2018-06-07, 15:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sverige var en diktatur, inget tal om annat, men det handlade om att folk som bodde på det som kom att bli svenskt territorium förväntades bli svenska, inte att de fördrevs. Sverige hade under stormaktstiden innevånare av alla möjliga nationaliteter, de var inte en vare sig språkligt eller etniskt homogen nation.

Nu ljuger du allt. Gustav Vasa stal väldigt mycket grejer från kyrkan, tyskar och andra som hade stött Danmark. Sen förbjöds väl katolicism också på kuppen? Judar var givetvis inte tillåtna att komma till Sverige heller, när de väl tilläts komma till Sverige var det förbjudet för dem att bosätta sig utanför vissa tillåtna städer och de tilläts inte bli statsråd förrän i slutet på 1950-talet.
Citera
2018-06-07, 19:28
Avstängd
Whataboutismen jobbar på övertid här när Melange och Memestar försöker försvara Israel genom att hänvisa till 500 år gammal svensk historia, och dessutom missuppfatta den.
Citera
2018-06-07, 19:43
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Whataboutismen jobbar på övertid här när Melange och Memestar försöker försvara Israel genom att hänvisa till 500 år gammal svensk historia, och dessutom missuppfatta den.
Vi påvisar bara absurditeten i att basera krav om "återvändande" från många generationer tillbaka och nu har du fått slut på argument igen.
Citera
2018-06-07, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Vi påvisar bara absurditeten i att basera krav om "återvändande" från många generationer tillbaka och nu har du fått slut på argument igen.
Äntligen är vi överens! Judarnas krav att efter 2000 år få "återvända" är absurt. Lagen om "law of return" är absurd. Och för denna absurditet fördrev sionisterna 700 000 palestinier som bodde där tidigare.
Citera
2018-06-07, 20:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Äntligen är vi överens! Judarnas krav att efter 2000 år få "återvända" är absurt. Lagen om "law of return" är absurd. Och för denna absurditet fördrev sionisterna 700 000 palestinier som bodde där tidigare.
Du har helt missuppfattat poängen med Law of Return. Visst är det historiska anspråket en komponent, men lagen finns främst för att ta emot utsatta judar eftersom inget annat land är permanent pålitligt. Exakt 0 länder var öppna för centraleuropas judar år 1939.
Citera
2018-06-07, 21:37
Avstängd
Citat:
Du har helt missuppfattat poängen med Law of Return. Visst är det historiska anspråket en komponent, men lagen finns främst för att ta emot utsatta judar eftersom inget annat land är permanent pålitligt. Exakt 0 länder var öppna för centraleuropas judar år 1939.
Namnet ger en klar indikation om vad det handlar om, att man gör evigt anspråk på området sedan förra gången det var en judisk stat där för 2000 år sedan. Jag har full förståelse för att judarna kände behov av en stat, det jag inte har förståelse för är att de stal den från folk som redan bodde där. Som så många gånger tidigare upprepar jag min tes att judarna skulle fått en stat i östra Tyskland som ersättning för förintelsen. Men visst, det var ju enklare att ge sig på fattiga palestinier än att bråka med stormakterna som delade upp Europa.
Citera
2018-06-07, 21:48
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Namnet ger en klar indikation om vad det handlar om, att man gör evigt anspråk på området sedan förra gången det var en judisk stat där för 2000 år sedan. Jag har full förståelse för att judarna kände behov av en stat, det jag inte har förståelse för är att de stal den från folk som redan bodde där. Som så många gånger tidigare upprepar jag min tes att judarna skulle fått en stat i östra Tyskland som ersättning för förintelsen. Men visst, det var ju enklare att ge sig på fattiga palestinier än att bråka med stormakterna som delade upp Europa.

En viktig aspekt att belysa är att många av de judiska flyktingarna skulle föredragit en vistelse i USA före en resa till mellanöstern. Sionistiska ledare var aktiva i processen att neka judiska flyktingar möjlighet till ett drägligt liv i USA. Abstrakta ideal visade sig vara viktigare än judiska liv enligt de sionistiska ledargestalterna i USA.
Citera
2018-06-07, 21:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
En viktig aspekt att belysa är att många av de judiska flyktingarna skulle föredragit en vistelse i USA före en resa till mellanöstern. Sionistiska ledare var aktiva i processen att neka judiska flyktingar möjlighet till ett drägligt liv i USA. Abstrakta ideal visade sig vara viktigare än judiska liv enligt de sionistiska ledargestalterna i USA.
Problemet med att rekommendera USA är att då hamnar de istället på mark stulen på snarlikt sätt från den infödda befolkningen där. Förvisso var amerikanarna bättre på att reducera denna befolkning så det är inte lika många kvar att klaga idag...
Citera
2018-06-07, 22:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

På vilket sätt missuppfattar vem något här? Är det Sverige gjorde för 500 år sen OK bara för att 500 år är mer än 70 år? Det är fortfarande flera generationer som levt som inte har något med saken att göra. Om du vill straffa Israel för något som skedde för 70 år sen är det väl helt OK att straffa Sverige för något som skedde för 500 på sen?
Citera
2018-06-07, 23:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Tvärtom. Vissa av de allierade ville erbjuda judarna en stat i Europa efter WW2, men det borde redan hundratusentals judar i palestinamandatet och de ville inte heller flytta på sig. Återigen, inga araber skulle ha tvingats på flykt om arabledarna bara accepterat FNs delningsplan istället för att invadera Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Källa på det? De flesta förintelseöverlevarna föredrog Israel just eftersom övriga västerländska demokratier visat hur lätt de kunde bli till diktaturer och "utropa den judiska rasen som statsfiende".
Citera
2018-06-07, 23:26
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Tvärtom. Vissa av de allierade ville erbjuda judarna en stat i Europa efter WW2, men det borde redan hundratusentals judar i palestinamandatet och de ville inte heller flytta på sig. Återigen, inga araber skulle ha tvingats på flykt om arabledarna bara accepterat FNs delningsplan istället för att invadera Israel.

Källa på det? De flesta förintelseöverlevarna föredrog Israel just eftersom övriga västerländska demokratier visat hur lätt de kunde bli till diktaturer och "utropa den judiska rasen som statsfiende".

Boken Abandonment of the Jews redogör för detta i detalj.
Citera
2018-06-08, 00:07
Medlem
Citat:
Lagförslaget var designat att ta bort Law of Return, diskriminering är redan olagligt. Vilka rättigheter saknas?

ZZionist-trollen latsas inte veta Law of Return ar inte till Palestinier som fordrivits fran mark o egendom.

Battre du laser pa. Borja har:
Citat:
Israel's Message to Its Palestinian Citizens: Jewish Rights Are Superior

The nation-state bill means, for the first time in its history, Israel's unwritten constitution will explicitly exclude Palestinian citizens from the right to equality and collective rights

https://www.haaretz.com/opinion/.premium-israel-s-message-to-its-palestinian-citizens-jewish-rights-are-superior-1.5471167
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in