Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-12, 16:45
  #25
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De kan analysera problem för att lösa dem på ett sätt som är bättre för samhället, inte kommunister och miljömuppar.
Men forskning och arbete går inte på någon vecka, det tar tid. Se till den framgången den har fått.
Säkra kärnkraftverk som orsakat säkerhetsproblem vars utgång har varit skada på samhället? För det har inte varit några olyckor överhuvudtaget de senaste årtiondet, och även innan 2000-talet så kan du se att västländer (t ex Three mile island-händelsen) sköter kärnkraften bra.
Och plutonium har vi redan och det är ingen risk värd att nämna kring någon eventuell skada på förvaringen (läs gärna på om strålning), så att på något sätt tycka att mer plutonium skulle vara skadligt är bara naivt.
Oljekatastrofer har inträffat förr, och någonting liknande det som skedde i mexikanska golfen har varit en risk större än den som finnns inom kärnkraften.

Orkar inte svara på hela ditt inlägg eftersom det mesta redan har diskuterats tidigare i tråden.

Men om du anser att 50 år kan liknas vid "någon vecka", så kan du ju prata med de som köper patent på en uppfinning och sedan låser patenten... (läs om fusion så kanske du förstår vad jag menar=
Citera
2010-06-12, 16:49
  #26
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Jag menar att när jag först läste om fusion så blev jag eld och lågor och trodde att nu är energiproblemet löst. Men nu efter drygt 50 år så har jag tappat tron... Inte på fusionen i sig. Det är en lysande idé. Men jag har tappat tron på att de oljeproducerande länderna skall släppa makten de har över jordens befolkning. Därför har jag tappat tron...

Jag är lite nyfiken på två punkter.

i. På vilket sätt sätter "de oljeproducerande länderna" käppar i hjulet för forskning om fusion?

ii. Du är, om inte jag helt har missuppfattat dig, motståndare till kärnkraft med anledning av de potentiella följderna av ett nytt haveri. Samtidigt är du "eld och lågor" över potentialen med fusion. Tror du att fusionskraft skulle medföra större, mindre, eller oförändrade risker i förhållande till dagens kärnkraftsteknik?
Citera
2010-06-12, 16:51
  #27
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Kom med något nytt i stället för att upprepa det som kärnkraftsförespråkarna har sagt i 30 års tid!

Intressant, du menar alltså att kärnkraftsförespråkarna i 30 års tid har hävdat att det inte finns något verkligt intresse för att bygga ut kärnkraften? Eller är det så att du är så ideologiskt förblindad att du inte läser ordentligt?

Jag tycker snarare att det känns som att förespråkarna har tjatat i 30 år om att man ska tillåta utbyggnad, problemet för deras del är bara att det inte finns något verkligt intresse för att bygga, vilket illustreras av situationen i övriga västvärlden, där de fåtaliga projekt som trots allt pågår dras med enorma ekonomiska problem.

Är det vad förespråkarna brukar tjata om?
Citera
2010-06-12, 16:56
  #28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Orkar inte svara på hela ditt inlägg eftersom det mesta redan har diskuterats tidigare i tråden.
Tar det som en vinst...
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Men om du anser att 50 år kan liknas vid "någon vecka", så kan du ju prata med de som köper patent på en uppfinning och sedan låser patenten... (läs om fusion så kanske du förstår vad jag menar=
Men patent är ingenting som är dolt och ingen får reda på, hade någon (oavsett om det är privatperson eller företag) registrerat patent på vad som helst så hade jag och du kunnat se vad det innehöll.

Angående fusion. Läs om http://sv.wikipedia.org/wiki/ITER eller http://en.wikipedia.org/wiki/ITER om du behärskar engelska.
Citera
2010-06-12, 17:51
  #29
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
På torsdag kommer riksdagen att fatta beslut om kärnkraften...

Vi som är tillräckligt gamla för att minnas valresultatet från den svenska folkomröstningen där linje 2 vann, som sa att kärnkraften skulle vara avvecklad år 2010 kanske känner en viss frustration över att våra ansvariga politiker skiter i en folkomröstning?

Nu finns det ju ingen lag eller grundlag som tvingar politiker att följa ett folkomröstningsresultat. Men varför är det så tyst i media om detta svek? Varför är det så få som bryr sig?

Är kärnkraften en energikälla som kommer att rädda jordens och mänsklighetens fortsatta existens eller är kärnkraften något som kortsiktigt tänkande marknadskrafter förespråkar just nu, innan det är för sent?
Jag har för mig att hela kärnkraftshysterin mest bestod av politiker som ville använda frågan för att fiska röster genom att skrämma folk med Tjernobyl. Därför kan jag inte säga att jag någonsin har tagit frågan på allvar, men visst har du rätt i att man ska följa folkomröstningens beslut.

Att det har tagit så lång tid är ju en bonus för lögnarna som hoppas på att de flesta ska ha glömt saken vid det här laget. Jag har också fått för mig att den är väldigt billig jämfört med andra energikällor, så om jag skulle tippa på det ena eller det andra skulle jag säga att chansen för en avveckling nog är ganska liten.
Citera
2010-06-12, 17:52
  #30
Medlem
piezos avatar
Idag(2008) produceras ca 61,3TWH av kärnkraftverken(Källa 1)
68,4 TWh från vattenkraftverken(Källa 2)
Och 800 MW av vindkraftverken(Källa 3)

Om vi nu skulle ta bort kärnkraftverken "saknas" 61.3TWH som måste utvinnas på annat håll.
Då vi idag kan max bygga ut vindkraften till 10TWH med dagens ekonomiska princip att material och arbetskraft kostar(Källa 4). Då vindkraftverk inte är en tillförlitlig källa på energi behöver man bygga ut annan energiproduktion för att täcka upp när vindkraftverken inte producerar tillräckligt.

