Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Alltså jag kan inte hålla med riktigt här. Det islamiska samhället skiljer så mycket, men fokuserar mer på rättigheter, skyldigheter, ansvar och hänsynstagande. Det svenska samhället är fokuserat på individen medan det islamiska är fokuserat på helheten.
Vet du, den svenska jämställdheten som numera verkar gå ut på att man inte får kvinna längre utan måste vara en hen står mig upp i halsen. Det som jämställdhet borde handla om har helt kommit på irrvägar.
På vilket sätt menar du då att islams antika och mycket tveksamma moralsystem och levnadsregler skulle fungera bättre i ett modernt samhälle? Jag tycker nog att du har alltför lite tilltro till människors förmåga att skapa sammanhang. Det är ju trots allt människan som tidigare skapat gud.
Du har uppenbart missuppfattat vad den svenska jämställdheten går ut på. Det finns verkligen ingenting som hindrar en kvinna att inte vilja vara med. Vad menar du egentligen med att "vara en kvinna"? Den ger däremot kvinnor möjligheter att spela på samma villkor som män. På vilket sätt kan det vara fel?
Citat:
Ja det är delvis en argumentation som jag kan köpa.
Ok, men vad tror du då att en annan religion med en massa skit på sitt samvete har att bidra med?
Citat:
För en del det en lösning. Jag tänker på de människor som levt på exempelvis fel sida om lagen och som funnit ett bättre och rättare sätt att leva på genom religionen.
Det är ofta kärleken eller religionen som blir räddningen för trasiga människor men det säger ju inte att religionen har något att bidra med för hela samhällen. För enskilda så finns det absolut många som finner trygghet och gemenskap där. Men kan du nämna något religiöst samhälle som ger den tryggheten? Tyvärr så har religiösa samhällen en förkärlek till fascismen och det vet vi ju vad det leder till för enskilda människor.