Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Vl skrivet. Vissa mnniskors beundran fr honom knns lite beslktad med den fr till exempel Jim Morrison. Mnga konstnrer har stadkommit bttre utan att behva stta hlsan till, ngot som jag frresten tycker r en usel urskt fr missbruk d droger och sprit mer ofta n inte verkar st i vgen fr kreativiteten.
Jag tnkte faktiskt p just Jim Morrison, men knde att liknelsen skulle vara verfldig, i och med att intelligenta lsare kan dra parallellen p egen hand. Trevligt att se att jag fick rtt.
Att man stter likhetstecken mellan droger och kreativitet var ju mer rimligt i de borgerligt tillknppta miljer dr tankefiguren uppstod, det vill sga p 1800 - talet, och hade fortfarande viss bring under Morrisons 60 - tal, dr den absoluta majoriteten fortfarande bar kostym och hatt, typ. I dagens hedonistiska njutningssamhlle r snarare nykterheten subversiv.
Nota bene att jag sjlv r en "knarkande frfattare", och drmed inte talar i egen sak.
Jag vill emellertid inte vara alldeles fr svartvit. Jag tycker fortfarande att cannabis kan vara oerhrt inspirerande nr det gller att tnka frscht och f nya ider. Det dagliga skrivandet krver dock nykterhet. Smrre doser amfetamin kan visserligen bidra till bttre uthllighet och fokus, men det r ltt att det slr ver, och s sitter man sedan dr med tio sidor gojja.
Tro mig nr jag sger att jag vet vad jag talar om.