Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Nu har offerstoryn blivit utsliten. Den måste ju kasseras nån gång. Offerstoryn baserades både på förintelsen och på kriget mot palestinierna (som Israel vunnit för länge sedan).
Ja, offerretoriken är utsliten och missbrukad. Efter Förintelsen kände vi sympati med judarna, men faktum var att många andra också satt i Hitlers koncentrationsläger. Judarna skulle självklart ha kompensation för detta grymma dåd, men med facit i hand kan vi säga att en egen stat inte var den bästa lösningen, eftersom det förstörde tillvaron för andra, oskyldiga människor för lång tid framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Utan att förringa människors lidande, måste jag säga att israelisk retorik varit vedervärdig. All kritiker anklagas för att vara anstisemiter, nazisterosv. Judarna själva har smutsats ner minnet av förintelsen och bidragit till mental trötthet. Riktigt fult.
De förvränger allting till sin egen fördel och gömmer sig bakom antisemit-kortet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Judisk retorik är överhuvudtaget märklig.. ibland uppfattar jag den som rent flum. En judinna som hetter Goldstein sa att judarna måste vara i Israel, för de har ingenstans att ta vägen. Förlåt?
De har alltid haft någonstans att ta vägen och hälften av judarna lever nu utanför Israel.. Och ung 40% lever i USA, enligt judisk infosida. New York har väl en rejäl judisk community..
Ja, judar lever gott i många länder. Det visar ju att de klarar sig utan ett eget judiskt Israel, t o m bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Nu har konflikten blivit så gammal och israelernas seger är så tydlig, att israelernas attityd gör mig illamående. Det räcker väl att de vunnit ... måste de tycka synd om sig själva och kräva mer blod?
Ett annat exempel på skum retorik: när en israelisk militärgrupp skulle utredas för krigsbrott (mot plaestinier), sa en ansvarig militär att rättsprocessen var "laglig terrorism" ha ha ... så håller de på, lindar in sig i ful retorik och dumheter. Ibland pratar israeler så bred orwellska att man knappt fattar vad de menar.
Från början låtsades man att palestinierna inte fanns, området var en nästintill obebodd öken. När detta genomskådades blev palestinierna demoniserade i propagandan, de var onda, de borde förstå att judarna hade mer rätt till området än dem. Det var palestinierna som skulle dela med sig, judarna hade inga sådana skyldigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Ja, jag håller med.. det är ju lätt att tänka åt andra, men visst, palestiniernas enda chans är att bygga upp lilla Gazaremsan, vårda det de har. Just nu ägnar man sig åt rent självskadebeteende, även om jag kan förstå flera orsaker till det.
Men om palestinierna inte hade kämpat, så hade de blivit förintade. Det har redan gått väldigt långt. De hade inget annat val än att kämpa med de vapen som fanns. Det är inte självskadebeteende, det är vad man gör så länge man orkar och kan. Och allt eftersom har de vunnit förståelse världen över och det sätter press på Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
FN tror jag inte på längre .. den stora förändringen måste komma underifrån, från folket..
Jag tror inte heller på FN, ändå måste kravet ställas på dem. Det ÄR deras ansvar att upprätthålla folkrätten och därmed skydda palestinierna från etnisk rensning t ex. Det är FN som kan se till att 2-stats lösningen blir genomförd. Kritiken inom FN mot Israel är omfattande, 14 av 15 länder i Säkerhetsrådet vill fördöma Israel. Det är USA som bromsar.
Kommer USA hjälpa palestinierna med något mer än uppbyggnaden av Gaza? Biden säger att 2-statslösningen måste genomföras, men kommer han att medverka till det?
Israels aggressiva beteende måste korrigeras. Hur skall det gå till? De måste lämna ockuperade områden och ge upp bosättningarna. Det är det stora hindret.
Om det blir löst, så kommer självklart palestinierna att kunna bygga upp sitt eget land. Det blir förstås inte problemfritt och det kommer att kosta miljarder. De behöver all hjälp de kan få.