2013-04-21, 21:54
Medlem
flygande mattans avatar
Jag ser det är fullt ös på er, kul förstås. Men för mig är det nu dags för skönhetssömnen.
Citera
2013-04-21, 21:56
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag har inte läst någon sådan tafsir, men man måste också skilja på tafsir och tafsir förstås.

http://www.hadithcollection.com/abudawud/237-Abu%20Dawud%20Book%2005.%20Marriage/16362-abu-dawud-book-005-hadith-number-2141.html

http://www.hadithcollection.com/abudawud/237-Abu%20Dawud%20Book%2005.%20Marriage/16361-abu-dawud-book-005-hadith-number-2142.html

Den här är verkligen helt oslagbart...

http://www.hadithcollection.com/abudawud/237-Abu%20Dawud%20Book%2005.%20Marriage/16358-abu-dawud-book-005-hadith-number-2155.html

Måste läsas...

http://www.hadithcollection.com/abudawud/237-Abu%20Dawud%20Book%2005.%20Marriage/16356-abu-dawud-book-005-hadith-number-2159.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Dawood
Senast redigerad av Armaiti 2013-04-21 kl. 22:08.
Citera
2013-04-21, 22:17
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Alltså jag kan inte hålla med riktigt här. Det islamiska samhället skiljer så mycket, men fokuserar mer på rättigheter, skyldigheter, ansvar och hänsynstagande. Det svenska samhället är fokuserat på individen medan det islamiska är fokuserat på helheten.

Vet du, den svenska jämställdheten som numera verkar gå ut på att man inte får kvinna längre utan måste vara en hen står mig upp i halsen. Det som jämställdhet borde handla om har helt kommit på irrvägar.

På vilket sätt menar du då att islams antika och mycket tveksamma moralsystem och levnadsregler skulle fungera bättre i ett modernt samhälle? Jag tycker nog att du har alltför lite tilltro till människors förmåga att skapa sammanhang. Det är ju trots allt människan som tidigare skapat gud.

Du har uppenbart missuppfattat vad den svenska jämställdheten går ut på. Det finns verkligen ingenting som hindrar en kvinna att inte vilja vara med. Vad menar du egentligen med att "vara en kvinna"? Den ger däremot kvinnor möjligheter att spela på samma villkor som män. På vilket sätt kan det vara fel?

Citat:
Ja det är delvis en argumentation som jag kan köpa.
Ok, men vad tror du då att en annan religion med en massa skit på sitt samvete har att bidra med?

Citat:
För en del det en lösning. Jag tänker på de människor som levt på exempelvis fel sida om lagen och som funnit ett bättre och rättare sätt att leva på genom religionen.

Det är ofta kärleken eller religionen som blir räddningen för trasiga människor men det säger ju inte att religionen har något att bidra med för hela samhällen. För enskilda så finns det absolut många som finner trygghet och gemenskap där. Men kan du nämna något religiöst samhälle som ger den tryggheten? Tyvärr så har religiösa samhällen en förkärlek till fascismen och det vet vi ju vad det leder till för enskilda människor.
Citera
2013-04-24, 12:35
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Islam är inte enbart en tro, utan handlar om hur den troende lever sitt liv här och nu. Lagar och regler ingår också. Precis som vi i Sverige har en lag som fäller och dömer brottslingar, men knappast någon som skulle förakta eller förkasta Sverige för det inte sant?

Jag tror många skulle behöva lite riktlinjer i samhället med tanke på hur mycket elände som där sker. Så är inte säker på att alla klarar det så galant från eget huvud.
Likställer du apostasi med brott mot svensk lag?
Citera
2014-05-16, 18:40
Avslutad
Konvertera till Islam i Sverige?

Jag är lite småintresserad utav Islam, o undrar hur man "svärs in" i religionen? Alltså här i Sverige. Jag är född protestant, men har sedan länge gått ur svenska kyrkan. Har för mig att man ska erkänna Shahadah på arabiska, inför en imam? Någon som gjort det?

Citat:
Trosbekännelsen lyder: "Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är Guds profet." På arabiska أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله (ʾašhadu ʾan lā ilāha illā-llāh, wa ʾašhadu ʾanna muḥammadan rasūlu-llāh), eller لا إله إلا الله محمد رسول الله (Lā 'ilāha 'illā llāha wa Muhammadun rasūlu llāhi).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Shahadah
Citera
2014-05-16, 18:56
Medlem
Du tar kontakt med en imam där får du prata med honom hur du ska gå till väga.

Men ställ dig några frågor innan, tror du på Gud, tror du på koranen och allt den säger till dig att detta är Guds ord, omskärelsen måste du ta ställning till och att inte äta griskött och tror du på att du kommer till Gud pga av koranen, tror du på Muhammed som den sista profeten av hela ditt hjärta? Tror du på detta - då går du till en moske, eller mailar nån imam.
Citera
2014-05-16, 19:01
Avslutad
Alltså, jag gick ju ur svenska kyrkan för att jag inte tror på nån gud... O jag vill gärna äta min fläskfilé... Så det här projektet ångade nyss bort...

Men jag har läst stora delar av Koranen o mycket stämmer överens med mig, men som sagt, nä, det är nog inget för mig...
Citera
2014-05-16, 19:23
Medlem
MeanMEs avatar
Du behöver bara läsa den för dig själv och mena det, någon imam/mullas/någon annans närvarande är icke nödvändig.

Allah hör dig ändå...
Citera
2014-05-16, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Alltså, jag gick ju ur svenska kyrkan för att jag inte tror på nån gud... O jag vill gärna äta min fläskfilé... Så det här projektet ångade nyss bort...

Men jag har läst stora delar av Koranen o mycket stämmer överens med mig, men som sagt, nä, det är nog inget för mig...
Ja då sket det sig, kanske finns någon annan religion om du måste ha en, hinduism, hare krishna, asatro, judendom.
Sen måste det inte vara svenska kyrkan inom kristendom, finns Jahovas, Pingstkyrkan.
Kanske knutby vore något för dig
Citera
2014-05-16, 19:40
Medlem
HBOLLs avatar
Är själv omvänd kristen till islam, har infört sharia på gatan, bra grejer det där om du är man
Citera
2014-05-16, 21:31
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Är själv omvänd kristen till islam, har infört sharia på gatan, bra grejer det där om du är man
Vad var målet till din konvertering?
Citera
2017-03-05, 18:26
Medlem
KortStubins avatar
Trådar om samma ämne sammanfogade.

Länkar till startinläggen från de sammanfogade trådarna:

(FB) Konvertera till islam?

/Moderator
Citera