2013-02-27, 23:06
Medlem
Ramlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, jag har lst den. Den r en av mina favoriter.

Den r rolig och kall, frskrcklig och underhllande om vartannat. Lars Noren mter en Fellini som opererat bort centrum fr mnsklig mhet ur hjrnan, typ. Man tnker sig att Killinggnget anno 00-tal gillar texter som denna.

Man kan vl inte prata om nn regelrtt "handling" egentligen. Det r ett par olika personer vi fr flja, i olika scener, som har en lite drmsk och osammanhngande karaktr. T ex r det en hjlpsam kille blir gripen av polisen fr att han tittar p en infettad damsko, och en annan kille blir lynchmobbad under en fest. Och s vidare. Himla underhllande.
Det fr jag hlla med dig om. Jag har snart lst frdigt boken och jag gillar den skarpt, nsta bok av Stig kommer att bli Nyr.

Vad har ni fr sikter om hans poesi? Vrt att kolla upp? Jag har sjlv inte kollat upp det n men jag kan tnka mig att det r bra grejer.
Citera
2013-02-28, 08:48
Medlem
jimmyfingerss avatar
r det ngon som tycker att det r lite ljligt att han kallar sig fr geni? Det finns massor av frfattare som har skrivit bra bcker och dessutom lyckats hlla ordning p livet. Det r i mina gon mer genialiskt n att inte kunna ta sig ur ngot s simpelt som droger (han r ju ett "geni") p s mnga r.
Citera
2013-02-28, 11:17
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
r det ngon som tycker att det r lite ljligt att han kallar sig fr geni? Det finns massor av frfattare som har skrivit bra bcker och dessutom lyckats hlla ordning p livet. Det r i mina gon mer genialiskt n att inte kunna ta sig ur ngot s simpelt som droger (han r ju ett "geni") p s mnga r.

Indeed.

En stilsker frfattare, absolut. Geni? Knappast. Att utveckla en stil, och sedan hlla sig inom dess ramar, r relativt enkelt inom vilken konstform som helst. Ett "geni", om man nu accepterar det begreppet, r snarare ngon som utvecklas frbi sin stils begrnsningar, medan Stig Larsson tycks ha degenererat, av trden att dma.

Frmodligen r det just drogerna som gr honom till en "geni" i vissas gon. Ett "geni" ska ju vara sjlvfrbrnnande, dekadent osv.
Citera
2013-02-28, 11:56
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Indeed.

En stilsker frfattare, absolut. Geni? Knappast. Att utveckla en stil, och sedan hlla sig inom dess ramar, r relativt enkelt inom vilken konstform som helst. Ett "geni", om man nu accepterar det begreppet, r snarare ngon som utvecklas frbi sin stils begrnsningar, medan Stig Larsson tycks ha degenererat, av trden att dma.

Frmodligen r det just drogerna som gr honom till en "geni" i vissas gon. Ett "geni" ska ju vara sjlvfrbrnnande, dekadent osv.

Vl skrivet. Vissa mnniskors beundran fr honom knns lite beslktad med den fr till exempel Jim Morrison. Mnga konstnrer har stadkommit bttre utan att behva stta hlsan till, ngot som jag frresten tycker r en usel urskt fr missbruk d droger och sprit mer ofta n inte verkar st i vgen fr kreativiteten.
Senast redigerad av jimmyfingers 2013-02-28 kl. 12:15.
Citera
2013-02-28, 12:58
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Vl skrivet. Vissa mnniskors beundran fr honom knns lite beslktad med den fr till exempel Jim Morrison. Mnga konstnrer har stadkommit bttre utan att behva stta hlsan till, ngot som jag frresten tycker r en usel urskt fr missbruk d droger och sprit mer ofta n inte verkar st i vgen fr kreativiteten.

Jag tnkte faktiskt p just Jim Morrison, men knde att liknelsen skulle vara verfldig, i och med att intelligenta lsare kan dra parallellen p egen hand. Trevligt att se att jag fick rtt.

Att man stter likhetstecken mellan droger och kreativitet var ju mer rimligt i de borgerligt tillknppta miljer dr tankefiguren uppstod, det vill sga p 1800 - talet, och hade fortfarande viss bring under Morrisons 60 - tal, dr den absoluta majoriteten fortfarande bar kostym och hatt, typ. I dagens hedonistiska njutningssamhlle r snarare nykterheten subversiv.

Nota bene att jag sjlv r en "knarkande frfattare", och drmed inte talar i egen sak.

Jag vill emellertid inte vara alldeles fr svartvit. Jag tycker fortfarande att cannabis kan vara oerhrt inspirerande nr det gller att tnka frscht och f nya ider. Det dagliga skrivandet krver dock nykterhet. Smrre doser amfetamin kan visserligen bidra till bttre uthllighet och fokus, men det r ltt att det slr ver, och s sitter man sedan dr med tio sidor gojja.

Tro mig nr jag sger att jag vet vad jag talar om.
Citera
2013-02-28, 14:00
Medlem
Har brjat lsa hans senaste. "Slarvigt" skriven, men han skriver ju till att brja med att han inte lgger ner mda p form och stilistik (han uttrycker sig inte exakt s men det r vl vad han menar). Jag hade tyckt det vore roligare om hans skrev mer om arbetsprocessen med sina bcker n om sin gode kran Kim.

Nu vill jag inte propagera fr narkotika, men i intervjuer p teve var han alltid en upplevelse att se och hra fr ngra r sedan. Nu har han blivit lugnare och fegare. Men nd - en av mina favoriter bland senaste seklets svenska diktare.
Citera
2013-02-28, 14:10
Medlem
swimp78s avatar
Men Stig Larsson VAR ett geni under sin prosa och dramatikperiod p 80-talet.
Geni i bemrkelsen att han skapade ngot mycket bra och ngot helt nytt.

Frn 90-talet vergick han till att vara en underhllande och mytomspunnen kultfigur som levde p gamla meriter. Dock nd en underhllande och ofrutsgbar figur.
Citera
2013-03-17, 13:39
Medlem
schipperke77s avatar
Jag och Stig Larsson samtalar p Littfest i Ume: http://bambuser.com/v/3444889

Man kan vl sga att det blev en hel del av "flashback - intresse" i strsta allmnhet. Publiken bestod dock mest av grnande kulturrvar, och Stig Larssons utspel om feministdiktaturen renderade inte mer n ngon enstaka surtweet,
Citera
2013-03-17, 14:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Men Stig Larsson VAR ett geni under sin prosa och dramatikperiod p 80-talet.
Geni i bemrkelsen att han skapade ngot mycket bra och ngot helt nytt.

Frn 90-talet vergick han till att vara en underhllande och mytomspunnen kultfigur som levde p gamla meriter. Dock nd en underhllande och ofrutsgbar figur.

Instmmer. "Nyr" r enligt min sikt ett genialt verk, inte minst i ljuset av att Stickan var bara 27-28 nr han skrev den. Flera andra 80-talsalster kvalificerar sig ocks under epitetet "geni". Efter "Komedin" gick det tyvrr utfr med tjack och Gordons Gin.
Citera
2013-03-17, 14:44
Medlem
Beror ju hur man definierar begreppet "geni". Om ngon sger geni s tnker jag p JS Bach, Einstein, Charlie Parker, Strindberg etc. Men det verkar ha skett inflation i det begreppet. S Larsson sa sjlv i en intervju "Katarina Frostensson... klart hon r ett geni". I s fall har vi mnga nu levande genier bland svenska frfattare.
Citera
2013-03-27, 22:11
Medlem
Jamenherreguds avatar
Nu har den gode Stig hittat p ngot helt nytt:

http://www.svd.se/kultur/stig-larsso...va_8035740.svd
Citera
2013-04-05, 17:38
Medlem
Har snart lst ut den senaste. Lser annat och kurslitteratur vid sidan om, s det tar tid ven om boken r lttlst.

Med tanke p att han skrivit "utan att tnka p att skriva bra" (eller hur han nu skrev) s tycker jag den hller hyffsat hg klass.

Men jag tror nd han kommer misslyckas med "att f andra att avst frn att verhuvudtaget testa tjack". Alla rvarhistorier och det faktum att han skrivit fantastiskt bra prosa, poesi och dramatik, kommer nog snarare f unga frfattarwannabees att testa amfetamin fr att se om de kan skriva lika bra som Larsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in