Tycker om Stig och har lst ngra av hans gamla bcker, lste dock hans nyare "Nr det knns att det hller p att ta slut" och instmmer med mnga andra hr p forumet om bokens litterra kvalit. Tyckte dock inte att den var helt skit utan att det fanns segment som var intressanta. Fann skildringen av hans och, vad hon nu hette, frhllande stimulerande och tyckte att knslan var kta ven om sanningshalten i minnena gr att ifrgastta. Det kndes tydligt att det var ngot han haft mycket ngest ver och att det dr med att upprtthlla krleksrelationer har varit ett genomgende problem hela livet. Som kanske legat undertryckt av prestationspress och alla hga frvntningar om "det litterra geniet" nstkommande projekt. Det vore endimensionellt att inte ha i tanke hur mycket framgng pverkar ens sinnesuppfattning. Nr jag tnker p Stig, speciellt hans utseende p ldre dar, ser jag inget annat n en pojke i en gammal mans kropp. Som varit knslig frn start men forcerat all sin energi p att hlla upp bilden av sig sjlv som fristende och otkomlig. Den mediala bilden av "Stig Larsson" steg honom ver huvudet och fick honom att falla fritt under mnga r, den hr intervjun r ingenting annat n jvligt genant.
https://youtu.be/a4RaTVBO5vc
Nu de senaste ren verkar det som att han brjat slppa alla de tidiga iderna om att upprtthlla den gamla stig och brjat lyssna mer till sitt inre och knsligare jag. Som alltid funnits dr i bakgrunden. Det mrks i hans nyare skrivstt som r mer undergivet och skrt. Han vssar inte lngre sin mentala frmga och det verkar inte heller som att han lgger ner lika mycket tid p den litterra kvalitn. Fokuset r inte lngre att vara banbrytande eller nyskapande, den vitaliteten r sen lnge borta, nu handlar det mer om att anteckna knslotillstnd som ndvndigtvis inte har ngon betydelse. Jag vet inte om han sjlv frstr det eller om det r ngonting att luta sig emot. Skrivandet har varit ett sn central del av hans liv och nr rastlsheten och avsaknaden av nrhet gr sig pmind blir hans enda flykt att trycka p tangenter och nostalgitrippa till bokstvernas frmga att mla upp en vrld som i alla fall gr att ta p.