Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-23, 17:24
  #2521
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folie_
Windows Defender står på Starta automatiskt och finns inte i listan på avinstallera eller ändra program. Alltså verkar jag inte kunna avinstallera windows defender!

Jorå .. Enda anledningen till att programmet inte finns med i listan är för att det står som "dolt program" i den konfig-fil som hanterar avinstallationsmappen. I windows XP finns den filen i system32-mappen men jag vete fan var den finns i windows 8 men det kan du nog få reda på efter lite sökande. Därefter går man bara in i den filen och raderar tecknena ",1" från den rad windows defender finns på och vips så går programmet att avinstallera igen.


Citat:
Ursprungligen postat av Folie_
Hur vet jag det?


Fanns dina gamla program och filer kvar på hårddisken när du fick tillbaks datorn?


Citat:
Ursprungligen postat av Folie_
Är det det jag måste göra?


Det skulle JAG göra. Varje gång man byter driftoperativ hårdvara i en dator så bör man installera om. Det är inte alls säkert att det nya kortet har samma port-adresser och funktioner som det gamla kortet hade vilket ställer till med konflikter senare eftersom vissa program då kommer sitta och kommunicera med helt fel portar då de var installerade till det andra moderkortets portkonfiguration.

Alla som testat att installera windows på en hårddisk och sedan flyttat den hårddisken till en annan dator har märkt att ingenting fungerar när man gör så.
Citera
2013-08-23, 17:44
  #2522
Medlem
Folie_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ok, då är jag med. Nu till en annan fråga. Behöver du verkligen Windows Defender? Jag själv har stängt av denna tjänst. Använd annars ett 3-partsprogram, te.x Malwarebytes Anti-Malware.

Förvisso så är Windows Defender är ett anti-spywareprogram, men den gör ingen nytta anser jag.

Problemet har ju varit att med Windows Defender avstängt så har jag inte kunnat ladda ned någonting. Detta program kunde jag dock av någon anledning ladda ned. Nu verkar det fungerba bättre - får se om det blir långvarigt. Tackar och bockar för din hjälp!
Citera
2013-08-27, 23:27
  #2523
Medlem
TorrentLovers avatar
WinGuider för Windows 8 ute

Nu har en ny guide av den där Ekström kommit ut igen. Härlig typ. Lika bloatade manualer som vanligt. Tusen typsnitt, kommentarer överallt, våldtäkt av det svenska språket (inklusive särskrivningar) och fetstilt. Kom ihåg när han blev bannad från SC.
Han hade tre konton, alla blev bannade. http://www.sweclockers.com/forum/22-...l/#post6837815
Vägrade lyssna på andra, hävdade att IE och MSE var bäst. Har aldrig skådat ett sådant Windows-älskade fan som hyllar NTFS som gudarnas filsystem.
Håll till godo och skratta inte ihjäl er.
För er som hatar våldtäkter av det svenska språket, klicka inte på länken. Ni kommer gråta tills ögonen ramlar ut.
http://www.winguider.se/page11.html
__________________
Senast redigerad av TorrentLover 2013-08-28 kl. 00:17.
Citera
2013-08-28, 22:03
  #2524
Medlem
Går inte att ändra Skrivskyddad mapp

Har suttit hela kvällen igår och en bra stund ikväll, men får det inte att funka. Jag har en mapp som är skrivskyddad, när jag tar bort pluppen och klickar verkställ ser allt bra ut. Men så fort jag kollar egenskaper igen så har pluppjäveln kommit tillbaka och mappen e skrivskyddad igen.
__________________
Senast redigerad av pickamix 2013-08-28 kl. 22:48.
Citera
2013-08-28, 23:49
  #2525
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickamix
Har suttit hela kvällen igår och en bra stund ikväll, men får det inte att funka. Jag har en mapp som är skrivskyddad, när jag tar bort pluppen och klickar verkställ ser allt bra ut. Men så fort jag kollar egenskaper igen så har pluppjäveln kommit tillbaka och mappen e skrivskyddad igen.
Den här kanske
http://www.emptyloop.com/unlocker/
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-28 kl. 23:52.
Citera
2013-08-29, 12:12
  #2526
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nu har en ny guide av den där Ekström kommit ut igen. Härlig typ. Lika bloatade manualer som vanligt. Tusen typsnitt, kommentarer överallt, våldtäkt av det svenska språket (inklusive särskrivningar) och fetstilt. Kom ihåg när han blev bannad från SC.
Han hade tre konton, alla blev bannade. http://www.sweclockers.com/forum/22-...l/#post6837815
Vägrade lyssna på andra, hävdade att IE och MSE var bäst. Har aldrig skådat ett sådant Windows-älskade fan som hyllar NTFS som gudarnas filsystem.
Håll till godo och skratta inte ihjäl er.
För er som hatar våldtäkter av det svenska språket, klicka inte på länken. Ni kommer gråta tills ögonen ramlar ut.
http://www.winguider.se/page11.html

Din kritik mot webbplatsens design etc. har jag redan besvarat och förklarat i bl.a. detta inlägg: https://www.flashback.org/sp43981756

Och JA! Guiderna ÄR DETALJERADE, just för att ÄVEN de som endast har grundläggande datorvana, med lätthet, skall klara av att installera om sin egen dator genom att följa guiderna!

Och tydligen så fungerar WinGuiders installationer bra, för varje gång jag släpper guiderna för ett nytt operativsystem så hör folk av sig och sagt att de installerat den förra, för flera år sedan och fortfarande kör samma installation utan problem!

Flera har dock påpekat att Internet Explorers säkerhetsinställningar var lite för stränga, de fick manuellt lägga till relativt många webbplatser till IE-zonen: Betrodda platser, En kritik som jag lyssnat på och dagens guider har, som påpekas i Win7 guiderna inte samma skydd mot sk. "Drive-by downloads" just pga. att det var det skyddet som var orsaken till att man fick lägga in vissa webbplatser i IE-zonen betrodda platser. Trots att skyddet anpassats, så är dock IE i WinGuiders installationer många gånger säkrare än IE i en standard-installation!

Och JA! JAg har flera gånger tidigare påpekat och påvisat att den kritik som vissa (främst linux-fanatiker och Mac-anhängare) spyr ur sig. En kritik som var korrekt i mitten av 90-talet, men är helt passé i dag!

Varje undersökning av t.ex. sårbarheter som genomförts på senare tid påvisar tydligt att Microsoft och deras produkter har ytterst få sårbarheter. Se t.ex. Secunias undersökning av antalet sårbarheter i över 9000 produkter under hela år 2012.

Där syns det tydligt att främst Open Source baserad programvara har den usla säkerhetsnivån Windows-produkter hade i mitten, slutet av 90-talet.

Secunia påvisade t.ex. att de TVÅ programvarorna med ÖVERLÄGSET flest sårbarheter under hela år 2012 var:
1: Google Chrome med extrema 291 sårbarheter.. (Tätt följd av)
2: Firefox med 257 sårbarheter.. (OBS! Båda dessa baseras på öppen källkod)

Jämför detta med den så utskällda JAVA samt Flash Player med omkring 65-70 sårbarheter, var, under samma period!

Det är en STOR skillnad.. Trots det klankar folk på såväl säkerheten i JAVA och flash player, men lovordar rent skräp som Chrome eller Firefox?

Varje undersökning visar att jag haft rätt i att mycket av allt klankande på Microsofts produkter är direkt felaktiga, då varje ny undersökning visar att Microsofts säkerhet är långt bättre än ryktet säger att den är!.

Ta t.ex. ovan Secunia undersökning.. Den visar att t.ex. Internet Explorer under hela år 2012 hade 41 sårbarheter..
(Jämför detta med antalet sårbarheter som Chrome, Firefox, Java och Flash player hade under samma period!)

Windows 7 i övrigt hade 50 sårbarheter!

Så även om du slår i hop antalet sårbarheter i Windows 7 och Internet Explorer under hela förra året så blir det inte mer än 91 st.

Så hade du Windows 7 under hela år 2012 så hade du utökat antalet sårbarheter som din dator har med 300% bara genom att installera en enda, felaktig, programvara.. (Chrome eller Firefox)...

Det tycker jag påvisar att jag länge haft rätt, Att i mitten/slutet av 90-talet så VAR öppen källkods program säkrare än Microsofts motsvarande.. Men i dag är det tvärtom, Microsoft har sedan XP´s Service Pack 2 tagit ordentligt tag i säkerheten och patch-hanteringen, medan öppen källkods producenterna verkar ha gått i motsatt riktning.

