åt dem" eller " jag håller på"
Det är inget WM. Det finns inga medaljer att dela ut. Ingen skall ha det heller.

De är exakt likadana. Både Israel och Palestina. Det är därför konflikterna pågår.
Om du varit mer insatt hade du vetat att det bevisligen inte stämmer. Gumman
Citera
2021-05-20, 22:21
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Hamas bekräftar 02.00. Sen återstår att se hur länge dom lyckas hålla fingret borta från avtryckaren...

Hamas strategi att löpa till typ alla länder och böla om hjälp med att få till eldupphör med stora stygga Israel, som smiskat Hamas hårt i fler dagar, ser ut att ha lyckats, tillfälligt iaf.

Senior Hamas official Osama Hamdan tells Al-Mayadeen that the ceasefire will go into effect at 2 a.m.

“The resistance has forged a new equation and a new victory,” Hamdan says.

Hamdan says Hamas has received assurances regarding Israeli policy toward the Temple Mount, as well as Sheikh Jarrah, where dozens of Palestinian families face eviction in a property dispute with right-wing Jews in a court fight.

Israeli officials, speaking to Army Radio, deny any agreements have been reached with Hamas on the issues roiling Jerusalem, calling it “absurd and false.” The ceasefire is free of any conditions, an official emphasizes.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hamas-official-we-received-assurances-on-israeli-policies-in-jerusalem/
Citera
2021-05-20, 22:21
Medlem
För dem som inte vet muslimska brödraskapets namn i Palestina är Hamas.
Citera
2021-05-20, 22:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hänger du med rent historiskt eller? Palestinas befolkning hade inget att säga till om 1948, man kan således inte belasta dom för nåt som inträffat då. Hade Palestinierna av idag inte utgjort ett sånt massivt motstånd som har fört dom dit de är idag så hade Israel gjort lampskärmar utav dem.

Ibland, ibland inte. Så menar du att de tyckte delningen 1948 var ok, eller inte?

Oj, en förintelseliknelse. Tyckte det var så trevligt just att vi inte haft så många sådana. Betyder det att du tycker vi ska tala i detalj och länge om förintelsen?

Nej nu tror jag att du skojar, Israel har en bättre militär och vi vet ungefär vad som händer. Inga lampskärmar vad jag vet. Vad tror du händer om Hamas tar över, ska vi göra liknelser med ex Syrien igen? Båda vi vet vad som händer om inte Judarna kan försvara sig. De kommer att förföljas som de gör i hela mellanöstern med reservation av Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in