Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-22, 16:08
  #7345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Hasbara-yngeln i panik; aven USA sviker Yisrael. Vad nast? Ockupera Madagaskar? Planeten Mars? Tror inte ens marsianer vill ha zionister...

Gaza och Hamas kommer inom en vecka att få smaka på mer bomber/raketer.
Citera
2021-05-22, 16:09
  #7346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Scenario:
Netanyahu får politiska problem (korruptionsanklagelser eller dåligt nyval) och behöver stärka sin makt, och samtidigt göra den palestinska motsvarigheten på västbanken, svagare, så att de kan forstätta sin nybyggarpolitik.

Genomförande:
1. Be polisen sätta press på vräkningarna av palestinska familjer på västbanken.
2. Öka spänningarna genom att beordra polisen att gå in i Al Aqsa-moskeen på grund av en fejkad anklagelse. Skjut gärna skarpt när tillfälle ges.
3. Hamas svarar med raketangrepp, våldsspralen är i full blom.
4. Bomba sönder Gaza och låt Hamas skjuta slut på sina raketer
5. Israel vinner kriget rent tekniskt.

Konsekvens:
1. Netanyahu stannar kvar i makten och stärker sin lojalitet bland befolkningen, han är "Bibi" med hela Israel. Han lyckas även rikta strålkastarljuset bort från inrikesnyheterna som är negativa för hans styre.
2. Hamas stärker sin makt på Gaza, fler dödsfall leder till fler rekryter som vill ta hämnd på sina döda släktingar.
3. Palestinska myndigheten på västbanken ses som svag vilket bra stärker Hamas, och även Israels makt att fortsätta sina påtryckningar på västbanken.

Resultat: Win-Win för den israeliska regeringen och hamas, befolkningen på båda sidor är förlorarna.
Repetera secnariot inför varje ny mandatperiod.

Låter som en mkt vettig analys, som får stöd av faktiska händelser, varje dag.

Igår såg jag en föreläsning från 2015, vars tema flöt ihop med nutida händelser perfekt. Föreläsningen kunde lika vara från förra veckan. Allt går i repris.

Jag lovar, om alla medier skulle köra repriser på nyheter från 2010 skulle knappast någon i Västvärlden reagera.

Det jag tycker är oerhört intressant nu, är att se hur Israels inre problem kombineras med kriget mot Hamas, men den här tråden är så förbannat trist. Nästan ingen vill hitta nya vinklar.

Jag vågar påstå att Israel är skört.
Citera
2021-05-22, 16:10
  #7347
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man blir terrorist eftersom man inte kan utkämpa ett regelrätt krig. Om al-qaida kunde ha invaderat USA skulle de säkert ha gjort det, nu fick de nöja sig med att skicka flygplan in i byggnader.
Men jag påstår att terrorism inte uppfanns av islamister utan är betydligt äldre än så.

Nej, i det här fallet blir man terrorist för att man blir på-prackad uppifrån och igenom en bok att det skulle vara ärofyllt att göra det. Och många gånger agerar terroristerna precis så som ryssarna gjorde där ett tag.. Man säger att du får spränga dig själv i den där folkmassan eller kommer tillbaka hit och dö.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det låter mer som kapitalism än som religion, "ett gäng rika som äger allt".

Det låter som verkligheten. Det låter som det islam är.. Jobbigt för dig att få reda på förmodligen, men det är inte direkt heller en tuff nöt att knäcka..
Varför tror du att det bor så många unga singel män i Palestina? Kolla bara på filmerna från när de "firar".

Vilka tror du det är som sitter på rikedomarna och skickar vapen in till ungdomarna? Inte är det nån i Palestina iaf..
Citera
2021-05-22, 16:11
  #7348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
https://www.theguardian.com/commenti...es-middle-east

Att du citerar text som har AOC säger en hel del om dig. AOC är en lågintelligent extremvänsterpolitiker.
När folket inser vilka galningar dom är, d.v.s. när konsekvenserna av deras politik slår igenom så kommer det att svänga snabbt.

Så, dream on
Citera
2021-05-22, 16:14
  #7349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Du o ditt gang ar nast. Var inte orolig

Du är lite som Iran Har pratat i ett halvt sekel om att utplåna Israel. Dom har inte ens
bollar nog att attackera Israel direkt. Varför, för att dom vet att dom skulle bli utplånade.

