Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Skillnaden är att Israel är ockupationsmakten med dödliga vapen, medan Hamas är reaktionen på en lång ockupation som slår tillbaka med de primitiva vapen de kan tillverka.
Jo, de fysiska och logistiska förutsättningarna är extremt olika.
Men Hamas ska man inte glorifiera. Delvis är Hamas en klassisk gerillagrupp. Delvis är Hamas en klassisk terroristgrupp, som tillgriper exakt vilka medel som helst och man befinner sig i en mental öken (se vidare martyrskap dödsdyrkan islamism medeltidsvärderingar osv). Jag förstår Hamas kamp, men jag har mikroskopisk respekt för Hamas som helhet.
Däremot måste man förstå deras otroligt primitiva förutsättningar och var den övergripande makten finns. Det är inte Hamas som leder utvecklingen någonstans. Det ansvar man nu kan lägga på Hamas är begränsat, även om Israelkramarna vill förvrida bilden och dra fram offerkoftan. Frågan är: hur länge kan den överlägsna vinnaren skälla på förloraren?
Assymetrin i situationen är grotesk, som alla vet. Det kan inte vara samma ansvar på båda sidor. Att jämföra Israel supervassa armé (som har giganterna UK och USA i ryggen) med de Iranstödda fritidskrigarna Hamas (som sköter butiker och taxibilar på dagen och pappraketer på natten) är tröttsamt och fånigt. Ändå görs jämförelsen hela tiden.
Israel mot Hamas: en dopad dobberman mot en enögd tax.
För närvarande har Isrelerna större problem med inhemskt våld än med Hamas. Strax över 100 israeler mördas varje år. Det är ung 10 ggr fler än som dödas av Hamas raketer under ett av Hamas lyckade år.
Hamas drog iväg 3000 raketer (!) nyligen, eller var det ännu flera?
Hur många israeler dog? Var det fem? Med all respekt för de döda, vill jag påtala det självklara. Hamas är en överreklamerad faktor och Israels regering har egna motiv för att överdriva Hamas betydelse.
3000 raketer och fem döda ... detta är inte bra vapen.
Det är 600 raketer för att döda en israel. Det låter som ett skämt, om man tänker strikt militärt.