2017-11-27, 02:18
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Rapportera grna utfallet om expeditionen blir lyckosam.
Har haft liknande tankar, men enbart som fluga p vggen. Skulle aldrig vga tilltala mr. Cool

Haha, det r inga problem. Man behver bara sga Tjenare, s skter han resten av snacket.
Har trffat honom en gng, fr fem-sex r sedan, och det var rtt knasigt men jag hade kostligt roligt. Cool frsker han inte ens vara. Han r vldigt avslappnad och lttpratad.
Citera
2017-11-27, 14:45
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
"Stig Larsson, f.d. narkoman"?
Det r klart att han i alla normala anvndningar av ordet fortfarande r frfattare. Jag tycker drfr att trden ska ha rubriken "Stig Larsson, frfattaren". Men det kanske blir fel?

Jag freslr "Stig Larsson, frfattaren, poeten och dramatikern".

Han har ven varit verksam som regissr fr teater och film. Samt kritiker.

vriga epitet passar bttre fr trdar i andra delforum.
Citera
2017-11-27, 15:07
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Jag freslr "Stig Larsson, frfattaren, poeten och dramatikern".

Han har ven varit verksam som regissr fr teater och film. Samt kritiker.

vriga epitet passar bttre fr trdar i andra delforum.

Glmde du inte "film och teaterregissr" och "kritiker" nu?

Mitt frslag blir "Stig Larsson, frfattaren, poeten, dramatikern, film- och teaterregissren och kritikern".
Senast redigerad av srinivasa 2017-11-27 kl. 15:21.
Citera
2017-11-27, 15:21
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Glmde du inte "film och teaterregissr" och "kritiker" nu?
Nej, det stod i inlgget. Rcker kanske s fr litteraturforum.
Citera
2017-11-27, 15:23
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Nej, det stod i inlgget. Rcker kanske s fr litteraturforum.

Ber om urskt fr att jag lste slarvigt dr. Visst str det med!
Men varfr inte g all out och ta med det i rubriken ocks?
Citera
2017-11-27, 15:35
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ber om urskt fr att jag lste slarvigt dr. Visst str det med!
Men varfr inte g all out och ta med det i rubriken ocks?
Varfr inte ta med hela CV:et? ;-)
Citera
2017-11-27, 15:36
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Varfr inte ta med hela CV:et? ;-)

Kanske skulle det fra fr lngt, men ett faktum till borde vara med, Lilla Essingeninvnare.
Citera
2017-11-27, 15:39
Medlem
etkanoukias avatar
Eller Stig Larsson, Kulturmannen kort och gott.
Citera
2017-11-30, 16:29
Medlem
Sleepysuns avatar
Tycker om Stig och har lst ngra av hans gamla bcker, lste dock hans nyare "Nr det knns att det hller p att ta slut" och instmmer med mnga andra hr p forumet om bokens litterra kvalit. Tyckte dock inte att den var helt skit utan att det fanns segment som var intressanta. Fann skildringen av hans och, vad hon nu hette, frhllande stimulerande och tyckte att knslan var kta ven om sanningshalten i minnena gr att ifrgastta. Det kndes tydligt att det var ngot han haft mycket ngest ver och att det dr med att upprtthlla krleksrelationer har varit ett genomgende problem hela livet. Som kanske legat undertryckt av prestationspress och alla hga frvntningar om "det litterra geniet" nstkommande projekt. Det vore endimensionellt att inte ha i tanke hur mycket framgng pverkar ens sinnesuppfattning. Nr jag tnker p Stig, speciellt hans utseende p ldre dar, ser jag inget annat n en pojke i en gammal mans kropp. Som varit knslig frn start men forcerat all sin energi p att hlla upp bilden av sig sjlv som fristende och otkomlig. Den mediala bilden av "Stig Larsson" steg honom ver huvudet och fick honom att falla fritt under mnga r, den hr intervjun r ingenting annat n jvligt genant.