Detta gör att det nu avrundat saknas 52TWH som måste hämtas från annat håll.
Var skulle vi hämta denna energi någonstans Buffelo Ball?



Källa 1: http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/...ft/Produktion/
Källa 2: http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/...--vattenkraft/
Källa 3: http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Vindkraft/
Källa 4: http://www.kva.se/sv/Nyheter/Nyheter...aft-i-Sverige/
Citera
2010-06-12, 18:01
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Jag har för mig att hela kärnkraftshysterin mest bestod av politiker som ville använda frågan för att fiska röster genom att skrämma folk med Tjernobyl. Därför kan jag inte säga att jag någonsin har tagit frågan på allvar, men visst har du rätt i att man ska följa folkomröstningens beslut.

Att det har tagit så lång tid är ju en bonus för lögnarna som hoppas på att de flesta ska ha glömt saken vid det här laget. Jag har också fått för mig att den är väldigt billig jämfört med andra energikällor, så om jag skulle tippa på det ena eller det andra skulle jag säga att chansen för en avveckling nog är ganska liten.

Kärnkraftsomröstningen var många år före Tjernobyl. Jag personligen röstade på nej, INTE för att kärnkraft i sig är dåligt utan för att jag ansåg/anser att vi i första hand måste lösa frågan om slutförvar av avfallet. Den frågan är ju inte löst än idag så...
Citera
2010-06-12, 18:10
  #32
Medlem
piezos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Därför kan jag inte säga att jag någonsin har tagit frågan på allvar, men visst har du rätt i att man ska följa folkomröstningens beslut.


Men frågan är dock om folket har en tillräckligt informerad objektiv syn på det hela, så att man som individ röstar efter vad man tolkat ur den objektiva informationen.

Om vi tar som exempel, folkomröstningen 1955 om högertrafik.
Där finns inte så mycket information att ta ställning till, för jag tror inte ett lands ekonomiska tillväxt och välfärd hänger på huruvida man kör på höger eller vänster sida av vägen. Tror inte mycket vinklad propaganda förekom där.

Medan man i kärnkraftsfrågan måste väga riskfaktorn med komplicerade tekniska element mot hur mycket ekonomin och välfärden skall påverkas. Här förekommer det vinklad propaganda från båda hållen och man kan bli lätt påverkad om någon lägger fram domedags scenarion om du röstar för att behåll kärnkraften.

Så folkomröstningar om komplicerade saker kanske inte är det rätta.
__________________
Senast redigerad av piezo 2010-06-12 kl. 18:13.
Citera
2010-06-12, 19:00
  #33
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Kärnkraftsomröstningen var många år före Tjernobyl. Jag personligen röstade på nej, INTE för att kärnkraft i sig är dåligt utan för att jag ansåg/anser att vi i första hand måste lösa frågan om slutförvar av avfallet. Den frågan är ju inte löst än idag så...
Vad är det för fel med att gräva ned det ett par tusen meter i berggrunden? Det är väl det man gör idag? Inte ens gammastrålning penetrerar så mycket sten, åtminstone inte några nämnvärda mängder.

Citat:
Men frågan är dock om folket har en tillräckligt informerad objektiv syn på det hela, så att man som individ röstar efter vad man tolkat ur den objektiva informationen.

Om vi tar som exempel, folkomröstningen 1955 om högertrafik.
Där finns inte så mycket information att ta ställning till, för jag tror inte ett lands ekonomiska tillväxt och välfärd hänger på huruvida man kör på höger eller vänster sida av vägen. Tror inte mycket vinklad propaganda förekom där.

Medan man i kärnkraftsfrågan måste väga riskfaktorn med komplicerade tekniska element mot hur mycket ekonomin och välfärden skall påverkas. Här förekommer det vinklad propaganda från båda hållen och man kan bli lätt påverkad om någon lägger fram domedags scenarion om du röstar för att behåll kärnkraften.

Så folkomröstningar om komplicerade saker kanske inte är det rätta.
Det har du rätt i. Å ena sidan matas folket med propaganda som politiker pumpar ut i vinstsyfte så att de inte vad som vad upp och ned länge men å andra sidan är det inte heller rätt att en liten maktelit ska bestämma vad som ska göras när det går helt emot folkets vilja.
Citera
2010-06-12, 19:27
  #34
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Vad är det för fel med att gräva ned det ett par tusen meter i berggrunden? Det är väl det man gör idag? Inte ens gammastrålning penetrerar så mycket sten, åtminstone inte några nämnvärda mängder.

Skulle gammastrålningen vara problemet så skulle det räcka med någon meter bly. Grejen är att du ska stänga in det så fullständigt att det inte ska finnas en chans att det läcker ut under dom närmaste 100000 åren.

Själv hoppas jag självklart att regeringen beslutar om att fortsätta med kärnkraften och bygga ut då det är ett oslagbart alternativ för energiproduktion.
Citera
2010-06-12, 19:41
  #35
Medlem
soapmasters avatar
Självklart bryr man sig om kärnkraften.

Bygg ut kärnkraften ist.


Miljömuppar är inte glada förens vi alla lever i hyddor helt utan elektricitet.
Citera
2010-06-12, 19:46
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Självklart bryr man sig om kärnkraften.

Bygg ut kärnkraften ist.


Miljömuppar är inte glada förens vi alla lever i hyddor helt utan elektricitet.


Pah de är inget annat än neo-ludditer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback