2021-05-28, 15:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är kul iaf att du visar de andra ett praktexempel på hur araber är och vad Israel har att göra med och varför de måste göra vad de gör.

Citat:
"I went on a mission to carry out air strikes with a feeling that destroying the towers is a way to vent frustration over what is happening to us and over the success of the groups in Gaza,” one Israeli pilot told Channel 12.

The pilot, identified as Major D in the report, added: “We failed to stop the rocket fire and to harm the leadership of these groups, so we destroyed the towers.”
https://www.middleeasteye.net/news/israel-gaza-attack-bombing-pilots-vent-frustration

Normalt skulle jag inte uttrycka mig så här, men bara för att göra parafras på Melange: Här har ni ett praktexempel på hur judar är.
Citera
2021-05-28, 16:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
https://www.middleeasteye.net/news/israel-gaza-attack-bombing-pilots-vent-frustration

Normalt skulle jag inte uttrycka mig så här, men bara för att göra parafras på Melange: Här har ni ett praktexempel på hur judar är.

Jag tänker inte bemöda mig öppna länken med tanke på vilken domän det är. Jag länkar istället de här så att andra förstår vad det är ni länkar:

https://medium.com/@ibrahimalkhamis/the-middle-east-eye-a-case-of-manufacturing-news-6e068ccf012

https://www.thenationalnews.com/uae/new-london-connection-to-islamists-1.648408
Citera
2021-05-28, 16:11
Medlem
Citat:

Utan att ge mig in er etniskt färgade diskussion, vill jag tillägga: det är underbart att höra stridande parter tala klartext. Nu menar jag både israeler och araber. Man behöver inte gräva ner sig i nyhetsflödet och "experters" värdelösa analyser, för människor på marken säger precis som det är.

Judarna vill ha väck araberna, som vill ha väck judarna. Man säger detta rakt ut. Det är bara att fråga.

Och här ett citat ur artikeln:

“We failed to stop the rocket fire and to harm the leadership of these groups, so we destroyed the towers.

Detta är alltså en bombpilot som talar. Fantastiskt.

Man kan inte skada Hamas, så man river en handfull hus istället.

Våld som våld, död som död ... skit samma vad som konkret uppnås, bara man skadar andra sidan.

Som sagt var, Hamas och Israel befinner sig på samma pisslåga nivå.

Däremot är Israel (+ USA ) avgjord vinnare och är dessutom en miljon gånger starkare, och har ett större ansvar.

Det går inte ens att jämföra... israel mot Hamas (+ ev Iran) Vad fan är det?... det är som en dobberman mot en tax.
Citera
2021-05-28, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Den här tråden kanske passar bättre i något annat forum men moderatorn får väl flytta den isåfall.

Jag har en fråga angående konflikten i Palestina och Israel. Jag tar inte på något sätt part i denna fråga eller anser att det är rätt men jag frågar ändå.

Israel har ju en överlägsen militärmakt. Palestinierna har ju som bekant nästan bara kalaschnikovs och dynamit. Och Israel skiter ju fullständigt i vad omvärlden tycker eller anser om deras sätt att behandla Palestinafrågan.

Så jag undrar bara stillsamt varför inte Israel gör slag i saken och utrotar alla Palestinier? Alltså rakt av - driver dom på flykten ut därifrån och dödar dom som vägrar dra. Och på så sätt får ett slut på tjafset där nere en gång för alla.

Kommentarer? Och kom nu ihåg att jag inte förespråkar denna metod eller så, utan jag undrar bara helt ärligt varför Israel låter sig konfronteras hela tiden med självmordsbombare och sån skit.

Du missar att hela den muslimska världen (över en miljard människor) är, på sitt sätt, inblandade i denna konflikt. Israel tar ett steg i taget, vilket är en klok strategi.

