Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 10:37
  #217
Medlem
Flus avatar
En intressant sak som står i den senaste boken, Folk på ön, är att Stig skrev en polisserie för tv för något år sedan, tio entimmarsavsnitt. Den hade jag gärna sett.
Tyvärr blev den refuserad av SVT Drama av oklara skäl. Stig antyder att det berodde på att serien inte uppfyllde SVT:s krav att alla nya dramaproduktioner ska vara normbrytande.

Jag kan tillägga att boken är klart läsvärd. Som sagt innehåller den en hel del anekdoter om färgstarka karaktärer på Lilla Essingen. Boken avslutas med en essä på runt 60 sidor med mer eller mindre osorterade tankar om lite allt möjligt, kriget i Syrien, Sveriges invandringspolitik osv.
Citera
2017-11-20, 14:21
  #218
Medlem
srinivasas avatar
Förslår att tråden byter titel till Stig Larsson, författaren.
Citera
2017-11-20, 14:38
  #219
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Förslår att tråden byter titel till Stig Larsson, författaren.

Me too!
Citera
2017-11-20, 15:15
  #220
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror faktiskt inte Larsson har något mer att ge som författare. Skulle säga att han tog slut redan för 17 år sen.

Ett tag tänkte jag att det fanns en diskrepans mellan ett vasst genialiskt inre och den sävlige korkskallen i intervjuer som pratade om sin ”tro” och glamoriserade olika byfånar på lilla Essingen men det verkar numer vara 100% den senare som existerar. Stig Larsson läser en deckare , skriver en ointressant text om att det här sörru det är ju faktiskt riktigt bra.. totalt ointressant person

Börja knarka igen Stig!
Citera
2017-11-20, 15:46
  #221
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tror faktiskt inte Larsson har något mer att ge som författare. Skulle säga att han tog slut redan för 17 år sen.

Ett tag tänkte jag att det fanns en diskrepans mellan ett vasst genialiskt inre och den sävlige korkskallen i intervjuer som pratade om sin ”tro” och glamoriserade olika byfånar på lilla Essingen men det verkar numer vara 100% den senare som existerar. Stig Larsson läser en deckare , skriver en ointressant text om att det här sörru det är ju faktiskt riktigt bra.. totalt ointressant person

Börja knarka igen Stig!

"Stig Larsson, f.d. narkoman"?
Det är klart att han i alla normala användningar av ordet fortfarande är författare. Jag tycker därför att tråden ska ha rubriken "Stig Larsson, författaren". Men det kanske blir fel? Det finns förstås en väldig massa människor som heter "Stig Larsson". Dock är det självklart att det är författaren som åsyftas här detta forum. En funktion av den gamla trådrubriken är att skilda Stig från Stieg. Om det är syftet så kanske en rubrik av formen "Stig Larsson, alltså inte Stieg Larsson" vore proper?
Eller "Stig Larsson, bosatt på Lilla Essingen"?
Citera
2017-11-20, 17:48
  #222
Medlem
swimp78s avatar
"Stig Larsson - på sin tid en genialisk författare - numera en slocknad stjärna"
Citera
2017-11-20, 19:25
  #223
Medlem
Slottsherres avatar
"Stig Larsson - geniet" - om författaren själv får välja.

Han har ju alltid varit ivrig att utnämna sig själv till geni.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2017-11-20 kl. 19:29.
Citera
2017-11-20, 19:44
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
"Stig Larsson, f.d. narkoman"?
Det är klart att han i alla normala användningar av ordet fortfarande är författare. Jag tycker därför att tråden ska ha rubriken "Stig Larsson, författaren". Men det kanske blir fel? Det finns förstås en väldig massa människor som heter "Stig Larsson". Dock är det självklart att det är författaren som åsyftas här detta forum. En funktion av den gamla trådrubriken är att skilda Stig från Stieg. Om det är syftet så kanske en rubrik av formen "Stig Larsson, alltså inte Stieg Larsson" vore proper?
Eller "Stig Larsson, bosatt på Lilla Essingen"?

Geniet handlar ju om att han kallade sig för det i en intervju och senare blev en grej av det. Båda från hans eget håll, journalister och andra författare. Mare Kandre sa t ex i en gammal intervju att det minsann var hon och inte Stig Larsson som var geniet.
Citera
2017-11-21, 08:01
  #225
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Geniet handlar ju om att han kallade sig för det i en intervju och senare blev en grej av det. Båda från hans eget håll, journalister och andra författare. Mare Kandre sa t ex i en gammal intervju att det minsann var hon och inte Stig Larsson som var geniet.

Det är ett skämt alltså? Kanske "Stig Larsson, 'Geniet'"?
Citera
2017-11-21, 18:01
  #226
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Geniet handlar ju om att han kallade sig för det i en intervju och senare blev en grej av det. Båda från hans eget håll, journalister och andra författare. Mare Kandre sa t ex i en gammal intervju att det minsann var hon och inte Stig Larsson som var geniet.

Det började väl med han utsågs till geni av en ganska enad kritikerkår och på grunder som håller än idag. Eftersom han var av den uppfattningen att det går att värdera litteratur, efter det att den åsikten blivit kontroversiell, bad man honom ofta värdera sina egna texter och kommentera sin upphöjda status. För att så att säga sätta dit honom. Det blev som du skriver en grej av det. Jag gillar Stig, även självbiografin. Därmed inte sagt att Mare Kandre inte kan ha haft rätt. Om man definierar geni som en på miljonen.
Citera
2017-11-22, 17:33
  #227
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu har den kommit ut. Att döma av de recensioner jag läst verkar den innehålla en hel del osorterat pladder om ditt och datt, ungefär som självbiografin. "Stig Larsson tänker högt", var en rubrik
Men jag blir ändå lite sugen på porträtten av dom luggslitna stammisarna på Rosa Drömmar som han trivs så bra tillsammans med. Det är också dom avsnitten som får mest beröm.

Kul, det kommer bli ett köp av den för min del! Jag läste i någon recension av boken att recensenten tyckte att Stig börjar påminna lite om Bukowski, när han mest sitter på krogen och drar en massa skrönor. Man borde åka till Rosa någon gång och se om man kan få sig en liten pratstund med gamle Stickan. Han verkar vara en sådan där trevlig och social norrläning.
Citera
2017-11-25, 21:15
  #228
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Kul, det kommer bli ett köp av den för min del! Jag läste i någon recension av boken att recensenten tyckte att Stig börjar påminna lite om Bukowski, när han mest sitter på krogen och drar en massa skrönor. Man borde åka till Rosa någon gång och se om man kan få sig en liten pratstund med gamle Stickan. Han verkar vara en sådan där trevlig och social norrläning.

Rapportera gärna utfallet om expeditionen blir lyckosam.
Har haft liknande tankar, men enbart som fluga på väggen. Skulle aldrig våga tilltala mr. Cool
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback