Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Det handlar inte om absolut ondska vs. godhet (jag tror inte ens något sådant koncept existerar), det handlar om rationella observationer av grannarnas antisemitism.
Visst finns det ondska och godhet!
Om du ser antisemitism hos grannarna, så är det ju inga rationella observationer. Judar och muslimer och kristna har levt tillsammans i Mellanöstern i tusentals år. Judar lever nu i Iran bland annat.
Om inte judar invandrat från Europa och ställt krav på en egen stat och fördrivit ursprungsbefolkningen, så hade man fortfarande levt i fred med varandra på det palestinska området. Jag tror du vet mycket väl att det var då problemen började, men du låtsas att det handlar om hat mot judar. Men det stämmer ju inte.
Både historien och nutiden visar ju att judar kan leva tillsammans med andra folk i MÖ.
Israel är ju ett undantag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Historien talar för att Israel kommer bli invaderat igen om landet återvänder till "Auschwitz-gränserna". Jag argumenterar inte för identitetspolitik, men jag hoppas du förstår varför många judar är misstänksamma mot auktoritära diktaturer. Man kan uppnå allt du skriver om utan att hota sitt egna lands existens. Allt som krävs är villiga sammarbetspratners. Och jag är optimist; sådana är på väg tack vare den arab-israeliska alliansen mot Irans terrorregim.
Jag tror att den tiden är förbi när era spekulationer och lögnerna om grannarna går hem. Nazitiden är slut för länge sedan. Det är bara dumt att försöka hålla den vid liv.
Det bästa Israel kan göra är att behandla palestinierna bättre.
Som Israel beter sig nu når ni med all säkerhet det hot som du målar upp. För nu är det inte bara arabvärlden som känner ilska mot Israels avskyvärda beteende. Ni skaffar er nya fiender överallt. Om ni fortsätter med folkmordet på palestinierna, så kommer hela världen att hata er och det kan nog komma förr än du anar.
Sedan skall du vara medveten om att USA:s ställning i MÖ har minskat kraftigt. USA har inte ens fått med sig EU på att bryta Iranavtalet och det kommer nog att få stora konsekvenser. En EU-ledare sa dramatiskt att nu står vi ensamma mot både Kina, Ryssland och USA, vi får klara oss själva.
Så stor betydelse har sanktionerna.
Med ett svagare USA blir också Israel svagare.
Som jag ser det betyder det här att Israel blir mer beroende av goda relationer med sina grannar och det är hög tid att de börjar jobba på det.