2010-06-03, 12:20
Medlem
Moltas666s avatar
Dessa begrepp diskuteras ofta på FB vilket i sig är bra. Problemet är att det uppenbarligen saknas definitioner för vad begreppen innebär.

I följande tråd > https://www.flashback.org/announcement.php?f=29 > kan vi läsa följande

"Kvaliteten på inläggen i Flashback har tyvärr gått stadigt nedåt på sistone så därför införs nu hårdare moderering där rent trams, personligt käbbel och ren OT med stor sannolikhet inte bara resulterar i raderade inlägg utan även att tillsägelser delas ut.

Innan ni startar en ny tråd så kolla en extra gång vad som hör hemma i Flashback."

I följande tråd > https://www.flashback.org/t1197074 > skriver FB admin följande apropå en av de trådar han själv pekar på

"Däremot så är tråden rent trams, och fyller ett syfte som exempel på vad som händer när inga regler finns."

Frågan blir då varför inte tråden raderats eller låsts med utgångspunkt från vad ÅnkelGunnar skrivit? Är det så att ÅnkelGunnars skrivning mer är ett önsketänkande utan förankring i regelverket?
Citera
2010-06-03, 12:29
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

"Däremot så är tråden rent trams, och fyller ett syfte som exempel på vad som händer när inga regler finns."

Frågan blir då varför inte tråden raderats eller låsts med utgångspunkt från vad ÅnkelGunnar skrivit? Är det så att ÅnkelGunnars skrivning mer är ett önsketänkande utan förankring i regelverket?

möjligen hör det till saken att tråden vilat de senaste tio åren? att man inför en ny regel kan väl rimligen inte innebära att man måste harva igenom alla trådar i flashbacks historia och låsa dem som bryter mot den nya regeln?
Citera
2010-06-03, 12:30
Medlem
Glomgolds avatar
KFK måste ju iallafall var det som tillämpas minst, och som saknas mest.
Citera
2010-06-03, 13:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Dessa begrepp diskuteras ofta på FB vilket i sig är bra. Problemet är att det uppenbarligen saknas definitioner för vad begreppen innebär.

I följande tråd > https://www.flashback.org/announcement.php?f=29 > kan vi läsa följande

"Kvaliteten på inläggen i Flashback har tyvärr gått stadigt nedåt på sistone så därför införs nu hårdare moderering där rent trams, personligt käbbel och ren OT med stor sannolikhet inte bara resulterar i raderade inlägg utan även att tillsägelser delas ut.

Innan ni startar en ny tråd så kolla en extra gång vad som hör hemma i Flashback."

I följande tråd > https://www.flashback.org/t1197074 > skriver FB admin följande apropå en av de trådar han själv pekar på

Den här forumdelen är avsedd för frågor och synpunkter som rör själva forumet. Det finns alltså inget som helst utrymme för trams i forumbeskrivningen. Det i sin tur innebär att tramstrådar i den här delen av Flashback per definition antingen är felplacerade eller OT, det vill säga något som faller antingen under 0.02 eller 0.03.

Det är alltså varken önsketänkande eller något som saknar förankring i regelverket.
Citera
2010-06-03, 16:19
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
KFK måste ju iallafall var det som tillämpas minst, och som saknas mest.

KFK tillämpas nog mer än vad man tror.
Ser ganska regelbundet avstängningar med KFK som anledning, och det utdelas nog en hel del tillsägelser för det, men dessa utannonseras ju inte.
Jag kan inte fatta hur man lyckas bli avstängd för KFK, det kan i alla fall inte hända omedvetet.
Utan att veta gissar jag på att "Ohörsamhet" i rätt stor utsträckning också handlar om KFK.

På tal om tramstrådar så är dom ju inte förbjudna, men man får tramsa med finess om man ska lyckas ro det iland.
Men som ÅG säger är det inte mycket utrymme för trams och troll här i Om Flashback, hur skickligt troll det än är.
Citera
2010-06-04, 01:02
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Ser ganska regelbundet avstängningar med KFK som anledning, och det utdelas nog en hel del tillsägelser för det, men dessa utannonseras ju inte.
Jag kan inte fatta hur man lyckas bli avstängd för KFK, det kan i alla fall inte hända omedvetet.
Utan att veta gissar jag på att "Ohörsamhet" i rätt stor utsträckning också handlar om KFK.

På tal om tramstrådar så är dom ju inte förbjudna, men man får tramsa med finess om man ska lyckas ro det iland.
Men som ÅG säger är det inte mycket utrymme för trams och troll här i Om Flashback, hur skickligt troll det än är.
Det kanske skiljer på olika forumdelar också. Samt att man inte ser det förrän mods vart inne och rensat. Det kan man ju missa. Jag hoppas att det är som du säger.
KFK åt folket!
Citera
2010-06-04, 11:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Nja, KFK är något som endast admins får ta ställning till och är alltså inget vi moderatorer får göra något åt på egen hand. Vi kan uppmärksamma admins om att en viss användare är värdelös och inte tillför något av värde, utan bara är här för att förstöra, men mer än så får vi inte göra.
Citera
2010-06-04, 12:43
Medlem
Troians avatar
Citat:

Att ett inlägg är off topic eller trams innebär inte att det måste tas bort. Man får se till hur diskussionen eller tråden i sin helhet påverkas av inlägget i fråga. Det går heller inte att ge en skarp definition av vad som är off topic eller trams.

Har ett inlägg du skrivit raderats så beror det på att en moderator ser det som ett regelbrott, troligen off topic. Det bästa då, om du anser att du inte gått utanför ämnet, är att PM:a moderator på aktuellt forum och motivera dig.
Citera
2012-12-25, 22:51
Medlem
Moderatorers kompetens att bedöma vad som är trams / OT

Blev uppmanad att inte använda mig utav den specifika händelsen som hände mig, så jag undviker det då det är en admin fråga.

Jag startade en tråd, tråden var kanske lite annorlunda och jag förvänta väll mig en viss reaktion / försvarsmekanism som gick igång hos vissa läsare. (som väljer att vara partisk)
Då den i stort sätt kritiserade läsarens levande.
Fick mycket OT inlägg i tråden, som t ex. "du är inte klok (punkt)".
Dvs. dom vill hellre diskutera mitt tillstånd än att bemöta texten i tråden.
Uppmanade vissa att lägga ner dom nedsättande orden och istället bemöta texten om dom ansåg den felaktig.
Ville ha en diskussion.
Efter upprepade kränkningar började jag rapportera dessa inlägg, och uppmanade i ett inlägg att hålla diskussionen på en bra nivå och sluta upp med inlägg som har för avsikt att kränka och istället bemöta texten.

Efter ett tag kontaktade en moderator mig och gav mig en varning (OT/Trams) för detta inlägg, då jag inte ska förvänta mig bra inlägg enbart.
Det gör jag ju absolut inte men OT slipper jag gärna i tråden.
Dom inlägg jag valt att rapportera åtgärdas inte, och det klara meddelandet från moderatorn är att jag gjort fel, dom gör rätt.
Ville ha svar från moderatorn men fick det icke.

Att gå in i en tråd och göra ett inlägg som "du är en idiot", är lika OT som att skriva "du är en korv".
Båda tycken, men bemöter inte texten.
Då dom hellre diskuterar mig som idiot istället för att bemöta trådstarten.

Att uppmana individerna att hålla sig på en bra nivå i tråden är däremot OT/trams enligt denna moderator.

Jag vill inte diskutera mitt ärende specifikt utan mer vissa moderatorers bedömningsförmåga vad som är trams/OT och inte.
Är det en väldigt lös regel som inte är specifik nog?

Samt får ni gärna dela med er om ni tycker mod gör en rätt bedömning eller inte i en sådan situation.
Citera
2012-12-26, 01:10
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreakSW
Jag vill inte diskutera mitt ärende specifikt utan mer vissa moderatorers bedömningsförmåga vad som är trams/OT och inte.
Citat:
Samt får ni gärna dela med er om ni tycker mod gör en rätt bedömning eller inte i en sådan situation.
Varningen tycker jag var onödig men det var absolut inte fel i den benämningen. Att gå OT i en tråd för att uppmana folk till att sluta gå OT är, hur man än vänder och vrider på det, ganska motsägelsefullt. Det är citaten ovan också i viss mån, även om jag förstår vad du menar.

Du är iallafall inte först med att klia dig i huvudet över hurvida moderatorer censurerar/raderar för mycket/varnar i onödan.
https://www.flashback.org/t487859
https://www.flashback.org/t2036957
https://www.flashback.org/t1357088
https://www.flashback.org/t2033110
Senast redigerad av Joomla 2012-12-26 kl. 01:14.
Citera
2012-12-26, 01:27
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Bara för att andra går off topic eller tramsar i en tråd, så ger det dig ingen rätt att bete dig likadant. Du kan heller inte skriva inlägg där du uppmanar folk att återgå till debatten (det som tråden handlar om), eftersom även detta är off topic. I alla fall om inlägget enbart består av det, och inget som är on topic.

På det viset har moderatorn i alla fall ansett dina inlägg vara off topic och valt att göra någonting åt det. Det kan jag tycka är rätt bedömning. Sedan kan det vara svårt att bedöma resten.

Om det nu är så att du har rapporterat inlägg som "Du är inte klok." och inlägg som diskuterar trådskaparen och går off topic på andra sätt, men moderatorn väljer att behålla dessa inlägg utan åtgård så är det en diskussion som du i första hand bör ta med berörd moderator. Om problemet kvarstår: kontakta admin.

Citat:
Ville ha svar från moderatorn men fick det icke.

Har du väntat länge på svar innan du startade denna tråden?
Citera
2012-12-26, 12:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Fast nu är det ju kanske inte exakt så som du framställer det. Kollar man vilka inlägg du rapporterat så var det dels ett som ifrågasatte din förmåga att dra korrekta slutsatser - hyggligt väl underbyggt dessutom, och dels ansåg du ett inlägg där någon kallade dig en sjuk människa innehålla hets mot folkgrupp.

Ingen utav rapporterna var korrekta och därför raderades inte inläggen. Att däremot som du börja gaffla om vem du ska rapportera och inte hör definitivt inte hemma i tråden, och utav den anledningen fick du en varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in