2017-11-20, 10:37
Medlem
Flus avatar
En intressant sak som str i den senaste boken, Folk p n, r att Stig skrev en polisserie fr tv fr ngot r sedan, tio entimmarsavsnitt. Den hade jag grna sett.
Tyvrr blev den refuserad av SVT Drama av oklara skl. Stig antyder att det berodde p att serien inte uppfyllde SVT:s krav att alla nya dramaproduktioner ska vara normbrytande.

Jag kan tillgga att boken r klart lsvrd. Som sagt innehller den en hel del anekdoter om frgstarka karaktrer p Lilla Essingen. Boken avslutas med en ess p runt 60 sidor med mer eller mindre osorterade tankar om lite allt mjligt, kriget i Syrien, Sveriges invandringspolitik osv.
Citera
2017-11-20, 14:21
Medlem
srinivasas avatar
Frslr att trden byter titel till Stig Larsson, frfattaren.
Citera
2017-11-20, 14:38
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Frslr att trden byter titel till Stig Larsson, frfattaren.

Me too!
Citera
2017-11-20, 15:15
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror faktiskt inte Larsson har ngot mer att ge som frfattare. Skulle sga att han tog slut redan fr 17 r sen.

Ett tag tnkte jag att det fanns en diskrepans mellan ett vasst genialiskt inre och den svlige korkskallen i intervjuer som pratade om sin tro och glamoriserade olika byfnar p lilla Essingen men det verkar numer vara 100% den senare som existerar. Stig Larsson lser en deckare , skriver en ointressant text om att det hr srru det r ju faktiskt riktigt bra.. totalt ointressant person

Brja knarka igen Stig!
Citera
2017-11-20, 15:46
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tror faktiskt inte Larsson har ngot mer att ge som frfattare. Skulle sga att han tog slut redan fr 17 r sen.

Ett tag tnkte jag att det fanns en diskrepans mellan ett vasst genialiskt inre och den svlige korkskallen i intervjuer som pratade om sin tro och glamoriserade olika byfnar p lilla Essingen men det verkar numer vara 100% den senare som existerar. Stig Larsson lser en deckare , skriver en ointressant text om att det hr srru det r ju faktiskt riktigt bra.. totalt ointressant person

Brja knarka igen Stig!

"Stig Larsson, f.d. narkoman"?
Det r klart att han i alla normala anvndningar av ordet fortfarande r frfattare. Jag tycker drfr att trden ska ha rubriken "Stig Larsson, frfattaren". Men det kanske blir fel? Det finns frsts en vldig massa mnniskor som heter "Stig Larsson". Dock r det sjlvklart att det r frfattaren som syftas hr detta forum. En funktion av den gamla trdrubriken r att skilda Stig frn Stieg. Om det r syftet s kanske en rubrik av formen "Stig Larsson, allts inte Stieg Larsson" vore proper?
Eller "Stig Larsson, bosatt p Lilla Essingen"?
Citera
2017-11-20, 17:48
Medlem
swimp78s avatar
"Stig Larsson - p sin tid en genialisk frfattare - numera en slocknad stjrna"
Citera
2017-11-20, 19:25
Medlem
Slottsherres avatar
"Stig Larsson - geniet" - om frfattaren sjlv fr vlja.

Han har ju alltid varit ivrig att utnmna sig sjlv till geni.
Senast redigerad av Slottsherre 2017-11-20 kl. 19:29.
Citera
2017-11-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
"Stig Larsson, f.d. narkoman"?
Det r klart att han i alla normala anvndningar av ordet fortfarande r frfattare. Jag tycker drfr att trden ska ha rubriken "Stig Larsson, frfattaren". Men det kanske blir fel? Det finns frsts en vldig massa mnniskor som heter "Stig Larsson". Dock r det sjlvklart att det r frfattaren som syftas hr detta forum. En funktion av den gamla trdrubriken r att skilda Stig frn Stieg. Om det r syftet s kanske en rubrik av formen "Stig Larsson, allts inte Stieg Larsson" vore proper?
Eller "Stig Larsson, bosatt p Lilla Essingen"?

Geniet handlar ju om att han kallade sig fr det i en intervju och senare blev en grej av det. Bda frn hans eget hll, journalister och andra frfattare. Mare Kandre sa t ex i en gammal intervju att det minsann var hon och inte Stig Larsson som var geniet.
Citera
2017-11-21, 08:01
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Geniet handlar ju om att han kallade sig fr det i en intervju och senare blev en grej av det. Bda frn hans eget hll, journalister och andra frfattare. Mare Kandre sa t ex i en gammal intervju att det minsann var hon och inte Stig Larsson som var geniet.

Det r ett skmt allts? Kanske "Stig Larsson, 'Geniet'"?
Citera
2017-11-21, 18:01
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin

Det brjade vl med han utsgs till geni av en ganska enad kritikerkr och p grunder som hller n idag. Eftersom han var av den uppfattningen att det gr att vrdera litteratur, efter det att den sikten blivit kontroversiell, bad man honom ofta vrdera sina egna texter och kommentera sin upphjda status. Fr att s att sga stta dit honom. Det blev som du skriver en grej av det. Jag gillar Stig, ven sjlvbiografin. Drmed inte sagt att Mare Kandre inte kan ha haft rtt. Om man definierar geni som en p miljonen.
Citera
2017-11-22, 17:33
Medlem
Knarkarjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu har den kommit ut. Att dma av de recensioner jag lst verkar den innehlla en hel del osorterat pladder om ditt och datt, ungefr som sjlvbiografin. "Stig Larsson tnker hgt", var en rubrik
Men jag blir nd lite sugen p portrtten av dom luggslitna stammisarna p Rosa Drmmar som han trivs s bra tillsammans med. Det r ocks dom avsnitten som fr mest berm.

Kul, det kommer bli ett kp av den fr min del! Jag lste i ngon recension av boken att recensenten tyckte att Stig brjar pminna lite om Bukowski, nr han mest sitter p krogen och drar en massa skrnor. Man borde ka till Rosa ngon gng och se om man kan f sig en liten pratstund med gamle Stickan. Han verkar vara en sdan dr trevlig och social norrlning.
Citera
2017-11-25, 21:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Kul, det kommer bli ett kp av den fr min del! Jag lste i ngon recension av boken att recensenten tyckte att Stig brjar pminna lite om Bukowski, nr han mest sitter p krogen och drar en massa skrnor. Man borde ka till Rosa ngon gng och se om man kan f sig en liten pratstund med gamle Stickan. Han verkar vara en sdan dr trevlig och social norrlning.

Rapportera grna utfallet om expeditionen blir lyckosam.
Har haft liknande tankar, men enbart som fluga p vggen. Skulle aldrig vga tilltala mr. Cool
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in