Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-10, 13:18
  #8545
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är enkelt att säga att man vill ha fred. Men den avgörande frågan är ju hur man kommer dit.

Det verkar finnas 2 huvudspår nu:
1. Israel lämnar tillbaka ockuperade områden och drar tillbaka bosättningarna och slutar hindra bildandet av Palestina. Israel börjar respektera palestinierna.
2. Den väg som Israel har valt är att krossa palestinierna. Det har de hållit på med i flera decennier och palestinierna gör motstånd fortfarande.

Jag tror inte att omvärlden kommer att acceptera ett fullkomligt utplånande av palestinierna.

Vilken väg väljer du?

Tvärtom verkar det vara väldigt svårt för en del att säga att de vill ha fred, enklare att få en katt att njuta av ett varmt bad.

Första Palestinska staten någonsin skapades av Israel så helt avigt inställda är de inte.


Skulle Israel vilja krossa palestinierna så kan de göra det enkelt, de vill helt enkelt inte. Palestinierna är inte i närheten av att bli utplånade.


Min väg? Enkelt, lägg religionen på hyllan, inse att ni (Palestinier och Israeler) kommer att få leva med varandra, ingen kommer att försvinna, ingen kan bomba bort någon. Ni är två folk med väldigt mycket gemensamt. Så sätt er ner och prata, våld fungerar inte. Exakt hur området ska se ut och gränser, ett enat Jerusalem, ett delat? Bryr mig inte, jag vill att Palestinier och Israeler själva ska komma fram till det, varför? Jo för jag kan inte sitta här och säga hur de ska leva, det måste de bestämma själva, annars kommer det verkligen inte att hålla.

Tja ungefär så, sätt er ner och prata för en fredlig lösning.
Citera
2021-06-10, 13:24
  #8546
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var sex judar och fem araber som dödades, och det var ingen planerad massaker utan en strid som inleddes av misstag, oklart vem som avfyrade första skottet. Att jämföra med en planerad massaker som Deir Yassin visar åter på din rasism där palestinska liv inte är värda någonting.

Skitsnack, det var två separata attacker. Deir Yassin var inte en massaker, det var krig mot en beväpnad gerilla. Nästan inga civila var involverade. Det är en myt som ni spinner på år efter år, t.o.m palestinierna själva har erkänt att det inte finns belägg för att det var en massaker på civila.
Citera
2021-06-10, 13:25
  #8547
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bra där av Einstein! Och de drog paralleller mellan Begin och fascister/nazister.
Ja, och ett samhälle byggt på sådana grunder som fortfarande osar utav denna ideologi kan inte hålla i längden. Det finns otaliga exempel på stora civilisationer som bara går upp i rök.
USAs stöd till Israel drivs utav de evangeliska kristna i USA, typ 80% av Trumps väljarbas tex,. Trots att de har en helt annan syn på judarnas roll i det heliga landet. De kristna tror att judarna ska konvertera vid messias återkomst. Sionisterna spelar med men har naturligtvis andra planer. Andelen judar i USA är väldigt låg 1% eller nåt. Och det sionistiska projektet möter än idag mer kritik från akademiska judar
i USA än från de evangeliska kristna.
Allt amerikanskt stöd utgår från denna grupp.
Citera
2021-06-10, 13:29
  #8548
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag kan svara på frågan själv: Jag tror att svenskar hade kämpat mot inkräktarna, oavsett vilka de var. Juridiken hade inte spelat någon roll.
Det är väldigt märkligt att du inte förstår det självklara.

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att du har fel med tanke på hur du och de flesta andra svenskar verkar resonera kring den nuvarande situationen i Sverige. Jag är osäker på om jag vågar åka till Sverige snart.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alla har ett ursprung. Men att kräva och de facto skapa en egen stat bland främlingar, är en helt annan sak.

Det är väl därför svenskarna snart inte kommer att ha en stat längre heller. Allah akbar.
Citera
2021-06-10, 13:31
  #8549
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Skitsnack, det var två separata attacker. Deir Yassin var inte en massaker, det var krig mot en beväpnad gerilla. Nästan inga civila var involverade. Det är en myt som ni spinner på år efter år, t.o.m palestinierna själva har erkänt att det inte finns belägg för att det var en massaker på civila.
Deir Yassin

""Deir Yassin massacre in West Jerusalem in April 1948. Around 120 terrorists from Begin's Irgun and the Stern Gang (headed by another terrorist who went on to become prime minister of Israel, Yitzhak Shamir), entered the Palestinian village and slaughtered between 100 and 250 men, women and children. Some died from gunshots, others from hand grenades thrown into their homes. Others living in the peaceful village were killed after being taken on a grotesque parade through West Jerusalem. There were also reports of rape, torture and mutilation.""
Citera
2021-06-10, 13:34
  #8550
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Det är såna här kommentarer som får mig att tappa all tro på mänskligheten.

Det har aldrig funnits ett israel! punkt. Det är sionister som hjärntvättar mänskligheten. Området har bebotts av arabiska muslimer/kristna, kristna, judar och andra.

Men det vi ser nu sedan 1948 är en invasion av sionister från världens alla hörn som ser en ensamrätt i att äga allt vad de vill och bygga en så kallad "sekulär" stat som ska erkännas som en "judisk" stat. Föreställ dig något sånt här i sverige vilket innebär att du ska fördrivas från ditt hem alternativt bo kvar som andra klassens medborgare och inte åtnjuta samma fria mänskliga rättigheter som de som nu invaderat din mark och du ska nu tvingas erkänna det som deras. Du läser hur bisarrt det låter. Så ser det palestinska folkets situation ut idag.

Omvärlden, även väst och då EU motsätter sig det här men inte usa som styrs av sionisthökar. Du frågar aldrig dig själv hur det här kommer sig?

Förstår, känner så ibland också. Men detta är FB, här möts vi människor som tycker olika på alla sätt. Inte alltid kul, men nyttigt att mötas för att inte bara sitta i en grupp och mötas av ryggdunk.

Området har bytt ägare, fler gånger än vad som borde vara rimligt, men ändå så har det hänt. Men Judarna var där först (innan kristendom islam och arabisering), är det ett bra argument? Vet inte, men helt oviktigt är det inte i denna något röriga historia. När du påstår att Israel aldrig funnits, när fanns det någonsin ett självständigt Palestina i världshistorien? Kan du nämna namnet på en Palestinsk kung eller drottning?

Glad att du övergav exemplet med Gotland och Ryssland. för det var inte så bra.


Usa styrs av sionisthökar? Varför? Jo pga detta:

“We know God loves Israel and we know that historically and Biblically, God blesses any nation that blesses Israel,” Mr. Jeffress said. “We want to be on the right side of history, but also on the right side of God.”

https://www.nytimes.com/live/2021/06...prime-minister


Tror du på Gud och vill att Judarna ska återvända så tja, då är det som det är. Eller så finns det dom som stöder Israel på historiska grunder, finns helt enkelt olika anledningar hos Sionister.

Vi ska ha religionsfrihet så folk får tro vad de vill, men ibland kan det komplicera saker. Tex denna konflikt.
Citera
2021-06-10, 13:43
  #8551
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Deir Yassin

""Deir Yassin massacre in West Jerusalem in April 1948. Around 120 terrorists from Begin's Irgun and the Stern Gang (headed by another terrorist who went on to become prime minister of Israel, Yitzhak Shamir), entered the Palestinian village and slaughtered between 100 and 250 men, women and children. Some died from gunshots, others from hand grenades thrown into their homes. Others living in the peaceful village were killed after being taken on a grotesque parade through West Jerusalem. There were also reports of rape, torture and mutilation.""


Nyttig, och sorglig läsning för alla inblandade.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...tory_Palestine
Citera
2021-06-10, 13:52
  #8552
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tvärtom verkar det vara väldigt svårt för en del att säga att de vill ha fred, enklare att få en katt att njuta av ett varmt bad.

Första Palestinska staten någonsin skapades av Israel så helt avigt inställda är de inte.


Skulle Israel vilja krossa palestinierna så kan de göra det enkelt, de vill helt enkelt inte. Palestinierna är inte i närheten av att bli utplånade.


Min väg? Enkelt, lägg religionen på hyllan, inse att ni (Palestinier och Israeler) kommer att få leva med varandra, ingen kommer att försvinna, ingen kan bomba bort någon. Ni är två folk med väldigt mycket gemensamt. Så sätt er ner och prata, våld fungerar inte. Exakt hur området ska se ut och gränser, ett enat Jerusalem, ett delat? Bryr mig inte, jag vill att Palestinier och Israeler själva ska komma fram till det, varför? Jo för jag kan inte sitta här och säga hur de ska leva, det måste de bestämma själva, annars kommer det verkligen inte att hålla.

