Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-11, 06:48
  #1
Avstängd
ShaBiRens avatar
Min pappa är väldigt bra med barn och en OTROLIGT skarp kille. Han kan allt om allt och är väldigt duktig på att sköta allt fran ekonomi till bilen. En riktig vinnare och jag tvekar aldrig en sekund på honom.

När jag var en liten gosse petade jag i maten. Då brukade far spänna ögonbrynsmusklerna och säga "äter du inte upp maten får du ingen kvällsmat".

Det blev aldrig seriösare än så och jag åt aldrig upp skiten.

Frågan är, Varför?
Varför säger föräldrar så?
Ska jag säga så till mina barn i framtiden? Vad bidrar det till?

För övrigt fick jag alltid kvällsmat ändå och farsan kastade sig över mina rester.
Citera
2010-06-11, 07:50
  #2
Medlem
miko_ms avatar
Aldrig sagts till mig under min uppväxt.
Frågan om du ska säga samma sak till dina barn i framtiden: Har det ens påverkat dig något märkbart? Verkar inte som det. Sen är det lite konstigt att hota om en bestraffning utan verkställan..

Effektivt tordes vara att få sitta kvar en stund fastän man inte vill äta upp. Barn har ju alltid bråttom från matbordet för att leka.
Om barnet vet att h*n måste sitta kvar en viss tid kanske kurrandet ger ett tillräckligt stort läte och får barnet att förstå att det är bäst att äta.
Citera
2010-06-11, 08:55
  #3
Medlem
Inte hänt i min närhet vad jag kan minnas. Sen förstår jag inte grejen i att säga så ifall man är mätt.

Låter som farsgubben sett på för mycket film, Ondskan tex även om det kanske inte sägs exakt så där
Citera
2010-06-11, 10:15
  #4
Medlem
Blå Rutas avatar
Så tragiskt att det lever kvar att man ska tvinga i barn maten. Det finns ju ingen riktig anledning. Det kommer ju garanterat bara leda till ätstörningar av ett eller annat slag, samt att ungar blir feta. Är ju knappast så att det är ett problem i samhället att barn äter för lite. Ungar äter när dom blir hungriga. få ungarna att inse att godis och kakor inte är ett substitut för mat (vilket inte ens vuxna inser alltid), och ge dom makt över sin egen mage. Man ger alternativet att äta maten som finns, eller inte. Konsekvenserna kommer knappast bli katastrofala för någon.

Själv är jag väldigt oregelbunden med maten och äter med större mellanrum än många andra. Dessutom går min hunger ned väldigt mycket om jag inte gjort något fysiskt. Har jag suttit framför en dator och jobbat kan det gå 12 timmar innan jag behöver äta. Vet inte hur många gånger jag har behövt "äta upp" av dagmammor, mattanter och andra kräk som av någon anledning ville få i mig grönsakssoppa och rotmos var fjärde timme. Folk har fasligt stora tvångstankar om att "äta ordentligt". När mina föräldrar påpekar att jag inte ätit ordentligt brukar jag säga med orolig röst att jag kanske kommer stanna i växten nu! Det brukar få dom att sluta med tanke på att jag är 197 trots mina matvanor under hela uppväxten.
Citera
2010-06-11, 11:38
  #5
Medlem
Yukus avatar
Ja "Du får inte lämna bordet förrän du ätit upp" fungade ju mycket bättre för mina föräldrar. Kunde sitta där hur länge som helst ibland, hehe
Citera
2010-06-11, 12:56
  #6
Avstängd
ShaBiRens avatar
ja just fan!
Jäkla mattanter och lärare! Det glömde jag helt, dom var ju fan som värst!
Minns hur dom lassade på så mycket mat "DE" bestämt sig för att jag skulle äta, sedan fick jag inte glida ut på skolgården och leka för än allt var borta från talriken.
Och ja,,, inte fan tror jag att svenska barn någonsin svultit ihjäl pga att han/hon inte gillade maten.
Jag är förövrigt 190 och har bra fysik trots att jag inte åt ett piss av det grön och nyttiga när jag var kiddo.
Citera
2010-06-12, 02:06
  #7
Medlem
VenomXs avatar
Jag slås av två spontana åsikter om det där:

1) ungar ska inte behöva äta upp allt på tallriken, de ska äta tills de känner sig naturligt mätta (och det ska för övrigt vuxna också). Att trycka i sig 10-20% extra varje måltid bara för att skrapa rent så man till slut blir smällfet blir inga svältande barn i Afrika gladare för.

2) Var alltid konsekvent i vad du säger åt barn, och leverera inga tomma hot överhuvudtaget. Det kan vara bra med mindre "straff" av det där slaget ibland (dock naturligtvis inte just att undanhålla barnet mat!) men håll det på en nivå som du kan fullfölja t.ex. "om du inte gör läxorna får du inte spela några tv-spel resten av kvällen". Vissa knäppföräldrar kör ju till och med med saker som "är du inte snäll nu får du inga julklappar" och det blir ju bara fånigt.
Citera
2010-06-12, 09:47
  #8
Avstängd
Fittslamsans avatar
Hotar man inte med hårda straff så petar dom ju bara lite i maten och gnäller en halvtimme senare att dom är hungriga...

"Ät upp annars hugger jag en gaffel i benet på dej ungjävel"
Brukar funka för mej...
Citera
2010-06-12, 10:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaBiRen
ja just fan!
Jäkla mattanter och lärare! Det glömde jag helt, dom var ju fan som värst!
Minns hur dom lassade på så mycket mat "DE" bestämt sig för att jag skulle äta, sedan fick jag inte glida ut på skolgården och leka för än allt var borta från talriken.
Och ja,,, inte fan tror jag att svenska barn någonsin svultit ihjäl pga att han/hon inte gillade maten.
Jag är förövrigt 190 och har bra fysik trots att jag inte åt ett piss av det grön och nyttiga när jag var kiddo.
Det är ju helt fel! Låt ungarna ta på hur mycket lite mat dom vill men dom ska fan äta upp det.
Citera
2010-06-12, 11:51
  #10
Medlem
Man äter upp det man tagit för sig givetvis och sitter kvar tills man har gjort det.

Tar inte speciellt lång tid för en unge att förstå grejen med att ta mindre portioner men flera gånger.

Och är maten äcklig och man inte vill ha alls så må så vara hänt, men då är det ingen som gör något annat åt dig.
Citera
2010-06-12, 12:35
  #11
Medlem
Rektangels avatar
Ett barn kan bara tänka här och nu så detta hot är ju helt obegripligt för ett litet barn.
Citera
2010-06-12, 12:39
  #12
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Management by fear är en bra uppfostran. Ungarna skall av ett undertryck av hot om repressalier vara såpass medvetna att de skall göra som sina föräldrar säger annars kan det gå åt helvete.
Görs det tillräckligt bra behövs aldrig några straff utdelas och ungarna är som ljus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback