2004-04-22, 20:01
Medlem
micke_hs avatar
Den här tråden kanske passar bättre i något annat forum men moderatorn får väl flytta den isåfall.

Jag har en fråga angående konflikten i Palestina och Israel. Jag tar inte på något sätt part i denna fråga eller anser att det är rätt men jag frågar ändå.

Israel har ju en överlägsen militärmakt. Palestinierna har ju som bekant nästan bara kalaschnikovs och dynamit. Och Israel skiter ju fullständigt i vad omvärlden tycker eller anser om deras sätt att behandla Palestinafrågan.

Så jag undrar bara stillsamt varför inte Israel gör slag i saken och utrotar alla Palestinier? Alltså rakt av - driver dom på flykten ut därifrån och dödar dom som vägrar dra. Och på så sätt får ett slut på tjafset där nere en gång för alla.

Kommentarer? Och kom nu ihåg att jag inte förespråkar denna metod eller så, utan jag undrar bara helt ärligt varför Israel låter sig konfronteras hela tiden med självmordsbombare och sån skit.
Citera
2004-04-22, 21:06
Medlem
Det är nog inte så enkelt. Även om dom rent moraliskt inte skulle ha några betänkligheter så vet dom att världssamfundet skulle få totalt frispel och att - vilket är viktigare - USA sannolikt skulle vända dom ryggen. Priset skulle bli för högt.
Citera
2004-04-22, 22:33
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Det är nog inte så enkelt. Även om dom rent moraliskt inte skulle ha några betänkligheter så vet dom att världssamfundet skulle få totalt frispel och att - vilket är viktigare - USA sannolikt skulle vända dom ryggen. Priset skulle bli för högt.

Jo men tänk på att Israel förfogar över ett antal kärnvapen. Dom kan hota att spränga det land som ens funderar på att anfalla Israel. Priset för att rädda palestinierna kanske skulle bli för högt dom länderna?

Och återigen Israel skiter fullständigt vad andra länder än USA säger om deras "utrikespolitik". Usa lär knappast lyfta ett finger för att rädda palestina, men kanske dom vänder Israel ryggen. Men anfalla? Knappast, snarare lämna åt sitt egna öde bara.
Citera
2004-04-22, 22:50
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Israel har ju en överlägsen militärmakt. Palestinierna har ju som bekant nästan bara kalaschnikovs och dynamit. Och Israel skiter ju fullständigt i vad omvärlden tycker eller anser om deras sätt att behandla Palestinafrågan.

Så jag undrar bara stillsamt varför inte Israel gör slag i saken och utrotar alla Palestinier? Alltså rakt av - driver dom på flykten ut därifrån och dödar dom som vägrar dra. Och på så sätt får ett slut på tjafset där nere en gång för alla.
Det är skillnad att döda ett mindre antal och att systematiskt utrota ett helt folk. I det sistnämnda fallet tror jag inte Israel skiter i vad omvärlden säger. Jag skulle i och för sig inte gråta om Israel gick in med full kraft mot palestinerna. Och när de ändå är i farten får de gärna ta sig an Syrien, Iran och Irak också.
Citera
2004-04-22, 23:30
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoso
Det är skillnad att döda ett mindre antal och att systematiskt utrota ett helt folk. I det sistnämnda fallet tror jag inte Israel skiter i vad omvärlden säger. Jag skulle i och för sig inte gråta om Israel gick in med full kraft mot palestinerna. Och när de ändå är i farten får de gärna ta sig an Syrien, Iran och Irak också.

Varför skulle dom egentligen bry sig om det?
Citera
2004-04-22, 23:41
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Varför skulle dom egentligen bry sig om det?
För att till och med USA skulle fördöma det. Israel har knappast råd att förlora USA:s stöd. Dessutom skulle troligen en stor del av världen bojkotta Israel rent ekonomiskt. Det skulle också slå hårt mot landet.
Citera
2004-04-23, 00:19
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoso
För att till och med USA skulle fördöma det. Israel har knappast råd att förlora USA:s stöd. Dessutom skulle troligen en stor del av världen bojkotta Israel rent ekonomiskt. Det skulle också slå hårt mot landet.

Skitsamma om USA fördömmer en. Cuba klarar sig hyffsat, hade dom avskaffat kommunismen i tid så hade dom inte ens behövt brytt sig om USA handelstullar heller.
Citera
2004-04-23, 13:50
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Skitsamma om USA fördömmer en. Cuba klarar sig hyffsat, hade dom avskaffat kommunismen i tid så hade dom inte ens behövt brytt sig om USA handelstullar heller.
Kuba har inte i och för sig inte utrotat ett helt folk. Du måste väl ändå inse att det blir oerhörda konsekvenser för ett land som tar till en sådan åtgärd...?
Citera
2004-04-23, 15:54
Medlem
Banzais avatar
Citat:

Upp till 60% av statsbugeten kommer ifrån USA, dessutom är hela vapenindustrin finansierad av USA, och DESSUTOM är upp till 80% av försvarsbudgeten USA-pengar. Försök få Israel att överleva utan det:-)
Citera
2004-04-23, 18:52
Medlem
det har inte fallit någon in att det kanske inte är Israels mål att utrota Palestinierna? Sharon trampat på mångas tår även inne I Israel pga hans kraftfulla handlingar jämtemmot Palestinierna. Majoriteten av Israeler vill faktiskta bara ha fred. Det ej u inte som om Israel är blodtörstiga barbarer som vill ta över världen
Citera
2004-04-23, 18:58
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Om det är någon som kommer att förintas i det långa loppet i den konflikten, så är det nog judarna. Se på nativitetstalen, andelen araber ökar hela tiden.
Citera
2004-04-23, 19:06
Medlem
auto:erotics avatar
Skillnaden mellan Cuba och Israel är att Kuba "alltid" varit bojkottat av USA, staten har anpassats därefter. Precis som Banzai säger är Israel beroende av USA:s bistånd, och det är en helt annan sak att bli av med något man är van vid än att aldrig ha haft det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in