Med det inte sagt att jag sympatiserar med någondera sidan. Det är svårt att ta moralisk ställning i den här konflikten tycker jag. Israel är ett högteknologiskt land som tillför världen mycket teknologi, forskning och uppfinningar. De stal dock landet från palestinierna en gång i tiden, men palestinierna hade inte skapat något vidare land där innan judarna stal det, och började trycka undan palestinierna.
Senast redigerad av Sinestro 2021-05-28 kl. 16:17.
Citera
2021-05-28, 16:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Erkänn att du inte hade några problem med några av HeadsOns hotelser mot mig eller andra judar i tråden? Du hade rentav sympatier med de som slog ner ickejuden som var klädd som jude häromdagen, eller hur?
Citera
2021-05-28, 16:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Som sagt var, Hamas och Israel befinner sig på samma pisslåga nivå.
Skillnaden är att Israel är ockupationsmakten med dödliga vapen, medan Hamas är reaktionen på en lång ockupation som slår tillbaka med de primitiva vapen de kan tillverka.

Citat:
Erkänn att du inte hade några problem med några av HeadsOns hotelser mot mig eller andra judar i tråden? Du hade rentav sympatier med de som slog ner ickejuden som var klädd som jude häromdagen, eller hur?
Och om jag inte erkänner kommer du över och slår mig med ett järnrör? Du låter nämligen som en förhörsledare mer intresserad av att få fram bekännelser än du har intresse för någon sanning. '

Var du månne någon av de israeler som satt på första parkett och såg på bombningen av Gaza som underhållning?
https://www.nytimes.com/2014/07/15/world/middleeast/israelis-watch-bombs-drop-on-gaza-from-front-row-seats.html
Citera
2021-05-28, 18:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Här är en artikel om en av bosättarna som ockuperat en palestinsk kvinnas hem i Sheikh Jarrah. Bosättaren heter Jacob Fauci, kommer från New York och har blivit viral på grund av det israeliska ordstäv han myntat: "If I don't steal it, someone else is gonna steal it!"

Citat:
Man who occupied Palestinian woman’s home said he wanted to ‘nuke’ Gaza on Facebook
A New York man who sparked widespread criticism last month after reportedly occupying a Palestinian woman’s home is back in the spotlight after his social media accounts were discovered online.

Jacob Fauci, a Jewish man originally from Long Island, went viral in late April after moving into the home in East Jerusalem.

“Even if I get out of the house, it won’t be returned to you,” Fauci said.

https://www.dailydot.com/debug/jacob-fauci-palestinian-home-occupation-social-media/

Föga förvånande är snubben en högerextrem trumplover.
Citera
2021-05-28, 19:41
Medlem
Citat:
Skillnaden är att Israel är ockupationsmakten med dödliga vapen, medan Hamas är reaktionen på en lång ockupation som slår tillbaka med de primitiva vapen de kan tillverka.

Jo, de fysiska och logistiska förutsättningarna är extremt olika.

Men Hamas ska man inte glorifiera. Delvis är Hamas en klassisk gerillagrupp. Delvis är Hamas en klassisk terroristgrupp, som tillgriper exakt vilka medel som helst och man befinner sig i en mental öken (se vidare martyrskap dödsdyrkan islamism medeltidsvärderingar osv). Jag förstår Hamas kamp, men jag har mikroskopisk respekt för Hamas som helhet.

Däremot måste man förstå deras otroligt primitiva förutsättningar och var den övergripande makten finns. Det är inte Hamas som leder utvecklingen någonstans. Det ansvar man nu kan lägga på Hamas är begränsat, även om Israelkramarna vill förvrida bilden och dra fram offerkoftan. Frågan är: hur länge kan den överlägsna vinnaren skälla på förloraren?

Assymetrin i situationen är grotesk, som alla vet. Det kan inte vara samma ansvar på båda sidor. Att jämföra Israel supervassa armé (som har giganterna UK och USA i ryggen) med de Iranstödda fritidskrigarna Hamas (som sköter butiker och taxibilar på dagen och pappraketer på natten) är tröttsamt och fånigt. Ändå görs jämförelsen hela tiden.

Israel mot Hamas: en dopad dobberman mot en enögd tax.

För närvarande har Isrelerna större problem med inhemskt våld än med Hamas. Strax över 100 israeler mördas varje år. Det är ung 10 ggr fler än som dödas av Hamas raketer under ett av Hamas lyckade år.

Hamas drog iväg 3000 raketer (!) nyligen, eller var det ännu flera?

Hur många israeler dog? Var det fem? Med all respekt för de döda, vill jag påtala det självklara. Hamas är en överreklamerad faktor och Israels regering har egna motiv för att överdriva Hamas betydelse.

3000 raketer och fem döda ... detta är inte bra vapen.

Det är 600 raketer för att döda en israel. Det låter som ett skämt, om man tänker strikt militärt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-28 kl. 19:50.
Citera
2021-05-28, 20:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men Hamas ska man inte glorifiera.
Jag glorifierar dem inte, jag ser dem som symptom på en lång ockupation och dess trauma. De har också hela tiden var uppdelade i en militant och en mer fredlig fraktion, men när deras valvinst inte accepterades av Israel eller Västvärlden fick de förhandlingsvilliga se sin position kraftigt försvagad.
Citat:
Det är 600 raketer för att döda en israel. Det låter som ett skämt, om man tänker strikt militärt.
Som jämförelse gjorde USA av med 50000 kulor per död fiende i Vietnamkriget.

Sen har du kostnadsaspekten. Israels försvar fungerar bara för att deras ekonomi är så mycket större:
Citat:
The principal drawback of Iron Dome is its cost. The Katyusha rockets favored by Hamas and Hezbollah typically cost about $300 a round, while the Iron Dome’s Tamir missiles cost anywhere from $20,000 to $100,000 each, depending on whose numbers are being quoted. (The Israeli government will not officially disclose this information.) Also, some sources suggest that two Tamirs are fired at each incoming projectile to ensure success, which, if true, would double the cost of each interception.
https://www.airforcemag.com/article/iron-dome/
Citera
2021-05-29, 00:02
Medlem
Området ”Palestina” som jag minns det är den ursprungliga hemvisten för Judarna.
Judendomen är grunden till kristendomen och senare islam (Ung religion)

Romarna skickade ut mycket av judarna från sitt hem. Sedan kom ottomanerna/ turkarna och gjorde detsamma.(Muslimer)

Efter världskriget bildades staten Israel, efter det staten ”Palestina” (Muslimsk stat)
Detta skedde med flertalet andra muslimska stater. (Politiskt drag/Det råder religionsfrihet i Israel. Muslimer välkomna)

Sedan dess har det krigats

Nu senast sköt hamas bomber mot staten Israel.. därefter kom svaret.
Givetvis svarar staten Israel.
Men nu pågår en socialmediakampanj emot Israel som är helt idiotisk i min syn.. vad tycker ni?

Linda Pira, Daniel Beijner osv sprider palestinsk propaganda.. Idioter

Hamas är organisationen som har tvingat Palestinier att begå självmordsdåd för att bli martyrer. Långt innan Al-qaida

Jag personligen tycker att Judarna är toppen och är för Israel. Gillar muslimer också
Men muslimerna begår brott, mot Sverige och emot judar. Judar jagas i Sverige av muslimer som vi välkomnar i Sverige

Sverige är ett Kristet västerländskt land i våra värderingar är alla välkomna

Jag är för Israel. Berätta er syn
Citera
2021-05-29, 00:09
Medlem
Citat:
Det är kul iaf att du visar de andra ett praktexempel på hur araber är och vad Israel har att göra med och varför de måste göra vad de gör.

Denna mishmash hasbara yngel ar ett praktexempel pa varfor juden kastats ut ur 168+ lander. Darfor spottar hela varlden pa zzionister.
Citera
2021-05-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Du far inte betalt av sa undermaliga inlagg. Las pa pojk

Hur går det för palestinierna, lika framgångsrika som vanligt? Stöder man Hamas får man som befolkning skylla sig själva. Som man bäddar får man ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in