https://youtu.be/a4RaTVBO5vc

Nu de senaste ren verkar det som att han brjat slppa alla de tidiga iderna om att upprtthlla den gamla stig och brjat lyssna mer till sitt inre och knsligare jag. Som alltid funnits dr i bakgrunden. Det mrks i hans nyare skrivstt som r mer undergivet och skrt. Han vssar inte lngre sin mentala frmga och det verkar inte heller som att han lgger ner lika mycket tid p den litterra kvalitn. Fokuset r inte lngre att vara banbrytande eller nyskapande, den vitaliteten r sen lnge borta, nu handlar det mer om att anteckna knslotillstnd som ndvndigtvis inte har ngon betydelse. Jag vet inte om han sjlv frstr det eller om det r ngonting att luta sig emot. Skrivandet har varit ett sn central del av hans liv och nr rastlsheten och avsaknaden av nrhet gr sig pmind blir hans enda flykt att trycka p tangenter och nostalgitrippa till bokstvernas frmga att mla upp en vrld som i alla fall gr att ta p.
Citera
2017-12-05, 00:07
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Tycker om Stig och har lst ngra av hans gamla bcker, lste dock hans nyare "Nr det knns att det hller p att ta slut" och instmmer med mnga andra hr p forumet om bokens litterra kvalit. Tyckte dock inte att den var helt skit utan att det fanns segment som var intressanta. Fann skildringen av hans och, vad hon nu hette, frhllande stimulerande och tyckte att knslan var kta ven om sanningshalten i minnena gr att ifrgastta. Det kndes tydligt att det var ngot han haft mycket ngest ver och att det dr med att upprtthlla krleksrelationer har varit ett genomgende problem hela livet. Som kanske legat undertryckt av prestationspress och alla hga frvntningar om "det litterra geniet" nstkommande projekt. Det vore endimensionellt att inte ha i tanke hur mycket framgng pverkar ens sinnesuppfattning. Nr jag tnker p Stig, speciellt hans utseende p ldre dar, ser jag inget annat n en pojke i en gammal mans kropp. Som varit knslig frn start men forcerat all sin energi p att hlla upp bilden av sig sjlv som fristende och otkomlig. Den mediala bilden av "Stig Larsson" steg honom ver huvudet och fick honom att falla fritt under mnga r, den hr intervjun r ingenting annat n jvligt genant.

https://youtu.be/a4RaTVBO5vc

Nu de senaste ren verkar det som att han brjat slppa alla de tidiga iderna om att upprtthlla den gamla stig och brjat lyssna mer till sitt inre och knsligare jag. Som alltid funnits dr i bakgrunden. Det mrks i hans nyare skrivstt som r mer undergivet och skrt. Han vssar inte lngre sin mentala frmga och det verkar inte heller som att han lgger ner lika mycket tid p den litterra kvalitn. Fokuset r inte lngre att vara banbrytande eller nyskapande, den vitaliteten r sen lnge borta, nu handlar det mer om att anteckna knslotillstnd som ndvndigtvis inte har ngon betydelse. Jag vet inte om han sjlv frstr det eller om det r ngonting att luta sig emot. Skrivandet har varit ett sn central del av hans liv och nr rastlsheten och avsaknaden av nrhet gr sig pmind blir hans enda flykt att trycka p tangenter och nostalgitrippa till bokstvernas frmga att mla upp en vrld som i alla fall gr att ta p.
Eller s kan man sammanfatta det hela med att han har skrivit ptnd p amfetamin under hela sin karrir (microdosering) men insg fr ett par r sedan att hjrtat inte pallade mer och att om han vill fortstta vara frfattare s mste han skriva "naken" oavsett om resultatet blir smre/annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Flu
En intressant sak som str i den senaste boken, Folk p n, r att Stig skrev en polisserie fr tv fr ngot r sedan, tio entimmarsavsnitt. Den hade jag grna sett.
Tyvrr blev den refuserad av SVT Drama av oklara skl. Stig antyder att det berodde p att serien inte uppfyllde SVT:s krav att alla nya dramaproduktioner ska vara normbrytande.

Jag kan tillgga att boken r klart lsvrd. Som sagt innehller den en hel del anekdoter om frgstarka karaktrer p Lilla Essingen. Boken avslutas med en ess p runt 60 sidor med mer eller mindre osorterade tankar om lite allt mjligt, kriget i Syrien, Sveriges invandringspolitik osv.
r den bttre n "Nr det knns att det hller p ta slut"?
Senast redigerad av Douche-chill 2017-12-05 kl. 00:09.
Citera
2017-12-05, 11:38
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Eller s kan man sammanfatta det hela med att han har skrivit ptnd p amfetamin under hela sin karrir (microdosering) men insg fr ett par r sedan att hjrtat inte pallade mer och att om han vill fortstta vara frfattare s mste han skriva "naken" oavsett om resultatet blir smre/annorlunda.

Vet inte riktigt om man kan sammanfatta det s med tanke p att hans amfetaminbruk med microdosering tog fart i samband med att han skrev Komedin I (1989), innan dess hade han skrivit tre framgngsrika romaner och efter Komedin kom inget annat n dikter. S huruvida hans ptndning skulle ha pverkat den litterra kvalitn r jag skeptisk till. Finns en dokumentr p youtube under namnet "Nr det knns att det hller p att ta slut" som slpptes i samband med boken och dr bde Stig och Horace intervjuas och blickar tillbaka. Horace menar att amfetaminet var ondigt utifrn perspektivet att Stigs nya texter skulle vara "s mycket bttre", att dikterna han skrev innan och efter inte gr att skiljas t i nn slags kvalittsgradering. Har sjlv inte lst s mycket dikter av Stig men det kanske r dags att bilda sin egna uppfattning och terkomma.
Citera
2017-12-06, 00:33
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Vill man vara elak kan man sga att han, likt de flesta gamla fyllon, blivit sentimental och upprepningsfrtjust.
Det mrks extra tydligt i de sporadiska bokrecensioner han skriver fr Expressen nufrtiden.
Tjatig och grtmild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in