På rak arm kan jag komma i håg 2 personer som självmant hört av sig till mej och sagt att de kört samma dator, med samma WinGuider installation i ena fallet, 6år andra fallet drygt 5 år och de har under den tiden ALDRIG tvingats rensa sin dator från en smitta, aldrig haft en blåskärm eller en plötslig omstart!

Precis exakt likadan erfarenhet har jag själv. Vår hemma dator, som jag delar med frugan och ibland med ungarna, hade WinGuiders Windows 2000 installation från strax efter att W2K släpptes ända tills XP släpptes, Inga problem eller blåskärmar, smittoangrepp etc.
Då byttes den datorn och vi har kört WinGuiders XP-installation på den ända tills Windows 7 släpptes, som än i dag kör just WinGuiders optimerade Windows 7 installation, då datorn har två hårddiskar.. (Jag upptäckte nyss att c:\ disken var på ynka 80Gb, trots det har den aldrig fyllts etc. just beroende på att installationen flyttar ALLT användarrelaterat till D-disken så inget användarna gör, laddar ner etc. påverkar C-disken!)

Så någonting måste jag göra rätt.. Mina påståenden om att Microsoft är bättre och säkrare än ryktet anger stöds ju av varje ny säkerhetsundersökning, och att WinGuiders installationer fungerar felfritt år efter år efter år påvisar att även installationsguiderna är helt rätt.

Det enda tråkiga är just att jag har ett krävande arbete, familjeliv etc. varför jag inte har tid att åtgärda vissa skönhetsfel som t.ex. designen på Webbplatsen eller i dokumenten.. Men samtidigt ser jag inte det som direkt allvarliga brister..
Brister som jag någon gång framöver kan få tid att åtgärda..

Det viktigaste är att folk som tycker det verkar läskigt att installera om sin dator, eller helt enkelt har lessnat på att rensa smittor och fixa med andra stabilitetsproblem med sina datorer kan få en pålitlig hjälp till detta.

6 av 10 kör gratisguiderna, resten kör den optimerade installationen, då de har två hårddiskar i sin dator.. (oftast verkar det hänga ihop med att de just köpt en SSD-disk och samtidigt vill ha kvar utrymmet som fanns på deras gamla disk!!)
Ytterst få återkommer med supportfrågor, något jag ser som ett bevis på kvalitet!

Då din kritik inte gäller, installationerna eller ev. brister i dessa så ser det i mina ögon ut som du drabbats av den svenska avundsjukan!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2013-08-29 kl. 12:21.
Citera
2013-08-29, 13:58
  #2527
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Där syns det tydligt att främst Open Source baserad programvara har den usla säkerhetsnivån Windows-produkter hade i mitten, slutet av 90-talet.

Secunia påvisade t.ex. att de TVÅ programvarorna med ÖVERLÄGSET flest sårbarheter under hela år 2012 var:
1: Google Chrome med extrema 291 sårbarheter.. (Tätt följd av)
2: Firefox med 257 sårbarheter.. (OBS! Båda dessa baseras på öppen källkod)
Google ger ju för sig ut grova pengar till den som kan hitta svagheter, så det är ju inte konstigt att den är ovanligt hög.

Bland annat tyska regeringen tycker Chrome är säkrast
https://www.computerworld.com/s/arti...secure_browser

Sen måste jag bara fråga en sak: Har du någon fetish för utropstecken?

Kan inte ni ta det här i IT-Säkerhet istället?

Här är Mozillas förklaring till varför deras webbläsare har fler svagheter:
https://blog.mozilla.org/security/20...curity-metric/
Citera
2013-08-29, 16:48
  #2528
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
text
Snälla, använd inte argumentationsfel och tro att du kommer att vinna diskussionen. Låt mig påvisa dessa och punktera dina argument.


1. Snälla, om du ska göra seriösa guider, gå om grundskolan. Din svenska är förfärligt dålig och guiderna ser ut som ett jävla klotterplank. Du får helt enkelt göra om, göra rätt.

2. "Lite för stränga"? Du byter ut skärmsläckare, startsida, allt till din jävla mailadress. Dna skript är bara rent adware.

3. Att folk kontaktar dig och säger att det gick bra att installera Windows (som för övrigt har en installationsprocess som gör allt aromatiskt) gör dig inte till någon gud precis. Du är bara en random person som tror sig veta allt om Windows.

4. Antalet sårbarheter i Windows kan jag inte yttra mig om, men det finns inga som helst belägg för att det skulle innebära en ökad säkerhet, och det vet du mycket väl om, antar jag.

5. Du kan inte klumpa ihop alla versioner av Chrome/Firefox och jämföra antalet sårbarheter. Först och främst får du fokusera på en version av Firefox eller en version av Chrome. Sedan måste du får jämföra del för del. Hur allvarliga sårbarheterna är, hur fort de fixas, vilka metoder webbläsaren använder sig av för att förhindra attacker och så vidare.

6. Sedan måste det ju nämnas att IE är mycket långsammare och en stor bromskloss för utvecklingen av Internet. Fråga vilken utvecklare som helst. De kommer alltid att säga samma sak. Google slutade till och med att supporta tidigare versioner av IE för inte alls länge sedan.
Skulle du köra NetScape idag? Sällan. Bara acceptera, IEs stormaktstid är över. IE var bra i slutet av 90-talket och början på 00-talet. Tack vare Mozilla har vi andra aktörer på marknaden idag.

7. Att du inte fått BSOD tyder bara på att du har varit varsam om hårdvaran och inte försökt mixtra med det. Du vet väl om att M$ skickade ut en patch som orsakade BSOD?

8. Svenska avundsjukan? Jag tror allt att du faktiskt är lite avundsjuk på mig eftersom jag kör GNU/Linux.

Till DenSureOptimisten och moderatorer: nu flyttades tråden faktiskt hit, vilket jag tolkar som att diskussionen hör hemma här. Vill en moderator flytta inläggen till en egen tråd, go ahead!
Citera
2013-08-29, 17:06
  #2529
Medlem
neurogens avatar
frågan har säkert redan ställts men,

har precis installerat windows 8 och installerat drivers etc för samtliga enheter.
Allt verkar funka bra förutom att det känns som allt har en sämre upplösning än vanligt.
Vet inte riktigt hur jag skall förklara.
Upplösningen är ju 1920x1200 som det skall vara, men känns ändå som allting är lite sämre upplöst och sämre kvalité rent i övrigt.
Har kollat så clearview är påslaget samt bästa kvalite i prestanda inställningarna.

Vet inte om det är inbillning men det känns som allting är lite mer pixligt och lägre kvalite.
I spel osv märks inte detta, utan det gäller i Windows gränsnittet, webläsare, etc etc.


Nån som har en aning om vad jag snackar om och upplevt samma sak?
Citera
2013-08-29, 18:04
  #2530
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
frågan har säkert redan ställts men,

har precis installerat windows 8 och installerat drivers etc för samtliga enheter.
Allt verkar funka bra förutom att det känns som allt har en sämre upplösning än vanligt.
Vet inte riktigt hur jag skall förklara.
Upplösningen är ju 1920x1200 som det skall vara, men känns ändå som allting är lite sämre upplöst och sämre kvalité rent i övrigt.
Har kollat så clearview är påslaget samt bästa kvalite i prestanda inställningarna.

Vet inte om det är inbillning men det känns som allting är lite mer pixligt och lägre kvalite.
I spel osv märks inte detta, utan det gäller i Windows gränsnittet, webläsare, etc etc.

Nån som har en aning om vad jag snackar om och upplevt samma sak?
Det ingår i Win8-looken, lite retro utseende. Plus att Aero inte finns med som standard i 8:an. Läs bakåt i tråden, du är inte ensam om denna reaktion när man kommer in i 8:an de första gångerna.

Edit:
Exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=X0fsyb-ttcw
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-29 kl. 18:08.
Citera
2013-08-29, 18:18
  #2531
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det ingår i Win8-looken, lite retro utseende. Plus att Aero inte finns med som standard i 8:an. Läs bakåt i tråden, du är inte ensam om denna reaktion när man kommer in i 8:an de första gångerna.

Edit:
Exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=X0fsyb-ttcw

Nej det är inte alls looken / utseendet jag pratar om.
Varför läser folk inte inläggen innan dom svarar....
Citera
2013-08-29, 18:27
  #2532
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
Nej det är inte alls looken / utseendet jag pratar om.
Varför läser folk inte inläggen innan dom svarar....
Lägg upp skärmdump eller foto på det så man förstår vad du menar då kanske?

Är det i desktopläge eller i startskärmen, eller i både ock?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback