Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Israels aggressiva beteende måste korrigeras. Hur skall det gå till? De måste lämna ockuperade områden och ge upp bosättningarna. Det är det stora hindret.
Det kommer aldrig att ske. Retträtt innebär att hardcore-trupperna går bananas. Regeringen måste ge dessa människor belöningar, segrar och nya planer.. Israel är ett nationalistisk projekt, alltid offensivt..
Ett tillbakdragande skulle leda till megakris i Israels politiska korridorer.
Den psykologiska bakgrunden är väldigt intressant.
Jag har bara skrapat på ytan, men kort kan man säga: en del av judarna som skapade Israel tillhörde en aggressiv judisk falang, som föraktade de manliga judar som mördades i Europa (på 40-talet). De ansågs vara bokmalar, mesar som bara satt och läste. De var omanliga helt enkelt, och fick skylla sig själva.
De judiska ännen borde ha skyddat kvinnor och barn osv. Detta var en åsikt bland de ursprungliga sionisterna.
Jag säger inte att detta tänkande var övergripande, men det fanns där. Det var macho-sionism, helt enkelt. Och i sionismen finns ett fascistiskt frö. Här finns en del av förklaringen till Israels våldsamhet, krigsromantiken osv.
Tyvärr har palestinierna också ett macho-bagage, en manlighetskult. När israeler och plaestiner ryker ihop, är det en krock mellan två mossiga machokulturer.
Jag påstår inte att människor är idioter. Jag vill bara ge en snabbskissad förklaring till låsningen, varför båda sidor har så j-a svårt att backa ur en hopplös våldsam situation.
Det är ju två patriarkala kulturer som slåss. Det blir på ett visst sätt.
Ariel Sharons blodiga karriär var tex ingen belastning. Den var positiv, i israeliska ögon.
Och plaestinierna har samma inställning till sina mördare osv..