Tja ungefär så, sätt er ner och prata för en fredlig lösning.
Här har du ett tydligt exempel på försök till utplåning:

https://www.theguardian.com/world/vi...ftermath-video
Citera
2021-06-10, 13:54
  #8553
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Deir Yassin

""Deir Yassin massacre in West Jerusalem in April 1948. Around 120 terrorists from Begin's Irgun and the Stern Gang (headed by another terrorist who went on to become prime minister of Israel, Yitzhak Shamir), entered the Palestinian village and slaughtered between 100 and 250 men, women and children. Some died from gunshots, others from hand grenades thrown into their homes. Others living in the peaceful village were killed after being taken on a grotesque parade through West Jerusalem. There were also reports of rape, torture and mutilation.""

Det där är Pallywood-versionen. Verkligheten är betydligt mer komplicerad:

https://jewishunpacked.com/deir-yass...tle-for-truth/

Citat:
Let’s try to break it down. We know that the Lechi and Irgun fighters brought a van with a bullhorn to deliver a message in Arabic that the villagers should put down their weapons and flee. We don’t know if the Arabs heard it.

All seem to agree that the Arabs who stayed offered fierce resistance, which surprised the amateur Irgun fighters.

In response, the Jewish troops used hand grenades, killing many — including both armed and unarmed civilians. Why? According to Begin, the clash was a house-to-house battle in which the use of hand grenades was necessary. Daniel Gordis argues that the ill-prepared Irgun fighters used the grenades in panic when their communications equipment failed and they were fired upon by residents.

In total, among the Jewish forces, five were killed and forty wounded.
Regarding the residents of Deir Yassin, the numbers aren’t clear.
At the time, all the media outlets at the time said the death toll was closer to 200 or 250.

Today, these numbers are regarded as highly exaggerated. The accepted figure of 107 for the Arab death toll comes from a 1987 investigation by two Palestinian scholars in Beir Zeit university. These scholars reported that after speaking with many witnesses this is the precise number, and their report includes absolutely no mention of rape.

Bara det faktum att det var 40 skadade Irgunkombatanter betyder att det inte var en civil bosättning eller hur.
Citera
2021-06-10, 13:56
  #8554
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det där är Pallywood-versionen. Verkligheten är betydligt mer komplicerad:

https://jewishunpacked.com/deir-yass...tle-for-truth/



Bara det faktum att det var 40 skadade Irgunkombatanter betyder att det inte var en civil bosättning eller hur.
Det är du som försöker komplicera precis allt.
Citera
2021-06-10, 13:56
  #8555
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tycker det verkar rätt uppenbart att du har fel med tanke på hur du och de flesta andra svenskar verkar resonera kring den nuvarande situationen i Sverige. Jag är osäker på om jag vågar åka till Sverige snart.



Det är väl därför svenskarna snart inte kommer att ha en stat längre heller. Allah akbar.
Inga migranter i Sverige har ställt krav på en egen stat i Sverige! Det hade vi rest oss emot så klart.
Men du vill inte se denna avgörande skillnad.
Varför hatar sionisterna andra folk så mycket att de måste ha ett eget land?
Citera
2021-06-10, 13:59
  #8556
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Förstår, känner så ibland också. Men detta är FB, här möts vi människor som tycker olika på alla sätt. Inte alltid kul, men nyttigt att mötas för att inte bara sitta i en grupp och mötas av ryggdunk.

Området har bytt ägare, fler gånger än vad som borde vara rimligt, men ändå så har det hänt. Men Judarna var där först (innan kristendom islam och arabisering), är det ett bra argument? Vet inte, men helt oviktigt är det inte i denna något röriga historia. När du påstår att Israel aldrig funnits, när fanns det någonsin ett självständigt Palestina i världshistorien? Kan du nämna namnet på en Palestinsk kung eller drottning?

Glad att du övergav exemplet med Gotland och Ryssland. för det var inte så bra.


Usa styrs av sionisthökar? Varför? Jo pga detta:

“We know God loves Israel and we know that historically and Biblically, God blesses any nation that blesses Israel,” Mr. Jeffress said. “We want to be on the right side of history, but also on the right side of God.”

https://www.nytimes.com/live/2021/06...prime-minister


Tror du på Gud och vill att Judarna ska återvända så tja, då är det som det är. Eller så finns det dom som stöder Israel på historiska grunder, finns helt enkelt olika anledningar hos Sionister.

Vi ska ha religionsfrihet så folk får tro vad de vill, men ibland kan det komplicera saker. Tex denna konflikt.
Men, judarna var inte där först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback