2010-06-05, 14:57
Bannlyst
Tjenare, Hashisch här!

Har märkt när jag läser trådar i Cannabis att många här röker då och då, och har ganska så bra kontroll på sitt rökande, dem säger att dem kan sluta när dem vill behöver bara röka en holk i veckan osv.

Okej för att komma till min poäng, är det bara jag som är riktigt jävla beroende av Cannabis?! Har rökt i snart 10 år och kunnat ta korta uppehåll men dock kommit tillbaka till en holk (längsta uppehållet var på 2 månader). Röker jag inte en holk på morgonen börjar jag må dåligt kan inte äta, skratta börjar få grova svettningar i händerna (abstinens) och blir jävligt irriterad på allt och alla.

Det värsta för mig är att jag röker holk som cigaretter, sen jag testade första gången blev jag nästan helt fast och började röka 1-2 gånger i veckan som sedan växte och nu ligger på 15 holkar om dagen och ibland kan det bli några extra (0.4g i varje holk för övrigt).
Som ung så gick jag alltid till skolan med en holk i mungipan, något som också påverkade mina betyg och framtida skolgång nuförtiden är jag beng konstant från att jag vaknar tills att jag sover, utan röka så kan jag inte överleva känns det som aptiten/humorn/orken ja allt försvinner finns dagar jag faktiskt gråtit för att jag inte haft röka (i Sverige), men det värsta när jag bodde i Sverige var att rökat var så dyrt så självklart fick man hitta på diverse brott för att få tag i pengar till rökat (något jag ångrar idag).

Har bland annat gjort personrån, stölder, inbrott och mer enbart för att få tag i röka! Tjänade man eller fick av förälder pengar till att köpa kläder/diverse 1200 eller 600 kronor till exempel så gick man direkt och köpte röka för pengarna har minst lagt ner 500.000 KR under mina snart 10 år som rökare.

Är det bara jag som tidigt tappade kontrollen av mitt rökande, hur mycket röker ni per dag och har ni någongång varit beroende? (med de symptom jag beskriver inte SOC jävla propaganda).
Skulle vara kul att höra era historier då folk här höjer cannabis upp till skyarna när dem rökt 1-2 månader vill höra av er som är som mig mer erfarna rökare!

Började också röka jävligt ung som 13-åring och det kan vara härifrån jag blivit så fast i rökat, ett stort plus slutade med cigg tackvare cannabis och röker nu 15 holkar om dagen istället för 10 holkar och 20 cigaretter (låter bättre i mina öron allafall.)

Tack för mig!

Smokey
Citera
2010-06-05, 15:06
Medlem
ekwohos avatar
Mycket bra skriver.
Givetvis jag har som dig haft ett rejält missbruk som gick helt åthelvete. Men lyckas ta mig ifrån det som tur är är. Men var ett rent helvete..
Finns många som är det ochså, bara det att dom inte sitter här inne på flashback och skriver.

Tror dom flesta här inne är unga, som brukat cannabis lagom osv, därför dom tror att det bara går åt helverte för svaga individer. Dom försvarar drogen och glorifierar den.
Får dom höra nått vill dom ha fakta osv osv.
Man kan till och med se på folks inlägg hur det ligger till. Folk är välldigt snabba och verkar nästan ta det perssonligt när nått dåligt om cannabis skrivs..

Dom flesta utav mina barndomskompisar har haft stora problem med rökat. Många har tagit sig ur, men många missbrukar det även idag.
Och när man pratar med folk som knarkat lite, även folk som tar tex horse, så kommer det aldrig på tal om att cannabis skulle vara harmlöst osv.
Så insikten hoss folk hur det vekrligen ser ut är liten.
Och försöka motargumentera med folk som glorifierar drogen och skall ta den i försvar går inte heller.

Edit: såg att du ville höra om andra folks missbruk..

För mig själv börja det i vuxen ålder, börja med att man rökte nångång i veckan, för att efter ett halvår bli till ett par gånger i veckan. Höl det på en bra nivå och tyckte det var skit fint.

Sen efter brukande av drogen under ca 1 år så börja det bli mer och mer, Vart varje dag efter man kom hem ifrån jobbet på kvällen. Byggde mig en bong. Jag trivdes med det och tyckte det var underbart, laga mat osv och satt och chilla framför datorn...
Rökte ungerfär 2-3 gram pär kväll, mer på helgerna.
Sedan efter ca 1 år så märkte jag hur fast jag hade blivit av skiten, under det 1a året så såg jag bara fördelar och kunde inte fatta hur folk kunde bli beroende utav det. Kompisar som var det fråga om ja inte kände av abstinens osv om ja inte fick min holk. Men jag gjorde inte det osv, men som sakt hade ju jämt röka. Jag ville inte se det, så jag såg inte det.

Till slut så fick jag ju insikten och fatta att "fan jag är beroende". Då ramla allt på plats, och man fatta hur mycket som kretsat kring drogen. de första man gjorde när man kom hem var att ta fram bongen, för att sedan ta 1 eller 2 bongar för att må bra.. vakna även på natten och gick upp och tog mig en bong,för att sedan gå o lägga mig.. vilket är helt sjukt när man ser tillbax på det.
förstog hur man undvek att åka hem till kompisar,/föräldrar/släktingar att hällsa på pga att man va tvungen att röka.

När jag väll kom till insikt så skulle jag sluta, ja tänkte nästa vecka börjar jag, så ja rökte runt 5 gram pär kväll, för att "de va ju sista veckan". Måde riktigt dåligt pga ens missbruk. Sket i allt, städa inte laga inte mat, bara rökte ned mig.
Det sluta med att jag rökte i 6 månade 5 gram om dagen, och måde skit. Efter den tiden så kunde jag inte röka, hade sån hosta, halsen var trasig, kunde inte röka bong, kunde inte ens röka joint för jag bara hosta.
hade svårt att jobba på¨jobbet pga av hostan. SÅ ja la ned rökandet då.
Måde skit psykiskt vart skakig, irriterad på allt. humöret svängde fram och tillbax. vakna på nätterna med dyngsur säng. fick varva säng och soffan.
Var helt shokad över att klarna till i huvet, vart en chok vilken dimma man hade levt i och hur man hade lurat sig själv och andra.
måde skit i flera månader men till slut så vände det och jag vart lite gladare, orkar inte gå in mer på abstinensen som ja säkert kan skriva hur mycket som helst om..

Sen så under 2 års tid så hade jag återfall fram och tillbax, men lyckades bryta det, Och nu idag så vet jag att jag inte kan ens köpa en 5a , för jag faller tillbax till samma missbrukare jag var då som innan ja sluta...
Senast redigerad av ekwoho 2010-06-05 kl. 15:21.
Citera
2010-06-05, 15:16
Medlem
SleepaZs avatar
Jo mitt missbruk eskalerade rätt snabbt också. Började röka på helgerna, för att ganska snabbt röka på vardagar. Jag gillade verkligen ruset, och ville vara hög så ofta som möjligt.
Nuförtiden röker jag inte alls.. Nog fyra år sen jag rökte min sista joint.
Citera
2010-06-05, 16:45
Medlem
Jag rökte dagligen innan men var tvungen och sluta och det var rätt jobbigt för det ända man tänka på var röka och man var så jävla sugen hela tiden, det tog typ ett halvår för mig att sluta tänka på skiten hela tiden. Nu röker jag nån gång ibland men det fortfarande svårt att ha roligt utan röka.
Citera
2010-06-05, 17:02
Medlem
Jyckees avatar
Bra tråd!
Jag själv är nybörjare och är som dom flesta andra helt galen i "gudagåvan".
Är nog ganska viktigt att jag får läsa lite sånt här också
Citera
2010-06-05, 17:35
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashisch
Text.

Troll?

Varför böjade du inte odla? För 500,000kr kunde då fått ut miljontals kilo med cannabis, förr eller senare när man röker så mycket som du verkar ha gjort måste det tändas en liten lampa i skalen och man börjar fundera om inte odla vore det enda logiska (vilket det är.)

Har du någon störning t.ex. ADD, Asperger, Bipolär osv.? Personer drabbade utav dessa brukar ofta dras till droger och andra sorters rus, något som är helt naturligt förvisso, om inte borde du kolla upp det.
Citera
2010-06-05, 17:47
Medlem
CB-herberts avatar
Under mina 2 års rökande har jag lyckats bygga upp ett ganska rejält beroende främst psykiskt. TS beroende verkar ha varit ganska omfattande när det dessutom ger i uttryck fysiskt.
Under gymnasiet när jag började röka, blev det ett frånvaro mönster som slog ut min skolgång. Dock fångade rektorn upp mig tidigt och jag fick ge urinprov någon gång ibland. Detta gjorde att jag tog ett uppehåll på ungefär 3 månader - det var tillräckligt för att få skolan att gå bra igen.

Numera har jag hittat en balans mellan jobb och rökning och det fungerar riktigt fint!
Citera
2010-06-05, 18:06
Medlem
Shenaniganss avatar
Jag ar inne pa ar 11 med MJ i livet, funkar fint. Roker nar jag vill, ibland varje dag ibland inte pa manader. Men helt klart kommer ja aldrig slappa MJ ska va en skon gammal farfar med en joint i kaften.

Trivs ratt bra.
Citera
2010-06-05, 18:13
Medlem
Bertil Falukorvs avatar
Nu har jag inte rökt på två månader, kände att jag var tvungen att sluta. Snittade väl 2-3g om dagen skulle jag tro (vissa dagar inget, vissa dagar 5g, helt beroende på omständigheter) och hela dagarna var man tvungen att jaga pengar och se till att fixa röka åt folk så dom kan bjuda på en, möjligtvis att man kunde knatcha sig en bit beroende på vem det var man fixade åt. Mitt närminne var helt paj och nu när jag inte har rökt på två månader känner jag mig betydligt skarpare, även ifall suget fortfarande finns där.. speciellt nu när solen dykt fram. Började med en liberal attityd gentemot cannabis, skrattade åt alla som påstod sig ha problem med drogen - precis som nästan alla på cannabisforumet. Nu är jag dock inte lika nyfrälst längre och inser vilken förrädisk drog cannabis är.

En legalisering tror jag verkligen inte på längre, möjligtvis en avkriminalisering. Anser inte att myndigheter har att göra med vad jag stoppar i min kropp, så länge jag inte låter beroendet gå ut över andra, vilket jag på sätt och vis lät det göra när jag knatchade från kompisar.

Värt att tillägga är väl att jag har lite av en missbrukarpersonlighet, har svårt att kontrollera även mitt alkoholintag. Majoriteten av cannabisrökarna jag känner är dock lika fast i rökat som jag var, även ifall de möjligtvis inte betraktar det som ett problem.
Citera
2010-06-05, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Bra tråd!
Jag själv är nybörjare och är som dom flesta andra helt galen i "gudagåvan".
Är nog ganska viktigt att jag får läsa lite sånt här också

Självklart, läser man i tråden så hittar man många som rökt ett tag och kommit in från ett bruk till missbruk, något som händer lättare och snabbare än vad många tror.

Visst har jag vänner som rökt lika länge som mig och fortfarande kan hålla kontroll på sitt bruk, men det är svårare än man tror att bryta när det väl kommer till kritan, kanske därför man inte orkar bry sig man tänker skitsamma sista holken men tro på fan att du är hos beknarn nästa dag för en ny femma, vissa kan bryta direkt och vissa inte men det är bra att många som skyddar cannabis och säger att du kan inte bli beroende, få bieffekter o.sv får se i tråden och se att så är fallet, om du vill tro det eller ej men i denna tråd finns ju som sagt bevis.

Smoke in peace
Citera
2010-06-05, 20:02
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashisch
Tjenare, Hashisch här!

Har märkt när jag läser trådar i Cannabis att många här röker då och då, och har ganska så bra kontroll på sitt rökande, dem säger att dem kan sluta när dem vill behöver bara röka en holk i veckan osv.

Okej för att komma till min poäng, är det bara jag som är riktigt jävla beroende av Cannabis?! Har rökt i snart 10 år och kunnat ta korta uppehåll men dock kommit tillbaka till en holk (längsta uppehållet var på 2 månader). Röker jag inte en holk på morgonen börjar jag må dåligt kan inte äta, skratta börjar få grova svettningar i händerna (abstinens) och blir jävligt irriterad på allt och alla.

Det värsta för mig är att jag röker holk som cigaretter, sen jag testade första gången blev jag nästan helt fast och började röka 1-2 gånger i veckan som sedan växte och nu ligger på 15 holkar om dagen och ibland kan det bli några extra (0.4g i varje holk för övrigt).
Som ung så gick jag alltid till skolan med en holk i mungipan, något som också påverkade mina betyg och framtida skolgång nuförtiden är jag beng konstant från att jag vaknar tills att jag sover, utan röka så kan jag inte överleva känns det som aptiten/humorn/orken ja allt försvinner finns dagar jag faktiskt gråtit för att jag inte haft röka (i Sverige), men det värsta när jag bodde i Sverige var att rökat var så dyrt så självklart fick man hitta på diverse brott för att få tag i pengar till rökat (något jag ångrar idag).

Har bland annat gjort personrån, stölder, inbrott och mer enbart för att få tag i röka! Tjänade man eller fick av förälder pengar till att köpa kläder/diverse 1200 eller 600 kronor till exempel så gick man direkt och köpte röka för pengarna har minst lagt ner 500.000 KR under mina snart 10 år som rökare.

Är det bara jag som tidigt tappade kontrollen av mitt rökande, hur mycket röker ni per dag och har ni någongång varit beroende? (med de symptom jag beskriver inte SOC jävla propaganda).
Skulle vara kul att höra era historier då folk här höjer cannabis upp till skyarna när dem rökt 1-2 månader vill höra av er som är som mig mer erfarna rökare!

Började också röka jävligt ung som 13-åring och det kan vara härifrån jag blivit så fast i rökat, ett stort plus slutade med cigg tackvare cannabis och röker nu 15 holkar om dagen istället för 10 holkar och 20 cigaretter (låter bättre i mina öron allafall.)

Tack för mig!

Smokey

Känner inte igen mig i något av det du skriver.
Har rökt fler år än dig och haft uppehåll som varat över ett år, fast cb nästan alltid varit min favoritdrog. CB har aldrig påverkat jobb eller skola negativt, snarare tvärtom då man kan somna i tid på kvällen så man vaknar upp pigg och utvilad när det är jobbdags. Känner dock ett par som har svårt att hålla fingrarna i styr när det gäller cb, något som för mig är svårt att förstå, men alla har vi väl våra svagheter!
Citera
2010-06-05, 21:23
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Troll?

Varför böjade du inte odla? För 500,000kr kunde då fått ut miljontals kilo med cannabis, förr eller senare när man röker så mycket som du verkar ha gjort måste det tändas en liten lampa i skalen och man börjar fundera om inte odla vore det enda logiska (vilket det är.)

Har du någon störning t.ex. ADD, Asperger, Bipolär osv.? Personer drabbade utav dessa brukar ofta dras till droger och andra sorters rus, något som är helt naturligt förvisso, om inte borde du kolla upp det.

Alla kanske inte vill odla, eller inte har möjligheter. Och sen tror jag inte 500.000 under 10 år som AKTIV rökare är särskillt ovanligt om man har tillgång till pengar (och då menar jag inte att man behöver vara stormrik). Sen kan vi väl snacka över facebook eller något sådant? Tänkte mest över om du kunde dela med dig av din kran, han som man får ett kilo för under kronan av! Har du kollat upp om du har nå störningar? Mytoman kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in