2010-06-07, 07:47
Medlem
Babylonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Sluta vara nyfrälst, att röka dagligen i ett halv-år ger negativa effekter vare sig du är stålmannen eller inte. Hur vida det påverkar dig mycket i ditt vardagliga liv kan jag inte vara på.

Naturligtvis påverkar det min vardag,
Hade rökt på helger innan det här halvåret.
Negativa effekter i vilken bemärkelse? ekonomiskt? jaa.
socialt? nää. hälsomässigt? Kanske gått ned lite i vikt..
Röker dock cigg nu och det är lite synd men ja.
Citera
2010-06-07, 12:19
Bannlyst
Blev 10 holkar igår, sen en tung sömn men idag så ska jag fan hålla mig till 7 holkar!

Något jag märkte när jag rökte var att som ung var jag hyffsat fet och nuförtiden när jag rökt så länge som jag gjort så har jag blivit smal som en sticka, aldrig hört från någon trovärdig källa att man blir smalare på cannabis (man frodar ju som fan), men här i Marocko så säger alla att röker du för mycket hasch så blir du mycket smalare och får mindre muskelbildning.

Som sagt, vill gärna veta era erfarenheter av ert/vänners beroende hur fick dom rökat, är dem fortfarande fast hur gick det?

Väntar med spänning.

Smokey
Citera
2010-06-07, 12:41
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashisch
Blev 10 holkar igår, sen en tung sömn men idag så ska jag fan hålla mig till 7 holkar!

Något jag märkte när jag rökte var att som ung var jag hyffsat fet och nuförtiden när jag rökt så länge som jag gjort så har jag blivit smal som en sticka, aldrig hört från någon trovärdig källa att man blir smalare på cannabis (man frodar ju som fan), men här i Marocko så säger alla att röker du för mycket hasch så blir du mycket smalare och får mindre muskelbildning.

Som sagt, vill gärna veta era erfarenheter av ert/vänners beroende hur fick dom rökat, är dem fortfarande fast hur gick det?

Väntar med spänning.

Smokey

Man blir väl för lat för att äta skulle jag tro, det är omöjligt att inte unvika att bli fet om man munchar i sig +3000 kcal på en kväll och fortsätter att göra så varje dag. Munchies försvinner åtminstonde för mig när jag rökte ett tag, var bara att lägga av några dar så kunde man trycka i sig ofantliga mängder. Inte för inte som CB används mot anorexia i andra länder
Citera
2010-06-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Man blir väl för lat för att äta skulle jag tro, det är omöjligt att inte unvika att bli fet om man munchar i sig +3000 kcal på en kväll och fortsätter att göra så varje dag. Munchies försvinner åtminstonde för mig när jag rökte ett tag, var bara att lägga av några dar så kunde man trycka i sig ofantliga mängder. Inte för inte som CB används mot anorexia i andra länder

Precis, tillslut prioriterade jag rökat framför allt annat som mat. Men är det helt säkert att cannabis inte på något sätt påverkar direkt? Menar om man röker ofantliga mängder väldigt länge?
Citera
2010-06-07, 15:16
Medlem
Konserveringsmedels avatar
Citat:
Hållt mig från 11 till nu från att ta morrisen, händerna är genomsvettiga och har lätt huvudvärk (fortfarande inte kunnat äta, bara dricka en kopp kaffe), kroppen darrar måste ta en holk nu. Jaja glad att jag kunde hålla mig längre än vanligtvis får ta en lite mindre holk (0.03) och se när det blir dags för nästa, peace Sverige!

Eftersom du är så pass ärlig så måste jag fråga, du flytta till Marocko för att röka eller hur?
Citera
2010-06-07, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konserveringsmedel
Eftersom du är så pass ärlig så måste jag fråga, du flytta till Marocko för att röka eller hur?

Nej, för att min blivande fru bor här och Sverige blivit ett jävla skitland nuförtiden, priset på rökat är bara en fördel .

Idag var jag tvungen att röka för att få i mig frukost, löste en halv för 10 dirham och gick till kaféet och mecka en holk, sen en till och en till osv, ja ni fattar sitter nu beng framför datan igen men medans jag rökte tänkte jag att röka är fan det skönaste i hela världen, men för att kunna njuta av cannabis på riktigt tycker jag inte man ska röka för ofta, påvägen hem nyss kom jag i kontakt med en fotbollstränare, snackade lite och kom fram till att jag tränar imorgon kl 10.00, alltså ingen morgonjoint imorgon, chansar på 3-4 holkar imorgon ett framsteg allafall, kanske inte röker någon alls men idag ska jag röka ut mina sista hjärnceller jag hör av mig.

Sm0key
Citera
2010-06-07, 23:25
Medlem
mr ems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekwoho
...

För mig själv börja det i vuxen ålder, börja med att man rökte nångång i veckan, för att efter ett halvår bli till ett par gånger i veckan. Höl det på en bra nivå och tyckte det var skit fint.

Sen efter brukande av drogen under ca 1 år så börja det bli mer och mer, Vart varje dag efter man kom hem ifrån jobbet på kvällen. Byggde mig en bong. Jag trivdes med det och tyckte det var underbart, laga mat osv och satt och chilla framför datorn...
Rökte ungerfär 2-3 gram pär kväll, mer på helgerna.
Sedan efter ca 1 år så märkte jag hur fast jag hade blivit av skiten, under det 1a året så såg jag bara fördelar och kunde inte fatta hur folk kunde bli beroende utav det. Kompisar som var det fråga om ja inte kände av abstinens osv om ja inte fick min holk. Men jag gjorde inte det osv, men som sakt hade ju jämt röka. Jag ville inte se det, så jag såg inte det.

Till slut så fick jag ju insikten och fatta att "fan jag är beroende". Då ramla allt på plats, och man fatta hur mycket som kretsat kring drogen. de första man gjorde när man kom hem var att ta fram bongen, för att sedan ta 1 eller 2 bongar för att må bra.. vakna även på natten och gick upp och tog mig en bong,för att sedan gå o lägga mig.. vilket är helt sjukt när man ser tillbax på det.
förstog hur man undvek att åka hem till kompisar,/föräldrar/släktingar att hällsa på pga att man va tvungen att röka ...

- ungefar har befinner jag mig nu. har rokt i ca 8 ar, varav de senaste 3 ratt hart. de enda sakerna som gor att det halls lite battre i schack an ovan, ar perioder av torka (som aven far mig att vara lite mer sparsam) samt ngn slags grumlig skuldkansla som forfoljer mig narhelst jag NJUTER av ngt.

men, denna trad var trots allt en brutal ogonoppnare for mig. tack TS och alla andra som "erkant"!

jag tror aldrig jag kan bli helt fri fran cb. det haller mig helt enkelt borta fran for mkt annat hemskt. sa visst ar jag beroende. psykiskt eller fysiskt - vem bryr sig?

daremot tror jag man kan gora valdigt mkt for att undvika att alla fordamningar brister:
1. disciplin - satta granser (aldrig mer an x antal dagar i veckan, aldrig fore kl x!)
2. disciplin - fortsatta att trana kroppen varje dag, gora sina laxor och skota sitt jobb.
3. disciplin - tvinga sig att dra i nodbromsen har och dar.

OT: vill inte snoka i ditt privatliv, men ar javligt nyfiken pa ditt scenario (TS/smokey) - hur gammal e du? kan du kort summera livet i Marocko? ar sjalv intresserad av flytt till den regionen, inte pga av "cafe-kulturen"
Citera
2010-06-08, 03:21
Medlem
flummares avatar
Du började när du var 13 och började genast röka mycket. Under den tiden dina belöningsystem utvecklades var du hög större delen av tiden. Du behöver kanske medicinsk hjälp för att klara av att sluta med cannabis.

Jag tror du skulle behöva en lång tid på ett bra behandlingshem. Upp till hälften av de som är beroende behöver trots allt hjälp om de vill sluta.

Mycket bra tråd, men jag vill poängtera att bara för att du säger nått innebär det inte att något är bevisat. För dig må det vara det men inte för någon på FB som inte känner dig.

Jag är beroende av cannabis, det känndes som jag redan var beroende vid mitt första cannabisrus. Men jag är predisponibel för beroende pga psykisk sjukdom (Bipolar II). I det långa loppet har det dock fört mer gott än ont med sig.

Med stegrande cannabisförbrukning har tidigare riskbeteenden med alkohol försvunnit.
Självmordstankarna har försvunnit.
Ångesten har försvunnit.
Nikotinberoendet har försvunnit.
Bensoberoendet har försvunnit.
Sömnsvårigheterna har stabiliserats mer o mer sen jag slutade med benso. Jag kan vrida på dygnet lite fortfarande men det är rätt regelbundet.
Jag har sämre korttidsminne.
Jag är lite seg, vilket är positivt för min sjukdom, leva i ett väldigt lugnt tempo.
Depressionerna varar aldrig mer än ett par veckor och är aldrig djupa längre.
Jag riskerar att driva på uppvarvning om jag bara röker sativa.

Hur mycket röker jag då?
Mellan 3 och 10g om dagen och ibland mer. Beroende på vad jag har att göra, hur jag röker, vad jag röker, vad jag känner för etc.

Sen vill jag säga att ja jag har gått ner i vikt. I ett stadigt och lugnt tempo.
Senast redigerad av flummare 2010-06-08 kl. 03:28.
Citera
2010-06-08, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
...

"Cannabis use was associated with more time in affective episodes and with rapid cycling"

"Nonetheless, the associations observed in this study provide no support to the notion that cannabis use improves affective symptoms in patients with bipolar disorder.14-15 Instead, the converse—that cannabis use worsens the course of illness—is more strongly supported, at least in the bipolar first group."

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/64/1/57

cannabis(missbruk) hjälper (mindre ju längre tid som går) och stjälper (mer ju längre tid som går) vid bipolärt syndrom, av min egen erfarenhet.
Citera
2010-06-08, 13:12
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelfalafel
cannabis(missbruk) hjälper (mindre ju längre tid som går) och stjälper (mer ju längre tid som går) vid bipolärt syndrom, av min egen erfarenhet.
För mig har det inte varit lika självklart. Jag hade förmodligen varit alkoholist idag, jag hade aldrig fått nån som helst kontroll på sömnen i det långa loppet (för benso funkar bara i det korta loppet). Min ångest hade kanske inte försvunnit och det där med att självmordstankar/självdestruktiva tankar försvinner av cannabis verkar inte vara unikt för mig på något sätt.

Jag började röka varje dag för ca 5 år sedan när jag bodde på ett behandlingshem. Den första tiden gick det bra, efter nått år hade jag blivit så bra att jag kunde flytta där ifrån men då började jag också röka mer o jag hamnade i en svacka i nått år där jag satt i en soffa o rökta från morgon till kväll. Men de senaste ~3 åren har det hela stabiliserats o mitt liv fungerar bättre än någonsin. Jag har tom börjat arbeta igen (men arbetsuppgifterna gör att jag kan göra de när jag kan) och jag röker fortfarande från morgon till kväll, men med väl utvalda sorter.

Alla droger påverkar bipoläritet negativt men man måste se på det från alla perspektiv. Jag vill ta den här risken, annars är risken stor att det skulle bli nått värre.

EDIT: Ett annat samband är att problemen med cannabis på nått sätt försvann till stor grad när jag såg till att ha tillgång till bra produkter av ett flertal varierade sorter hela tiden. Så jag alltid har en tung indica vid uppvarvning men andra sorter som gör att jag fungerar till vardags annars.

Även Lithium, Ergenyl, Seroquel osv kan blockera uppvarvning från cannabis enligt många vittnesmål på olika forum och mig själv.

EDIT2: En till studie. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20458676

EDIT3: Din studie "Aggressive drug abuse treatment immediately after a first psychiatric hospitalization might decrease rates of recurrence and new cases of cannabis use disorder in the course of bipolar disorder." Det hade kanske fungerat för mig. Första gången på sjukhus proppa de mig full med skyhöga bensodoser under flera månader o tyckte sen att jag skulle klara mig på några få mg stesolid om dagen när jag kom hem. Den benson var min gatewaydrog.
Senast redigerad av flummare 2010-06-08 kl. 13:34.
Citera
2010-06-08, 14:45
Bannlyst
Idag har jag faktiskt inte rökt någonting!
Var och spelade fotboll och fan inte sprungit på 2-3 år, det var skönt som fan att gå hem och ta en dusch och ta det lugnt, men ikväll så kommer jag allafall ta en stor feting, bara för att fira!

Vet dock inte hur jag ska spendera tiden nu (blir en tupplur 2 timmar), några tips för att få mig att inte tänka så mycket på naturens ört?

Kan också säga att jag aldrig testat några andra droger utan röka (alkohol någon gång).
Citera
2010-06-08, 15:21
Medlem
ekwohos avatar
Citat:
Idag har jag faktiskt inte rökt någonting!
Var och spelade fotboll och fan inte sprungit på 2-3 år, det var skönt som fan att gå hem och ta en dusch och ta det lugnt, men ikväll så kommer jag allafall ta en stor feting, bara för att fira!

Vet dock inte hur jag ska spendera tiden nu (blir en tupplur 2 timmar), några tips för att få mig att inte tänka så mycket på naturens ört?

Kan också säga att jag aldrig testat några andra droger utan röka (alkohol någon gång).

Jag skulle vilja tippsa dig om att du ska aktivera dig fysiskt nu under eftermiddagen.
Gå ut och gå, gå runt och kolla i affärer osv.
För sätter du dig stilla så blir det lättare att du tänker mer på rökat. Och hamnar i negativa tanke spiraler.
Så rör på dig hela tiden så blir det lättare...

Ett annat tips är att börja styrke träna. Det gjorde jag när jag sluta. Körde slut på mig på gymmet varje dag. Riktgt bra att göra för då påskyndar man abstinensen man har, det går fortare ut ur kroppen. Plus att man blir slut i kroppen och blir en aning lättare att somna..
Sedan när man är fri från rökat så man just träningen att se framemot.
För efter några månader på gymmet så blir det faktiskt roligt, även avkopplande och man får ett rus utav träningen. Man går därifrån med ett riktigt bra vällmående...

Jag har gått och blivit en tränings nörd sen jag slutate med cannabiset kan ja säga =). Och det är så skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in