Så det är stor humor när du kommer med dina tomma hot. Du får köra nån palestinsk
demo eller nåt så det känns lite bättre. Köra runt lite med med bilen viftandes med en
palestinsk flagga.
Citera
2021-05-22, 16:17
  #7350
Medlem
By the way. Vapenvilan är över inom en vecka. Sen kör det igång igen.
Citera
2021-05-22, 16:30
  #7351
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Låter som en mkt vettig analys, som får stöd av faktiska händelser, varje dag.

Igår såg jag en föreläsning från 2015, vars tema flöt ihop med nutida händelser perfekt. Föreläsningen kunde lika vara från förra veckan. Allt går i repris.

Jag lovar, om alla medier skulle köra repriser på nyheter från 2010 skulle knappast någon i Västvärlden reagera.

Det jag tycker är oerhört intressant nu, är att se hur Israels inre problem kombineras med kriget mot Hamas, men den här tråden är så förbannat trist. Nästan ingen vill hitta nya vinklar.

Jag vågar påstå att Israel är skört.
Lite tankar då:

I skymundan händer det saker i regionen. Teheran och Riyadh samtalar. Visserligen utan några påtagliga resultat men de gör det. Gissa varför? Saudiarabien är hotat av hutierna. Inte territoriellt men väl ekonomiskt. Hutierna är kapabla att ge prinsarna rejäl huvudvärk och kriget man för mot Jemen är ett enda stort misslyckande som förutom alla skador som åsamkas gör att saudierna inte är de mest populära i Washington. Så Iran och Saudiarabien håller informella samtal. Tillsammans med andra Gulfstater har man också uppvaktat Damaskus.

Jag tror att tankegångarna hos iranierna är desamma mot Israel. Jag har iaf funderat över det. Man kan nog inte bussa Hesbollah på Israel för det skulle sluta med en storkonflikt. Men kanske man kan uppnå lite press med Hamas.

Det var lite funderingar.
Citera
2021-05-22, 16:38
  #7352
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Scenario:
Netanyahu får politiska problem (korruptionsanklagelser eller dåligt nyval) och behöver stärka sin makt, och samtidigt göra den palestinska motsvarigheten på västbanken, svagare, så att de kan forstätta sin nybyggarpolitik.

Genomförande:
1. Be polisen sätta press på vräkningarna av palestinska familjer på västbanken.
2. Öka spänningarna genom att beordra polisen att gå in i Al Aqsa-moskeen på grund av en fejkad anklagelse. Skjut gärna skarpt när tillfälle ges.
3. Hamas svarar med raketangrepp, våldsspralen är i full blom.
4. Bomba sönder Gaza och låt Hamas skjuta slut på sina raketer
5. Israel vinner kriget rent tekniskt.

Konsekvens:
1. Netanyahu stannar kvar i makten och stärker sin lojalitet bland befolkningen, han är "Bibi" med hela Israel. Han lyckas även rikta strålkastarljuset bort från inrikesnyheterna som är negativa för hans styre.
2. Hamas stärker sin makt på Gaza, fler dödsfall leder till fler rekryter som vill ta hämnd på sina döda släktingar.
3. Palestinska myndigheten på västbanken ses som svag vilket bra stärker Hamas, och även Israels makt att fortsätta sina påtryckningar på västbanken.

Resultat: Win-Win för den israeliska regeringen och hamas, befolkningen på båda sidor är förlorarna.
Repetera secnariot inför varje ny mandatperiod.
Der var en bra och ganska så exakt analys av situationen.
De stora förlorarna verkar återigen bli USA med sitt villkorslösa stöd till Israel. Det börjar bli alltför tydligt patetiskt, och skadar landets relationer runt om i världen.
Citera
2021-05-22, 16:44
  #7353
Medlem
Giant Squids avatar
Värt att poängtera för den faktaintresserade debattören är att det stora Israeliska riket med sina sagokungar de facto aldrig har existerat. På den tiden då Solomon och David påstås ha levt så var Jerusalem blott en fattig liten by. Tempelberget är en väldigt gammal hednisk kultplats, samt ett tröskelställe för skörden.

Att mänskligheten 2021 lägger någon historisk vikt för Israels belägg för regionen är helt efterblivet.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-22 kl. 16:49.
Citera
2021-05-22, 17:52
  #7354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite tankar då:

I skymundan händer det saker i regionen. Teheran och Riyadh samtalar. Visserligen utan några påtagliga resultat men de gör det. Gissa varför? Saudiarabien är hotat av hutierna. Inte territoriellt men väl ekonomiskt. Hutierna är kapabla att ge prinsarna rejäl huvudvärk och kriget man för mot Jemen är ett enda stort misslyckande som förutom alla skador som åsamkas gör att saudierna inte är de mest populära i Washington. Så Iran och Saudiarabien håller informella samtal. Tillsammans med andra Gulfstater har man också uppvaktat Damaskus.

Jag tror att tankegångarna hos iranierna är desamma mot Israel. Jag har iaf funderat över det. Man kan nog inte bussa Hesbollah på Israel för det skulle sluta med en storkonflikt. Men kanske man kan uppnå lite press med Hamas.

Det var lite funderingar.

Tack för intressant input, även om jag inte har jättedjupa kunskaper om det du beskriver.

Som vanligt är det ljusår mellan det svenska nyhetsflödet och vad som faktiskt händer vid förhandlingsborden. Jag antar alltid att det finns hundra dolda agendor. Och brutala förändringar kan ske blixtsnabbt. Kolla bara på Irak, som var polare med USA och tappade allt på en eftermiddag.

Med risk för att uttrycka mig för slarvigt, påstår jag: Israel har aldrig och kommer aldrig att kunna känna sig säkert och man kan aldrig lita på sina grannar (varken Hamas, de andra omgivande regeringarna eller autonoma grupper).

Förutom territoriella och etniska slitningar, finns ackumulerat hat mot Israel, ett hat som aldrig kan bombas bort. Lyckas Israel vinna sitt segdragna krig (mot Hamas) kommer man ändå att råka ut för något som liknar 11/9-attentatet till slut. Hur mycket jobb låg inte bakom det..

Så fort det finns minsta tecken på avslappning, kommer Israel att råka ut för terror.

Att skada (eller helst förinta) Israel har väl närmast blivit en principsak för vissa.

Vilket tålamod har inte islamister ... de kommer aldrig sluta hata USA. Och varför skulle de sluta hata Israel, USA:s lilla utpost i öknen?

Hamas sätter press på Israel hela tiden. Hamas är som termiter, som ständigt tvingar Israel att skjuta med hagelbössa inomhus.. I nuläget fyller de israeliska krigsbrotten tusentals A4-sidor och Hamas urholkar Israels moral anseende och värdighet.

Det är en riktigt fet seger.

Israel har såklart mer att förlora än palestinierna. När Israel bildades hade man vackra ambitioner, förintelsen fanns i färskt minne och PR-maskinen glänste.. men nu, hur känns det? Israelerna har ägnat sig åt rent svineri i flera år. De har inte råd med det. När man slutat vara bättre än sin fiende, har man förlorat det mentala kriget.

Israel faller moaliskt och faller från högre höjd än palestinerna. Detta är nog israelerna smärtsamt medvetna om.

Jag påstår inte att palestinierna är bättre människor i grunden. Jag påstår att det är Israel som förlorar det moraliska kriget, när Hamas lockar Israel att gängspöa någon som redan ligger...

Ja, det var några enkla tankar, att ha och mista ...
Citera
2021-05-22, 18:32
  #7355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Jag tror att tankegångarna hos iranierna är desamma mot Israel. Jag har iaf funderat över det. Man kan nog inte bussa Hesbollah på Israel för det skulle sluta med en storkonflikt. Men kanske man kan uppnå lite press med Hamas.

Det var lite funderingar.

Apropå Hezbollah, tror du att Hamas får direkt hjälp av Hezbollah, inne i Gaza?

Iran (som använder Hezbollah) är iaf bakom Hamas, men har man allvarliga planer, behöver man uppenbarligen något tyngre än hårt trängda Hamas .. Är inte Hezbollah på plats nu (nära Israel) kommer de nog ändå att dyka upp ..

Jag tror inte alls på något öppet koventionellt krig mot Israel (som innebär krig mot USA), som det Hamas håller på med. De skärpta fiender som väntar på sin chans, kommer att syssla med terrordåd eller gerillakrigföring.

Palestinierna kan inte agera ensamma, uppenbarligen. Så jag tror att de kommer att dra till sig allierade och de kommer att jobba hårt för det. Vilka det blir återstår att se.

Som militärt hot är Hamas helt slut i Gaza. Iaf för tillfället.
Citera
2021-05-22, 18:53
  #7356
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är det judar som bor i flyktingläger i Libanon, Syrien och Jordanien? Är det judiska flyktingar vi ser i hela västvärlden?

Nej, för Israel tog emot dem och lät dem bli medborgare vilket arabvärlden vägrade göra med palestinierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback